Huskatter iFokus

Huskatter

Etikett06-kattmat
Läst 3531 ggr
[Lewwi]
0

Räcker det?

Vi har en tjock katt som fick äta Friskies torrfoder och Pussi's blötmat tidigare. Torrfodret har stått framme och mjukmaten har getts ca 3 ggr per dag tror jag. Han äter hela tiden så maten kan inte stå framme, det är ju många som har torrfodret framme men det funkar inte. Han är kastrerad.

Jag har läst att Mjaus blötmat ska vara väldigt bra och innehåller inga onödiga spannmål eller socker o.s.v så vi tänkte börja ge det. Han gillar det inte så mycket men det går ner ändå. Räcker det att ge honom det 1 gång på morgonen och 1 gång på kvällen, eller ska man ge fler gånger? eller kanske bara 1 gång? 

En sak till jag undrar över är om inte tänderna tar stryk av att bara äta blötmat? Jag tänke ifall det är bra för katter att ha något hårt att tugga på? För nästan alla övriga djur är det ju bra för tänderna, men behöver inte katter det? Och om dom behöver det, vad ska vi ge isåfall? 

Många frågor, jag vet. Men hoppas att ni vill svara!

Fridaaaa
1

Jag hade bytt ut torrfodret. Friskies har jättekasst innehåll och mycket spannmål osv. Förmodligen en av anledningarna till att han är tjock.

Mjaus mjukmat är bra ja.

Katter äter småportioner under dagen, så 1-2 gånger/dag är för lite tycker jag, mina får 3-5 gånger/dag, men småportioner.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Lewwi]
0

#1 Okej, men vissa ger ju bara blötmat? Går inte det också bra?🙂

Fridaaaa
0

#2 Jag har alltid gett både och.
Men det går ju att ge bara det, men 1-2 gånger/dag är för lite 🙂 3-4 gånger/dag, uppdelat i små portioner hade jag gett. 🙂

VildaVittra
0

Ge katten en tinad kycklingvinge då och då att tugga på istället för torrfoder.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Lewwi]
0

#3 Okej, det låter ju bra. Jag kanske kan ge honom torrfoder på morgonen och blötmat på lunch och middag/kväll? Annars kanske blötmat 3-4 ggr dag och strö över lite torrfoder?

[RMSLiners]
4

Jag läste något som var riktigt bra en gång och som fastnat i huvudet på mig när det gäller torrfoder och kattens tänder nämligen att ge torrfoder för kattens tänder är som att själv byta ut sin egen tandborstning mot att knapra knäckebröd vilket för mig inte låter speciellt trevligt.

Vi ger Bozita mjukmat som huvudföda, torrfoder får han som godis när han ska använda sin hjärna i olika aktiverings saker. I annat fall får han kycklingvingar med ben i att knapra på, dock inte lika mycket längre som förr då han har FORL.

Nerdysiamese
0

Min ena katt hade rätt så taskiga tänder förr, inflammerat tandkött och dålig andedräkt, och då åt hon både blöt och torrfoder, nu äter hon bara BARF-foder, tyvärr vägrar hon benbitar, men bara att få tugga ordentliga råa köttbitar har gjort under för hennes tänder, torrfoder är rent skräp för tänderna i min erfarenhet.

råa kycklingvingar det bästa du kan ge för kattens tänder, det äter den lille hanen här hemma med glädje.

ang. bantning så brukar det rekommenderas många små portioner med blötmar för en katt som skall gå ner i vikt.

Medarbetare på Datorspel I Fokus

[Lewwi]
0

#7 Tack så mycket för ditt svar! 

Men råa kycklingvingar?😮Är inte det farligt? eller det kanske bara är för människor?

mallabralla
3

man skall helst inte blanda torrfoder och blötmat då dem tas upp i tarmen olika fort, med andra ord kan katten få problem med magen.

det räcker med att ge katten en tetra förpackning mjau, bozita är också bra, om dagen för att den skall få i sig näring och vätska.

du behöver inte ge torrfoder också, dela upp tetra förpackningen i portioner under dagen, prova om han gillar Bozita mer, prova dem olika smakerna.

sedan kan du ge en tinad kycklingnacke eller kycklingvinge (rå) som katten får gnaga på 1-2 gånger i veckan för att hålla tänderna i trim.

dock kan det ta ett tag för katten att vänja sig vid denna utfodring, framför allt att gnaga på kyckling, om den är van vid torrfodret. Man kan klippa kyckling nacken i små bitar och se om katten vill ha, alla gillar det inte. Kycklingnackar går att köpa på välsorterade djuraffärer, liksom bozita tetra pack. Mjau hittar du i matvarubutiken.

