Huskatter iFokus

Huskatter

Etikett04-beteende-hälsa-sjukdomar
Läst 3645 ggr
Fridborg
0

Hur ska jag göra?

För snart 2 veckor sedan fick min ena katt flytta till min kompis som bor i samma hus på prov för att se om hon skulle må bättre att vara ensamkatt. Hon har accepterat den andre i ett år men inte mer med det. Nu stormtrivs hon där så det blir nog att hon får stanna. Jag kan inte vara så självisk att hon får flytta tillbaka om hon inte trivs (det märks med att hon krafsar på saker om nätterna och jamar, det gör hon inte där och mycket annat).

Min andra katt trivs jättebra här, men man märker att hon känner sig ensam, både när jag är och inte är hemma.

Ska hon få vänja sig med att bli ensamkatt eller måste jag skaffa en annan? Och tänk om inte den trivs, vad gör man då? Känns som ett riktigt jobbigt läge detta eftersom jag bara vill mina katters väl.

Jourhemmet
0

Är katterna kastrerade? Aktiverar du dom? Har dom klösmöbler och leksaker?

Fridborg
1

Ja, ja, ja och ja.

Jourhemmet
2

För att hon krafsar och jamar lär inte bero på att hon inte trivs med den andra katten, det brukar visa sig på andra sätt. Jag tycker ändå att det låter som en understimulerad katt.

Fridborg
1

Nej det vet jag, hon trivs inte hemma hos mig, det var det jag skrev. Hur jag märker att hon inte gillar den andra katten är att de inte umgås eller leker och har ett "krig" sinsemellan om mig. Katten som flyttat är väldigt svartsjuk. Jag kramades, kelades och gav uppmärksamhet men hon ville inte ha den utan blev sur, så det är det jag baserat allt på.

Thatgirl
1

Skaffa en ny kattunge som du har på prov i några veckor, taskigt mot den andre katten ifall den tvingas bli ensamkatt.

Don't just sit there and hope to become something, fight for it.

Fridborg
0

#5 Jo jag känner lite likadant. Men adopterar gärna en äldre katt, varför skaffa kattunge när det finns massvis som behöver omplaceras… Å andra sidan kanske det är lättare med ett återköp om det inte fungerar.

Får se om jag orkar en kattunge till, är precis "klar" med uppfostran med en…

[Hen]
0

#6 lättare att introducera kattunge/ungkatt än en vuxen. Mindre hotfullt för den katt du har att då sällskap av en unge ön av en vuxen katt. Kommer det en unge kan din nuvarande katt känna sig mer in control.

Fridborg
0

#7 Min katt nu är bara 1 år och väldigt lekfull fortfarande, skulle det inte funka med en lite äldre katt då? Hon är en väldigt lätt katt över huvud taget och blev alfan sekunden hon kom hem till mig trots att hon var 12 veckor och den andra katten 1,5 år då. Väldigt trygg och säker i sig själv.

Jourhemmet
2

Snälla köp d¨å en katt från ett katthem. Personalen kan hjälpa dig att hitta rätt och du har även möjlighet att lämna tillbaka den om det mot all förmodan inte skulle fungera, den tryggheten har du aldrig om du köper från privatperson.

Du hjälper på så sätt inte bara en katt utan två då ytterligare en stackare får komma in i värmen och äta sig mätt.

Fridborg
0

#9 Jag har kontaktat flera st nu. Jag får inte adoptera för att min uteplats inte är nätad och jag tänker inte lägga tusenlappar på det när jag söker en annan lägenhet. Synd att det ska falla på en sån struntsak när jag inte ens har dörren öppen på vintrarna…

Jourhemmet
1

Verkligen ingen struntsak. Vi som jobbar med hemlösa katter är väldigt rädda om katterna och de ska definitivt inte dö en alldeles för tidig död bara för att man vill låta den gå ut i ett icke kattvänligt område.

Fridborg
0

#11 Vad vet du om mitt område och hur kattvänligt det är? Jag förstår grejen, men jag tänker inte lägga tusenlappar på en sån sak, speciellt inte när vintern kommer och katterna ändå stannar inne. Jag har räknat lite och det kommer krävas 30 kvadratmeter nät och många meter trä. Jag tror inte ens jag får bygga en sån sak för hyresvärden. 

