Någon kunnig kattmänniska?
Hej.
Det är så att vi ska hämta hem våran kattunge nästa helg. (träffa honom vid 3 veckors ålder första gången)
Tyvärr fick vi ett tråkigt besked för 1,5 vecka sedan att 4 kattungar i kullen insjuknat var av våran kattunge var mest ansatt.
Det blev inlagda och fick dropp och penicillin insprutat i kroppen i 10 dagar, tvångsmatades med spruta varannan timme med specialfoder, dem trodde våran lilla skrutt skulle stryka med.
Avföringsprover skickades ner till Tyskland, positivs svar. INGET FARLIGT såsom kattpest m.m utan en elak magbakterie, magsjuka hade drabbat kattungarna. Efter 10 dagar fick dem komma hem.
Fortfarande är våran Lilleman minst men han har återhämtat sig fort och är pigg och kry nu. Men han är fortfarande liten.
nu står vii valet och kvalet. Ska vi ta hem honom?
Kan detta påverka hans framtid?
Kan det ha skadat andra organ i kroppen i och med att dem var så små?
Har ni erfarenheter?
Tips råd, vad tror ni?
Vi är så fruktansvärt fästa vid honom redan! Samtidigt som man inte vill att katten ska få massa problem i framtiden.
Är jätte tacksam för alla svar och funderingar ni har?
Man kan aldrig veta ifall det kommer påverka honom i framtiden. Men är han pigg och kry så ser inte jag någon anledning till att ni inte ska ta honom :) Vissa utvecklas senare än andra så det kan vara därför han är liten eller så la han bara all energi på att bli frisk istället för att växa ;) Men är du för osäker så ring och rådfråga en veterinär.. Jag har haft katt i hela mitt liv och har själv minst en kull om året ;)
Tack så jätte mycket för svar ! Hör gärna fleras tankar . Hur skulle ni gjort? Så svårt!
Jag håller med #1 att man kan kontakta veterinär om man känner sig osäker. Är katterna friska från denna bakterie nu, eller undrar du pga att katterna fortfarande är sjuka? Hoppas det löser sig i alla fall.
Dem är "friska" nu . Dem återhämtar sig efter allt fortfarande eftersom dem varit så svaga och magrat av mycket. Men Ferm verkar pigga och busar runt. Dem har tappat päls kring rumpan efter all diaree och kring munnen lite. Och är dom sagt avmagrade. Vet inte hur länge en katt behöver "återhämta sig" efter att dem haft diarré och magsjuka för ATG alla bakterier ska vara borta?
Snälla, har du inga andra katter så köp två kattungar. Är kattungarna vaccinerade? Detta bör göras innan flytt då kattsnuva kan ligga latent och bryta ut vid en flytt som är mycket stressigt för en liten kattunge.
Jag har redan en katt på 4 år hemma :) så han blir inte ensam. Eftersom dem varit sjuka sa veterinären att vi måste vänta med vaccin tills dem blivit runda och Goa igen. Så det blir vaccinering direkt när han kommer. Men som sagt har jag inte bestämmt mig än. Samtidigt som jag hull ge den lilla en chans. Men det är många faktorer som spelar in. En sjuk katt är aldrig roligt!
Hur gammal kommer kattungen vara nästa helg?
Om kattungen har varit sjuk och är underviktig behöver den stanna längre än 12 veckor hos sin mamma. Den bör åtminstone väga över 1 kg när ni tar hem honom.
Sajtvärd Katter iFokus
Kattungen är 12 veckor nästa helg. Jag ska ringa uppfödaren igen och se om hon har koll på vikten hos den lilla och fråga idag igen hur dem mår.
Spontant hade jag inte gjort det, hur go katten än är. Jag har själv tagit hem en kattunge med ögoninflammation som inte gav med sig helt, och sen dog lilla katten bara 4,5 månad gammal i FIP efter en del besvär med diarrér. Han var helt underbar men det var fruktansvärt att förlora honom. Därför la vi nästa gång extra stor vikt vid hälsan och antal katter i hemmet och har idag en frisk och välmående ragdoll på 5 månader.
Tack för alla era svar. Det blir inget av med det kattköptet, istället siktar jag på en seriös uppfödare, och nu så snart som möjligt flyttar en liten ragdoll hane in här hemma hos oss. Längtar!
# 10 Det låter bra tycker jag.😃 Lycka till!
#10 Klokt val! Lycka till med nya kissen 🙂
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com

Jag skulle inte ta hem en kattunge som varit så sjuk förrän jag var säker på att den är helt återhämtad. Skjuta upp hämtningen så länge det behövdes tills kattungen blivit rund och go igen.