Huskatter iFokus

Huskatter

Etikett: 01-allmänt
Läst 6743 ggr
Alexej
63

Varför medveten avel på huskatter?

Varför avlar folk på sina huskatter?

Idag finns det internet och tillgång till information. Alla vet nog att det finns hemlösa katter och att vi inte behöver fler katter.

Jag har olika teorier. Dumhet och omogenhet. Folk som egentligen vill ha egna bebisar och testar på sina katter först, folk som tror att det är leksaker och det är spännande att de kan få ungar. Eller vad är anledningen?

På katthemmet får vi in många dräktiga honor som vi söker jourhem till för ungarna ska växa upp i ett hemmiljö. Så om man nu tycker det är spännande med en dräktig katt, förlossningen och kattungar, varför då inte bli jourhem?

Argumentet att deras katt är så vacker och borde få ungar eller att man vill avla fram vissa egenskaper som bra musfångare håller inte.

Att avla fram ännu fler katter är respektlös mot alla som kämpar för att ge hemlösa katter ett hem, respektlöst mot alla katter som kämpar där ute för att deras ungar ska överleva.

Ingen vet riktigt men vi har ca 150 000 hemlösa katter, kanske hälften är honor som får kattungar utan att ha ett hem och framtid för deras ungar. Antalet katter i Sverige har växt de sista 10 åren från ca 1,2 miljoner till 1,7 moiljoner katter. Så varför avlar man fram ännu fler?

För några år var det rätt så lätt att hitta nya hem för kattungar, många kunde skänkas bort till vänner eller grannar. Det är inte längre så. Många kattägare försöker förtvivlad att hitta nya hem till deras katter som de måste omplacerar av olika anledningar.

Markanden är mättad, vi har för många katter i Sverige!

Jag är väldigt glad att ett nytt djurskyddslag är på gång med krav att kastrera och id-märka alla utegående katter. Då kan man anmäla alla oansvariga kattägare som fortfarande avlar på sina huskatter!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Ketang
26

Jag tror att väldigt många som parar sina katter tänker att dom minsann ska hitta bra hem där katten får stanna hela livet osv. Och att dom inte tänker på att det redan finns så många som behöver nya hem. Det är inte deras bekymmer! Man hittar på en anledning som gör det helt okej att ta fram en eller flera kullar helt enkelt!

Tragiskt att folk inte tänker längre än näsan räcker!

Alexej
18

#1 Precis!

Vi får så många samtal av kattägare som vill/måste bli av med sina katter. Då har de redan annonserad överallt. Ofta handlar det om kattungar. Ibland kan vi ta deras ungar när vi har plats - fast bara med kastreringskrav för mamman. Men oftast måste vi säga nej fast folk hotar då med att kasta ut ungarna. För då är de inte söta längre utan bara jobbiga. Blocket har som minsta pris 500 kr för katter - också för kattungar och då kan man kräva att katten är dubbelvaccinerad. Något många kattungeförsäljare inte tänker lägga pengar på.

Kattungar är söta men de flesta får inget bra liv sedan.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Alexej
23

Titta på några kattungebilder här:

http://katter.ifokus.se/discussions/4db025d888f4726df10000f7-varfor-kastrera

Över 60% av alla utefödda kattungar överlever inte utan dör i svält, kylan och sjukdomar och många dör väldigt plågsamt. Alla som avlar på nya kattungar bidrar till att kattungar ute dör.

Wony
6

TS: "Jag är väldigt glad att ett nytt djurskyddslag är på gång med krav att kastrera och id-märka alla utegående katter. Då kan man anmäla alla oansvariga kattägare som fortfarande avlar på sina huskatter!"

En petitess kanske, men nej, man kan INTE anmäla ALLA som avlar på huskatter. Det finns faktiskt de som har sina katter inomhus, och avlar med andra inomhuskatter.

Du kanske borde tänka lite längre innan du skriver som du gör.

Alexej
14

#4 Tack för det:

Du kanske borde tänka lite längre innan du skriver som du gör.

Kanske borde du läsa först innan du skriver: alla utegående katter. Lagen avser kastrerings-och märkningskrav för alla utegående katter.

Wony
4

#5 Men vänta nu? Jag citerade det du skrivit rakt av. Där skriver du tydligt detta:

"Jag är väldigt glad att ett nytt djurskyddslag är på gång med krav att kastrera och id-märka alla utegående katter. Då kan man anmäla alla oansvariga kattägare som fortfarande avlar på sina huskatter!" (Jag som fetstilat för tydligheten här)

Jag kan inte tolka det på NÅGOT annat sätt än som du skriver det. Att ALLA som avlar på sina huskatter kan anmälas. Men det påståendet är felaktigt. Hade du skrivit att alla som avlar på sina huskatter genom att släppa ut dem okastrerade kan anmälas vore det en annan femma, men som du formulerat dig menar du istället ALLA som avlar på huskatt, oavsett om de har inne- eller utekatt.

[Skyggisen]
19

#6 Men det gäller ju utegående katter,och det är dessa säkert Alexej menar att ägarna till skall anmälas,lätt att förstå 😴

Alexej
23

Om det blir kastreringskrav på utegående katter kan man inte anmäla huskattavel på innekatter, det antar jag att du förstår eller?

Men får vi bara bort alla som har okastrerade utekatter då har vi vunnit mycket. Då kan man inte ens tycka att en kull gör väl inte så mycket…

Om vi nu har 1, 7 miljoner katter i Sverige och kanske 500 000 av de är könsmogna honor och får 3 ungar var blir det 1,5 miljoner nya katter….

Wony
1

#7 Problemet är att uttalandet indirekt säger att alla som avlar på huskatter har katterna okastrerade utomhus, vilket är falskt. Att det dessutom menas att alla som avlar på huskatt är oansvariga är i sig inte schysst. Det här med att dra alla över en kam…

Visst förstår jag det, men det som jag citerade är fortfarande både tvetydigt och för vissa kan det anses kränkande. Jag personligen kunde inte bry mig ett skvatt, då jag har en märkt och kastrerad utekatt. Men ändå.

Josefa
28

Det borde till en lag om att man måste ha någon slags licens för att öht få ta en kull ungar på sina katter, förutom att alla katter som går ute måste kastreras och id-märkas.

Lena
17

#9 På ett sätt kan jag tycka att det är oansvarigt att avla på huskatter när det nu är ett så enormt stort överskott av huskatter som det ju faktiskt är. Detta oavsett hur seriös den som avlar nu än försöker vara. Dessutom är det inte många "Huskattuppfödare" som följer de regler för avel som gäller för raskatter. 

Vad tycker du själv om lagförslaget (ID-märkning + Kastrering av utegående katter)? Är du för det eller emot det?

För oss som verkar inom hittekattsbranschen skulle det vara oerhört bra om lagförslaget blev verklighet. Det finns nämligen inget annat som är mer effektivt än just kastrering när det gäller att komma tillrätta med problemet hemlösa katter.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Wony
3

#11 Jag är för just det förslaget. Men jag är inte 100% emot huskattavel. Det är ju helt olika saker. 

