Ska bli med katt!
Nu har min mor bestämt sig, vi ska ta hem en huskatt.
Hennes abstinens att skaffa en liten valp gick över till att skaffa en liten kisse istället.
Vi har redan börjat handla in lite, så en liten kattlåda och en påse mat för kattungar har vi hemma. En liten meningslös hörna har vi planerat åt katten där vi kommer sätta upp hyllor och antagligen ha kattlådan.
Hon har tidigare haft flera katter men har aldrig riktigt "engagerat" sig i dem. En vän till oss har även haft katter i urminnes tider (och har fortfarande), så support får vi allt.
Vi kommer ha den så att den ska i princip få gå ut och in som den vill, undvika dagar då det är mycket trafik utanför kanske. Annars tror jag det är en ganska rolig plats för en katt. Naturreservatet börjar precis i kanten av trädgården, så det blir säkert många, roliga upptäcktsfärder och kanske lite jakt om man hittar några skogsmöss, haha. :)
Lite med foder bara;
vad är ett bra, billigt och rekommenderat foder?
Jag forskar på lite på egen hand nu, så berätta gärna små saker man bör tänka på och så. :)
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
Bor ni nära en trafikerad väg så bör ni överväga att bygga en rastgård till kissen. Överkörda katter är mycket sorgligt…
lurvponnyn.vimeddjur.se
#1 Vi bor ungefär 75m från vägen, och den är inte alls trafikerad vanligtvis, utan det är mer på tillställningar såsom valborg och andra dagar när det är fasligt mycket turister, och då kommer vi hålla katten inomhus. Annars är det somsagt ganska lugnt, då det är bara turisterna och de få som bor här uppe som åker här.
Dessutom bor det en lite halvjobbig, tjock katt på andra sidan vägen, kanske vaktar den sitt revir så vår kisse hellre håller sig uppe i skogen? :)
_
Grattis! Vad roligt att bli med katt :)
När det gäller foder så är det en djungel där ute. Det jag ger mina katter är Mjau blötmat, katter behöver mycket vätska i sitt foder så det kan du tänka på. De självklara bitarna som ni säkert redan tänkt på men jag nämner de iaf: Vaccinera, ID-märka och kastrera.
Jag har väntat med att låta min kisse bli utekatt fram tills hon blivit kastrerad. Hon är 11 månader nu och ska kastreras i veckan. Sedan ska jag börja med att låta henne gå med koppel och lära känna omgivningen innan jag släpper henne.
I övrigt vill jag önska all lycka med er framtida kisse, vad roligt!! :)
#3 Jo, jag läste det om maten! Hade ingen aning. :)
Ja, självklart har vi tänkt på det. :)
Min mor hade liknande planer att göra som dig, att vänta med att släppas lös tills hen verkligen vet var hen bor, det hade ju funkat på den tiden hon hade katter. :)
Hur tidigt kan man kastrera?
_
#4 Tidigast är 6 månader vad jag vet i alla fall. Bästa är nog att ringa och höra med din veterinär vad dom rekommenderar. Vissa veterinärkliniker har även kampanjer där man kan kastrera och id-märka/chippa i samma veva och för lite billigare peng, så kolla gärna upp sånt också. :)
När det gäller att vänja kissen vid att vara ute så gjorde jag som så att jag gick ut flera gånger i koppel. När min kisse kom lite för långt bort så bar jag tillbaka henne, sen fortsatte jag så tills hon förstod vad jag menade. Därefter fick hon gå utan koppel men under uppsikt, när hon gick för långt bar jag tillbaka henne! Visst låter det knepigt men idag går min kisse ut och håller sig för det mesta inom "mitt" område, visst går hon lite längre ner i skogen ibland men nu vet hon exakt var hon bor och var "hennes" tomt är.
När du kollar på mat så kolla gärna på ett foder med så lite spannmålsprodukter som möjligt, det är de bästa för katten. Själv ger jag Four Friends och Mjaus blötmat till mina kissar, det går att köpa 5kg Four Friends och eftersom det är ett väldigt mättande foder behöver man inte ge så mycket och då varar det längre.
