Skattjakt?
Alltså, vår ena katt Ester är lite tokig. Man vet när hon är igång när man hör det där distinkta jamandet där man hör att hon är upptrissad och har något i munnen. Det kan vara allt möjligt!
Nu nyss kom hon med en halstablett.. Hur har hon fått tag i den? Visste inte ens att vi hade sådana? 🤔
Men hennes favorit verkar vara att komma springandes med mina skumgummi "mormorsrullar" i munnen och lyckligt släppa den vid mina fötter efter ha ropat på mig ett tag. Syrran hennes är inte sämre, men Ester är nog den som mest ska komma med knasiga saker. Och listan kan göras lång över hennes "skatter" 😃
Gör din katt något knasigt?
Aut viam inveniam aut faciam
Finns det någon katt som inte gör något knasigt? 😂
Oskar: Jisses, Gävles pajas!!
- Hoppar upp på akvariet och försöker forma sig till en ostbåge för att komma vidare upp på hyllan (hittills är det uppdraget misslyckat)
- När han gosar ska han alltid försöka nafsa efter halsband/ögonfransar
- Stjäl saker, allra helst från min brorsas rum.
- När han leker med något hoppar han mer än gärna upp i mammas eller min säng med leksaken.
- Ibland kan han ställa sig upp på bakbenen och krafsa på kylskåpet/frysen
- När han är busig kan man inte ens förklara hur knasig han är, men kan säga att en katt känns som 10 just då. Han är överallt.
- Klänger i gardiner
- Han har tagit tag i min rullgardin och dragit ner så där som jag gör när jag ska sova.
- Kattrace tycker han är det roligaste som finns och han tycks aldrig fatta att de andra katterna hatar det.
- Han ska smaka ALLT förutom kaffe. Typ.
Smille:
- ….Ok, han är ett undantag. Bara sover, går på toa, äter, sover, säger ifrån till Oskar som brukar jaga honom, går och sover igen och sedan samma visa igen. Ungefär.
Lukas:
- Öppnar ytterdörren (så vi lär ha låst hela tiden)
- Lägger man en ostbit på kanten på t.ex. ett bord så ställer han sig på bakbenen och tar ner den med framtassen.
Dixie:
- Lägger sig mer än gärna och sparkar på mattkanter.
- Morrar så fort hon ser Smille.
Jonna:
- Enda gången hon jamar är när man ska ge henne ny blötmat.
- När hon får godis lägger hon sig ner och rullar som om det vore parfym.
Haha vad söta! 😃
#2 Har aldrig tråkigt i närheten av Oskar iallafall!😂
Härligt det! ;)
Ester var upp i bokhyllan igår kväll och klättrade (inte så högt upp dock), innan jag hann fram och ta ned henne ramlade hon ner mellan några lådor (flyttade för inte så länge sen) och kunde inte ta sig därifrån själv. Fick lyfta upp henne, men hon var lika glad för det! 😂
Ingen skada skedd ;)
Hon har lite konstiga saker för sig också. När hon är på goshumör och gnider kinderna mot ansiktet och stångas så brukar hon också "smaka" lite på nästippen! Inte hårt eller så det gör ont, utan nafsar typ lite bara. Samma med öronsnibbar haha! 😃
Siri är mest lat och ligger och myser i trappan till övervåningen och spanar på fåglarna i trädgården. Men så fort man skakar på en påse med godis kommer lill-tjocken och vill ha en eller femton bitar ;)
Haha nej vad gulligt det låter!! Vår katt brukar komma fram till oss och bita tag i våra kläder och sen "dra" (man får gå efter såklart) utan att släppa taget förrän man kommit dit hon vill. Oftast är det slut på mat, eller så har nån leksak åkt in under soffan eller spisen, och ibland vill hon ha sällskap då hon går på lådan. Sen är favoritleken jaga, och den börjar alltid med att hon "slår" på en, börjar man inte leka då så hoppar hon mot en som ett "spöke" (alla fyra ben utsträckta och med magen mot en). Sen ska man alltid jaga varannan gång, annars vill hon inte leka längre. Och det kanske roligaste hände igår, vi har skaffat en klicker och har bara kommit så långt att vi börjat klicka in den, alltså klick-godis, klick-godis osv. När vi slutade la jag ifrån mig klickern och gick därifrån, strax därefter hörde nåt som lät och gick för att kolla, då stod hon vid klickern och försökte trycka på den samtidigt som hon tittade uppfordrande på mig för att få godis.
#6 vad smart med klickern! 😃
Min Sune gick uppe på badkarskanten när jag hade badkar och åt (!) av badskummet. Kan inte vara så nyttigt. Och så hoppar han på ytterdörrens handtag ifall jag inte är snabb nog att märka att han vill in. Han har såklart också kommit på att han kan öppna icke-låsta dörrar på det sättet.
#5 Ett tydligt exempel på att det är katter som tränar människor och inte tvärt om 😃