Man kan mycket väl ta en kull på sin inomhuskatt, kastrera kull + förälder (ev föräldrar) och märka, för att sedan ha som utekatter. Jag ser inga problem på den fronten.

[Emma--]
15

Jag är inte emot 100 % men jag tycker det ska vara lika seriöst som med raskatter. Alltså hälsotester innan på både mamman och pappan och alltså inte att man släpper ut sin katt för att den ska para sig med en eller flera där man inte har någon koll på t.ex FeLv elle Fiv. Sen är det ett stort MEN angående att det är en mättad marknad. Ingen raskattuppfödare skulle anses seriös om marknaden var lika mättad som med huskatter och att man ändå skulle avla. Det skulle heller inte fungera ekonomiskt förstås. Och nu är det ju tyvärr en hel del som bara tar en kull på sin söta hona, och när flera gör så handlar det ju inte om ett fåtal extra ungar som kommer ut i en redan mättad marknad där många djur är hemlösa, det blir massor. Som kanske i sin tur hamnar i den situationen där dom får "bara en kull". Men jag är som sagt inte emot 100%. Däremot frågar jag gärna de som valt att avla hur de tänkt kring hälsotester och den mättade marknaden innan dom gjorde sitt val. Något jag tycker alla uppfödare ska kunna svara på.

Lena
16

#12 Problemet är att du späder på med flera huskatter. Som du säkert redan vet är 99 % av alla hemlösa katter just huskatter. Tog du istället hand om lika många hemlösa katter som den kull du föder upp skulle du bidra du till att minska på skaran hemlösa x2. 

Ett exempel:

Antal hemlösa katter 100.000 - 150.000. (Senaste uppskattningen tyder på 150.000 katter). 99% av dessa är huskatter. Ju flera huskatter vi får i landet desto fler blir de hemlösas skara. 

Varje person som adopterar en katt från katthem räddar 2 katter. Katten de adopterar och katten som får denna katts plats. 

Varje person som istället föder upp en kull kattungar påverkar ekvationen i motsatt riktning. Antalet huskatter i landet ökar med lika många katter som antalet i kullen. Om personen istället tog hand om en honkatt med ungar från ett katthem skulle dubbla antalet katter räddas. Kullen med mamma som personen tar hand om samt ytterligare en honkatt med ungar som kunde få deras plats på katthemmet.

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Alexej
13

#12 Man kan mycket väl ta en kull på sin inomhuskatt, kastrera kull + förälder (ev föräldrar) och märka, för att sedan ha som utekatter.

Låter lite ologiskt att ha en innekatt och sedan låta bli ungarna utekatter? Varför ska de inte också bli innekatter? Mamman ska vara innekatt och ungarna utekatter? Och var kommer pappan ifrån? Finns inte så många okastrerade innehanar. Och hur många behåller hela kullen för att sedan kastrera alla? Många vet inte ens vad en kattunge kostar i dubbelvaccinering, avmaskning, id-märkning och sedan kastreringen. Plus alla andra kostnader under tiden.

indra-bus
21

Mycket bra tråd.

Vi bör ta hand om dessa stackars hemlösa katter som finns innan vi "ställer till" nya.

Hur jag än vrider i funderar på detta så kan jag inte förstå hur någon kan se anolunda på de.

Ja e ju vegan o är starka åsikter men i de ämnet ja kan ändå förstå att folk tänker anolunda . Jo faktiskt. ;) Men i denna frågan är de för mig totalt obegripligt..

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

[eskils]
19

Problemet med alla de hemlösa katterna måste lösas! Där har våra myndigheter misslyckats med sitt ansvar att informera allmänheten om nödvändigheten att hålla sina huskatter kastrerade. De flesta människor känner nog till att det finns för många huskatter redan, som TS skriver, men kanske inte alla ännu.

Då är det riktigt stötande och oetiskt med den nonchalanta attityd som man möter hos myndigheterna. Så här skriver t ex Länsstyrelsen i Stockholm på sin hemsida:

Polisen

Lagen om tillsyn av hundar och katter

Kan ge avlivningstillstånd till jakträttsinnehavaren att avliva katter som kan antas vara förvildade, inom tätbebyggt område

Alltså - man låter folk avla fram nya huskatter, samtidigt som man ger folk rätt att skjuta ihjäl samma katter, eller deras ungar, som råkat förirra sig ut eller blivit dumpade av nonchalanta ägare som tröttnat på dem! Samtidigt säger man sig vilja höja kattens status!!

MiaaiM
16

Jag håller med dig till stor del. Jag har själv tagit min ena kisse från ett katthem plus att jag ställt upp som stödhem. Efter att ha sett alla dessa vackra katter som inte har ett eget hem, vissa som är skygga p.g.a. missförhållanden i sina tidigare hem, då skär det i hjärtat.

För att komma till bukt med problemet tror jag det handlar om att utbilda människor. Sprida information. Döda gamla myter som ex. att en hona måste få en kull innan hon kastreras. Uppmuntra människor som vill ha en katt att kontakta ett katthem, kanske finns deras framtida kisse där plus att personalen kan utbilda och sprida informationen genom köparna!

Det jag har gjort är att jag satt upp lappar i min by om katthemmet som jag varit stödhem för. Samt att jag pratat om det med alla som orkar lyssna. Ena katten som jag var stödhem åt hittade hem för att jag skrev om henne på facebook, en kompis föräldrar letade katt och hon visade dem bilden och informationen från katthemmet. De kontaktade föreningen, kom och hälsade på och på den vägen är det.

Det jag inte tror på är att tvinga på och aggressivt framföra dessa tankar. Vissa människor behöver tid att ta till sig ny information. Ibland får man försiktigt så ett frö som får växa i sin egen takt. Som ex. har min son en klasskompis som bor mer på landet än vi och de har en lada. Jag brukar prata med mamman och har fått veta nu att ena katten har fått sin 3:e kull. De har lyckats få iväg kattungarna genom att i princip skänka bort dem. Istället för att säga att det hon gör är fruktansvärt oansvarigt och fel så att hon hamnar i försvarsställning, så har jag istället pratat om mina egna katter. Att jag varit stödhem därför att det finns så många hemlösa huskatter. Berättat om hemsidan, sagt att hon kan ju gå in och läsa lite om hon vill. Min förhoppning är att hon tar beslutet att kastrera henne, när jag pratade med henne märkte jag att hon inte hade förstått hur många hemlösa katter det finns.

Oj vad långt det blev! Men ville bara skriva om mina tankar om detta!

"Smärtan är människornas store lärare"

*Diagnostiserad Fibromyalgi*    http://mariaairam.blogg.se

Lena
11

#18 Jo det gäller hur man formulerar sitt budskap. Jag har märkt att många lätt går i försvar och då slår dövörat till. Det kan även hända när man använder sig av "silkesvantar". Går man för hårt fram går det i regel inte alls.