Lycka till med nya kissen! :)
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com
#5 Mycket smart! Tack för bra info. :)
_

Kastrera snarast möjligt, direkt vid 6 månaders ålder, så minimeras risken att kissen blir könsmogen och börjar revirpinka inne i sängar och så, och inga kattungar hinner födas :) Jag vet flera katter som fått ungar bara 7-8 månader gamla, då är de fortfarande på tok för unga och löper stor risk att ta stor skada av förlossningen eller att skita i ungarna för att hon är för omogen :( Och en hane hinner "sätta på" grannarnas honor om man väntar tills 10 månader eller så, och det är ju väldigt onödigt. Så vänta absolut inte så länge, gört direkt när katten är 6 månader :) Lite tänkvärt om torrfoder: - Det ska innehålla minst 80% kött, minst 20% fett och inte innehålla spannmål, majs, ris eller potatis (eller så lite som möjligt låååångt ner i innehållsförteckningen) - Gå inte på säljbluffen om lightmat och speciell mat för kastrerade katter. De innehåller mindre fett och mer spannmål, vilket är helt bakvänt mot vad en katt behöver. Spannmål är det som gör katter feta och ohälsosamma. Vanlig mat efter kriterierna ovan är bäst. - En katt är gjor för att få i sig ca 60% vatten via födan, alltså via bytesdjuren. De har därmed dålig törstreflex eftersom de naturligt sett inte behöver dricka så mycket. Äter en katt torrfoder måste den istället dricka stora mängder vatten vilket väldigt få gör så urinsten och andra kisseriproblem är jättevanligt på katter som äter torrfoder. Många vattenskålar på flera ställen i hemmet uppmuntrar katten till att dricka lite mer. - Blötmat innehåller ca 80% vatten och är därmed utomordentligt bra för kattens inre organ och minskar risken för urinvägsproblem eftersom vätskan spolar igenom urinvägarna så ofta. Blötmat innehåller dessutom bara eller nästan bara kött, köttbipodukter, mineraler och vatten. Allt en katt behöver men INGET extra jox som är onödigt. Vissa sorter innehåller lite spannmål och socker men det är fortfarande överlägset bra jämfört med alla torrfoder. Bra blötmat köpes i mataffären, samt Bozita som finns i djuraffärer. Märkessorter som Royal Canin, IAMS m.fl. är dyra och har onödiga ingredienser i sin blötmat.
Vill komentera två saker
1. Oavsett om det är 1 eller 100 bilar så behövs det bara den som katten springer ut framför för att olyckan ska inträffa.
2. Ett naturreservat är till för att skydda de vilda djur som bor där och deras ungar. Ofta gäller det djur som är hotade pga att man byggt över de ställen som de är gjorda för att leva i. Att låta sin katt gå in där är fruktanstvärt oansvarigt så det hoppas jag ni kommer tänka om gällande.
För övrigt så är det inte mycket att tänka på. Är den inte vaccinerad och chipmärkt så passa på att göra det. Ev kommer det en ny lag näst år om att katter måste märkas så det är lika så bra att göra det direkt. Och glöm inte att registrera dig som ägare både hos jordbruksverket, ev om kattklubben har ett register och SKK.
Katter bör äta blötmat/färskfoder eller BARF eftersom torrfoder innehåller för lite vatten och alldeles för mycket "utfyllnad" som majs, vete och ris som katterna ändå inte tar upp på ett bra sätt i kroppen.
Så kör på blötmat som innehåller runt 60-70% vatten, resten kött och mineraler/vitaminer. Köp inte sånt som innehåller något annat, det är bara att slänga pengarna i sjön.
För att klippa klorna så kan man använda en vanlig nageltång. Leksaker finns det massor att köpa. Och sen är det bra om man kastrerar katten innan 6-9mån ålder för att slippa ev strilbeteenden om det är en hane och för att slippa löp om det är en hona.
Något man bör passa på med när kattungen är i åldern då den vill följa ägaren, leka och liknande är att träna in att den går i sele. Ta med en liten pinne med snöre och fjäder längst ut och lek med kissen i koppel och gör det till något roligt och positivt att upptäcka världen utan att behöva vara orolig eller att katten förstör för de vilda djuren.
en till två promenader om dagen där man leker och härjar med katten. Och att man hägnar in ev balkong eller altan så kan katten både njuta av frisk luft, få "jaga" och gå omkring i "sitt" område och undersöka varje dag vem mer som varit där.
#8 Vad menar du? Att inga katter ska/kan få gå lösa ute p.g.a. risken att de blir överkörda?
