Huskatter iFokus

Huskatter

Etikett12-köp-sälj
Läst 3875 ggr
740tjejen
0

(S) snäll honkatt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en kelig honkatt som måste hitta nytt hem på grund av jobb. jag kommer ligga ute på veckorna så har ej möjlighet och ha kvar henne. Hon är 1 år och 7 månader. trivs ej i lägenhet så gärna ett hus på landet. Hon är tyvärr inte kastrerad. Hon finns i Bäckefors.

Josefa
9

Du borde fundera på om du inte ska kastrera, vaccinera och id-märka henne innan hon omplaceras. För hennes egen skull, om inget annat.

Denna kommentar har tagits bort.
Jourhemmet
3

Vad lätt du gör det för dig…i..ot!!

[Mustangcab]
2

Är det tillåtet med avlivningshot på denna sajten?

Jessicahagstrom94
2

Nej det är inte tillåtet med avlivningshot.

Jag fixade rubriken, man måste ha (S) om det är en säljestråd.

Niiinah92
2

#5 bör du inte bort tråden eftersom avlivningshot inte är tillåtna eller åtminstone ta bort inlägget med det i?

Jessicahagstrom94
3

#6 Det är gjort nu :) 

TS - du får inte ta till med avlivningshot på denna sajt.

Om det nu är så bråttom har jag lite tips;

Kan ingen i familjen/släkten ta hand om katten?
Har du ingen vän som vill ha katt?
Har du hört dig för med närliggande katthem/djurhjälp?
Har du annonserat på andra forum och internetsidor?

[Mustangcab]
1

Jag har anmält gör det ni också så försvinner inlägget.

740tjejen
0

Jag har haft annons ute sen ja blev med jobbet, ingen i familjen kan ta ha henne, pratat med flera katthem i närheten, jag ger snart upp. Och blir ju inge bättre av alla påhopp.

Josefa
4

Pensionat, fodervärd tills hem hittas. Mycket enklare att hitta hem till en vuxen katt om den är kastrerad.

Djurälskaren87
3

stackars misse:/ men kastrera henne först eller åtminstone stå för kostnaden så kan nya ägaren kastrera. sätt ut på blocket, skriv mer i annonsen om hennes personlighet och inte bara: jag måste bli av med henne.. det nappar sällan. sen lägg in mer bilder.

740tjejen
0

Hade gärna gjort det. men innan ja får första lönen är ja pank, är ensamstående sen i somras med en son på 5 år. och de lilla en tyvärr får av soc räcker inte långt. Skulle haft henne kastrerad i somras, men då gjorde exet slut, så jag fick omprioritera. Brukar alltid ha mina katter kastrerade, tyvärr så blev inte denna damen det. Pensionat finns inget i närheten, och tyvärr verkar det inte som att nån vill ha henne. jag bor verkligen avigt till.

OneSound
1

Kan du inte höra med ett stall eller en bondgård om de vill ha en katt då? :)

Aut viam inveniam aut faciam

[Hen]
3

Annonstips till dig som startade tråden! Du skriver förvisso att katten är kelig och att den vill vara ute, men om folk ska vilja köpa en katt så ökar intresset ju fler fina saker du berättar om katten. Gör nya, bättre annonser på alla sajter där du annonserar, så kan du ha en större chans. 

Tips: Berätta flera charmiga saker om katten! Och gör det genom konkreta beskrivningar av egenheter och vad som gör katten till en fin vän. Mysigt temperament (hur visar det sig?), gulliga vanor (vilka?) osv. Kanske pratar hon mkt? Kanske gillar hon att dricka ur kranen? kanske sover hon i sängen? Kanske van vid barn? Kanske kan du berätta vilka lekar hon älskar? Skriv om henne så att man får en bild i huvudet av denna underbara lilla katt :) "kelig" säger inte tillräckligt för att folk ska bärja fantisera om att få äga en sån underbar katt :)

Ang. avlivning: Det är INTE ett bra säljargument. Bra säljargument är: Kattens underbara personlighet (konkret beskriven så folk ser henne framför sig) + fler bilder. Avlivningshot lockar dessutom ofta fel sorts kattköpare (som kan ha för många katter redan).

Viktigt om att ta betalt för katten + kastrering: En okastrerad katt är mkt mkt mkt svårare att sälja. Kanske kan du få låna till kastreringen av någon och fixa det asap? ELLER att du sätter priset för katten som summan för kastreringen och använder pengarna till det? Dvs: antingen "pris: 900 kr som går till kastrering inför kattens flytt" eller bara "900 kr" (vad det ska gå till kan du isf förklara när en spekulant ringer upp).

Önskar dig och katten all lycka till. Man behöver tyvärr ha en buffert när man skaffar katt.

740tjejen
1

#14  Tack, ska skriva ner en text på papper, så får ja se om det blir bra. :) ja hinner tyvärr inte ta henne till veterinären, börjar nästa vecka, och de har fullt denna veckan. vet ingen ja kan låna av heller.

Djurälskaren87
3

15# jag fick sålt en okastrerad honkatt åt min vän för två veckor sedan och jag kom överens med köparen att istället för att betala för katten så kastrerar dom henne. viktigt med bra bilder i en annons samt en bra text som berättar hur katten är. hon är väldigt söt så ser de inte som några problem.

[Hen]
0

#15 Håller tummarna! Det behöver inte vara en "bra" text som typ värsta nobelprislitteraturen, utan det blir bra bara det går fram lite fler olika grejer om henne. :)

(Kanske kan du skriva: "Kastreras i samband med flytten till dig" och så priset som du anger är samma som för kastrering. Så får du och köparen göra upp om vem som tar katten till vet?)