[Mustangcab]
18

Vi behöver inte fler huskatter. Det räcker med de cirka 100.000 som finns. Skäms på er som tar huskattskullar på era egna katter.

MiaaiM
12

#19 Precis! Det är lite av ett dilemma det där! Det viktiga är att man försöker och kan man nå fram till i alla fall en person, så har man ändå gjort skillnad! Jag försöker tänka så!

"Smärtan är människornas store lärare"

*Diagnostiserad Fibromyalgi*    http://mariaairam.blogg.se

Lena
11

#21 Jag brukar också tänka så. Många gångar har det visat sig att folk tagit till sig en del även om jag inte trott att de gjort det alls.

Wony
3

#15 Om det är planerat kan man ha sparat en katt som innekatt okastrerad, enbart för syftet. Det finns säkerligen många olika andleningar, och bara för att något inte är logiskt för dig, är det ju inte automatiskt så att andra tycker likadant.

Återigen, det verkar vara så att man väldigt gärna drar alla över en kam. Bisarrt.

Jessicahagstrom94
23

Vi på gefle katthem har fått in tre dräktiga honor (som fick 5, 4 & 3 ungar) 3 kattungar vars mamma dog, 3 kattungar vars mamma inte vill veta av dem.. en mamma med 3 kattungar som hittades i en lada som nu även tar hand om de 6 ungarna utan mamma… 2 av dessa ungar kommer vi behålla på gefle katthem plus de 12 som de tre dräktiga honorna fick, resterande 7 ska hem till sina familjer igen när de är gamla nog att klara sig utan sin stödmamma.

Alltså.. folk måste lära sig att kastrera katterna INNAN dom får gå ut..

Skärpning på folket som äger katter som släpper ut dom hur som helst okastrerade…!

Lena
16

#23 Det bisarra i kråksången är att oavsett hur så ökar den som avlar på ett bestånd huskatter som istället behöver minska. Det är helt enkelt ingen bra grej.

Ketang
15

#23 Som sagt, folk hittar på en anledning somlåter nbra i deras ögon. Men hur man än vänder och vrider på det så bidrar det till fler katter.

[Lewwi]
20

Jag tycker att det borde bli en lag på att man måste ha en slags licens för att avla på sina katter. Och då ska man bara få det om man har en raskatt, och inte ens alla som har raskatter ska få avla. Tycker också att det borde bli lag på att man måste kastrera sin huskatt. 

Men sedan finns det ju dom människor som inte vill ha raskatter, ja men då kan man skaffa katt från katthem.

Dessa lagar ska gälla iaf tills vi har fått ner antalet hemlösa katter till en riktigt låg siffra. 

Detta är vad jag tycker och jag vet inte ens om det är möjligt, men det hade ju vart bra iallafall..

Alexej
19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Genom att kastrera sina egna katter hjälper man många andra katter. De bidrar inte mer till att det finns nya hemlösa magra och förtvivlade hemlösa katter. De bidrar inte mer att ta plats hos en kattköpare som då kan ta en hemlös katt.

En okastrerad hona kan få så många kattungar som snabbt får själv egna kattungar-vi har haft en 4-månaders dräktig hona. Och alla dessa söta hemlösa kattungar som tror att livet är ett lek och som brutalt blir medvetna att deras liv kommer att bestå av svält, sjukdomar och många faror. Så ska inget människobarn växa upp men inte heller ett oskyldigt kattungebarn.

Så länge det finns hemlösa katter är alla medskyldiga till det som har okastrerade utekatter.

Kaptenalexa
10

Jag är riktigt ledsen över att det faktiskt är så många hemlösa katter och att katterna får gå omkring okastrerade hur som helst.
Som ni har sagt tidigare i tråden så är det oerhört oansvarigt, har själv 2 katter som kommer från lada, båda dessa var på livets ände men jag kände att det var inte deras tid än. Sen våran sista är ju hittekatt i kartong på busshållsplats som sen blev räddad till dåligt hem som jag i min tur tog hem hit för ett tryggare bättre liv. 4 katter totalt, första katten köpte jag av en som avlade på bondkatt och en härlig birmakille. Jag smälte :3

Men jag skulle vilja se mycket högre kastreringskrav på katter som går omkring utomhus, det är ju åtminstone att börja någonstans om alla som äger sina katter gör det. Sen kommer ju fortfarande hemlösa föröka sig men bara vi får till en hållbar situation så blir alla nöjda.

Det jag tycker är värre är dessa bönder som bor ute på landet som tycker att dem minsann inte behöver kastrera sina katter då dem kommer jaga möss. Men när det är 2 kullar om året på litet revir då blir det kaos : ( Varför måste alla gå okastrerade bara för att han vill ha en eller två råttjägare?

Josefa
15

#29 Kastrerade katter jagar bättre än fertila. De behöver inte slösa sin energi på att jaga partners och ta hand om ungar, utan kan koncentrera sig på mössen.

carlas
18

Viktig och bra tråd!

Här skulle det vara värdefullt att få svar från alla er som faktiskt medvetet avlar på huskatter: varför? Det är trådens ämne.

Vi vet ju alla att det varit (och är?) vanligt hos bönder etc, för så har man alltid gjort … Se'n avlivar man överskottet på ett eller annat vis eller ger bort eller struntar i så försvinner de på något vis. Och blir någon annans problem. Framförallt och alltid kattens förstås.

Men är rätt säker på att den typen av människor inte finns på ett kattforum. De skriver inte här, de läser inte här.

Så det är folk här på huskattsforum som måste svara. Och svaren behöver innehålla lite mer än att så gör ju andra så varför inte jag. Eller hur?

Hjälp oss förstå då. Vi som tycker att det är respektlöst, och grymt.

Ketang
3

#31 Svaret vi kommer få OM vi får något är troligtvis bara att det är upp till var och en vad man väljer att göra och att dom som avlar på huskatter har gjort sitt val av någon anledning som dom tycker är försvarbar. För varför skulle man annars bidra till fler katter om man inser att det är fel?

