Utevistelse ett måste?
Eftersom det diskuteras i en annan tråd där ämnet inte hör hemma skapar jag en ny tråd där vi kan diskutera lite!
Hur ser du på katters utevistelse?
Är det ett måste att kunna ge katten utevistelse i någon form?
Bara ös på med vad ni tycker är bra djurhållning av katter, sätt från katters eget bästa då såklart.
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com
Nej det är inget måste att ha utevistelse för alla katter, bara för de katter som har behov av att få vara ute, så att de inte mår dåligt.🙂 En katt som mår bra inomhus behöver inte få komma ut mer än på balkongen (om ens det ibland..) om man har den nätad, annars får man lov att näta den om katten ska ut där enligt mig.
Vi har en katt på 14 år som har varit så gott som utekatt när vi bodde på landet, men nu när vi bor i stan har han anpassat sig utmärkt på en gång med att vara inne och bara vara på balkongen när det är lämpligt och vi slipper frysa till döds även inomhus p.g.a. vädret.
Anser även att man inte har en katt på fri tass om man bor nära massa grannar och/eller trafikerade vägar.
Jag personligen tycker det är viktigt att katten får komma ut då och då. Frisk luft, nya intressanta saker där ute och tror personligen att det stärker imunförsvaret också (men är vad jag tror).
Nyttigt helt enkelt för dem att komma ut då och då. Antingen lösa, i sele, rastgård eller vad man nu väljer 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Självklart ska en katt ha möjlighet att komma ut, men det är inget måste!!!
Om man tycker att en katt verkligen av biologiska faktorer ska komma utomhus så måste man ifråga sätta mycket av mänsklig djur hållning!
ex. hästar - ska de va i hage? eller ska de få vara lösa????
ex. råttor - de lever på marken i det vilda och i kloaker, är det då ok att släppa ned dom i ett källarutrymme fritt??? Eller ska de va främst i sina burar????
Katter BEHÖVER inte gå ut, men man kan er bjuda alternativ såsom innätad balkong eller uteplats. Aldrig helt lösa!!!!!
Jag anser inte att det är ett måste. Dock beror det ju även på katten. Vissa vill inte vara ute, medan vissa gillar det bättre.
Sen anser jag helt klart att utevistelse ska vara koppelpromenader eller rastgård, inte på fri tass. Vilket förmodligen är lite hyckleri eftersom vi har tre utekatter härhemma, men det är min mamma som bestämt det (och trots att jag har försökt i fem år så har jag inte riktigt fått henne att förstå att katter kan må bra inne)
Utevistelse på fri tass är svårt, för oftast finns inte det riktigt rätt område för det. Inne i städer eller byar finns trafik, elaka människor och andra husdjur. På landet eller i skogar finns istället vilda djur.
Sen beror det såklart på katten, och då får man anpassa sig efter katten. Vissa trivs utmärkt med att sitta vid ett fönster med myggnät, eller en in-nätad balkong, där dom kan se ut och känna lukter, medan andra kräver dagliga promenader eller en ordentligt stor rastgård.
Sen tror jag dom flesta katter mår bra av lite utevistelse, men jag anser inte att det är ett måste. I alla fall inte för alla.
//Jessie
Tycker detta är en väldigt intressant, men individuell och svår fråga!
Personligen så är jag uppväxt med utekatter, detta är första gången jag har innekatter, så allt detta är lite nytt för min del - men jag älskar det faktum att de alltid är där jag har koll på dem och att de alltid möter mig vid dörren när jag kommer hem. ;)
Sen har jag dock valt att gå ut, ibland, med lillkillen i sele, eftersom jag ändå tycker att de borde få sträcka på benen ibland och få lite miljöombyte. Sen struntar jag fullständigt i vad alla andra gör, det är upp till dem (så länge inte deras djur far illa)! :)
Långsiktigt, så har jag en dröm om en liten gård eller ett hus på landet, där jag har tänkt att antingen bygga en stoooor rastgård, eller rentav hägna in hela trädgården, så de får gå fritt ute! :)
Jag håller med #2 för mig är det super viktigt att djuren får komma ut, oavsett vilken art dom är. Jag anser att djur som katter, hundar, hästar, kaniner etc. är gjorda för att vara ute egentligen, ett behov som vi som människor (och ägare) har ett ansvar att stimulera.
