Huskatter iFokus

Huskatter

Etikett: 01-allmänt
Läst 3065 ggr
Jessicahagstrom94
3

Att undvika/tänka på vid jul

Nu när det börjar närma sig jul tycker jag att vi kan ha en samlingstråd för saker som vi alla med katter och därmed nyfikna tassar och nosar bör undvika eller tänka på.

julstjärnor, hela växten är giftig.
julrosor, hela växten är giftig.
hyacinter, framför allt löken är giftig på denna.
tazetter, hela växten är giftig, framför allt löken.
amaryllis, hela växten är giftig.
liljor, giftiga för katter men ej för hundar.
Detta är några blommor som jag vet är dåliga för katter, de är antingen giftiga eller har en irriterande växtsaft. Ha dessa där katterna inte kommer åt dem.

Bären och bladen på en mistel är giftiga, samt idegranens barr.

Dricka vatten ur granfoten kan katter tycka om att göra, om du har en sån katt är det viktigt att inte ha i något i vattnet, utan bara ha vatten från kranen.

Tända ljus får vi vara försiktiga med, själv rekommenderar jag lyktor och att bara ha vanliga ljus på någon upphöjd plats där katterna inte kan bränna sig på ljusen.

Innan förra julen visste jag inte att presentsnören faktiskt kan göra illa din katt, såna ska alltså inte lekas med.

Klipp bort kassarnas handtag innan det är fritt fram för katten att leka i den.

Fyll på tråden med era tips🐱

[Hen]
2

– Choklad är giftigt
– Räkna med att snittblommor/buketter är giftiga
– Nötter kan fastna i munnen och nötskal kan splittras och bli mkt vassa
– Glitter kan fastna i magen och leda till allvarligt tillstånd. Samma med ull och annat luddigt. Och garn förstås – det får katten INTE tugga på.
– Julgranskulor av glas = farliga eftersom de lätt går i kras och blir sylvassa.
– Ge inte katten tillagat kött med ben i. Benen kan splittras i magen och döda katten. Bara råa ben till katter.
– Kring jul är det ofta stressigt i köket, med mat på spisen och i ugnen samtidigt. Kan vara bra att hålla katterna därifrån när man själv inte hinner hålla uppsikt lika mkt.
– Om du har gäster: Sätt en påminnelselapp på dörren – utanpå och inuti – om att katten inte får smita ut (ifall du inte har utekatt). På julen blir ju folk ofta lite berusade = inte lika snabbtänkta + att vissa gäster vill gå ut och röka. Lättare hänt då att katten slinker ut.
– Upplys gästerna, och särskilt barnen om att inte låta katten smaka på nåt (= enklare än att be dem memorera listan över allt som är giftigt). :)

– Om du reser bort: ha inte katten lös i bilen. Dels livsfarligt vid en krock, dels så är det vanligt att katter försvinner just när folk öppnar bildörrar på bensinmacker osv på resor.

– Istället för julklappar du inte behöver: Ösnka dig en gåva till ett katthem. :)

[Hen]
0

Lägg gärna in denna på katter.ifokus också!

Jessicahagstrom94
1

#2 Det kan jag göra, jag kopierar mitt och lägger in där nu så kanske du kan kopiera ditt och klistra in där med?🙂

Cremello
6

Med andra ord: fira inte jul om du har katt.

Jessicahagstrom94
4

#4 Varför ska man sluta fira jul bara för man har katt?

Vi har haft katt/er i 19 år (så länge som jag levt) och firat jul varenda år.

Mina föräldrar har haft katt ännu längre och firat jul ändå.
Ingen katt har dött hittills.

[Lilyz]
1

Jag har också haft katt hela mitt liv och firat jul varje år 😉

IdaL
0

Jag firar jul varje år och vi har aldrig haft någon problem med kissarna! :) Ljus gäller ju när som, inte nära djur eller barn. Passa granen bara ni som har katter som gillar att klättra, har haft missar som försökt sig på en klättring vilket resulterade i en gran som låg på golvet! Men det gick trots allt bra förutom att katten blev lite smått förvånad över att trädet välte ;)

[Hen]
2

Jag uppfattade "kort sagt: fira inte jul om du har katt" som ett ironiskt skämt. :D precis som jag själv brukar skoja om att min katt bestämmer allt här hemma.

IdaL
0

#8 Det är det där ständga problemet med internet.. Svårt att uppfatta tonläge på saker och ting. 😉 Kan säkert varit ett skämt!