Mara-Bell
5

Efter alla påhopp jag fått då jag tagit ungar på mina huskatter är det väl lika bra att jag skriver ett inlägg här. Jag kan vara ärlig och säga att det mycket väl kan vara själviska orsaker till en huskattskull. Nu vet jag inte om den här teorin stämmer, men jag har försökt fundera på bl.a. varför just jag så gärna vill ha en kull på min huskatt och även varför andra kan vilja det. Jag vet att det i mitt fall varken handlar om att min katt är fin eller hennes temperament fantastiskt. Det är inte därför jag vill ha kattungar. Jag tror, men det är fortfarande bara en tanke, att det kan handla om moderskänslor. Inte kattens utan ens egna. Är du själv inte i en situation där det är lägligt att skaffa barn kanske kattungar blir som en tillfällig ersättning? Jag tror att det här i många fall är en bidragande orsak, men jag vet inte. Och det är nåt jag kommit fram till efter en hel del funderande, tror inte det är något man reflekterar över själv. Det är själviska tankar, och även om jag aldrig skull få för mig att avla på en till synes sjuk eller svag katt så är inte en huskattskull för honans bästa hur frisk hon än må vara. Jag har låtit min hona gå ut och bli parad, och det är inget jag ångrar, jag ser fram emot ungarna. Men jag skulle aldrig få för mig att ta kull efter kull eller avla på huskatter för att tjäna pengar. Jag vet att det finns många katter på katthemmen som behöver hjälp och stöd. Men vi är två stycken hemma, jag och min sambo. Och han går inte med på att hjälpa några främmande katter. Annars hade jag gärna ställt upp med att hjälpa hemlösa i stället. Men det går inte. Nu får ni tycka precis vad ni vill om det här, men jag har försökt ge en bild på hur det kan vara. Tror mycket kan stämma in på mig, men är väldigt svårt att rannsaka sig själv.

Ketang
11

#33 Kan inte annat än hålla med i mycket av det du skriver, att det är av själviska skäl tex. Modigt att erkänna måste jag säga 🙂

Frågan är VARFÖR man väljer att blunda för sanningen. Sanningen om att man själv bidrar till problemet. Visst, man vill så gärna, men är det verkligen värt det???

Josefa
18

#33 Med andra ord väldigt egoistiskt. Att låta sin huskatt få ungar som surrogat för egna barn är ju inte värst genomtänkt. Och varför inte göra allting rätt med testade föräldrar om nu suget är så jättestort? 

Du är  redan på gång på väg att ta kull efter kull. Kanske inte på samma hona, men kattungarna kommer likväl att spä på det redan alldeles för höga antalet huskatter. Du hade ju en kull för inte allt för länge sedan. Där du dessutom tog ihjäl hälften av dem, av någon för mig helt oacceptabel anledning. Det kallar jag för väldigt respektlöst för liv som man först valt att avla fram. Först låta dem genomgå det mest traumatiska och stressande i sitt liv, för att sedan bara släcka livet.

Ketang
4

#35 Skojar du? 😡 Om man nu måste para sin katt följer ett ansvar med. Det ansvaret tar man inte om man avlivar friska ungar! Åh vad sånt gör mig förbannad!!!

Alexej
22

#33 Modigt att erkänna att du använder din katt som barnersättning. Misstänkte det för det är typiskt för förstföderskor att väga sig hela tiden, ta en massa bilder och dokumentera alla förändringar.

Vad ska man säga. Tycker lite synd om dig, hoppas du får egna barn snart. Men kastrera din katt nu och se till att ungarna dubbelvaccineras och id-märks innan omplaceringen och att du verkligen försöker hitta bra hem som är medvetna om att en huskatt ska kastreras.

Angående bönder med för många katter. Visst, finns det många av de kvar. Men samtidigt har det kommit en ny generation bönder som har pluggad, har modernt landbruk och tycker det är självklart att en katt ska vara kastrerad. Hygienkrav har blivit mycket större, de gamla lagårdskatter som fick mjölk finns inte mer. Nu får inga katter komma in i mjölkrummet längre.

Där vi mest hämtar katter pga av djurförbud/anmälningar är två grupper. Äldre som har okontrollerad antal katter, ibland med, ibland utan pengar som aldrig skulle åka med sina katter till en veterinär för kastrering. Oftast är de måna om sina katter, köper kattfoder osv men där kommer katter och där försvinner katter och upphittade kattungar slås ihjäl. Och kattägaren själva har ingen aning hur många katter det finns där.

Men den stora gruppen är vanliga oftast unga personer som själv lever på socialbidrag eller låga inkomster, som fick en gratis söt kattunge men inte har råd till en dyr kastrering. De är oftast ensamma och har katten som partnerersättning eller också familjer som tycker att barnen ska ha levande leksaker. Tyvärr tröttnar många då också på katten när det blir en problemkatt som kissar på kläderna och då dröjer det inte länge tills katten åker ut.

Det är väldigt viktigt för katternas skull att vi alla påminner våra vänner, arbetskolleger och släkter som har okastrerade katter hur viktigt en kastrering är.

Katternas värde måste höjas, det ska inte finnas gratiskattungar som uppmuntrar till spontana kattägardrömmar. En som köper en raskatt funderar först och är beredd att det kommer att kosta och att en katt innebär ansvar och arbete. Varför gäller inte samma för huskatter?

Många tycker att kattungar är söta men är de några veckor gamla och överallt då har många redan tröttnad. Jag hade ett tag många katthemsungar utan mammor. Fick omtapetsera och köpa nya gardiner. De var söta men förstörde allt och jag var glad när alla flyttade till nya hem. Nu tar jag inga kattungar mer.

En sajt som handlar om huskattter borde vara vägledande att proglamera vikten av kastrering och föregå själva som bra förebilder. Bara genom att minska antalet huskatter får vi glada och nöjda huskatter och kattägare.

Ketang
2

Som sagt, gullig katt där man inte tänkt till för fem öre…

Herregud, njut av katten så länge det går och gör en stor insats och ta hand om en hittekatt när han går bort istället!

Ketang
2

Hon vill dessutom ha betalt… Honans ägare kommer ju knappast få tillbaka dom pengarna på att sälja ungarna. Hoppas ingen nappar på annonsen.

Josefa
11

#38 Tvi, sånt gör mig spyfärdig. Och de vill ha betalt för det också. Kan just undra hur mycket de lagt ner på tester. Är han öht ens vaccinerad?Står inget om varken det ena eller det andra. Men att han är 75% main coon och 25% norsk skogSkatt + sedan lite siames också (hur nu det kan vara möjligt) det står där minsann. Har de dragit till med lite siames också, för att de inte kan förklara hur han kan vara korthårig, när 100% av hans påstådda gener är långhåriga?

[lucii]
8

Jag vet inte vad jag ska säga. Många kattägare tycker att deras katt är den vackraste katt på jorden och bör avlas på. Klart man tycker sin katt/sina katter är det vackraste. Ungefär som mammor tycker sitt barn är sötast av alla barn. MEN.. är det inte just därför det finns så mkt katter kanske? MIN katt är speciell och måste ha kattungar efter sig. Ja alla katter har någonting unikt men jag tycker inte man planerar avel på huskatter. 

Denna person verkar vilja hålla på med avel men har inte riktigt förstått av huskatt finns i överflöd redan. En person med noll koll som dessutom vill tjäna pengar. Inte konstigt antal hemlösa katter ökar istället för att minskar.