Hur det än är så kan inte en inne-miljö ersätta vad en utemiljö erbjuder i dofter intryck och miljö. Därför tycker jag att man som kattägare faktiskt har ett ansvar att till godo se sina katters behov, och att gömma sig bakom att "den har bott inne hela livet" är ingen ursäkt för instinkter ligger kvar djupt inrotat.
Det tycker jag i alla fall! Sen givetvis kanske man inte behöver gå ut med dom 3 timmar varje dag men 2-3ggr i veckan är det minsta man kan begära. Tycker det är tråkigt att katter fått den stämpeln att dom inte behöver gå ut, vi skulle aldrig få för oss att lära hunden gå på lådan och aldrig gå ut och gå med den men med katten är det helt plötsligt OK. Sen givetvis, kontrollerat är bra!
Mvh. Ida Lundahl
#6 Jo, där håller jag faktiskt med dig också, djur är (precis som vi själva egentligen) till för att vistas utomhus, så nog borde vi se även till detta naturliga behov. Men, ja, jag blir mer och mer för kontrollerad utevistelse - och då är jag ändå uppvuxen med att katterna får springa fritt.
Ja jag kan ju kasta mig in i diskussionen eftersom den delvis började i min tråd.
Jag tycker att, precis som många har sagt, man ska anpassa sig efter kattens behov. De tre katter jag haft i denna lägenhet har alla varit olika. Jourkatten jag hade skulle absolut inte ut, han klarade inte ens att vara inne med en annan katt närvarande. En visste inte om uteliv alls innan jag visade henne det och hon gillade att bara sitta och titta från utemöblerna eller på staketet. Den tredje går kanske en liten bit längre men är alltid inom synligt avstånd någon meter eller fem från uteplatsen.
Man kan inte skydda katter mot allt, inte innekatter heller då de kan hoppa ut genom fönstret. Jag tycker att man efter bästa mån kan ge dem lite frisk luft, saker att titta på osv. det var jättekul att jaga gråsuggor och fjärilar i somras!
Men det behöver inte betyda att man MÅSTE.
För mig är en innekatt en katt som är inne mesta delen av tiden trots att den får vara, i mitt fall, fritt ute (under uppsyn) typ en timme om dagen (nu är det kanske en timme i veckan)
En utekatt som går vind för våg är en katt som är INNE en timme om dagen för att typ… äta och ta en tupplur.
Man ska inte släppa katter vind för våg vart de än bor, då tar man inte ansvar som ägare och vilken skada katten kan ge sig själv eller andra.
#7 Men kontrollerad utevistelse har jag absolut inget emot, snarare tvärtom! Har inget emot att man går i koppel med sina katter eller har en liten fin gård dom kan aktivera sig i. Men att inte låta dom under några omständigheter gå ut, det tycker jag däremot inte är rätt.
Mvh. Ida Lundahl
#6 Ser ännu ett prov på din skuggboxning, du argumenterar mot personer som inte ens finns - det är ju ingen endaste någonstans i dessa två trådar som sagt att katten måste vara inlåst och aldrig få känna varken en ny doft eller ett nytt intryck.
Helt löjligt, när fick katten den stämpeln du beskriver - och vem har någonsin sagt så? Du får gärna presentera en källa för det.
#10 Jag har sett flertalet diskussioner där personer inte tycker katter ska ut alls, samt att jag fått svar från katthem om detta, men kan inte visa källor så du får väl kalla mig skuggboxare om du vill. Men det finns folk som säger/tycker det, det har jag själv sett.
#9 Oj, nu blev det nog ett missförstånd här! Jag menade att kontrollerad utevistelse är helt nytt för mig, men att jag börjat inse mer och mer att det trots allt verkar vara det allra bästa för katten!
#10 …….ursäkta?
#11 Inte riktat till dig
#12 Inte riktat till dig
#13 Nej, tänkte väl det. Men eftersom du skrev mitt inläggs nummer så blev jag väldigt konfunderad där ett tag.
#10 Jag skrev i nummer #6 och inte nummer #7 för jag antar att det är mig du menar… Jag argumenterar inte mot någon, jag säger vad jag tycker och det är en stor skillnad på det. Sen att du känner dig frukansvärt utpekad och klämd av vad jag skriver det ligger helt och hållet på dig och det är inte mitt fel.