Jag personligen känner mig trygg att släppa katter i detta område. Mina har stannat i närheten hela tiden. Man kan säga att jag har innekatter med möjlighet till lite sväng om och frisk luft, inga heltidsutekatter inte, varför ska man ha katt om man aldrig ser den?

Jourhemmet
1

Bor man i ett lägenhetsområde så är det inte kattvänligt. Jag förstår att du inte får adoptera, du hade absolut inte fått köpa katt från mig heller.

Fridborg
3

#13 Jag är ingen dålig kattägare, jag skulle snarare säga att jag är en bra kattägare. Katterna har varit innekatter i många månader och får inte sätta en tass på uteplatsen förrän jag vet att de är riktigt hemmakära. De är aldrig ute mer än en timme per dag (knappt det) och då sitter de och spanar på staketet eller i trädet. De är alltid under uppsikt. De är dessutom tränade att komma när jag ropar på dem och gör det 100% av gångerna. Jag har ordentlig pli på dem.

Jag köper inte skitmat åt dem, är hemma den mesta tiden om dagen och ger dem extremt mycket kärlek och uppmärksamhet.

Att jag inte vill lägga flera tusen på en inhägnad uteplats när jag ska flytta inom sinom kort tid och att jag inte ens får det av värden gör mig inte till en dålig kattägare. Som jag sa är det dessutom vinter och då öppnar jag inte ens altandörren. 

Det är tråkigt att du har en sån dålig attityd mot andra kattälskande människor och inte kan lita på att de gör allt de kan för sina djur (för katterna är mina barn).

[Kavring]
3

#14 Om du adopterar en katt från ett katthem och sedan låter den vara lös är det väldigt vanligt att de springer bort sig igen. Det är inget att rekommendera. Tyvärr.
Ingen har sagt att du är en dålig kattägare, däremot att du inte bor bra till för att adoptera katter om du inte ändrar på omgivningen för katternas skull. 🌺

Om du inte vill näta uteplatsen, så kan du ju alltid göra en slags nätdörr, så att katterna inte kommer ut från lägenheten ifall dörren är öppen? Det är ett förslag. 🙂
(Detta är ingenting du behöver göra förrän nästa vår/sommar isf, men det är ett alternativ till att näta in hela uteplatsen, ifall du gärna vill adoptera)

Fridborg
1

#15 Jag kommer inte släppa ut den katten det första jag gör i såna fall. När jag har tagit hit en katt har jag låtit dem vara inne och fått klimatisera sig minst ett halvår, oftast tar jag en katt på vintern så att jag inte behöver ha problem med att behöva ha altandörren öppen av värmen på sommaren. När jag är säker på att vi har en djup connection tar jag den ut på uteplatsen i sele och låter den under många besök där få sniffa in sig och känna sig trygg. Detta låter jag ta två månader ungefär, det är vad det tagit hittills. Ingen av katterna längtar att gå ut, eller jo, på sommaren blev det mer utevistelse, men det är ju bara naturligt. De gick aldrig längre än att de kunde se mig.

Jag ser det inte som logiskt att jag ska lägga ett par tusen på detta nu, speciellt inte när jag inte vet vart jag kommer att bo till sommaren. En nätdörr är absolut ett alternativ om jag råkar bo kvar här tills dess. Men att ställa detta krav precis nu tycker jag är löjligt, jag är ett bra hem och en stackars katt går miste om det över en sån sak. Det är heller inte logiskt att bygga en sån sak när första snön kan komma när som helst.

Men visst, jag kan strunta i att adoptera, det är katthemmens och kattens förlust. Jag kan höra mig för runt vänner och kolla blocket istället.

Jourhemmet
2

#16 Skulle vilja säga din förlust. 

Du tycker som många andra att katthem och föreningar enbart ska vara tacksamma över att någon köper deras katter och att krav inte ska ställas. Du har som du skriver inte ens en aning om var du kommer bo fortsättningsvis. Tänk om du på nya stället bor precis vid en motorväg? Eller tvärtom, du bor tio tr upp och har ingen möjlighet att släppa ut katterna, kommer dina utekatter klara det eller kommer du då att omplacera.

Nä du, inse att katthemmen bara tar sitt ansvar för katterna och det är ju bra att några av oss gör det!

Låter som du tagit hand om många katter, var har dessa tagit vägen, överkörda?

[Hen]
2

Jag tvivlar inte en sekund på att är super-engagerad i dina katter TS. Men du förstår säkert att bara för att ingen av dina katter har försvunnit än, så betyder inte det att det ej kan hända med nästa katt. En lös hund kan komma och skrämma iväg en katt och om då katten (som bara hållit sig utanför din altan) springer iväg en bit så hittar den inte hem. J ag har hört så många förtvivlade kattägare säga "åh vad konstigt han som aldrig går långt bort" om sina försvunna katter. Jag tror att du är skitbra kattägare på typ alla sätt men jag tror att du kanske bör fundera på varför de mest erfarna kattmänniskorna vägrar sälja utekatter till lgh. Menar absolut inget illa utan vill bara be dig fundera på om det finns ngn poäng i katthemmens regel. :)

Fridborg
1

#17 Nu får du ge dig, nu haglar kränkningarna. 

Jag planerar att flytta större och får jag en balkong eller uteplats så nätas den in, och du har inte lyssnat en enda sekund på vad jag har sagt. Mina katter är innekatter med chans till lite bensträck och frisk luft under uppsikt. Eller har du bara läst det du vill läsa för att du bestämt dig för att du inte tycker om mig? 

Jag har tagit hand om 3 katter, en bor här permanent som jag söker en kompis till. Förra sommaren var jag jourhem åt en katt som sedan hittade ett permanent hem och den andra katten bor ett par portar bort eftersom, som jag tidigare skrev, hon behöver vara ensamkatt.

Jag har inte haft en enda katt i mitt liv som blivit påkörd för att jag tar ansvar som kattägare. 

Jag bor inte såpass till att en hund kan komma och skrämma iväg dem heller. 

Jag kan inte nog understryka att jag har inte katter som utekatter. en katt är inte utekatt för att den får gå ut med tex sele eller under uppsikt.

Nä fy f*n vilken DÅLIG attityd  du har mot folk som du inte vet något om!

Fridborg
0

Jag vill också poängtera att jag inte har något emot att hägna in balkong eller uteplats, bara att jag inte vill göra det inför vintern och innan jag vet exakt vart och hur jag ska bo.

Jisses!

[Hen]
0

Om katten inte är utekatt utan bara går ut i sele eller annan så kallad kontrollerad utevistelse tillsammans med matte eller på inhägnat område, ska inte ett Katthem neka den människan att köpa katt. TS nu förstår jag att dina katter inte får gå fritt men det kom fram som att de kunde springa iväg men bara valde att inte göra det. Därav mitt exempel i #18. En katt som kan bli bortjagad av tex en hund i ett bostadsområde = en viss risk. En katt som är ute under trygg uppsikt = inte risk. Så tycker jag och de Katthem som jag känner till har inget emot kontrollerad utevistelse. Jag tror därför att det har blivit missförstånd när du förklarat för katthemmet eller att du hittat ett extremt Katthem isf. (Eftersom du nu nämner att du har uppsikt när de är ute).

IdaL
2

Skärpning här! Otrevligheter stjälper mer än vad det hjälper! Goda råd och tips är däremot välkommet. Så inga mer otrevligheter tack!

För att ge dig ett svar TS hade jag letat efter en kattunge. Hade nog pratat lite till med katthemmen och sagt att katten inte får vara på balkongen utan uppsikt men att du t.ex. tänkt gå med den i sele. Samt att du letar efter andra bostads möjligheter. 

Jag brukar inte rekommendera att köpa av privatpersoner för att det är så svårt att veta om dom blivit skötta bra under uppväxten, en kattunge som inte får vad den behöver som liten kan få problem som vuxen. 

Lycka till med kattletandet! :)

Fridborg
0

#21 Det har hänt att de varit utan sele, det ska jag inte förneka, MEN de har varit extremt lydiga och är varken rädda för människor eller andra djur som kan ha råkat gå förbi. Jag har testat att släppa ut dem, helt själva och tittat på dem från fönstret och de sitter bara på utemöblerna, klättrar upp i trädet och spanar eller sitter på staketet och tittar. Eftersom de är vana innekatter så är de fega och vågar inte gå långt.

Visst, jag kan inte förneka att den lilla risken finns att de kan springa bort, men den risken finns för varenda ägare när de öppnar ett fönster för att vädra.

Fridborg
2

#22 Tack för ditt snälla svar! Jag hade turen att hitta en kompis till en kompis där jag fick komma och hälsa på henne från 2 veckors ålder, jag ville göra en god gärning att adoptera från katthem, så jag tycker att det är synd att det ska falla på en sån här sak. 