Cremello
3

Med tanke på allt som räknades upp så tyckte jag min kommentar var lika logiskt som uppenbart ironisk. Vi har firat utan att fundera särskilt på julgransfötter, blommor mm. och katterna har samtliga dött av ålder.

Wony
2

Men bara för att det alltid gått bra så betyder det ju inte att försiktighetsåtgärder är dåliga. En olycka händer så lätt! Och jag tror inte någon har lust att åka in akut till veterinärklinik på julafton…

[Lilyz]
2

Jag skulle aldrig riskera något när det gäller mina katter 🙂

Cremello
3

Så hur firar du jul om du ska ta hänsyn till ALLA faror? 

Inga julblommor? 
Inga presentsnören? 
Du klipper handtagen av alla påsar alt tar bort dem direkt? 
Choklad är bannlyst? 
Inget glitter? 
Bara julgranskulor i plast? 
Lagar ingen eller lite julmat? i stressen kan ju kisse bli bränd… 
Lagar inte kött? kisse kanske råkar komma över en bit med ben i och får bensplitter i magen.
Kom ihåg att varken ha sill eller lutfisk hemma, katter kan ju bli allergiska mot fisk, bäst att ta det säkra före det osäkra!!

Bjud inte hem någon, katten kan ju komma ut!

Eller du kanske har dem på kattpensionat hela julen?

[Lilyz]
8

#13 Lättlösta "problem"!

Nej, inga julblommor förutom i tyg.
Presentsnören endast när jag slår in paket, sen åker paketen in i en garderob. Städas bort så fort de öppnas.
Har aldrig påsar framme, varför skulle jag?
Choklad framme enbart när jag själv ska äta, aldrig lämna framme där katterna kommer åt det.
Glitter i granen men granen är i ett rum som bara står öppet när jag är där.
Japp, enbart platskulor i granen. Finns fina sådana.
Är det mycket i köket får missarna vara i annat rum.
Nej jag lämnar inte kött framme utan uppsikt, vilket jag är van vid då jag växt upp med djur (hundar/katter) som lätt kan ta saker från bord etc.
Jag har en katt som är allergisk mot fisk, inget problem att hålla fisken borta från henne.
Jag har inte folk över så ofta men när jag har det så vet dom såklart om att katterna ska hållas inne.

Förstår verkligen inte varför dessa saker innebär problem? Jag har inte massa mat och bråte ståendes framme. Det är inte jobbigt att plocka undan efter sig och man ska inte ha saker framme som kan skada ens husdjur (eller barn om man har såna).

Jessicahagstrom94
6

#13 Jag ser absolut inget problem att fira jul med dessa försiktighetsåtgärder som skrivits i denna tråd. 

Ska man ha katt ska man väl kunna hålla koll på den även på julafton.

Julblommor har vi ändå aldrig - annars ställer man dom där katterna inte kommer åt dom.

presentsnörena är ju bara framme under tiden klapparna ligger under granen, man ska ju inte precis leka med katterna med dessa. Snörena ska bort när paketen öppnas.

När man äter är det väl inte så krångligt att hålla koll så ingen katt klampar upp på bordet/diskbänken och börjar käka? Man är ju alltid i närheten av maten så länge den står framme.

Påsar - varför ska man ha såna framme över huvud taget? Vi brukar ta fram en påse för att lägga all presentpapper i den och sedan brukar vi ställa undan den där ingen katt kommer åt det.

Vadå inte bjuda hem någon? Varför inte? Det är ju inte så att man har dörren öppen hur länge som helst när någon går in eller ut, man stänger ju på en gång samtidigt som man har koll på vart katterna är.

Och så vidare.

Inga problem att fira en säker jul tillsammans med katter.

Wony
4

Jag håller mer #14 och #15. Det är enkla lösningar på problemen (som inte ens behöver vara problem!) som varken är dyra eller särskilt hemska. Plastkulor kan nog de flesta leva med, liksom att faktiskt städa undan efter sig, hålla maten under uppsikt osv. 

Plastblommor funkar utmärkt om man inte vill gömma undan riktiga. Och är man upptagen i köket och har lite bråttom så får man väl flytta katterna tillfälligt till annat rum.

gulzebra
2

#13: Jag har aldrig julblommor oavsett. Blommor brukar bara dö under min omvårdnad så den dagen jag skaffar sånt är de i plast.

Presentsnören är inte så tunga så det är rätt lätt att plocka bort de samtidigt som presentpappren som ändå bara är jobbiga att ha över hela golvet.