Sajtvärd på Perser iFokus

Nerdysiamese
3

kött i sverige är väldigt testat för salmonella så smittorisken är ganska liten, sedan är katters magar gjorda att hantera att äta rått kött och bakterierna som medföljer.
tänk bara på alla frigående små musjägare, kyckling är inte det ända salmonella drabbade djuret där ute ;)

mallabralla
1
[Lewwi]
2

#9 & #10 Tack så mycket för era svar! Mycket bättre att skriva här inne än på katter iFokus där många är otrevliga. 

#9 Han väger ca 5 - 5,5 kilo och ska nog väga ca 4 kilo. Ska han då äta sammanlagt ett tetrapack med Mjau's blötmat som jag delar upp på dagen? Är Bozita's lika bra som Mjau's blötmat? Sedan har jag läst att fisk inte är bra smaker på kattmaten för de kan få njursten pågrund av sältan i den, stämmer det?

Nerdysiamese
3

fisk är något salt ja, men framförallt  allergent, många katter utvecklar lätt fiskallergi om man ger för mycket fisk.

[Lewwi]
3

#11 Bra artikel

#13 Ah okej, vi ska undvika fisk även fast han gillar det väldigt mycket.

mallabralla
1

Ja det tycker jag är rimligt :) dem ligger på ca 350 g tetra packen och det är vad en 4-5 kg katt skall ha/dag om man tittar på rekommendationerna av fodergivan. Jag ger i första hand Bozita för mina föredrar den, men jag tycker mjau och bozita är likvärdiga så det är bara att variera.

Fisk ingår inte i kattens naturliga kost, så vida katten inte hittar ett fisk kadaver. däremot är det bra att tillföra laxolja för hud och päls. jag tror att dem förpackningar som innehåller fisk är utarbetade för att fungera för katter, i och med att vätske intaget också balanseras upp i blötfodret. att ge lite kokt vit fisk någon gång i veckan är inget farligt och jag tror inte heller att ge en tetra med fisk någon gång då och då kommer att påverka din katt negativt. dock försöker jag hålla mig till så mycket kött som möjligt och ger fisk bara som extra snask, det är magert och dem tycker det är gott som omväxling.

torrfoder däremot torkar ut njurarna på katten.

mallabralla
0

ja sedan har vi den aspekten också, att många katter utvecklar fisk allergi, jag hade en katt som fick hudutslag av bozita lax.

jag tror man ska hålla sig till vit fisk, lax är rätt salt och fett.

VildaVittra
3

#14 Du behöver inte undvika fisk, då den studien som visade på att fisk var allergent var om man gav katten en ensidig kost baserad på fisk. Jag ger strömming varje dag under säsong, resten av året barfas de med allt annat.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

silversol35
0

Tar upp den här tråden igen. Har en katt som skulle behöva gå ner ngt kilo eller två. Hon väger fem kilo nu och veterinären menade på att runt 4 skulle vara lagom. Nu äter hon torrfoder flera ggr dagl (små portioner) och blötmat (en halv portionspåse) 1 eller 2 ggr om dagen. Hon är mer förtjust i torrfoder verkar det som, äter sällan upp all blötmaten. Av tidigare inlägg förstår jag att det snarare är torrfodret jag bör dra ner på, så det ska jag göra.

HUr lång tid tar det för en katt att gå ner ett kilo? hon rör sig inte jättemycket. Vill inte leka när jag försöker och är ute kortare rundor under dagen.

Finns det något "bantningstorrfoder" som är ok?

Det som är lite skumt är att hon gått upp det här överflödiga på kanske ett halvår, innan var hon rätt lagom. Kan katter "tröstäta"? Några andra tankar om vad det skulle kunna bero på?