Löjligt eller icke, tyck vad du vill! Måååånga vill inte låta sina katter gå ut, och sen är jag faktiskt inte den personen som pekar ut någon speciell person.
Men ja, jag trampar nog på många ömma tår när jag uttrycker vad jag tycker här så att det skulle komma otrevligheter hade jag redan förväntat mig. Jag tycker inte innemiljö är naturlig miljö för ett djur, det är också en av anledningarna till att mina djur är ute så pass många timmar om dagen.
Mvh. Ida Lundahl
Utav ca 300 hemlösa katter jag hjälpt så har endast EN enda visat att hon ville ut. Dessa katter har inget som helst behov av att vara ute då de har med sig en hel ryggsäck med dålig erfarenhet av utelivet.
Jag anser att det oftare är djurägaren som tror att katten lider av ett liv som innekatt. Aktiveras katten och man har klösträd plus innätad balkong så lider absolut inte katten.
Och att släppa ut sin katt i ett bostadsområde anser jag inte är att ta ansvar för sin katt.
Fridborg dina katters utevistelse blir bara mer och mer kontrollerad enligt dig ju mer du skriver om det!
#16 Och då ska man ju inte tvinga dom att gå ut heller :) Men då har du ändå gett dom möjligheten att upptäcka det, vad jag menar på är att många säger bara "nej hon trivs bäst inne" utan att ha gett katten en ärlig chans att steg för steg få lära sig att upptäcka. En sele och ett koppel är ju det enda som behövs.
Sen finns det säkert dom katter som trivs fullt ut med en glipa i fönstret där dom kan sitta och titta ut och då är det ju helt OK, så länge dom fått prova.
Jag menar inte att innekatter är fel, snarare tvärtom det är bra att kunna ta hand om sina djur istället för att släppa dom vind för våg men jag tycker att man ändå ska låta katterna få känna på utemiljön på ett eller annat sätt, så dom har lite val möjligheter!
Mvh. Ida Lundahl
#16 Japp, eftersom min korta text inte räckte för såna som dig så blir jag ju tvungen att skriva i detalj hur jag gör… -_-
Tycker också man kan ge katten en chans att komma ut i sele, gillar katten det kan man fortsätta men tycker katten att det är läskigt eller annat dåligt så bör man inte ta ut den heller.
Jonna fullkomligt hatade att vara ute i sele så det var första och sista gången, nu sitter hon glatt ute på den stora nätade balkongen istället, helt störtnöjd med livet som älskad och inte hemlös längre.🐱
Smille hatar också sele men anpassade sig som sagt på en gång till att vara inne på heltid när vi flyttade från landet in till stan eftersom han hellre är inne än ute i sele, här är det rent av olämpligt med utekatt på fri tass.
Jourhemmet: Du verkar missa en sak. Du skriver som att ALLA katter är dessa stackars hittekatter. Det finns katter som haft en fantastisk uppväxt (tex min) som faktiskt gillar att få komma ut nån timme eller tre ibland. Du kan inte anta att alla katter fungerar som dessa jourkatter.
Och faktiskt, jag tror att det är bättre för en katt att få komma till mig, vara innekatt med möjlighet till utevistelse än stressen att sitta på ett fullsmockat katthem. Då är en sak som att jag inte har nät runt min uteplats så himla viktig. Här är det lugnt och jag gör saker efter kattens behov.
Jag är rätt säker på att du bara bestämt dig för att starkt ogilla mig.
Ja, jag anser att utevistelse av något slag är ett måste, men det behöver dock inte vara varje dag.
Sajtvärd Katter iFokus
Har en fråga till er som säger att katter inte vill gå ut: Varför vill katter inte gå ut? En katt är ett rovdjur, en jägare – av naturen en risktagare. Är det verkligen katten som inte vill ut? OBS jag tycker vi behöver värna om våra katters trygghet. Men nästan alla katter kan få chans till trygg utevistelse. Varför skulle katter tacka nej till det menar ni? #21 sammanfattade det bra tycker jag. Jag själv: Jag förespråkar en trygg utevistelse av ngt slag. Tror katter vill känna vinden och springa genom gräset och klättra i träd. Finns säkert undantag så för att vara övertydlig: Kattens behov, inte människans, ska styra. Ibland känner jag att folk är så himla rädda att förlora sin katt att de kanske istället begränsar kattens livsglädje. En katt kan gå ut i en rimligt trygg miljö: på fri tass på landet, i en inhägnad trädgård/kattgård/altan, i sele på innergård eller annan lugn plats i närheten av hemmet. Noll risk är orimligt. En trygg utemiljö med lämplig frekvens är iaf tusen ggr tryggare än kattens naturliga miljö. Min katt går inte ut på fri tass, men springer runt på en stor inhägnad innergård med många träd i stan, samt fritt på en ö på somrarna.
