Blötmat's tips
Kopierar mitt inlägg på katter iFokus :)
Mina katter är väldigt kräsna när det kommer till blötmat och då dem enbart äter blötmat så vill dem ha variation. Dem har sen i slutet av september ätit i princip bara Pussi's burkamat kyckling i gele (några kvällar vi "lyxat" till det) dag in och dag ut då jag inte vetat vad jag ska pröva, detta har gjort att dem hellre går hungriga än äter mer av pussi's blötmat.
Jag får nog gå och handla någon annan mat för idag och imorgon då jag inte kan ta mig till en djuraffär förrens på måndag.
Skulle vilja veta vad just era katter hissar och dissar och vad ni rekommenderar :)
Min Sotis är inte alls kräsen men blir helt till sig av Mjau's blötmat, vettigt innehåll i mina ögon också.
-
Mina får också Mjau's blötmat :) Det tycker mina är mumma! Räcker med att man tar ut burken från kylskåpet så sitter alla 3 på rad vid sina skålar!
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com
Tyvärr så vägrar mina att ens så lite som smaka på maten dem svälter hellre :( Testat olika smaker i både burk och på tetra.
#4 Torrfoder då? :) Något måste dom ju äta!
Min stora kisse är också ganska kräsen och äter inte blötmaten om hon inte får lite torrfoder strösslat över. Men det är noga förstår du, dränker du det i torrfoder äter hon inte heller utan bara lite strössel!
Mvh. Ida Lundahl
Då mina katter behöver gå ner i vikt så har blötmat varit det bästa för oss så kommer enbart ge dem det åtminstone till dem är normalviktiga igen. Hade dem fått välja så hade dem ätit applaws burkmat men det är inget helfoder därav måste jag testa mig fram :)
Jag har testat att strö över torrfoder och det funkade ett par gånger sen slutade dem äta det också.
Honan äter dock inte så ska se vad jag hittar i deras skåpet som hon kan äta under natten.
Det finns ju blötmat på påse också, om man inte tycker att det är för dyrt. Vi brukar ge Kitekat (helt ok innehåll) och det brukar uppskattas, framförallt varianterna med sås.
Mina vägrar burkmat, har provat flera ggr men det blir bara att jag får slänga oäten mat i skålarna, så jag kör kitekat eller whiskas i påsar. De äter mer av whiskas-maten men börjar efter några månader vänja sig vid kitekat också.
Ska köpa med mig några påsar mat och se om det går ner. Går inte blötmaten hem hos honan så får jag ge henne torrfoder också då hon inte ätit på snart 24 timmar :(
#8 oj! 24 h är ju väldigt mkt. Efter två dygn utan mat kan ju en katt utveckla fettlever så jag hoppas du får i henne ngt snabbt! Vad som helst som hon öht äter skulle jag gett henne i detta läge. Men säkert har du redan full koll på det jag skriver nu, ville bara varna för säkerhets skull!
#9 Jo, fettlever ha poppat upp i huvudet så fort hon lämnat skålen orörd. Väldigt bra att du varnar 👍
Blev så rädd imorse när hon fortfarande inte åt så va och handlade innan idag och köpte på mig en massa olika sorter och en av Shebas ÅT hon med glädje (vilken lättnad! 🥳) Hon åt inte upp hela portionen (100g), men hon åt. Hon skuttade och fick sina små rusnings utbrott efter hon ätit och nu har hon gosat ner sig under en filt så det verkar som att hon är sig själv igen :) Kommer dock hålla extra koll på henne då hon som sagt inte åt på så många timmar och om hon slutar äta igen så kommer vi åka in direkt med henne.
Ska även beställa hem Orijen igen som hon kommer att få i sina foder bollar då katten som behöver gå ner mest i vikt inte rör bollarna :)
#10 vad härligt att hon ätit igen! Vet hir stressande det kan vara.Hade själv panik när min katt gjorde typ samma sak o matvägrade. Man blir så lycklig när de öht äter (och leker med energi) igen.