Får men en kull oplanerat är det en annan sak, man är inte mer än människa. Alla har inte koll på när en katt börjar löpa. Men att medvetet ha okastrerade katter som inte ska användas till helras uppfödning. Hur tänker man då? Jag har ställt upp för många katter men det krävs mer än så. Jag har sett många här som har tagit emot katter som varit hemlösa. Men det räcker inte. Frågan är vad kan vi göra? Känner mig maktlös i det här. 😕

Jourhemmet
11

#42 "Men får man en oplanerad kull.." Det är väl inte en annan sak. Ägarens skyldighet att inte släppa ut en okastrerad katt och att se till att katten kastreras omedelbart när den är sex månader. Självklart utsätter man inte katten för att den kan bli dräktig innan kastrering, inte svårt alls.

Mystroll
14

#43 Katter kan smita ut, olyckor händer. Därför är det också viktigt att kastrera vid 6 månader (gärna tidigare men inte alla veterinärer gör det tyvärr).

Dom allra flesta huskattskullar är däremot inte alls en olycka. En del är helt planerade och en del kallas oplanerade hoppsan-kullar fast det förmodligen mer har handlat om att ägaren inte har tänkt efter när dom lät sin okastrerade katt gå ute eller väntade onödigt länge innan man kastrerade sin innekatt. Jag utgår från att alla vet hur en katt blir dräktig så speciellt hoppsan kan det då inte vara när en okastrerad katt blir dräktig efter att ha gått ute.

Josefa
13

#44 Om katten smiter ut så har man möjligheten att kastrera den så fort den kommer tillbaka. Såvida den inte hållit sig borta i sådär 1½ månad.

Nerdysiamese
18

#44 när min nyfikna och misstänksamt överkeliga siameshona smet ut blev jag jätteorolig att hon eventuellt parats om det var så att hon blivit fertil så ringede jag veterinären och fick honan kastrerad en knapp vecka senare, så om ens katt smiter ut över en natt eller dag så är ju det i sig inte en anledning till en oplannerad kull enligt mig.

i min erfarenhet är okunskap främsta anledningen till oplannerade kullar, folk som inte inser när katten blir fertil, litar på att p-piller räcker, tron på myten om att honkatter bör få en kull innan kastrering osv.

jag tror att kämpa för att sprida kunskap om huskatter och problematiken som finns kring hemlösheten och aveln är det absolut bästa för att förebygga att problemet blir större, oavsett om det är plannerade eller oplannerade kullar så känns ofta okunskap som det absolut främsta problemet.

Jag har haft katt hela mitt liv, samma sak med min mor och min mormor men det har ju inte varit förrän jag verkligen engagerat mig i att införskaffa kunskap som jag fått veta mycket av det jag vet om katter idag, och mycket av det jag lärt mig ens senaste året är nyheter för både min mamma och min mormor, och dom enda som jag känt faktiskt haft kunskap och information har varit eldsjälar från katthem eller uppfödare, det känner jag pekar på att den information som behöver komma ut inte når de människor som behöver nås,

Medarbetare på Datorspel I Fokus

Alexej
4

#46 Så sant!

soie
10

Ännu en sådan här tråd… suck. Känns aldrig riktigt som att man kommer någon vart. samma saker sägs om och om igen, men knappt något som faktiskt kan bidra till en långsiktig lösning på problemet. Folk är så fast i nuet tyvärr..

Sist jag medverkade i en liknande diskussion var i denna tråd

http://katter.ifokus.se/discussions/506231bb88f4722cfe002513-lika-mycket-varda-eller-inte

Där kom Rebecca med en del bra argument enligt mig

citerar

"Jag tycker att alla katter ska kosta ungefär lika mycket. Huskattsaveln behöver förminskas och lagstiftas om. Jag tycker att det ska bli straffbart att avla på icke-testade katter, oavsett ras eller typ av katt. Huskatter är det absolut inget fel på, här hemma bor det två stycken. Men sättet de avlas på är väldigt problematiskt. Jag anser att alla katter som går i avel bör vara testade för de vanligaste sjukdomarna. Och att de ungar som föds med uppenbara fel säljs kastrerade. Och att allt annat blir straffbart, som sagt. Då KAN du inte sälja ungar för 100 kronor, eftersom att du kommer gå back flera tusen. I köpet skall även bevis på föräldrarnas och ungarnas besiktning finnas, så att man kan kontrollera att folk inte börjar sälja kattungar för flera tusen utan belägg för det. Givetvis händer det att katter rymmer, så även raskatter som är tänka för avel men ännu inte testade. Och för att denna olycka inte ska ge ägaren böter så tycker jag att en anmälan om bortsprungen katt skall finnas dokumenterad, både hos ägaren och där man anmält katten som försvunnen. Och de som inte är tänkta att gå i avel kommer, tror jag, kastreras i större utsträckning automatiskt.

Detta kommer givetvis ta väldigt lång tid att få i system, men jag tror att det är en bra lösning."

Tyvärr var det inte många som förstod tanken med detta…

~ Bara döda fiskar följer strömmen.

Alexej
12

#48 Jag suckar mer över varje ny huskattkull än över en tråd där problemet diskuteras. Och vad som diskuteras på andra sajter vet inte jag. På katter.ifokus är många som avlar på raskatter, det här är en huskattsajt och därmed en liten annan målgrupp.

Det är en ny djurskyddslag på gång där kastrering och märkning av utegående katter kommer att krävas.

Samtidigt är resurserna inom Länsstyrelsen begränsade och många anmälningar läggs ner pga resursbrister. Att lagstifta att all kattavel ska bara ske med sjukdomstestade katter skulle vara svårt, vad ska hända med en katt som är dräktig utan test? Tvångabort, djurförbud? Och vem ska kontrollera alla kattägare som avlar på sina katter och slå ihjäl ungarna sedan?

Mycket bättre med en allmänkänd lag där alla utegående katter (också raskatter) ska vara kastrerade. De flesta människor är laglydiga och det blir mycket lättare att anmäla okastrerade utekatter hos grannen. Jag kan inte kontrollera om de testade mamman innan hon fick ungar men jag ser om deras utekatt blir dräktig.

carlas
18

#46 Ja så sant! Och #49 - exakt! citat: Jag suckar mer över varje ny huskattkull än över en tråd där problemet diskuteras. Dito!

Det är strålande att det diskuteras, här och nu - och på detta ganska nystartade Huskatter iFokus. Trodde sajten skulle kunna bli ledande för att värna om just huskatter. Tyvärr har det inte blivit så. Men det kan väl ändras?🙂

Tack Mara-Bell #33 för svar på frågan "varför". Nu har jag dock sett att du hållit på med avel, av marsvin-råttor-katter, sedan flera år tillbaka (enligt trådar på iFokus). Och att du under dessa år inte tagit till dig av välgrundad kritik, råd eller vägledning. Ser ut som besatthet av avel. Stackars dig, ja. Och framförallt, stackars djur. Detta måste ändå vara ett ganska ovanligt fenomen.

Eftersom det är flera (många?) här som avlar på huskatter, planerat el icke planerat, så efterfrågas fortsatt information från er: hur och varför? Det är viktig information - och säkert viktigt att rannsaka sig själv också - för att vi ska kunna gemensamt arbeta för att få stopp på eländet, få stopp på det lidande som huskattaveln medför.