"En stor del av Sveriges katter är i huvudsak innekatter, hela 57 procent medan övriga 43 procent vistas i huvudsak utomhus."
Från Agrias studie år 2013
http://www.agria.se/agria/artikel/katten-ar-det-vanligaste-sallskapsdjuret
Vill ni som hävdar att katten måste få vara utomhus påstå att dessa 57 % kattägare inte bryr sig om sina katter eller att de är djurplågare som inte borde ha katt. Och ni kan glömma att det enbart skulle vara raskatter det är frågan om för det är mindre än 15 % av katterna som är det.
#23 jag tycker absolut inte det är djurplågeri med innekatt, har ju en själv även om hon får komma ut regelbundet. Jag tror inte katter lider av att vara innekatter ifall man verkligen anstränger sig med aktiveringen och miljön. Jag tror de flesta som har innekatt anstränger sig supermycket. Och jag vet att många utekatter i vårt land är ute i en alltför otrygg miljö. Att en katt "får gå ut" är verkligen ingen garanti för att katten har det bra. Katten behöver äventyr men även trygghet. Ute eller inne säger alltså inte tillräckligt anser jag. Men… om ngn frågar mig: Blir en katt glad av att få känna sol i ansiktet, gräs under fötterna och jaga en fågel, så svarar jag ja. Jag tror att katten uppskattar det. Precis som vi människor trivs med att få komma ut ibland. Därmed inte sagt att katten plågas eller dör utan utevistelse. Men man vill ju göra sin katt så glad det bara går. Och jag tror sol på nosen gör kissen på bra humör. :)
# 24 Det finns katter som fått tillräckligt med sol på nosen för att önska att de aldrig mera skulle behöva gå ut. Fråga in på hittekatter i fokus så får du höra.
Över 100.000 katter lever utomhus utan ägare och vistas utomhus 24/7. De föds utomhus och de dör utomhus och det är inte så många som bryr sig. Folk som har katter som innekatter bryr sig om sina djur.
Sajtvärden på hittekatter har skrivit om detta
http://hittekatter.ifokus.se/articles/4e366077d4ebea04ef002a4f-ett-gott-liv-som-innekatt
Enligt mig finns inget svart eller vitt i denna frågan, dra alla katter över en kam. Man får se till individen, dennes bakgrund och till dennes behov, inte vilka behov vi TROR att de har men även se till vilka möjligheter och förutsättningar man som ägare har.
Mina missar är strikta innekatter i lägenheten och får gå in och ut som de vill när vi är hos mina föräldrar (inte helt som de vill, jag föredrar att ha dem inne under natten). Honkatten skulle jag aldrig ta ut i koppel då hon är för rädd av sig, jag vägrar utsätta min katt för en massa obehag när hon är fullt nöjd med livet som innekatt. Hankatten skulle jag mer än gärna vilja gå ut med om jag kunde hitta ett sätt som gjorde att han nöjde sig med en promenad om dagen. Som det är nu blir han bara missnöjd och vill ut mer och oftare, mest tydligt blir det om natten. Han hatar stängda dörrar.
Vissa katter måste säkert få komma ut då och då om man inte kan stimulera dem på annat vis men alla måste det inte och alla vill inte heller.
#25 Jag håller med dig om allt det där. :) Och som jag skrev; Finns många otrygga utekatter, tyvärr (inte bara de hemlösa). Jag skrev även i min tidigare kommentar (längre upp i tråden) att jag inte menar att alla katter vill gå ut. Såklart kan det finnas katter som aldrig mer vill sätta sin tass ute. Jag är alltså inte en av dom som säger att katter _måste_ gå ut.