_
jag menar att om man bor nära en väg där bilar åker i en hastighet som gör att de lätt kör på ett djur eller nära en väg där det är dåligt sikte nära marken osv. Så spelar det ingen roll hur många bilar som åker. Det behövs bara en bil, vid fel tid och att katten passerar vägen just då.
Man kan exempelvis jämföra en vanlig asfalterad 50väg med högt gräs vid kanterna. Där är risken hög för katten att den blir påkörd.
En liten tanig grusväg med hål så man inte "kan" åka över 30 och man har stensatt kanterna. Väldigt låg risk att katten blir påkörd.
Nu vet jag inte hur vägen ser ut där katten kommer bo. Men risken är att katten blir överkörd även om ni tar in den vid storhelger och liknande. Och det tycker jag är en viktig faktor som ni förtjänar att veta om när ni tar ett beslut som om oturen är framme kan leda till att katten får ett betydligt kortare liv än den kunde ha haft.
Men eftersom att det som sagt är ett område där som katten absolut inte ska gå in i och jaga så hoppas jag som sagt att ni respektera det och har katten i koppel.
För jag blir rätt grinig om en människa förstör för alla som betalar skatt, alla som kämpat för att få området sparat, alla som lagt ner år av forskning på de olika skyddade arterna. För att den människan vill att katten ska få leka.
Och det har för mig ingenting med ute eller innekattdebatten att göra. Det är simpel respekt och sunt förnuft att man inte låter ett rovdjur leka i ett naturreservat där den kan förstöra hur mycket som helst. Och det spelar ingen roll om någon nu tänker skriva "ja men det går ju jätte många andra katter i naturreservat så vad gör en mer eller mindre?"
Och det är ungefär som att skriva "ja men det finns ju så många som köper tigerskinn, vad gör det om jag köper ett?" För det är det naturreservat handlar om. Att skydda arter och mark som behöver extra skydd för att ha en rimlig chans att klara sig.
Huvudsakliga anledningen till att det är naturreservat är för att de inte skulle spränga sönder berget eller bygga världens skidbacke, utan då tydligen blev uppköpt som naturreservat. Inga utrotningshotade arter.
Hur stor skada menar du att katten skulle kunna åstadkomma?
_
Så roligt med en katt! :)
Buwenas har en poäng..
Ser att du bor i Taberg, är det naturreservatet där du menar?
Inom Tabergs naturreservat förbjudet för allmänheten att:
- framföra motordrivet fordon annat än på särskilt anvisade vägar och platser
- ställa upp motordrivet fordon, husvagn eller släpvagn på annat än särskilt anvisade platser
- tälta
- rida
- göra upp eld annat än på särskilt anvisade platser
- medföra okopplad hund
- klättra i boträd
- gräva upp eller plocka levande eller döda växter
- beträda gruvhål eller gruvgångar annat än i samband med särskilt anordnad guidning
- sätta upp tavla, plakat, affisch, skylt, inskrift eller därmed jämförlig anordning.
Skulle tänka mig att eftersom man inte får ha okopplad hund så får man inte heller ha okopplad katt där. Och katter som ska kissa eller bajsa brukar gräva innan dom sätter sig och man får inte gräva upp växter där.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
#12 Kor går ju där om somrarna, så jag förstår inte riktigt. De gräver ju och springer runt de med. :P
_
#13 dom har kanske tillstånd. och dom går väl inte lösa utan i hage?
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Iallafall så var vi och kikade på tre små kissar idag, riktigt söta var dom och hade gärna tagit med oss alla tre hem.
Men en fick vårat hjärta att smälta lite extra. Hen är varken minst eller störst i kullen, mycket aktiv och social, busig och framåt.
De blir 7 veckor på söndag, när blir de lev-klara?
Har läst att ungarna inte bör få nytt hem förrens 12 veckor. :)
_
#15 Gullig!
Ja, dom ska stanna hos mamma tills dom är minst 12 v. :)
Mvh. Ida Lundahl
vilken fantastiskt söt kattunge och så läckert mönster!
det stämmer bra, det är lag på att kattungen inte får flytta före 12 veckor från mamman så nu har du 5 långa veckor framför dig av längtan, dem veckorna brukar kännas som evigheter men håll ut, sedan har du din bebis. Lycka till!
