Huskatter iFokus

Huskatter

Etikett01-allmänt
Läst 1983 ggr
Allumania
0

Bada katten

Hur ofta kan man bada en korthårig kattunge? Hur ofta kan man bada en korthårig vuxen katt? Har för mig att max en gång i månaden för den vuxna? Men torkar inte huden då??

kalindas
0

Finns ingen anledning att bada en katt. Den håller sig ren själv.
Så länge den inte har ohyra eller smutsat ner sig av någon anledning.
Det kan vara en idé att träna den att bada lite då och då, så att om det blir tvunget att tvätta så får den inte panik. Men då räcker det att blöta den med lite ljummet vatten.

/Elisa

Allumania
1

Jo, det förstår jag. Har haft katter förut. :) Jag o min pojkvän håller på och skaffa en ny katt då den förra gick bort. Under tiden blev han plötsligt lite allergisk mot katter. (Han var alltså inte allergisk för en månad då Ru-katten levde för en månad sen) Jag har läst att vissa allergiker familjer badar katten för att lätta på allergikerns besvär. :) Frågan är hur ofta vågar jag bada kissen?

kalindas
0

Ang. allergi så är det inte säkert du behöver bada katten. Testa att stryk katten med en fuktig handduk varje dag. Har du tur så räcker det.

/Elisa

Allumania
0

#3 Ok, ska testa sen när och om vi tar katten :)

Jourhemmet
5

Ett bad hjälper inte mot allergi. Varför skaffa en katt till om han visar sig vara allergisk??

Allumania
0

Vissa påstår att saliven är orsaken till allergi inte pälsen i sig. Så när man tvättar katten sköljs saliven bort. Det är bara vad jag hört så jag kan inte bäkräfta denna teori… Vi vill ha katt för att det käns dumt att vara utan. Vi är inte ännu ens säkra om det är katt allergi som han har, han var på prover idag…

vinteralvan
2

Om det nu är katter han är allergisk mot så ring till några uppfödare av "allergivänliga" raser t ex sphynx och fråga om ni får komma och provnosa.

Allumania
2

#7 Vi tänker se på en rex katt å se om han reagerar på dem om de inte blir en vanlig bondkatt:) men isf skaffar vi katten i ett senare skede då de inte är billiga o vi har inte så mycket pengar till annat. Jag studerar och han arbetar så vi har det spänt periodvis.

[kattberget]
0

Om han inte var allergisk mot Ru, så är det inte säkert att han är allergisk. Kanske reagerade han på ngt annat än katten eller blev känsligare för katt pga allergi för ngt annat? Om din pojkvän inte har gjort en ordentlig allergiutredning på allergiavdelning än, så vill jag tipsa om det. En allergisk reaktion kan bero på olika saker och ett vanligt blodprov eller pricktest kan bara ses som vägledande. de flesta läkare vet inte skillnaden på sensibilitet och sööergi, men det finns allergimottagningar där de kan göra alla yester och kolls din killes lungor och utifrån helheten avgöra om han har en allergi, om den kan utvecklas till astma eller inte och hur han kan minimera symtom. Mina tips är: ingen katt o sängen, dammsuga ofta, inga stoppade möbler i sovrum, våttorka och damma varannan dag, kamma katten med fuktig kam, vädra ofta, ha så lite prydnader sommmöjligt (kattens partiklar sätter sig överallt). Lycka till!!!

[kattberget]
0

sööergi = allergi*

Allumania
2

#9 Vi fick svar från provena ca. 2 veckor sen :) Han var inte allergisk :) Nu följer vi strängt med var o när han får reaktioner :D

[kattberget]
1

#11 Hurra! :)