Men. Jag ställer mig frågande till att katter _överlag_ skulle ha något _emot_ frisk luft mot ansiktet och gräs under tassarna emellanåt. Dvs jag tror absolut att även om en innekatt kan ha det bra, så är det få katter som skulle nobba en spännande, trygg utevistelse då och då. :) Och frågan är enligt mig alltid: vad är bäst enligt katten själv.
Ett enkelt sätt att ta reda på om katten hellre vill vara inne jämt än att få komma ut ibland, är att ge katten en ärlig chans att testa trygg kontrollerad utevistelse.
# 27 Och det anser du att man är tvungen att kolla om katten vill vara ute? Det anser inte jag. Jag har också arbetat inom hittkekattsvärlden och jag stöder ett katthem med pengar och mat.
#28 Nä. Inte tvungen. Men man kan inte veta om man inte testat. :)
Min tes: Precis som det finns på tok för många otrygga utekatter som skulle ha det bättre inne än ute i trafiken, så finns det nog många innekatter som skulle gilla (= ha det ännu bättre) att få komma ut ibland _om_ de fick testa det. Jag varken säger emot dig eller utmanar nån ståndpunkt från dig.
Min fråga är helt enkelt: Människor som säger att katter som aldrig har provat att gå ut, inte skulle bli glda av att få går ut – vad baserar de det på?
# 29 De mår bra inomhus och uppvisar inga onormala beteenden. De vet helt enkelt inte om att det finns ett ute och ett inne. Katter tänker inte på det sättet. De tänker öht inte alls. Bara de får sina behov tillfredställda.
#30. Det har jag inte sagt emot…
En katt tänker inte "torrfoder" vs "mus" heller. En katt kan leva hela sitt liv på torrfoder och inte bete sig onormalt eller så. Absolut. Men ändå blir många katter peppade av att springa efter, fånga och döda en riktig mus – om chansen en dag ges. ;)
Jag säger inte att innekatter är olyckliga (om de får klättra, jaga, springa, andas frisk luft, etc inomhus). jag säger bara att de i många fall blir ännu gladare när de får gå ut ibland.
Och om man inte har testat om katten blir glad av att få gå ut ibland, i mijöer som ger ännu bättre miljö (naturen) för jakt/klättring/spänning etc än ett klätterträd, da bird och en torrfoderskål kan erbjuda … så kan man inte säga säkert att katten inte skulle bli _ännu lyckligare_ om den kom ut ibland. En katt som har det bra vs en katt som har det ännu bättre.
Utevistelse kanske inte saknas av en katt som aldrig har varit ute, men utevistelse ger helt klart en extra dimension av vad stimulans och användande av sina sinnen och instinkter innebär - ifall katten bara får chans att vänja sig.
Till de ägare som är för rädda om sina katter för att ta ut dem vill jag poängtera risken med att inte vänja katten vid utevistelse. Id-märkning och ägarregistrering i all ära, men om katten är för vettskrämd för att ens visa sig för någon den dag den hamnar utomhus av misstag, då är det ändå inte lätt att få tillbaka den igen i gott skick (om ens över huvud taget)!
När jag läser efterlysningsannonser om innekatter som varit spårlöst försvunna i månader blir jag lika frustrerad varje gång. Risken att de ligger gömda alldeles i närheten, men bara är för chockade och rädda för att ens visa sig för sin ägare är väldigt stor.
Sajtvärd Katter iFokus
Jag skulle säga att det är upp till katten, det finns katter som inte gillar att vara ute hur mycket man än har tränat dom och att då tvinga ut dom i ex. sele bara för att det är "rätt" nej tack. Sedan finns det katter som gärna följer med ut på promenad i sele och då ska man givetvis låta dom få komma ut med jämna mellanrum.
Man kan inte dra alla katter över en kam utan man får anpassa sig efter individen. Min katt gillar inte att vara ute i sele men jag hoppas att jag kan träna henne till att gilla det då jag gärna ser att hon får komma ut lite då och då under kontrollerade former men går det inte så är det bara att acceptera det och jag får göra det bästa av situationen utifrån det.
Så du menar att jag ska ta ut mina katter för att de ska vänja sig om de smiter ut??? Det var väl ändå korkat sagt? Här smiter vare sig katter ut eller faller från något fönster.
Jag tänker väl ändå inte tvinga mina katter att gå ut om de inte vill.
#34 Det var inte alls det hon sa. Som alla andra här säger hon pretty much att man får anpassa efter katten.