Det vill enligt egen utsago även sajtvärden på Huskatter iFokus. Så kom igen!

Mara-Bell
0

#50 Jag har tagit många kullar på djur, det tänker jag inte neka till. Men jag kan ärligt säga att jag inte var medveten om hur avel borde gå till föränn jag blev medlem på iFokus. Och sen dess är det en medveten parning jag gjort, och det är den kull jag väntar nu. Jag ljuger inte när jag säger att både den kull råttungar du tänker på och Liws ungar var olyckshändelser. Marsvinsungarna var däremot en medveten parning, men då hade jag ingen koll på aveln.

Alexej
8

#51 Härligt att läsa att du har blivit mer medveten. Jag har också haft okastrerade katter och kattungar fast det är länge sedan. Nu har jag lärd mig;)

[Blodpudding]
4

#51 Men du hade väl inte gjort allt som man ska när du såg till att din katt blev på smällen? Du släpte väl bara ut den?

Jourhemmet
7

#51 Du har inte blivit det minsta mer medveten om hur en parning ska gå till eftersom du bara släppte ut katten! Vilka tester har du gjort då?

Alexej
4

Diskussionen handlar inte bara om en katt som förhoppningsvis snart blir kastrerad utan om alla katter som är okastrerade utekatter.

Hur når man till deras ägare?

carlas
9

#55 Helt rätt! Ingen mening att älta ett enskilt (och udda?) fall.

"Varför medveten avel på huskatter?", som sagt. Och dit räknas såväl planerad som oplanerad. Misstänker fortfarande att flertalet är just "oplanerade", om av okunskap, ointresse eller (kortsiktig) snålhet. Men kan ha fel.

Därför är det fortsatt jätteviktigt att vi får information från folk här på forumet om hur och varför. Hur och varför just din ägda honkatt blev dräktig. Hur du hanterade det och varför just så. Och varför just din ägda hankatt går ute okastrerad. Bara så kan vi bättre lära hur vi ska nå fram till ägare. Även till de ägare som säkert är mindre medvetna än de som är medlemmar, eller som läser och skriver, här.

Det handlar alltså inte om att "hänga ut" eller skuldbelägga. De flesta här tänker nog att det är fel, blev galet, olyckshändelse etc. Men det behöver sägas ut då, tydligt. För att lära! och lära ut!

Annars blir det mest spekulationer. Men viktig och intressant info du lämnar i #37 Alexej. Två grupper (när det gäller anmälningsärenden). Äldre …. samt, citerar:

Men den stora gruppen är vanliga oftast unga personer som själv lever på socialbidrag eller låga inkomster, som fick en gratis söt kattunge men inte har råd till en dyr kastrering. De är oftast ensamma och har katten som partnerersättning eller också familjer som tycker att barnen ska ha levande leksaker. Tyvärr tröttnar många då också på katten när det blir en problemkatt som kissar på kläderna och då dröjer det inte länge tills katten åker ut.

Ofta hör man ju här på iFokus om unga med dålig ekonomi, eller som är beroende av föräldrar som tappat intresset. Och där katten/katterna betalar priset. Någon här som känner igen sig där? Så, hur ska man nå er, eller dom?

Upprepar mig ☺️ I alla fall, viktig tråd detta!

Ketang
8

Jag tror tyvärr att majoriteten av dom som får kattungar efter sina huskatter avlar av egoistiska skäl eller inte bryr sig om det faktum att dom bidrar med fler katter. Och om det är så, ja då räcker det inte med information då man talar för döva öron. Om så är fallet är det bara en lagändring som kan göra skillnad.

Calico
11

Jag är starkt emot avel på huskatter eftersom jag aldrig har sett eller läst om en enda seriöst avlad huskattkull. Jag önskar jag visste hur man når ut till alla människor som tar kullar på sina huskatter pga okunskap. Eller hur man når ut till de som köper kattungar av en BYB för att de inte vet bättre.

Tyvärr känns det som att många med huskatter inte bryr sig. Alltför ofta hör och läser man argument som "men jag har hem till alla mina kattungar så dem kommer inte bli hemlösa" eller "jag vill bara ha en kull för att mina barn ska få uppleva hur det är med kattungar". Jag blir så trött och frustrerad!

/Matilda

Alexej
11

#57 Men det är i dagsläge väldigt svårt att hitta nya hem också till kattungar. Förr fanns det alltid någon granne eller kompis som ville ha en kattunge men nu blir inte många mer av med sina kattungar längre. Då borde de ju inser att det är dags för en kastrering av kattmamman.

Samtidigt tycker jag att staten har också ett ansvar för alla hemlösa katter och borde momsbefria kastreringar kunde. Då kunde en kastrering vara 25% billigare och därmed lättare att betala även för låginkomsttagare.

[eskils]
7

#57-58 Ja, en lag om förbud mot huskattavel vore det bästa, tills problemet med de ca 150.000 hemlösa katterna är löst. Men i väntan på en sådan lag, om den någonsin kommer, får vi hjälpas åt att informera, informera och informera mera. Frågar som carlas i #56, hur ska vi nå ut till alla?? 🤔

#59 Bra talat, kloka ord!

Ketang
5

En tanke är att "nästla sig in" hos någon betydande person med makt över ex ICA´s reklamblad eller nåt och i samband med reklamen för kattmat informera om alla hemlösa katter och hur många kattungar en okastrerad katthona kan producera under sitt liv osv. För MÅNGA kattägare köper vanligt foder på ex ICA och jag vet många som haft katt i hela sitt liv som aldrig satt sin fot i en djuraffär eller hos en veterinär.

[Mustangcab]
3

Det viktigase anser jag att var att tala om att en katt kostar mer än inköpspriset. Upp till 10.000 kr första året om man inte har katt sen tidigare och de avser jag en huskatt som det inte gjort något med. Det är beklämmande att läsa om alla dessa som inte har råd att kastrera sina katter för det kostar så mycket. Hur ska de då ha råd om det händer katten något?

Ketang
3

#62 Katter är gratis, blir en sjuk slår man ihjäl den och hämtar en ny… Det är tragiskt men sant i alldeles för många fall.

Timmorn
10

Tyckte 61 hade en riktigt bra ide. Eller stort blad bland landets tidningar. Exempelvis Nynäshamnsposten, Mitt i haninge osv. där mycket bondkatter existerar här i Stockholm skulle man kunna ha en löpande serie en period varje vår om att kastrera sina katter pga och annonsera alla bra anledningar som faktiskt finns. Speciellt trycka på det att  ju fler man kastrerar desto mer hjälper man, och kan hjälpa fler.  Har en väninna som har bondgård eller hennes familj med okasterade katter, tycker synd om katter, men jag tror helt enkelt att själva tänket att kastera katten finns, man hämtar katt från annan gård för att det inte ska bli inavel osv. Det gamla tänket även fast de inte slår ihjäl katterna och ger dem gott om extramat.  Kunskapen och ögonöppnaren finns inte där. 