ALLA som har katt kommer flytta för eller senare och få nya bostadssituationer, man får göra så gott man kan av det DÅ. Just NU behöver min katt en kattkompis och ingen utevistelse kommer att ske förrän tidigast i april-maj då hon brukar bli sugen på lite frisk luft.

[Hen]
2

Jag tycker att du, TS, verkar vara en perfekt katt-matte. Själv låter jag min katt springa runt på en stor innergård som flera hus delar mitt i Stockholms innerstad. Jag har koll på henne men i teorin låter det ju som att tar jag ju en viss risk med tex hundar som kan dyks upp där… så katthemmet ställde frågor om hur utevistelsen ser ut och när jag beskrev gårdens inhägnad och att jag själv är där så sa de bara vad bra att katten får leka av sig ute.

IdaL
1

#23 Jag ser inget fel med att låta dom gå löst med om dom är lydiga. Mina är precis som hunden ute på dagarna sen så kallar jag på dom eller så kommer dom själv när det är dags att gå in igen :) Nu bor jag ju dock mitt i skogen så här finns inga mänskliga faror!

Att ha dom ute själv i bostadsområde eller stan skulle jag däremot inte ha, inte utan uppsikt. Men du verkar vara förståndig och ha koll på katterna, förklara det så ska det säkert gå bra!

Fridborg
1

#25 Tack! Vad snäll du är! Det är ju självklart alltid en risk att en katt försvinner. En vän till mig hade en innekatt som en dag hoppade ut genom fönstret och hittades 3 månader senare död. Det är en risk man får ta, inne och utekatt helt enkelt. 

Skulle den adopterade katten vara svår att ha att göra med på det sättet hanterar jag det då. kanske den lydiga katten får sitta där ute utan sele och adoptionskatten med. Jag tycker att de förtjänar att ligga och njuta i den riktiga solen en varm sommarkväll och går det utan en obekväm sele är det ju bara super!

#26 Jag bor på en lång länga av uteplatser och ingen av den har något emot att det går katter där, hela området är fullt med katter och alla som bor här vet det. Det är en liten gata med en återvändsgränd och trånga parkeringar så ingen kör mer än 20-30 här och då alla vet att det är mycket katter så kör de försiktigt.

[Hen]
1

Ja en liten risk finns alltid. Inne som ute. Min kompis köksskåp släppte från väggen och rasade ner på min kompis och hon skickade mig sms från akuten: "vilken tur att det inte landade på katten!". Man gör ju allt men visst kan saker hända ändå.

IdaL
1

#27 Då låter det som ett bra område ju. Men som sagt, kanske prata igen med katthemmet/en och förklara vad du menar, för nekar dom dig efter det så förstår jag inte varför man adopterar bort katterna.. Klart dom ska få gå ut!

Fridborg
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En katt kommer tillbaka om den trivs. Visst, den kan bli ivägskrämd men låt oss säga att den inte blir det.

En katt som är trygg och älskar sitt hem och sin matte som hellre vill vara inne än ute trots fri tillgång är kärlek för mig.

Min nuvarande katt och jag har ett otroligt starkt band. Hon är den lättaste katten som finns. Hon sover med mig genom hela nätterna fast hon är ung och busig, vi pratar med varandra, går på toa tillsammans. Hon var otroligt lätt som kattunge och är alltid den första att hälsa på mig vid dörren

Därför är det så himla viktigt för mig att hon mår bra. Jag är långtidssjukskriven men har ändå en god buffert att ta hand om djuren med och kommer inte få ett jobb på bra länge och kan därför vara hemma mycket. jag är högst borta någon timme om dagen men ibland åker jag och sover över hos min kille (man har rätt till ett liv) och då har jag så himla dåligt samvete att hon sitter här ensam hemma.

Jag har jättemycket tid och kärlek att ge till en katt som har det svårt och jag tycker att det är tråkigt att jag ska behöva ta en oseriös blocketkatt på grund av detta. Lily förtjänar en kompis.

Fridborg
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mitt hjärtegull

[JeanetteK]
1

#30 Älskar bilden! Lycka till.🌺

[Kavring]
9

#29 IdaL, vad menar du med att det är klart katterna ska gå ut???? Det är inte att ta ansvar man låter dem ränna hur som helst (menar inte att TS katter gör det)! Det upprör mig när du säger att det är helt ok med lösa katter? Katthemmen försöker få bort katter från gatorna, som är livsfarliga, och här sitter du på ett forum som skulle kunna höja kattens status i samhället och införlivar den mest klassiska myten om att katter ska vara lösa ute?