Kontrollerad utevistelse är en sak och att släppa ut katten helt fritt utan uppsikt något helt annat. Hänvisar till artikeln #25 har länkat till. Den tycker jag förklarar katters behov och hur de upplever saken ganska bra. Vi människor är dock pigga på att blanda in våra egna känslor och behov och göra det till kattens.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
#35 Det var precis det hon sa! Och man anpassar inte efter katten om man bor i ett bostadsområde. Långt ut på landet är en sak men inte som du bor.
#37 Jag bor på en pytteliten gata bredvid milsbrett naturreservat… där de bilar som finns kör i 20. Hur kan det vara livsfarligt? Do tell me.
#38 Hur är det med rovdjur och andra människor i områden, är dem snälla? :)
Katter KAN ju springa bort och då spelar det ingen roll vart man bor.
#39 Det bor massvis med katter här. Brukar ha några som kommer och hälsar på… Har sett minst 10 st. Det är som ett litet samhälle där alla grannar pratar med varann och jag har frågat de flesta jag kommit i kontakt med vad de tycker om katterna och antingen bryr de sig inte om att de finns eller så tycker de att det är trevligt.
Men fortfarande släpper jag bara inte ut dem, suck, att det ska vara så svårt att förstå.
#40 Okej, vad bra.
Jag förstår inte varför alla börjar hojta om att "tvinga ut katter som inte vill". Vem har nånsin nämnt att en katt som inte vill ut ska tvingas ut? Har ngn i denna tråd sagt det? Näee… :)
Är man så rädd att något ska hända ens katt kanske man inte ska ha en. Det finns inget som hindrar en kattplågare att ta en bultsax eller liknande och ta sig in på min uteplats och göra illa katterna. Det finns ingen som hindrar grymma barn om ingen vuxen ser på eller om det kommer en lös grävling. Oavsett om man bor i tätort eller landet finns det risker. Oavsett om man bor i hus eller i lägenhet på tionde våningen med innätad balkong kan saker hända.
Får mina katter ströva fritt: nej. Vill de ströva fritt?: nej. Kommer jag låta de som inte kan springa löst på uteplatsen få chans till frisk luft med sele: ja om de gillar det. Vill de stanna inne resten av sitt liv?: ja det får de. Får katterna vara på min uteplats utan sele: Ja. Därför att de kommer när jag ropar på dem. VARJE gång.
Nä, kanske jag inte ska ha en katt från katthemmet. Det behöver inte betyda att mina katter inte har det bra här. Lily är den lyckligaste katten jag varit med om.
Jag äter inte ägg från höns som går inne, jag tvärvägrar att köpa mjölk från bönder som sökt anstånd från att låta sina kossor komma på grönbete, jag stödjer föreskriften om att hundar i hundgård måste rastas på annan plats minst en gång per dygn. Varför skulle jag då stödja husarrester för katter?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Tycker helt klart man kan försöka erbjuda kontrollerad utevistelse. Sele, rastgård, balkong.
Det är en utmärkt aktivering för katten där den kan få känna nya dofter och spana på vad som händer där ute. Tror det är nyttigt med friskluft för dom allra flesta. 🙂
Min katt har tillgång till selepromenader lite då och då. Men helt ärligt undrar jag för vems skull vi gör det egentligen då hon är rädd halva tiden vi är ute. Andra halvan är det skräckblandad förtjusning och nyfikenhet.

Jag tycker inte att utevistelse är ett måste. Aktivering är ett måste, men om aktiveringen består av utevistelse eller andra former av aktivering är upp till var och en. Vill man ha sin/a katt/er inomhus dygnet runt året runt så ser jag alltså inga som helst problem i det utan det viktiga är att katterna får den aktivering de behöver för att må bra.
Själv har jag innätad altan men det lär bli ytterst lite tillgång till den när det är vinter och kallt - det är väldigt lite tillgång till altanen redan nu just för kylan som kommer in. Inte mår mitt monster dåligt av det, han tycker att det är askul att få gå ut men spanar lika gärna från fönsterbrädan och jagar lika gärna en boll eller en vippa istället. Sele finns men det är samma visa med selpromenader, blir väl mest bara på sommaren och kanske någon enstaka tur när snön kommit ifall han skulle visa sig gilla snö. Det är helt enkelt inget måste, utan bara en trevlig bonus.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram