Huskatter iFokus

Huskatter

Etikett01-allmänt
Läst 4254 ggr
[Sandi92]
0

Ogillar stängda dörrar?

Vi ska skaffa katt i slutet av året eller i början av nästa. Jag har läst att katter inte gillar stängda dörrar. Stämmer det och hur yttrar det sig i så fall? Jag har ett rum med många hyllor där alla mina samlarobjekt står. Vissa är dyra och ömtåliga. När vi skaffar katt kommer jag vilja ha dörren stängd in dit. Vill inte riskera att katten hoppar upp i hyllorna och välter ner saker. Vi har även en klädgarderob som alltid är stängd, då dörren är i vägen när den är öppen.

[Lilyz]
0

Det är nog olika :) Min ena katt krafsar slumpmässigt på stängda dörrar i hemmet (garderober, toadörr osv) när han vill ha uppmärksamhet men om man bara ignorerar honom slutar han snart :) Så får man vänta ett tag och sen leka med honom så han inte förknippar krafsandet med att han får uppmärksamheten han är ute efter ;) 

Vi har alltid stängt till Tv-rummet på nätterna och när vi inte är hemma och det är aldrig något problem.

Jessicahagstrom94
4

Jag tror att om dörren ärstängd från att katten kommer, då kommer den inte bry sig för då vänjer den sig vid att den dörren kommer vara stängt. 

Men om det är ett rum den vänjer sig att få vara i, som helt plötsligt blir ett stängt rum, det är då det blir svårt.

OberonsMatte
2

Ja, det är framför allt när man stänger av en del av kattens invanda revir som den blir frustrerad och olycklig. Är en del alltid stängd för katten har den lättare att acceptera det, även om den kan bli nyfiken förstås.

Sajtvärd Katter iFokus

IceJossan
1

Dörrar finns ju där för att öppna väggen, så varför ha väggen/dörren stängd när den finns där av denna anledning? :p Det är mycket olika hur katter reagerar på stängda dörrar. Många ogillar det, vissa blir nervösa/oroliga, en del utnyttjar stängda dörrar för att få uppmärksamhet, andra bryr sig inte alls.

Wony
1

När vi tog hem Lillan skulle hon genast öppna allting som var stängt för att kolla vad som fanns där. Då hade hon alltså aldrig varit hemma hos oss, så något revir fanns inte. Tror det är väldigt olika från katt till katt faktiskt.

Niiinah92
0

Har en hankatt som HATAR stängda dörrar, han ska igenom dem alla. Barnsäkra dörrarna till garderober, skåp och liknande hade jag behövt, dock går han inte bananas bara för att de är stängda, han klagar bara högljutt och försöker öppna dem själva lite då och då eller väntar tills jag öppnar och kutar ut in/ut snabbare än blixten 😉 Sen min honkatt kunde knappast bry sig mindre 😃

-Cissi-
2

Mina katter bryr sej inte om stängda dörrar såvida jag inte råkat stänga in nån, då kan det bli ett jäkla liv :P med krafsande och skrikande.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

[Sandi92]
0

Tack för era svar. 🙂 Man kan ju hoppas att vår katt blir en sån som inte bryr sig nämnvärt.

Mr_Si
2

En av mina katter försöker öppna stängda dörrar… han har insett att handtaget har med saken att göra men har inte lyckats öppna någon dörr… än… :P

[Thiah]
0

Vår ena honkatt bryr sig katten om dörrar är öppna eller inte. Den ända dörren som helst aldrig ska vara stängd är toadörren. Är man på insidan kanske man blir tvättad och är man på utsidan händer det säkert nått kul där om matte är på toa. Husse behöver man inte bry sig om…🤪

Vår andra honkatt, kom till oss i augusti, är kinkigare. Hon klarar av stängda dörrar något sånär. Men hon blev instängd och tvingad att bo i bastun som ungkatt så det kommer därifrån. Är hon instängd i sovrummet med kompisen går det hyffsat så länge hon inte hör oss på andra sidan.