Fridborg
0

#33 IdaL kan ju få svara, men snälla låt inte min tråd bli pajkastning emellan er…

IdaL
6

#33 *suck* Visste att någon skulle få spader av det.. Bara för att man skriver att en katt ska få gå ut betyder det då automatiskt att den ska få springa vind för våg då eller? Finns väl koppel? eller inhägnade områden? Jag menar bara att jag tycker att djur borde få gå ut i sitt liv, inte bara sitta inne dygnet runt. Sen hur dom får sin utevistelse spelar väl ingen roll, så länge dom kan få lite frisk luft!

För mig är det otroligt att vissa medlemmar kan döma vad man står för baserad på en endaste mening…

Fridborg
0

#35 Jag håller helt med dig. Har man sett en katt solbada så känns det helt fel att de ska sitta inne hela sitt liv. Önskar jag hade en balkong och inte uteplats så det var säkrare, men nu bor jag såhär och det funkar.

Det finns många som inte kan sköta sina katter, men man ska inte utgå från att ALLA inte kan det…

IdaL
5

#36 Precis! Kontrollerad utevistelse i olika former för alla djur tycker jag borde vara självklart. Djur är gjorda för att vara ute, det betyder inte att man ska släppa dom vind för våg men däremot tycker jag att man ska tillgodo se behovet av en naturlig miljö på något sätt. Då är t.ex. att gå i koppel med sin katt ett utmärkt alternativ för det. Då har man lite kontroll på dom men dom kan fortfarande få lite stimulans av utelivet. Eller bygga en liten inhägnad och inreda den stimulerande.

Men tyvärr känns det som att många gömmer sig bakom att katter inte borde gå ut av någon konstig anledning. Finns så många olika alternativ att välja mellan men oftast kommer människors egna känslor och personligheter i mellan, vilket är lite synd..

Sen givetvis så finns det dom som gör allt för sina katter och stimulerar dom hela tiden, och det är såklart super duper bra! 

Det är i alla fall min åsikt, sen begär inte jag att alla ska tycka likadant men jag vill i all fall att man minst respekterar den.

[Hen]
0

#37 Bra skrivet!

Fridborg
0

Hear hear!

[Kavring]
4

#37 Jadu, IdaL, du kan få förklara för mig vilka det är som "gömmer sig bakom att katter inte borde gå ut av någon konstig anledning"?

Ingen har pratat om att katter inte får gå ut, men jag antar att du gjort ett (respektlöst) antagande om mig som person efter mitt inlägg som ifrågasatte dig.

Om du undrar över katthemmens regler, IdaL, kan du ju alltid fråga dem (har ju sett dina intervjuer med dessa) om varför de har strikta regler.

Det finns många andra som förstår dem av sig själva, utan förklaringar. Då kanske du förstår oss andra bättre på den här sajten.

Fridborg
1

Som "ägare" av denna tråden kan jag nu säga att jag önskar att ni tog detta emellan er i PM.

[Kavring]
7

Du satt precis och höll med om att allt annat var bra skrivet, men så fort jag har gjort ett inlägg de två senaste gångerna har du sagt åt oss (mest mig verkar det som) att det inte hör hemma här.

Då önskar jag i så fall att du som "ägare" av denna tråd är mer konsekvent.

IdaL
1

Jag har skapat ett ny tråd där Karving gärna får återkomma med sina argument, och ni andra också för den delen.

Ber om ursäkt att det tagit så mycket på din tråd. Jag skulle inte fortsätta svara men jag tänder till när folk hela tiden ska kommentera katter och deras behov av utevistelse. Det är givet för vissa men för andra är det rena rama dödssynden. Väldigt olika uppfattningar finns det! Sen säger jag inte att det är rätt eller fel, men där finns så många olika åsikter att det oftast resulterar i pajkastning!

Hur som helst, lycka till i sökandet av katt! Hoppas du hittar en perfekt kompis till din lilla pärla :)

Fridborg
0

#42 Jag höll med om det som var skrivet eftersom jag höll med, det jag däremot inte gått med på är att du och IdaL ska ta era personliga åsikter mot varandra i min tråd, det kan ni göra i en egen tråd. Min tråd handlar om vad jag ska göra åt min situation, inte vad du tycker om IdaL:s åsikter.