Huskatter iFokus

Huskatter

Etikett12-köp-sälj
Läst 2354 ggr
chade
1

(S) Kastrerad hankatt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi måste tyvärr hitta ett nytt hem till våran 6åriga hankatt Kotte. 

Han har i stort sätt ända sen han blev runt halvåret (trots kastrering) kissat inne. Han kissar i sängar, i garderober, drar ut kläder ur garderober och kissar, på skor, på kläder som ligger på golvet, på soffor.. i stort sätt allt. Om nätterna skriker han hela tiden fram till morgonen. Det är inga småpip, utan riktiga vrål som pågår i runt 10-30 minuter varje timme i stort sätt. Vilket gör att vi inte kan sova ordentligt.

Vi har testat med det mesta, feliway, tagit hit mina katter när jag flyttade hem igen, haft massa olika kattlådor, skrubbat allt med citronsaft, stängt dörrar in till sovrummen, gömmer skor uppe på hatthyllan men han hittar annat att kissa på då. Vi har som sagt försökt förebygga det här i  6 års tid nu, men vi börjar bli riktigt less på att hitta en stor pöl med kattpiss i sängen när man ska sova. Eller ta på sig en ren tröja och inse att den stinker kiss, ta på sig skor och inse att de är dyngsura.

En av anledningarna till att han är på det här sättet tror jag, kan bero på att han inte får gå ut så som han vill. Han får gå ut varje dag i sele i flera timmar. Samt att vi har andra lösa grannkatter som kommer till vår tomt och hotar hans revir, vilket han inte gillar. Vi hade gärna gjort honom till utekatt, men det hade aldrig funkat just för att vi har en stor väg precis utanför huset. Samt att de få gånger som Kotte smitit ut har han alltid hamnat i slagsmål med andra katter så att vi behövt åka till veterinären. Sist fick han hela kinden, ända från mungipan uppriven i ett djupt sår.

Så vill ni, eller känner någon som bor på landet som vill ha en utekatt som är riktigt mysig så hör av er. Han är som sagt kastrerad och tatuerad i örat. Regelbundet vaccinerad också, ska han vara enligt mamma.

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Josefa
6

Har ni varit hos veterinären med honom, för hans besvär?

Jourhemmet
6

Precis, har ni varit hos veterinär? Det ska alltid uteslutas sjukdom vid felkissande. 

Katter kissar på mjuka saker då de har ont och förknippar då lådan med smärtan. Och nöj dig inte med lite kläm på magen och titta öron mun + lyssna på hjärta lungor.Ett urinprov måste tas och ev ett ultraljud av urinvägar och blåsa.

OberonsMatte
7

Hur många katter bor han tillsammans med och hur många lådor innebär "massor av lådor", vilken typ av lådor har ni, var är de placerade, vilken typ av kattsand är det i lådorna och hur ofta rensas de?

Man kan inte omplacera en felkissande katt utan att veta varför den kissar fel och vad som behövs för att undvika det.

Sajtvärd Katter iFokus

chade
8

Det här är en säljestråd, inte om att jag vill ha tips om vad som kan och ska göras.

Ja vi har vart till veterinären flertalet gånger, inga fel hittades. Många lådor betyder två på vardera plan i huset, så allt som allt 4 lådor samtidigt på en katt, har testat olika sorters sand osv osv osv. Han kissar inte bara på mjuka saker, han kissar även på golv, och i vasken. Han går på lådan, men kissar lite när som utanför med. ibland kan det gå några dagar mellan, men för det mesta är det varje dag, speciellt på nätterna.

Tycker det är trist att det ALLTID är på det här sättet när man försöker omplacera en katt, vi har levt med det här i 6, snart 7 år och det börjar bli jäkligt jobbigt när inget funkar. Tråkigt när man behöver försvara sig så fort man inte kan ha kvar katten längre.

Som jag skrev så TROR jag att det beror på att andra katter stryker omkring här och han inte kan försvara sitt revir, samt att han inte trivs som innekatt som får komma ut i sele varje dag.

Josefa
3

Finns väl hormonsprutor som katter kan få? P-piller också har jag hört kan funka på markerande kastrater.

Thatgirl
8

MEN ! Acceptera att hon skrev att det är en SÄLJESTRÅD. Om hon säger det så får du väl för sjutton ta in det i din skalle och sluta kommentera onödiga saker?!

Don't just sit there and hope to become something, fight for it.

[JeanetteK]
2

Han är verkligen jättefin! Önskar jag hade kunnat ta honom, men har redan så många katter. Hoppas verkligen att någon ser hur fin han är och kan hjälpa dig och honom. Stort lycka till!

Wony
1

Hade jag inte redan haft två katter i huset, varav en är kattunge, hade jag gärna gett honom ett hem på landet. Känns som att en eventuell tredje katt får lov att dröja ett bra tag. Verkligen jättefin! Jag håller tummarna för att någon kan ta hand om honom…

chade
0

#5 tack för ditt svar, men jag tror inte att mamma och pappa vill ge honom sprutor var och varannan månad eller hur man nu gör. Men tack för tipset, ska berätta det för dom.

#6 #7 #8, tack, han är verkligen jättefin och speciell.. Så det är ju förjäkligt att det här beteendet vägrar ge med sig när vi försökt få bort det så länge. Han är ju en familjemedlem, så det här tar ju på hjärtat…

[Hen]
6

Ett tips till TS. Din annons handlar om problemen med katten. Den handlar om dig och din ilska/hur trött du är. Så får man tyvärr inte katter sålda. Skriver du istället en annons om det som är fint och bra och härligt med katten så blir fler intresserade. Självklart ska du berätta om lådproblemen också, men denna "annons" är inte en annons utan en text om hur trött du är på en jobbig katt. Jag lovar att du kan få denna fina katt såld till ett bra hem om du skriver lite mer fina saker om honom och inte bara liksom vad som är fel med honom. :)

[ElisabethYL]
2

Hur har det gått för honom?

Berätta gärna om hans fina sidor 🙂

chade
2

Han är kvar här och lever loppan kan man väl säga haha!

Alltså, är han en ensamvarg, ligger för sig själv och gillar inte närhet när det inte passar honom såklart! Han är väldigt gosig på morgonen när man vaknar och vill vara med. Han tycker om att sitta lite i bakgrunden och betrakta det som händer i köket när man pysslar där. han tycker att det är mysigt att gosa och bli klappad, men på hans villkor. När det är nog så går han iväg till något hörn eller fönster och drömmer sig bort! han är en snäll och trevlig katt i övrigt, han har blivit lite mer tillbakadragen också nu när han blivit äldre. Innan gillade han att busa runt och leka, men nu har han blivit en liten soffpotatis :)

Djurälskaren87
3

har du testat lägga in annons på fler ställen än denna?

chade
5

Ja, men vi gör ingen stor grej av det. Vi ''kämpar' ju inte för att bli av med honom. Vill inte riskera att han blir någon vandringspokal, eller att någon kastar ut honom ifall de inte skulle få rätt på hans kissproblem.. Då får han hellre vara kvar här och vi torkar kiss samtidigt som vi försöker lösa det! Han är ju trotts allt en familjemedlem.. Är det någon som skulle vara intresserad så pratar vi vidare då :)

Wony
1

#14 Vilken sund inställning! Tänk om alla som sålde katt tänkte så…