Sajtvärd på Perser iFokus
#14 Nej det är självklart inhägnat. Jag vet egentligen inte så mycket om det tyvärr.
#17 Vad bra att man kollar upp saker och ting! Tycker det är lika bra att det är så "lång" tid då vi har massor och pilla med innan vi tar hem kissen, göra klart köket till exempel, haha. :)
_
Seriösa katthem säljer bara kattungar som får sällskap av en annan kattunge om inte redan en annan katt eller ev en hund finns i hushållet. Ingen människa kan ersätta den sociala kontakten som en kattunge behöver av en annan katt.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
#19 Hund har vi ju,
menar du att katter inte ska gå ensamma?
_
#20 Hundar kan vara utmärkta kattkompisar. Men läs artikeln, finns mycket information just om kattungar. Vi förmedlar aldrig ensamma kattungar och inte något annat bra katthem heller.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
#21 Ja, jo. Jag har skummat igenom texten, mycket visste jag redan innan.
_
Läs kattstatus.se
Kattungen bör äta samma mat första veckorna som den är van vid, annars riskerar den att få diarré. Torrfoder ska ej köpas i mataffären då dessa är urdåliga. Se till att kattungen är vaccinerad innan flytt då den kan bära på virus som sedan utlöses pga stressen som alltid sker vid en flytt. Kattungar bör ha en kattkompis för att må så bra som möjligt då deras liv går ut på att busa, så köp två.
Se till att iaf inte släppa ut katten förrän den är kastrerad och chip/idmärkt., dvs vid sex månaders ålder. Försäkra katten omedelbart då det är fruktansvärt dyrt med veterinär.
Och sist men inte minst, läs på och åter igen läs på INNAN ni tar hem kattungen (vid minimum tolv veckors ålder som det är lag på)
#23 Vi vet :p
_
Jag vill som sagt bara säga grattis till din nya kisse, det har varit väldigt lite av det i tråden.
Sedan tänker jag bara säga att du måste inte skaffa två katter. Det är något ni avgör själva.
Lycka till och jag hoppas vi får se bilder sedan när ni fått hem ert underverk! :)
Glömde skriva grattis innan, så säger det nu: Grattis! :)
Och så måste jag säga, bra av dig att läsa på och fråga innan ni får hem katten. Många tror det är bara att mata och släppa ut katterna men lite mer än så behöver man ju faktiskt veta!
Mvh. Ida Lundahl
Sedan tänker jag bara säga att du måste inte skaffa två katter. Det är något ni avgör själva.
Självklart, samtidigt finns det kattfolk med erfarenheter och det finns en anledning till varför bra katthem aldrig förmedlar ensamma kattungar. 12-veckorsungar är mitt i sin utveckling och behöver social träning tex att lära sig rangordningen. Något som kan annars ge stora problem senare.
Katter borde nästan alltid ha en kattkompis oavsett ålder. Det finns katter som vill vara ensamkatter men det förekommer inte ofta och det är något som man inte kan veta innan. Just ensamma innekatter har oftast ett tråkigt liv för många är ensamma hela dagen.
Det är mycket man kan avgöra själva men man borde ha en katt för kattens skull och inte bara för sin egen.
Kikar lite angående mat och undrar om Applaws är ett bra alternativ till torrfoder (tror vi kommer ta typ 50/50 torrfoder och blötmat)
Eller ja, kikar för kikandes skull, och sen får se hur det blir.
http://www.zooplus.se/shop/katt/kattmat_torrfoder/applaws/250256#more
När vi var på stan häromdagen fick vi även med oss hem en liten bok om att skaffa kattunge, gratis var den och man får ta det med en nypa salt, men det ger ändå bra vägledning.
_
#28 Ja, applaws är bra kattfoder!
Det ska som sagt innehålla så mycket kött som möjligt och så lite spannmål som möjligt :) 50/50 torrfoder mjukfoder låter bra!
Mvh. Ida Lundahl
En till bild på lillplutten. :)
Fick förresten en video häromdagen på "vår" lilla,
"eran lilla jägare" eller något i den stilen stod det.
Mycket riktigt lekte hen med en liten mus, väldigt villig att ha den för sig själv. Är inte säker på om mammakatt släpat in den i första taget eller om hen verkligen lyckats fånga den själv. Tycker det är duktigt för en liten sjuveckors!
