Tips Fundering...
Hej, Huskatts älskare!
Sitter och funderar väldigt mycket på hur man kan aktivera katterna, har kollat en del på Jackson Galaxy och andra youtube klipp om detta, även sett på tv minns inte kanal namnet, det är därifrån jag fått en del idéer. Leksakerna är ju en annan sak, en självklar del.
Men man inser ganska snabbt att det är där kostnaden ligger i att ha kissekatt, aktiverings platser som klösträd, sovplatser, kuddar, plädar mm.
Att skapa själv är ju lösningen, men som jag, jag vill inte ”återskapa” något som redan finns.
Men vilket av allt material är utan gifter? Jag tänker på ex MDF, gjut rör, rep, snören.
Resterande som plädar och annat, ja, det kanske man inte kommer undan i kostnad i syftet att skapa själv.
Hur har ni gjort med miljön i hemmet för era katter?
Har ni gjort eget eller köpt?
Hur ser planlösningen ut i rummen?
Har ni gjort egna saker /platser till dem?
Berätta gärna i text och bild :D
Att vara en krigshärdad hjälte är som att vara förälder i en bruten allians.
Billiga sätt att skapa roliga och mysiga platser för katter kan ju t.ex. vara:
– Bygga kattstegar upp till garderobstak, bokhyllor osv. Dvs viloplatser/klättermöjligheter högt upp.
– Överkast som hänger ner över sängen/soffan och en mjuk bädd bakom överkastet, kan vara en av många hemliga vilplatser för katten.
– Bygga tunnlar, katthus och annat av kartonger. Katter älskar ju kartonger överlag.
– Om du går in på tex pinterest eller bara bildgooglar, och söker på cat tree DYI så får du massor av sinpiration till do it yourself-lösningar :)
– Att dra ut nedersta byrålådan, eller ta bort den näst nedersta, kan göra nedersta byrålådan till en mysplats.
– Trasmattor är klös/klättervänliga och man kan fästa en liten trasmatta på väggen, eller på kanten av en möbel.
– Dörrmattor i klösvänligt material = klösmatta. Finns bjättebilliga!
– Ge katten flera matplatser på olika höjd och variera vilken/vilka skålar det finns mat i. Servera vattnet en bra bit från matplatsen/erna och gärna i flera olika typer av skålar (eller även dricksglas) = gör att katten dricker mer.
– Ta in en torkad trädgren som katten kan klättra på.
– När du inte sitter i soffan själv kan du luta soffkuddarna så det blir en tunnel/ små krypin bakom.
– Om man har en stol med armstöd, blir det som en kattbädd med tak ifal man hänger en pläd tvärs över. :)
– Gör mysig viloplats i fönstret. Jag har en låda med mkt låg kant, som jag fäster i fönsterkarmen med en tving. Så att bädden inte halkar ner när katten hoppar upp.
– Man kan bulla ihop täcket i sängen till tunnlar/mysig kattbäd när man inte sover i den själv. :)
– Toarullar med lite papper kvar på gör min katt helt besatt. Hon MÅSTE lägga sig och hålla i rullen med framtassarna och sparka, sparka, sparka med bakbenen.
– vilken pappersbit som helst som sitter på ett snöre funkar som kattleksak (men kom ihåg att inte låta katten ha snören när den är ensam = risk att skada sig)
– Katter tror att de inte syns så fort de sitter bakom ngt, även om det är en låg grej. Man kan bygga labyrinter åt katten gnm att ställa fram olika lådor/askar/kartonger på natten och lägga lite torrisar eller skrammelbollar i labyrinten. Kul för katten att smyga i + kan varieras lätt + behöver inte vara framme när folk använder rummet.:)
tack #1/ Hen..
fick massa nya idéer 😃
Verkligen kass kvalité då min dåvarande mobil var långt ifrån ny, men här är två saker jag gjorde till Garion ibland.
1. Luta kompostgaller mot skor så det blev olika svårigheter beroende på hur djupt hålet blev - la godis/mat i hålen så han fick pilla. Matta gjorde det svårare än halkigt golv. http://www.youtube.com/watch?v=9dJUR8U517g
2. La godis/mat i hundburen. Detta var första gången så han förstod först inte helt hur han skulle göra. http://www.youtube.com/watch?v=mFL8WIJHKZE
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Den som söker den hittar, men inget om gifter mm i egna hemma byggen.
Men man inser ganska snabbt att man kan behöva en hel del verktyg för det. Även skruvar och en och annan bult samt en hel del annat.
Men nepp, finns inget som hindrar mig att bygga eget paradis åt kissarna, börjat med ritningarna…
ett paradis på 1 x ca 2m samt runt 2m i höjd…
inköpen blir massa rep någon möbel, ett par gjut rör samt en del trä..
#4 underbart!!!
Här hemma serveras maten i gamla burkar av olika höjd och bredd, i gamla, lite uppklippta, äggkartonger. När de får kämpa lite för sitt torrfoder så äter de inte "bara för att" utan bara när de faktiskt är hungriga. Och så får de lite hjärngympa samtidigt,
Vi har 3 klösmattor som egentligen är dörrmattor, välanvända kan jag lova.
Bollar tycker våra katter är roliga, små flärpar från saker. Ibland gömmer jag godis i sängen som de får leta efter medan vi är på jobbet.
Eller spolar lite vatten i badkaret så att de ligger vid rören och lyssnar och funderar.