Som redan nämnts, varför ha påsar liggande framme? Förutom en knuten soppåse med alla jättetunga presentsnören och papper innanför ytterdörren då.

Jag äter choklad utan problem, katten kommer inte åt och har aldrig varit intresserad av det.

Glitter ska jag försöka ha i granen tänkte jag, men sätta så det inte hänger ner nåt under nedersta grenarna så det inte ser ut som en skitrolig dinglande leksak. Funkar inte det så nä, då får man väl hoppa över glittret då. Är det verkligen en så hemsk uppoffring?

Jag firar inte jul hemma, och äter inte en massa julmat, så för mig blir det ingen julmat kring katt eller så blir det ostressig mat om jag äter hemma. Hade fallet varit annat så hade jag gjort precis som jag gjorde när jag nätade in altanen - stängt in katten i hallen.

Min katt är inte på diskbänk odyl så kött är inga problem - jag har just i denna stund kycklingklubba med ben och allt stående på spisen. Det är ju inga problem till vardags, så varför skulle det vara ett problem över jul?

Sill och lutfisk är totalvidrigt och kommer inte innanför min dörr. Skulle sånt komma hit så är det som med köttet.

När folk kommer hit ser jag efter katten medan de kommer in och vill de ut och röka eller så så finns inhägnad altan så katten kan följa med ut om han vill det. Det är inga problem till vardags och lär inte vara det till jul heller.

Sedär, det blir visst en jul ändå :) Själv är jag mest lite bitter på att jag inte vet hur jag ska göra med adventsljusstaken som brukar stå där min grabb numera har sin katt-tv. Men det löser jag, och om inte så well… Det är inte så viktigt.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Cremello
1

Känns bara totalt överdrivet med en lista över saker som eventuelltkanskeskullekunnavara problem när det uppenbart inte är det enlig era egna beskrivningar. Klart man ska vara försiktig men vad som helst kan hända, när som helst. Katten kan lika gärna få en bok i huvudet och dö som att strypas av ett presentsnöra.

[Lilyz]
7

#18 Det är din åsikt, du behöver inte förstöra tråden bara för att just du inte får ut något av den.

Själv tycker jag inte det är onödigt att hjälpas åt att påminna varandra eller informera eventuellt nya kattägare om saker man ska vara extra försiktig med under en, för många, hektisk högtid.

gulzebra
6

#18: Och själv uppskattar jag sånahär listor så man har ett hum om vad man ska vara lite extra uppmärksam med, iaf tills man vet om ens egen katt käkar glitter eller låter det vara tex. Jag är själv helt ny som kattägare, det blir min första jul med katt öht, och jag hade exempelvis inte en tanke på att presentsnören kan ställa till problem. Sånahär småsaker är så galet lätt att missa så jag kikar hellre på en lista än åker in till vet akut för att jag missat nån liten skitgrej.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Jessicahagstrom94
5

Gillar man inte denna tråd behöver man inte gå in på den och skriva det, du kunde ha hållit det för dig själv tycker jag, de flesta här gillar ju uppenbarligen detta, man får bra tips på vad man ska tänka på och det är väl bara bra att veta vad som eventuellt kan hända om man slarvar med detta som skrivits?  

Jag tyckte den här tråden var en bra idé och trodde inte att någon skulle tycka tvärtom. Tråkigt. 

EXEMPEL:

Utan denna tråd kanske en oerfaren kattägare hade haft sina giftiga julblommor mitt på bordet istället för uppe på en hylla (tex), men sedan kanske denna människa såg denna tråd och insåg att det inte skulle fungera.

[Hen]
5

#13 Att lista grejer som är giftiga för katter är väl faktiskt inte samma sak som att påstå att alla måste skippa dom sakerna? Men du, alla kattägare vet inte att choklad är giftigt eller att tillagade ben kan splittras i kattens mage. Jag tycker sånt är riktigt bra att känna till. Jag äter choklad flera ggr i veckan men låter inte choklad ligga framme när jag inte har uppsikt. Larvigt att attackera folk som bara listar lite bra att tänka på saker. Eller du kanske tycker det är patetiskt att tänka? ;)

Cremello
1

Fast å andra sidan så är ju forum till just för att folk ska tycka och tänka. Och tom kanske få en och annan ny idé? Tex att har man lite vett så fixar man att fira jul utan lista och att katten faktiskt lever på juldagen ändå.

