Har jag hittat ett bra foder??
Porta 21 Feline Finest Sensible - spannmålsfritt, är detta foder bra om en katt borde gå ner i vikt, är det någon här som har erfarenhet om fodret?
🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂
😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓
Jag anser att blötmat (Bozita eller Mjau) är bättre än torrfoder, speciellt om man försöker få ner katten i vikt. Då är det dock väldigt viktigt att försiktigt fasa in maten, speciellt om katten är van vid bara torrfoder. Man kan börja med en matsked blötmat, vänta några dagar sedan öka lite osv.
Har läst att vissa katter blir dåliga i magen och kräks av det fodret, men det verkar vara väldigt olika. Innehållet verkar ju bra i alla fall. Har ingen egen erfarenhet av det.
//Jessie

Hade det till mina katter och dem ficka diarre, fisiga och kräkte.
Har ingen erfarenhet av fodret, men jag håller inte med #1 om att katter går ned i vikt av blötmat - våra killar fick bara blötmat förut, och var både hungrigare och tjockare än nu då de får mest torrfoder och mindre blötmat. :) De äter mjau blötmat, ibland sheba. Torrfodret vi har är Taste of the wild, vilket också är spannmålsfritt. :)
Blötmat går tyvärr inte att ge till honom har blir lös i magen + att han kissar inne då :/
🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂
😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓
Jag har erfarenhet av det. Har alltid många katter hemma då jag hjälper hemlösa och alla katter älskade det. Det går åt betydligt mindre mängd då det har så hög kötthalt, men en av jourkatterna kräktes tillslut av det dagligen och jag gissar att det är potatisen som är boven. När det inte innehåller något spannmål så måste annan stärkelse tillsättas och då blir det ofta just potatis. Testa med en liten påse för att se. Men som andra skriver, behöver katten gå ner i vikt så är det bästa blötmat. Du får testa dig fram vilken blötmat han klarar och börja med enbart en matsked om dagen.