Sen finns det ju stolpskott överallt. Varför skaffar folk katt och säljer när den är 6 månader eftersom de ska flytta osv eller ändrade familjeförhållanden…. Har du blivit gravid även om det var oplanerat, så mår katten säkert bättre av att ha ett hem än att flytta massor med gånger eller bli hemlös.  Vi skaffade katt till min farmor, vilket vi i efterhand borde läst på och skaffat äldre katt i stället för kattunge, vi åkte kastrerade den åt henne osv. men han blev lite för jobbig vid 8 månader välte lite för många blomkrukor :P MEN då fick han komma hem till oss och bo i stället. Det fanns liksom en plan B där.  Sen att det inte alltid går att ha en plan B är en annan femma men ofta går det. 

Den två värsta historierna jag har hört på sistone är en bekant som tog hand om en kattunge åt sin granne i tron att de blev allergiska men de skulle ta hand om alla kostnader och att hitta nytt hem. Grannen slutade svara i telefon när hon ringde och frågade hur det gick och nu skulle hon renovera lägenheten…
Eller en kvinna som ville omplacera sina katter för hon och mannen skulle skiljas och nya mannen ville inte ha katt - alltså inte allergi. Ej heller gamla mannen ville ha kvar dem. 

PLANERA NÄR DET GÄLLER DJUR, DE LEVER LÄNGE

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

Alexej
7

Stockholms Katthem hade 2007/2008 en stor kampanj med stora bilder på Stockholmstunnebanstationer. Men det kostar också:(

Här kan man se alla bilder.

http://www.resume.se/nyheter/reklam/2008/07/07/om-katter-kunde-tala/

Här finns också en del bilder längre ner i inläggen: http://hittekatter.ifokus.se/articles/4d716741b9cb462233075c3e-den-gulliga-katten-nu-livebilder

Cremello
5

Jag jobbar på tidning och mitt tips är att skicka pressmeddelande med info om hemlösa latter och flera organisationer som man kan kontakta  Prata gärna med de organisationerna först.

Rafflan
0

Med tanke på vilket hets det är ang att huskatter måste kastreras hoppas jag att det finns några få som håller dem som fertila innekatter då jag ibland känner en oroa att rasen tillslut kommer "försvinna", ni säger att det kommer aldrig hända men fortsätter man att hetsa och typ tvinga folk att kastrera sina katter finns den risken i en avlägsen framtid.

Och " Många kattägare tycker att deras katt är den vackraste katt på jorden och bör avlas på" är nog inte riktigt sant, folk kanske använder det som ursäkt en finns många som tycker deras katt är vackrast men ändå kastrerar utan att ta kull.

[Emma--]
5

#67 När du pratar om rasen huskatt, hur tänker du då? 
Tänkte huskatter är ju alla katter utan stamtavla, europén är den gamla huskatten. Så vad är det du är rädd ska försvinna? 

Man får väl hoppas i såna fall att det startas nån slags förening för en seriösare avel av huskatter när det är dags för det i såna fall. 🙂 Dock finns ju europén så vet inte hur det skulle kombineras. En med stamtavla, och en utan?

[Mustangcab]
2

Europen är på väg att försvinna då den inte anses vara så fin som långhåriga och maskade katter även om om de är huskatter och europen är vår egen gamla raskatt. Tidigigare hette den Svensk huskatt och ser ut som en sådan också så den är alldesles för vanlig.

Jourhemmet
6

#67 Inte en chans att huskatten skulle försvinna, det finns för mycket människor som avlar fram nya på löpande band och med ca 150.000 hemlösa så kan du vara lugn.

[eskils]
9

Alla sätt man kan informera allmänheten om att det redan finns för många huskatter är bra. Idag visade TV4 en bra intervju med föreståndaren på Stockholms katthem, tillsammans med en liten dumpad huskattunge:

http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/tusentals-katten-%C3%B6verges-varje-%C3%A5r-2383818#tusentals-katten-överges-varje-år-2383818-lh

Alexej
5

#67 Det ska finnas 1,7 miljoner katter bara i Sverige så risken att huskatter försvinner är nog inte så stor.

I hela världen finns ca 500 miljoner katter, av de är ca 70 miljoner hemlösa pga oansvariga kattägare som inte kastrerar sina utekatter eller är rädda att de dör ut…

Mison
13

Jag kan bidra med en bild på en av två kattungar jag hämtade hem igår. Ett solklart bevis på vad som kan hända när folk avlar hej hoppsan på huskatter och skickar iväg dom till vem som helst. Folk som så gärna vill ha en söt liten kattunge, men sköta om den är ju för mycket begärt. Denna lilla kisse är ca 16v gammal, och öronen är redan totalförstörda av skabb. Behöver jag tillägga, att dessa två bröder givetvis som de flesta andra slit-o-slängkatter, skulle avlivas pga allergi? En klassiker

Alla djur behöver någon som bryr sig!

Jourhemmet
5

Men fy. Du anmäler väl?

carlas
4

Måtte du kunna rädda den lilla missen, Mison! Anmälan absolut, även uppfödaren! - som förstås menar sig ha funnit goda hem till ungarna … 😢

IdaL
2

Denna tråden innehåller mycket starka åsikter och reaktioner.
Därför vill jag be er alla att försök hålla en vårdad diskussion med ett vårdat språk. 

Jessicahagstrom94
9

Jahapp.. ännu en hona till katthemmet som är högdräktig, just när alla kattungar börjar bli leveransklara/är leveransklara.. 

Trots att det är väldigt kul med kattungar på katthemmet och att de är så fruktansvärt gulliga, så är det samtidigt väldigt tråkigt att folk inte tar sitt ansvar som kattägare.. varför släppa ut en okastrerad katt? vi behöver inte fler katter i Sverige, plus att gefle katthem är fullt på katter nu..

Mison
6

Anmälan är självklar. Däremot går det inte att få fram vem som är uppfödare Jag kan ändå glatt meddela, att lilla Gallianos öron redan är mycket bättre. Babyolja varje dag har gjort susen. Tänk om han kunde ha fått behandlingen tidigare, och bara fått vara den fina busiga lilla kisseungen som han förtjänar att vara Trots problemen med öronen, krypter han mysigt upp i knäet mitt för kärlek. Trots att jag bara joxar med öronen hela tiden. Det här kommer att bli bra, men det skulle aldrig ha gått så här långt

Jourhemmet
5

#78 Använder du bara olja för att ta bort skabb? Dom öronen behöver tyngre artilleri som Stronghold annars lär det återkomma.

Imasy
3

Jag tror man avlar på huskatter av flera olika anledningar.

1. Man kastrerar inte för det är "onaturligt".

2. Det är gulligt och roligt med kattungar.

3. Man hoppas på att få en avkomma som är lika fin/trevlig som mamma-katt.

4. Man kan tjäna lite pengar på det.

5. Man kanske har ett avelsintresse men inte vill/kan lägga ner pengar på samma sätt som man gör om man avlar på raskatter.