Jessicahagstrom94
5

#23 Jag förstår inte vad som är så svårt att förstå med att jag ville hjälpa alla kattägare att tänka lite extra på vissa saker, finns ingenting dåligt med såna här trådar och jag visste inte ens att någon kunde tycka det. Hjälp är väl aldrig dåligt.

Med lite vett? Det handlar inte om det. Det handlar om kunskap. Alla kattägare vet inte om att de bör vara försiktig med allt som listats här, då är det väl inte så himla dåligt gjort av mig att göra en sån här tråd. Alla kattägare tänker kanske inte på allting heller när stunden är inne, tro det eller ej. 

Ska man inte få göra såna här trådar utan att bli attackerad ens så är det långt ifrån roligt att försöka hjälpa till.

[Hen]
2

#23 Jag undrar varför du använder ett kattforum öht om du tycker det är töntigt att ta del av andras tips om katter. ;) Du kan tycka vad du vill men att vara oförskämd och nedlåtande är bara onödigt. Tänk på att många kattägare är oerfarna. Ingen har sagt att man ska undvika allt i listorna eller att varenda punkt är precis lika viktig. Olika människor kan behöva påminnas om helt olika saker. Själv skrev jag så många tips som möjligt för att tråden ju skulle handla om tips. Inte för att alla kanske har behov av varje tips. God jul på dig!

Cremello
0

Jag är inte nedlåtande, jag försöker bara mana till ett visst lugn kring julen. 

#19 av Lilyz 
Nej, jag förstör inte tråden. Mina åsikter skapar diskussion - och som sagt, det ÄR ett forum. 

#20 av gulzebra 
Och jag kommer med andra tankar som kan vara värda att beakta. Typ: slappna av.

#21 av Jessicahagstrom94 
Och det är DIN åsikt. Vad säger att DU får uttrycka dig men inte JAG?

#22 av Hen 
Jag attackerar ingen. Jag tycker inte att nån är patetisk, däremot kanske man inte behöver driva allt till sin spets? Stolar kan ramla på katten om man har otur, tex. Nån kan råka trampa på katten. 

#24 av Jessicahagstrom94 
Du blir inte attackerad. Jag uttrycker bara min  åsikt, det förstår inte jag vad som är så svårt att först med. 

#25 av Hen 
Jag har katt och har rätt att vistas här och tycka likaväl som er andra. Jag har inte kallat ngn töntig.

[Lilyz]
2

Den här tråden innehåller tips som kan vara bra att tänka på, varför skulle man bli uppstressad av det? Man kan ta det lugnt och ändå ha dessa saker i åtanke och bara ta till sig det som man själv inte redan visste/har nytta av.

Att låta giftiga växter stå framme är inte samma sak som att en stol skulle råka ramla på katten. Olyckor kan alltid ske men det betyder inte att man ska strunta i alla försiktighetsåtgärder. Då kan man lika gärna strunta i bilbälte tex, man kan dö i en krock ändå.

Själv skulle jag må dåligt resten av mitt liv om jag orsakade skada på mina katter som hade kunnat undvikas. Då mår jag bättre av att veta att jag iaf gjort mitt bästa även om en oförutsägbar olycka skulle inträffa.

Jessicahagstrom94
1

Jag tycker vi kan undvika mer OT nu för jag känner på mig att jag blir tvungen att rensa lite här annars.🙂

Alla som vill prata om detta får skriva i PM till varandra.

& JA! Tänk på att inte kliva på katten eller välta en stol på den.😉

[Hen]
2

#26 Du skrev bland annat: "har man lite vett så fixar man att fira jul utan lista". Och flera andra saker som tydligt visar att du tycker att listorna var löjliga. Jag använde till skillnad från dig glada smileys i mina svar till dig.

Helt ärligt så trodde jag du var ett troll, dvs bara ute efter tjafs.
Men om du verkligen brinner för frågan om att folk ska klara julen ut lista, så ber jag om ursäkt för att jag svarade emot dig.

Dock: Man tar kanske inte en lista helt bokstavligt som att allt är förbjudet? Man tar den som påminnelser att ha i bakhuvudet så man reagerar OM man ser nåt som katten inte tål osv. Folk använder ju de tips eller idéer som passar dem, och de flesta här känner nog till mkt i listorna redan osv. Kort sagt: Du behöver inte vara rädd för att listorna förstör julen. Folk kan tänka nämligen själva, precis som du…… Jag har då aldrig varit nojig på julen men ja  jag är glad att jag tänker mig för. :)

Till admin: Sorry att jag inte häll tonen, trodde som sagt det var troll. Ska skärpa mig. :D