_
#30 En riktig liten sötnos 😍
Mvh. Ida Lundahl
Men kolla att kattungen är dubbelvaccinerad, id-märkt, veterinärbesiktad och avmaskad innan den kommer. Katter får mask genom möss.
Men söt är den:)
#27 Det må så vara, men jag tycker att när man skriver till någon att man tänker på hur man skriver. Att skriva till någon att denne MÅSTE eller SKA istället för vänligare ord som t.ex. bör och kanske hänvisa till forskning som stöder detta och som gör att den berörda personen kan läsa till sig all fakta och ta ett beslut därifrån, och då menar jag fakta, inte tyckande.
Sedan är alla katter individer. De första kattungarna jag köpte så följde jag just det rådet och det slutade i lite mindre än katastrof, vi ordnade ett nytt hem åt den ene och de båda blev mycket lyckligare och lugnare katter. Wilma, min vuxna katt har inte lekt över huvud taget med Nova, vår 11 månaders katt. Hon kan tvätta henne möjligen, kanske sova brevid henne. Hon är dock helst för sig själv. Nova leker istället med Alfons, vår hund. Jag menar bara att alla katter följer inte en mall.
#32 Detta lär vi få göra själva.
Hur/när ska vi göra det?
Hade tänkt i samband med hemkomsten, eller blir det för mycket på en gång?
_
Alla katter är olika, min gammel katt trivs själv och vill helst vara själv. Man kan gosa på hennes villkor! Den yngre är mer kelig men underhåller gärna sig själv i skogen. Kattdjuret är ju inget flockdjur från början, i det vilda lever dom ofta ensamma, förutom lejonet då.
#34 Avmaska kan du göra nästan med detsamma!
Vaccinationen hade jag nog väntat ett par dagar med tills att den hunnit bo in sig lite. Känns lite taskigt att fara iväg till ännu ett nytt ställe (veterinären) samma dag.
Id-märkningen kan du ju ta tillsammans med vaccination/kastrering. Eftersom den inte ska gå ut när den inte är kastrerad så är det ju lugnt än så länge. Många kliniker har erbjudande där man får kastrering och id-märkning tillsammans, så kolla upp det!
Mvh. Ida Lundahl
#35 Tack! :)
_
Kattungar ska vaccineras med 7 veckor och sedan med 12 veckor. FIP kan bli utlöst av stress så som #23 skrev därför ska katten vara vaccinerad innan flytten. Det är också en kostnadsfråga. En vaccination kostar mellan 150 och 450 kr, en ID-märkning kostar också. Vem ska stå för kostnaden?
#37 Bör man vaccinera nu då (drygt 7v) och sen straxt efter hemkomsten (drygt 12v)?
Vi som köper/får kattungen står för kostnaden, antar jag. Det var ingen planerad kull från de nuvarande ägarna, så de vill mest bli av med katterna. :)
Hur vaccinerar man? Själv?
För man tar väl inte ungen till vet. i så ung ålder?
Eller kommer vet. dit?
_
#38 Att åka till veterinären blir billigare, annars får du ringa lokal veterinär och då får du betala körersättning också.
Mvh. Ida Lundahl
Det är bara veterinären som vaccinerar. Helst ska en kattunge vara färdigbehandlad innan flytten just för att undvika veterinärbesöket under flyttstressen.
Kolla redan nu vad ni har för veterinärer i närheten och vad de har för priser. Som du såg kan en vaccinering kosta mellan 150 kr och upp till 450 kr. Skaffa en bra transportbur. Många katter har rymt pga dåliga burar.
Tänk också på försäkringen annars kan det blir dyrt.
Påminn ägaren att de äntligen kastrerar sin hona så att de inte få ännu fler hoppsankullar. Vi har ett stort överskott på katter i landet, många katter avlivas för det är väldigt svårt att hitta nya hem också för kattungar.
Många kattungar drabbas av snuvan och inte alla överlever. Kattpesten är dödlig och går inte att behandla.
#39 Fast kan man verkligen ta ifrån ungen vid 7 veckor för att åka till vet?
_
Dom BÖR vara vaccinerade när dom kommer.
Men det är fullt möjligt att vaccinera vid senare ålder. Jag vet att många säljare som fått oseriösa kullar vill inte lägga pengar på att vaccinera. Därför bör man nämna att man kan vaccinera sen, även om det inte är idealet.