Jourhemmet
2

"18 Vad ger du för torrfoder nu? Om du absolut vill ge torrfoder så prova ett helt spannmålsfritt, tex Porta 21 sensible. Katter blir tjocka av spannmål och inte fett. Det ska vara animailskt fett och det ska ligga på 20-22%, katter tar sin energi från fettet.

silversol35
0

#19 De får Hill's science plan vetessentials för att veterinären rekommenderade det mot tandsten. Verkar som om det är runt 30 % protein och 18% animaliskt fett i det. Inget spannmål men väl majs och ris. Vad skulle du säga om det fodret?

Jourhemmet
3

Majs och ris räknas också som spannmål och jag är övertygad om att det finns mer. Hills innehåller alltid massor med spannmål och ett foder för tandsten är bara ett försäljningsknep. Som jag brukar säga, torrfoder tar bort tandsten lika bra som om vi skulle få bort våran tandsten med knäckebröd.

Allt detta foder för inne, ute, kastrerad, korthårig långhårig är enbart för att öka försäljningen. Veterinären får betalt av tillverkaren för att sälja deras foder och du får betala dyrt för ett foder som inte har någon verkan.

Fetthalten ska som sagt ligga på 20-22%.

Kan du inte skriva av innehållsdeklarationen?

silversol35
0

Jaså, jag hade för mig att spannmål bara är "de fyra sädesslagen". Oavsett vilket är väl varken majs eller ris något katter skulle äta naturligt.

Tror inte tanken var att torrfodret mekaniskt skulle "gnugga" bort tansten, det tror jag inte heller på. Men jag vet inte hur det funkar. Det står bara "kliniskt bevisad teknologi för foderkulor, som minskar plack och bildande av tandsten". Hur det funkar står det inget om.

Såhär står det: "protein 31,2%, fettinnehåll 18,9 %, omega-6-fettsyror 3,39%, omega-3-fettsyror 0,27%, växttråd 7,4%, råaska 5,8%, kalcium 0,98%, fosfor 0,68%, natrium 0,43%, kalium 0,43%, magnesium 0,06%"

Och: "hönsköttmjöl, majs, ris, animaliskt fett, cellulosa, majsglutenmjöl, mineraler, digestiv, vegetabilisk olja"

Jag som trodde cellulosa var sånt man gjorde papper av??? 🤔

Och vad sjutton är "digestiv"? Kex????? 😂

Mina katter har aldrig gillat Hills tidigare men detta äter de. Men tandstenen då, funkar sån där plaqueoff? Nu har jag iofs precis varit och tagit bort tandsten på min ena, men det hade ju varit bra om det inte bildades så mycket.

Tack för hjälpen förresten.

[Vanilla~]
2

Att banta en katt på torrfoder är väääldigt svårt (egen erfarenhet). Jag rekommenderar dig att enbart ge blötmat, tex Bozita. 

Inne på katter iFokus fick jag lära mig att en katt inte bör gå ner mer än 1-2% av sin vikt i veckan så det lär väll ta ungefär ett halvår för din kisse att gå ner ett kg. Om du vågar och vill så kan du ge en rå kycklingvinge då och då för tändernas skull :)

silversol35
0

#23 Problemet är att hon helst äter torrfoder, burkmat vägrar hon äta (har testat mjau som jag hört ska vara bra och är lätt att få tag i) och Mjau i tetra äter hon inte heller. Måste vara portionspåsar och inte ens då äter hon allt, oftast bara såsen eller gelén.

Det var därför jag ville höra om det fanns något torrfoder med lite mindre energiinnehåll per volymenhet (för att hon ska känna sig mätt ändå tänkte jag). Kanske tänker jag fel, kanske bör hon ha mer protein och fett (känns lite LCHF hihi, men det säger folk ju funkar eftersom de blir mätta) om det är kolhydraterna som gör katter tjocka som jag läste innan.

Får väl ta en tur till zooaffären och köpa småpåsar torrfoder av olika märken, vill inte köpa en stor då risken är stor att de inte gillar det, de är jäkligt bestämda med vad de vill ha och inte och det funkar inte att försöka vänja dem över på något.

Var hittar man förresten kycklingvingar? Måste man köpa en hel kyckling? jag bor själv och det finns ju bara två vingar på en kyckling och då måste jag käka typ kyckling hela tiden för att få tag i vingar…

Jourhemmet
0

Energi får katten från fettet som ska vara enkelmättat och inte från kolhydrater som vi människor. Katter ska bara äta animailskt protein och fett, kolhydrater har de ingen nytta av. En hög proteinhalt gör katter mätta snabbare. Testa gärna Porta 21 sensible, gröna påsen. Den är helt spannmålsfri och ca 80% kött i och dessutom billig.