[Mustangcab]
5

# 80 Eller också så skiter man i att kastrera och ger bort kattungarna till höger och vänster. De man inte blir av med sätter man på bussen eller utanför affären. Det är ju bara katter gud bevars. Som man själv fått gratis.😭

Mison
8

#79 Självklart har dom fått Stronghold. Det fick dom redan samma dag dom kom hit. Men det tar ju som bekant tid att börja verka, så då gör det susen att hjälpa till med babyolja. Veterinären har även hjälpt till att få ur det mesta jox nu, efter att öronen har mjuknat upp. Första dagarna gick det inte att ta i öronen på Galliano, eftersom öronen var stenhårda, då gick det bara att badda försiktigt med babyolja på ett papper. En bomullstuss var bara att glömma, på grund av alla sträva förhårdnader. Han är extremt mycket bättre i öronen redan, och är dessutom mycket gladare, vilket är väldigt lätt att förstå. Babyoljan hjälper ju även mot mycket av kliet.

[Thiah]
13

Jag är ägare till två nu 4 åriga huskatter, en hane och en hona. I början tänkte jag och mitt ex att vi absolut ska para på dem. Dom är ju så söta och fina och snälla. Åtminstone en kull kunde dom ju få innan vi kastrerade dom…

Men tack gode gud så började hanen kissa inne och jag blev medlem här.  Snabbt iväg till veterinären och nu 4 år senare ,när jag lärt känna dem och deras psyke så är jag så glad över det.  Visst är dom underbara och folk som träffar min hane anser att han är supervacker,gullig,kärvänlig,snäll,social osv.. Men jag känner honom bättre och han är, trots att han är supervacker, inte nått avelsmaterial alls. 

Så jag anser att man inte överhuvudtaget ska avla på huskatter då man aldrig kan säga hur dom blir när dom är färdigväxta. Eller ens när dom växer färdigt. Min hane växer ännu!  Deras psyke är inte värt att avla på och då är hanen uppfödd i hemmaförhållanden men togs tyvärr för tidigt från mamman. 

Jag hade gärna fått söta små gulliga kattungar men istället prioriterade jag mitt långa samboende med mina katter samt att jag istället hellre agerar jourhem åt nån stackars kattmamma.

Jourhemmet
4

Jag tror även att det avlas huskatter för att det kostar ju pengar att kastrera. Ser väldigt ofta annonser där katter skänkes bort och där hanen är kastrerad men inte honan.

[Thiah]
2

Men så mycket betalade inte vi för våra två katters kastrering. Kostade en himla massa mer när hanen fick stopp i urinröret och höll på att dö (gick på under 24 timmar).

Ketang
3

Jag tror att många tycker att 500-1000:- är massor med pengar att lägga på ett gratis djur tyvärr. Och man ser ju att dom som vill ha ett par hundra för en kattunge ofta blir sittandes med den. Varför betala för något man kan få? 😕

[Thiah]
2

Sant,  jag betalade 1000kr för min ena och 900 för min andra huskatt. Då visste jag inget om vaccineringar och kastreringar men idag är de båda kastrerade och vaccinerade. Fick förra månaden betala 5049kr för hankatten som blivit sjuk. Tänk om man kunde ta tillbaka tiden och både chipmärka samt försäkra katterna redan som små….

[Mustangcab]
1

# 87 Det är inget som hindrar att du försäkrar dem nu?

Josefa
8

500-1000 må vara en del pengar, men mat och kattsand till en kull kattungar i 12 veckor kostar mer. Kastreringskostnaden är något man betalar en gång för sin katt. Är man inte villig att betala den så ska man inte ha katt.

Jessicahagstrom94
1

PUST! Hon fick sju ungar, hon som kom in högdräktig till katthemmet..

Nu vill vi inte ha in fler dräktiga honor så jag hoppas folket lär sig någon gång…

[Thiah]
0

#88 jag har hört att efter 4 år så är det ingen ide att försäkra huskatter . Sparar istället pengar på ett annat konto.

[Mustangcab]
6

# 91 Det är det visst det. Agria nyförsäkrar katter så länge de lever och du behåller försäkringsbeloppet vilket inte andra bolag gör. Du får dock skaffa ett friskintyg och får undantag för de skador som katten varit sjuk i tidigare. Ring och fråga dem.

[Thiah]
0

#92 jag vet inte om agria finns i Finland, där jag bor. Men kanske finns andra försäkringsbolag här som gör samma sak.

Jourhemmet
2

#91 Det är aldrig försent att försäkra sin katt.

[Mustangcab]
1

Här är en länk som du kanske kan ha använding för. Annars kan du googla på Agria finland katt.

http://www.lahitapiola.fi/NR/rdonlyres/A47BDA78-290D-4BEB-9BA2-B7465966F8B2/0/…

[Thiah]
3

#95 Tack, länken fungerar inte men jag ska gooal agria och sen försöka få mina katter försäkrade :D

Cremello
0

En hel del tycker ju att p-piller är en bra idé för honkatter som springer ute - och att det ändå blir en kull då och då gör inget. För som sagt, det är för dyrt att kastrera… Sen att ungarna är sjukt inavlade det är bara lite hoppsanhejsan det också.

Cahira
0

Hoppas jag inte väcker massa starka känslor genom att svara här. Nu bor jag förvisso i ett annat land, men vi har kryllvis med råttor, gophers (http://en.wikipedia.org/wiki/Gopher_(animal) ) och andra gnagare som förstör fodersäckar, sadlar, träns m.m. och eftersom vi med tanke på detta måste ha utekatter (som har ett isolerat katthus att värma sig i och söka skydd i varma bäddar med fri tillgång på högkvalitésfoder) så är katterna tyvärr även i hög risk att tas av andra vilddjur som härjar. Nu händer detta förvisso väldigt väldigt sällan då åsnan håller coyotes på avstånd, men för att försäkra oss om att vi har katter med hög jaktlust så avlar vi på de med bra gener och bra jaktlust och överblivna kattungar får flytta till vänner och bekanta som behöver farmkatter. De katter som gjort sitt kastreras.

Det är enorm överpopulation här med, men katter skänks bort vid 6v så om vi skulle kastrera alla och bara ta andras ungar istället så skulle vi istället stödja den typen av avel. Och för vad? Dom avlas ju för att få söta fina färger, inget annat. 

Pest eller kolera. 

Sedan jag kom hit så tas kattungarna och mammorna (som kan fångas, vi har en vild som kom hit i sista stund, utkastad på vår väg av nån som inte ville ha henne längre) inomhus så vi kan avmaska, kontrollera att de mår bra och socialisera ungarna. Vid 8v är de gamla nog att springa ifrån tvättbjörnar och annat så då får de komma ut och mamman kan lära dom jaga de sista fyra veckorna innan de som inte ska stanna kan flytta.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.