Mvh. Ida Lundahl
Självklart kan man ta en kattunge till veterinären men helst hela kullen och man bör undvika långa resor och väntetider. Vi har åkt med många sjuka kattungar varje dag till veterinären för behandling och uppvätskning när kattungen inte blev vaccinerad i tid. Kattsnuvan och diarrér är fruktansvärd jobbiga för kattungar och inte alla klarar sig. Vill man då köpa en kattunge där säljaren inte är beredd på att vaccinera i tid måste man själv ordna det. Risken att katten insjuknar är annars väldigt stor.
Kattungens immunsystem utvecklas som mest mellan 8 och 12 veckor. Fram till denna tidpunkt har kattungarna fått immunitet genom antikroppar från modersmjölken. Under denna tid är de mest mottagliga för sjukdomar som luftvägsproblem och diarré. Immuniteten från vaccinationen startar inte omedelbart efteråt, det kan ta upp till 10 dagar innan det börjar verka. Det är viktigt att inte hoppa över den andre vaccinering för en vaccinering är inte tillräckligt för att behålla det viktiga immunförsvaret.
Katten ska sedan omvaccineras efter 1 år, därefter räcker det med vart tredje år.
Som kattungeköpare ska man kunna kräva att en kattunge är färdigbehandlat annars kommer folk bara fortsätta med sina hoppsankullar som de skänker bort sedan. Kräver man som kattköpare att en katt är färdigtbehandlat visar man också att man är en seriös köpare som tar kattens hälsa på allvar. Det är det enda sättet att höja katternas status. Som kattungeköpare ska man vara beredd att betala för katten men kan då också kräva att säljaren har tagit sitt ansvar och förhoppningsvis kastrerar mamman sedan.
Vi skulle aldrig sälja en ovaccinerad kattunge. Alla är dubbelvaccinerade, id-märkta, veterinärundersökta och avmaskade och kostar då 500 kr.
Som avmaskningsmedel kan jag rekommendera Milbemax för kattungar.
Vi ska höra med både vet. och de som har katterna nu. :)
_
Helt otroligt, vår lilla misse är nu 7 månader och har precis varit hos veterinären och blivit kastrerad och chippad.
(Vaccinera fick vi göra själv när vi hade fått hem henne.)
Lever livet och är alltid pigg och glad,
hon och vovven är bästa kompisar och älskar att leka tillsammans.
Just nu efter operationen är hon nästan lika galen som vanligt, sprang runt som en galenpanna innan hon fann en plats att vila på och dum som hon är hoppade hon upp på köksbänken (där vi brukar ha hennes mat och vatten, så hunden inte äter upp det. dock hade vi ställt ner det!) som är drygt 90cm. Har kissat och ätit lite sen vi kom hem också, så några fel på henne tror jag inte det är. :)
Rymt, ja det har hon självklart lyckats göra också. Men efter en kort stund längtar hon hem igen och vi har suttit med magknip när hon var borta (trots att det endast var 15-30min och man kunde se henne i skogen utanför huset, då hon inte gick längre än kanske 10m bort). Att vi inte försökte fånga henne var för att det var helt hopplöst (första gången fick vi tag i henne, men det var när det var ljust ute). Hon vill jävlas lite med en. ;)
Det är ingen tvivel på att hon inte kommer att leva ett lyckligt liv som innekatt.
(OBS! VILL INTE HA DISKUSSION/KOMMENTARER OM FÖLJANDE TEXT, TACK!)
Dock så skulle jag vilja strypa de som "födde upp henne". Trots att de klagade på att de inte kunde få fler kattungar på deras hona (som går lös ute) kastrerade de inte henne, utan nu har hon tydligen fått en till kull! MORR!! Men, men. Det är inget jag kan göra så mycket åt tyvärr.
_
Åh så mysigt att det går så bra för er bägge! 😃 Ser ut vara ett riktig bustroll du har 😉
Tråkigt att uppfödaren inte lyssnat på dina råd om kastrering, hon sätter ju bara mer och mer oönskade kattungar till världen.. Kostar dessutom mer att föda upp 5 kattungar än vad de kostar att kastrera katten 😮 menmen, det är ju inte din katt så du kan inte göra mycket åt det som du säger.. tyvärr!
Mvh. Ida Lundahl