De stora märkena har alltid smakgaranti, bara det är 2/3 delar kvar och kvitto så kan du lämna tillbaka fodret.

Jag köper alltid guldfågelns frysta kycklingvingar, finns i frysdisken, svenskt och kostar ca 25:- Tänk på att ALDRIG tillaga benen, inte ens tina i micro för då blir de farliga. Jag ger kycklingvingar till alla jourkattungar från de börjar äta vanlig mat, ca 4 veckor ålder. Lägg fram en vinge så är den tinad på en timme och de flesta katter älskar det.

silversol35
0

Ok, tack. Har kollat runt lite på foder nu. HUr är det med potatis? Såg att det fanns i Applaws. Verkar ju inte heller som ngt en katt skulle äta naturligt.

Då ska jag kolla upp frysta kycklingvingar, det var ju inte ens dyrt!  🙂

[Vanilla~]
1

Min ena hane åt inte heller blötmat, han slickade bara i sig såsen eller gelèn. Jag började med att testa mig fram bland blötmaten för att se om det fanns något som passade prinsen. Vi lyckades få han att smaka på Pussi på burk så vi kör bla på det. Jag bytte torrisarna mer och mer mot blötmat och när han började äta blötmaten så tog jag bort torrfodret helt. Idag får dem en liiiten mängd torrfoder i aktiveringssyfte som dem får jobba för och det är guldvärt för honom, så mycket älskar han sina torrisar men äter blötmat som bas numera utan problem :)

Jag har i flera år försökt att banta främst den lille och har testat i princip alla torrfoder känns det som. Har testat alla bantnings sorterna som veterinärerna säljer utan att lyckas samt light sorter. Testade Applaws ett tag och 2 av dem fick "problem" (vet att det är individuellt men kommer aldrig rekommendera deras torrisar efter vad som hände med mina) vikten förändrade inte heller. Vill du ge dig på torrfoder så tycker jag att du ska testa Orijen, det är det ändå torrfodret som jag kan tänka mig att ge men även här så gick dem varken upp eller ner.

Blötmat är det ändå som gör att mina katter går ner så jag tycker att du borde testa allt du kan för att få henne att äta blötmat, ge dig inte i fösta taget, va envis :) Mina huliganer vägrar att ens så lite som slicka av såsen/gelèn från mjaus blötmat, det är pest för dem. Dem är helt tokiga i Iams portionspåsar så det kan vara värt att testa dem.

När det kommer till kycklingen så va noga så att du inte köper mörad. :)

silversol35
0

Nu har jag beställt tre olika provpåsar eller vad man ska kalla det, Orijen, Applaws och Naturea. Verkade rätt bra innehåll i alla tre. Får se vad de äter.

Vad fick dina för problem av Applaws?

Hankatten (som itne behöver bantas) äter gärna blötmat (från påse) så det skulle vara ok för honom med bara blötmat, skulle jag tro. Menar att jag kan ju inte ha torrfoder framme om honkatten inte ska äta det.

Får prova att dra ner på torrfodret efter hand och se om hon äter mer blötmat om hon är hungrigare. Gissar att hon äter såsen/gelén för att få vätska, ingen av dem gillar vattnet här. Kanske för hårt eller nåt. Fast jag har sett att de dricker regnvatten. Får testa fler sorter även på blötmat, även om jag tycker jag varit igenom de flesta…

[Vanilla~]
0

2 av dem försökte spy flera gånger under dygnet utan att lyckas. Honan kunde ligga och sova och sedan "flög" hon upp och började dregla och hulka. Dem spydde gulvätska någon gång, blev slöa, dåliga i magen. Den äldre fick också magknip. Den 3:e funkade dock bra på det. Ingen av dem va så förtjusta i det i heller. Övergången tog ca 2 veckor och när jag slutade att ge dem Applaws så var problemen som bortblåsta.

Även hört från andra att deras katter börjat spy av Applaws.

