Båda katterna sjuka...
Hej på er,
nu måste jag få skriva av mig en smula, för det här är rätt jobbigt…
Jag har, som några få av er kanske har koll på, två katter hemma; Silje (huskatt/katthemskatt) och Tristan (huskatt), och nu är båda två sjuka i magen, på ett eller annat sätt.
Jag har haft Silje sen i slutet av juni, men har "känt" henne sen i mars (jobbade på katthemmet hon var hos) och vet med mig att hennes mage har krånglat sen en längre tid tillbaka. Hon har bajsat superlös avföring sen… ja, förmodligen första gången vi sågs i mars. När hon väl flyttade in hos mig och min sambo, visade det sig att hon var svårt maskangripen och att katthemmets medicinering inte fungerat på henne. Jag körde en avmaskning på henne, och magen lugnade sig lite tillfälligt, men blev inte riktigt helt bra.
Sen kom Tristan hem, så då körde jag en avmaskning på honom och en mild dos även på Silje, då det visade sig att Tristan hade mask (vilken tur jag har va?).
Silje blev dock inte bättre i magen, utan fortsatte att bajsa riktigt illa, så i förra veckan åkte jag in till veterinären, där jag fick veta att hon dels hade öronskabb (jag hade misstänkt det ett tag, men eftersom Silje är så pass skygg att jag inte får hålla i henne nån längre stund, har jag dessvärre inte kunnat kolla själv) och att hennes mage var väldigt, väldigt svullen och illa däran. Veterinären trodde att det kunde röra sig om fortsatt maskangripning, alternativt något mycket värre… Men vi började med att utgå från att det var mask, antingen ett pågående "anfall", eller också hade hon varit så svårt angripen tidigare att maskarna pajat hennes mage. Oavsett, så har hon en väldigt lång läkeprocess framför sig, och fick därmed specialmat inhandlad direkt hos veterinären, en spot-on medicin (som jag just tappat namnet på) på plats samt renskrubbning av öronen. Sedan fick jag även recept på denna spot-on medicin som ska verka mot alla typer av parasiter och maskar. Denna har använts även på Tristan, då öronskabben förmodligen drabbat eller kommer drabba även honom om vi inte passar oss.
Så, nu har det gått en vecka, specialmaten är slut och nu bajsar BÅDA katterna ungefär lika illa. Jag vet inte riktigt vad sjuttan jag ska ta mig till. Första tanken är salmonella, vilket veterinären sa att det eventuellt kunde vara när jag var inne med Silje. Det låter dock konstigt, för i övrigt är det inget fel på dem - de leker, stojar, äter och sover precis som vilka katter som helst.
Jag har i varje fall valt att avvakta några dagar och se hur det reder sig, annars blir det ännu ett veterinärbesök, för jag är less på att torka bajs….
Har ni andra nån erfarenhet av salmonella, eller andra magsjukdomar?
Skicka in avföringsprov på båda katterna till SVA så får du svar på dina funderingar. Konstigt att inte veterinären gjorde det utan bara ställde diagnos utan utförligare prover.
Stronghold heter medlet.
Måste bara säga att det är ett väldigt knepigt katthem som skickar iväg katter som inte är behandlade mot så vanliga saker som mask och öronskabb. Omplacerades hon fertil också, eftersom en så enkel sak som öronskabb inte upptäcktes?
#1 Okej, exakt hur går jag tillväga? Eller jag kan säkert googla fram det. Jag återkommer till dig annars! Veterinären sa dock att om det jag fick med mig hem inte hjälpte, så skulle avföringsprover tas vid nästa tillfälle.
#2 Jag förstår om du blir upprörd, men till katthemmets försvar vill jag tillägga att ingen utom jag har kunnat hantera Silje, så det har nog inte varit särskilt enkelt att undersöka henne alls. Ingen större ursäkt, för jag har funderat i samma banor som dig, men jag vet att detta katthem normalt sett gör ett fantastiskt jobb, så att de misslyckas med en katt av över trehundra årligen är i mina ögon inte jättehemskt. Och nej, de är extremt noga med att kastrera/sterilisera alla sina katter, så den fördomen har du fått helt och hållet om bakfoten. De är kunniga människor, inte idioter utan bättre vetande.
Men en veterinär borde ha sett om katten hade öronskabb när hon var sövd vid kastreringen. Och även avmaska henne med injektion, om hon nu är så svårhanterlig.
T.S Du kan själv ta avföringsprov och skicka in till SVA det är billigare än att låta en vette göra det. När en katt avsmaskas så dör maskarna men inte äggen så det måste göras om igen efter 14 dagar.
Det du ska ta prov är följande
Mask, det fnns på apotken ett kolla masken paket så du vet vilken mask du ska sätta in maskmedel mot
Koccidier
http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Katt/Parasiter/?lid=25118
Tritrichomonas foeus
http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Katt/Parasiter/?lid=25122
Giardia
http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Katt/Parasiter/?lid=25117
Har du någon Diarsanyl hemma? Det hjälper till att stoppa upp diarrén. Finns på apotek och hos en del vettar.
#4 Jo tack, det håller jag allt med dig om, någon borde ha märkt av allt detta… :/
#5 Ååh, tack för alla tips och hjälp! Guld värt! Jag ska kolla in detta direkt i morgon när apoteket är öppet!
….spontan tanke…. varför får man inte den här typen av information när man är hos en veterinär? :(
# 6 Det var en bra fråga?😂
#6 Veterinären tjänar säkert en liten slant på att skicka in provet.
Och ju fler gånger du går tillbaka desto mer tjänar veterinären.
Ja det är säkert sant att veterinären tjänar lite extra på mig på det här sättet… Aja, jag får väl ta och göra det själv, så får vi se!
Tackar ödmjukast för alla tips, igen! :)
Du kan ringa till SVA och fråga hur du ska ta proven och sända dem till dem.
# 12 Ja hon är verkligen vacker😃
#13 Hihi, tack! :D /stolt
hej! hur har de gått här?
Hej igen på er!
Har länge tänkt gå in här och uppdatera, men så har andra saker kommit ivägen - dessutom är ju minnet bra, men kort… :P
Jo, jag skickade trots allt in de där avföringsproverna och de kom tillbaka positiva på en sak - cryptosporider. :(
Det är, för den som inte riktigt vet, en grupp urdjur som bosätter sig i magen på djur och förstör dem inifrån, i princip…. Så det var ingen rolig diagnos direkt, MEN jag fick veta att det går att medicinera - även om det är jäkligt svårt!
Just nu går de båda små på specialfoder med extra högt proteinvärde, samt två olika antibiotika och en probiotika - samtidigt. Veterinären och jag kom överens om att angripa de satans inkräktarna från alla kanter.
Om det är någon här som har nån erfarenhet av den här typen av parasiter, skriv gärna om hur det gick! Jag vet inte riktigt vad jag ska titta på för att se om katterna blir bättre eller ej - deras bajs har ju ändrat färg och karaktär, men är fortfarande löst, vilket det förmodligen kan bli även av så många olika mediciner? Så det känns så himla svårt att avgöra hur det går! :(
Men, som sagt, det ska gå att få bort, så jag håller alla mina tummar och tår och hoppas att detta tar kål på inkräktarna!
Turligt nog så lyckades jag få ett heltidsjobb i samma veva som medicineringen satte igång, så jag faktiskt har råd till detta!
Så, ja, en liten uppdatering. :)
Oj, låter inte alls kul, varken för dig eller katterna. Håller också tummarna för att de kommer att bli friska och krya inom kort! 🌺
#17 Tack, det värmer! ❤️