Kastrering
Hejsan!
Vi ska kastrera våran hona så fort hon kommer ur höglöpet men jag är så orolig att det ska gå fel och att hon blir som sin mamma!
Hennes mamma var min helt egna katt, sjukt gosig och gick alltid efter mig. Hon sov på min kudde, satt på toastolen när jag borsta tänder och sminkade mig, gick efter överallt och om jag inte stängde in henne så följde hon med till bussen (mycket trafik där :( ).
Men när hon kastrerades så vart hon jätte grinig, arg och aggresiv mot de övriga katterna i huset. Tillslut ville hon inte vara nära någon annan katt eller mig, sen inte i samma rum, sen inte i samma hus och tillslut inte ens på tomten.
Allt slutade med att hon hittade en ny familj helt själv. Familjen bor på en annan gata och de sa att de gärna tar hand om henne så hon bor där nu.
Tyvärr så är den jag ska kastrera en innekatt och här bor de fler katter så..
Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se
Jag tror att katten blev så för att du hade en fertil katt i hushållet och det blir förvirrande i rangordningen när, troligtvis den ranghögsta katten blev kastrerad. Du gör katten en otjänst av att låta henne gå och vara fertil, det är enormt påfrestande för en katt att löpa. Hon risker dessutom livmoderinflammation och om p-piller ges, juvertumörer.
Visst är det risker med operationer, det är det ju alltid.
Men av alla kastreringar som har blivit på alla katter under min tid som volontär på ett katthem (sedan februari) så har jag bara varit med om ETT likadant fall. Hon var också världens goaste och efter kastreringen började hon bitas och var allmänt grinig. Trots det hittade hon en familj och har inte fått komma tillbaka så jag antar att hon sköter sig där.🙂
Oroa dig inte, det kommer gå fint, du gör henne bara en tjänst genom att låta henne kastreras så hon slipper allt #1 skriver om och jag tror även att det är som #1 säger med rangordningen.
så.. om man har flera honor och man kastrerar den med högst rang först och sen de andra, blir det så där då? :O
Det spelar ingen roll då det är oerhört svårt att ha en fertil katt ihop med andra katter. Finns ingen som helst anledning att låta katterna gå fertila om man inte är registrerad raskattsuppfödare. Så har du ytterligare okastrerade katter så se till att ta alla samtidigt till veterinär för kastrering. Glöm inte öronmärka när de ändå är sövda.
Det var inte min fråga. Min fråga var om man kastrerade en först och sen de andra låt oss säga efter en vecka eller månad är det då de kan bli aggressiva? För isåfall kan det ju förklara fallet med min förra katt
Mina katter har alltid blivit gosigare och lugnare efter en kastrering. Men jag har aldrig haft en fertil katt i mitt hushåll, förstår inte vitsen.
#5 En fertil katt är automatiskt högre i rang än en kastrerad. Var den nykastrerade högst i rang innan kastreringen, så kan det då bli problem när dom ska göra upp rangordningen igen.
Så det bästa är alltså att kastrera alla på samma gång, eftersom dom då behåller samma rangordning. Måste man ta en i taget, bör det vara bäst att ta den med lägst i rang först, antar jag.
//Jessie
#5 En vecka eller månad mellan kastreringarna bör inte påverka rangordningen särskilt mycket. Visst påverkar fertilitet en katts status och relation till övriga medlemmar i en kattgrupp ganska dramatiskt ibland, men det finns även många andra saker som gör det, och i din katts fall var det säkert andra faktorer som spelade in och påverkade hennes beteende mer.
Hur gammal var hon och hur gamla var de övriga katterna när hon (och de övriga katterna) kastrerades t.ex.? Fanns det släktband mellan katterna? Hur länge hade de bott ihop? Var alla katterna utekatter och hur stor del av dygnet var de utomhus? Var de utomhus samtidigt eller kunde de komma och gå som de ville och därmed undvika varandra?
En katt måste upprätthålla vanan att dela revir för att kunna acceptera det. Är de tillsammans för sällan kommer de med tiden att se varandra som främlingar, inkräktare och hot och försöka undvika varandra eller söka sig ett nytt revir.
En katts sociala status och relationer till övriga katter i en befintlig kattgrupp är inte heller konstant utan förändras genom livet. Förutom könsmognaden genomgår katter även andra mognadsfaser som påverkar både hur de ser på sig själva och hur de ser på andra. Den största av dessa brukar infalla vid ca 2-4 år och i och med den kan katten för första gången räknas som helt vuxen, med en vuxen katts förhållningssätt till status, revir och sociala relationer.
Sajtvärd Katter iFokus