Fridaaaa
1

Jag har applaws till mina, torrfodret, och de fungerar helbra på det.
Märktes mest skillnad på honkatten, fick finare päls, blev piggare, mer matglad och så 🙂

Hört många som fungerat bra på Applaws så tror det är väldigt individuellt, precis som med flera andra foder 🙂

silversol35
0

#29 Ok, det låter ju inte så bra… 🤔 Får se om de reagerar och i så fall vet jag ju att jag inte ska köpa det fodret. Tur i så fall att det bara är provpåse.

Jourhemmet
0

Här kan jag inte använda de helt spannmålsfria fodren då det oftast blandas i potatis för att det måste finnas någon stärkelse i när spannmål saknas. En jourkatt verkar inte tåla potatis. Orijen innehåller mycket fisk vilket jag inte vill ge och så även potatis.

silversol35
0

#32 Verkar ju som det är potatis som blir ersättningen för spannmål. Anser du att det är bättre med potatis?

#30 ja, jag får se helt enkelt, dels om de äter det, dels om de mår illa. Det är ju som ni båda sagt individuellt.

Jourhemmet
0

#33 Får jag välja så föredrar jag nog potatis framför spannmål. Tänk på att fasa in det nya fodret väldigt långsamt under flera veckor, ffa när man byter till ett foder med betydligt mycket mer protein. Ngr kulor bara till att börja med så inte magen knasar.

silversol35
0

#34 Ok, ska tänka på det.

[Vanilla~]
0

Orijen innehåller inte potatis.

silversol35
0

Sant, det var linser, kikärter, jams, pumpa och sånt.

Jourhemmet
0

Orijen innehåller visst potatis.

Färsk urbenad kyckling, kycklingmjöl (låg asknivå), kalkonmjöl, potatis (russet), färsk urbenad kanadasik, kycklingfett (bevarat med blandade tocoferoler en naturlig källa till E-vitamin), sötpotatis, färska hela ägg, färsk urbenad kalkon, laxmjöl, lax och ansjovisolja, färsk urbenad lax, naturlig kycklingsmak-sättning, solrosolja, soltorkad alfalfa, torkad brun tång, morötter, spenat, ärtor, tomater, äpplen, psyllium, rödalg, cikoriarot, lakritsrot, gurkmeja, bockhornsklöver, glukosmin HCI, tranbär, svarta vinbär, ringblommor, fänkål, majssilke, myntablad, kamomillblommor, maskros, sommarkyndel, rosmarinextrakt, kondroitinsulfat, nypon, vitamintillskott (vitamin E, kolinklorid, vitamin A, vitamin D3, tiaminmononitrat, vitamin B12, folsyra, biotin), havssalt, mineraler (kelaterat järn, kelaterad zink, kelaterad mangan, kelaterad koppar) tarmbakterier (torkad Lactobacillus acidophilus och Enterococcus faecium jästprodukt)

[Vanilla~]
0

Nej. Orijen har gjort om sitt foder där dem tog bort potatisen, ändrade storleken och formen på bitarna :)

Nya innehållet:

Färskt benfritt kycklingkött (20%), torkat kycklingkött (15%), färsk kycklinglever (4%), färsk hel sill(4%), färskt benfritt kalkonkött (4%), torkat kalkonkött (4%), färsk kalkonlever (3%), färska hela ägg (3%), färsk benfri gös (3%), färsk hel lax (3%), färsk kycklinghjärta (3%), kycklingbrosk (3%), torkad sill (3%), torkad lax (3%), kycklinglever olja (3%), kycklinglever fett (2%), röda linser, gröna ärter, gröna linser, soltorkad alfalfa, jams, ärtfiber, kikärter, pumpa, butternut squash, grön spenat, morötter, Red Delicious äpplen, Bartlett päron, tranbär, blåbär, kelp, lakritsrot, Angelikarot, backhornsklöver, ringblomma, söt fänkål, pepparmynta blad, kamomill, maskros, sommarkyndel, rosmarin

http://animail.se/orijen-adult-cat-6-8-kg.html

Jourhemmet
0

Det låter ju bra att de gjort det, men herregud vad mycket onödiga ingredienser. Låter mer som gjort för en människa än katt.

[Vanilla~]
0

Jo det håller jag med om. Dem hade kunnat skippa en hel del men det är ändå det bästa torrfodret för mina katter :)