#10 Skönt att höra att du fått i henne lite mat! :)
Mvh. Ida Lundahl
Trodde aldrig att jag kunde bli så glad över att se en katt äta ❤️
Måltid nr 2 avklarad, blev Kitekat på påse och hon åt näästan upp hela sin portion (hon fick en påse) men tog igen dem bitarna hon lämnade då hon åt upp pojkarnas rester istället 😃 Det är nästan så att jag inte behöver diska skålarna till nästa omgång 😇 Nu har jag lärt mig min läxa, variation är A och O.
Har du kontrollerat med veterinär så det inte är nåt fel på katten som gör att den är så kräsen och inte vill äta.
Vi fick in en katt som vi inte fick att äta mer än riktig mumsiga saker och då väldigt små portioner och vi såg då vid röntgen att det fanns plast "snören" i magen som satt sig på tvären så katten inte fick upp dom och dom inte fortsatte genom magen.(detta var en kolonikatt som ätit allt den kunde hitta då den svalt) men alla katter kan ju råka äta saker dom inte gör som kan fastna.
#14 Nej det har jag inte. Hon ville mer än gärna smaka det vi åt men inte maten dem ätit under en månad (pussi) Trots att hon vart vrålhungrig så när hon såg vad som låg i skålen så vände hon. Hon har dock ätit två gånger idag, samt att hon går på lådan. Jag är 100% säker på att hon bara tröttnat på maten hon ätit vilket är fullt förståligt. Skulle jag så lite som misstänka att hon svalt något så hade jag åkt in. Samma om hon slutar äta maten jag serverar nu då tvekar jag inte utan åker in direkt för då är det nog något fel.
Kitekat är inget bra foder. Har du provat icas portionspåsar? Och pussis portionspåsar?
#16 Inte?🤐 Just nu ger jag henne/dem vad som helst (nästan) bara hon kommer igång och äter igen. Näe icas portionspåsar har jag inte testat. Kan det verkligen vara bra, det är ju trots allt icas egna märke? Har inte testat pussi's portionspåsar men kommer fylla på imorgon igen med fler sorter så får testa och se vad dem tycker om pussi's portionspåsar. Ju fler alternativ desto bättre :)
Tycker att Kitekat har ett ganska bra innehåll i sina påsar med blötmat, ICAs och Favorit:s foder haft massa olja o sånt i innehållet - bra eller dåligt vet jag inte, men det finns inte speciellt många foder som brukar ha det (i påsarna alltså)
#17 pratade just med en kompis med samma problem. Gourmet Perle hade hennes kisse slukat efter att ha vägrat allt, som din. Tydligen så krävs 4 påsar per katt och dag av den maten… Mkt sås som sagt. Inte den bästa maten men som sagt det handlar ju om att få henne att äta igen. Ska iaf vara fritt från spannmål till skillnad från många portionspåsar.
Jag handlar aldrig på Ica så jag kommer nog inte ge mig på den maten ändå :)
#17 Har tidigare testat Gourmet Perle och ingen av dem har varit speciellt exalterade över maten däremot älskar dem gourmet på burk så har köpt några såna burkar :) Månadskostnaden lär skjuta iväg rejält nu med den nya maten och alla provsmakningar ;)
Kanske värt att testa BARF? :)
Är väldigt äckelmagad och är rädd för göra fel samt att dem ska sätta ben och sånt i halsen men jag jobbar på det och ska börja introducera mer rå föda lite då och då samt läsa på massor innan. Målet är att jag ska BARFa dem till slut men är långt ifrån "där". Men jobbar på det :)
mina katter jamar vid 07 och sen vid ~19.30 då vill de ha sin blötmat
Att vara en krigshärdad hjälte är som att vara förälder i en bruten allians.
#18 Tycker du att 4% kött, spannmål, vegetabiliska proteinextrakt, vegetabiliska biprodukter låter som ett bra foder?? Sedan så är det som så att katter blir inte tjocka av enkelmättad olja och fett utan tar sin energi från detta. De blir däremot tjocka av alla vegetabilier som ombildas till socker i kroppen och som ger fetma.