Huskatter iFokus

Huskatter

Etikett04-beteende-hälsa-sjukdomar
Läst 12497 ggr
[JeanetteK]
0

Märkliga ryckningar

Min Missan är 12 år och pigg och frisk. För några dagar sen fick hon märkliga ryckningar. Det är som hickningar ungefär. Veterinären kollade hjärta lungor, mage och svalg när ryckningarna kom och inget av det påverkas under ryckningarna. Det är alltså inga hickningar, men det ser ut som det. Det är inte i pälsen, så ohyra är avskrivet. Blodproven visar låg halt av vita blodkroppar.

Kan berätta att detta hände för exakt ett år sen också. Även då var de vita blodkropparna låg. Hon fick då antibiotika och besvären försvann. Vi vet dock inte om besvären försvann av antibiotikan eller av sig själva.

Veterinären kan inte säga vad det är. Vi ska nu avvakta en vecka och då ta nya prover. Är halterna fortfarande låga blir det antibiotika igen.

Har någon av er varit med om liknande? Det är inga kramper. Hon ligger lugnt och sover medan det håller på. Det är i stort sett bara när hon ligger i vila - alltså inte när hon är uppe och går. Enligt både mig och veterinären är det inget som gör ont. Möjligen irriterar det henne, men inte särskilt märkbart.

Känns jättemärkligt.

dermot
0

Nerv i kläm?

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

[JeanetteK]
0

Det är ju en tanke så klart. Men det är så konstigt att det försvann ett helt år och sen kom tillbaka.

[Hen]
0

Ja! Jag har varit med om liknande! Eller snarare, inte jag utan en katt i vårt hus. Min vän skrev en tråd om den katten, och senare har jag skrivit flera trådar om henne. 

Efter andra vaccinsprutan fick (den 2-åriga) katten ryckningar i tassarna vid vila. Låter som samma som du beskriver. Tog  in henne till veterinär igen, som avskrev alla de teorier om vaccin-biverkingar, borrelia, mask/parasit i pälsen och foderallergi som google hade levererat. Veterinären märkte att katten var öm över ländryggen och ordinerade Metacam en vecka. 

Viss oro fanns (hos matte o husse) för vingelsjuka, då kissen (medfött eller symptom = osäkert pga hittekatt) inte kan dra in alla klor bak och (troligen pga klo-problemet) landar fel ibland vid hopp. Ömma ryggen förstärkte den oron, liksom det faktum att denna katt är upphittad i det område där Vingelsjuka finns, men kattens fina allmäntillstånd gjorde att veterinären ändå viftade bort den teorin. Dvs veterinären saknar teori. Hon får en ny veterinär snart, som kommer gå igenom henne.

Blodprover togs iaf vid undersökningen och de visade: negativt på Fiv; FeLv etc, bara levervärden, normalt (i övre skiktet) på njurar, ingen inflammation stor nog att synas på test. Katten har nyligen avslutat metacam-kuren och är pigg, leker osv. Inga tecken på smärta.

Här är ett par av trådarna om henne.

http://katter.ifokus.se/discussions/525989798e0e747361002cb5-ryckningar-i-benen-hon-sover-inte

http://katter.ifokus.se/discussions/525d36fe8e0e74768f0007fb-biverkningar-av-vaccin-muskelryckningar?participating-4

[Hen]
0

PS. Två frågor:

1) Lågt på vita blodkroppar, vad betyder det? Alltså vad förknippas låg andel vita blodkroppar med? Kan katen som jag hänvisar till ha det utan att vi fått veta det, utifrån de tester jag beskriver att hon tagit? (sorry, jag har SÅ dålig koll på sånt. Pinsamt)

2) Har du bytt foder nyligen?

[JeanetteK]
0

#3 och 4 Tack för svar! Jag har skummat igenom länkarna, ska läsa noggrannare senare. Hon har inga problem med ryggen eller att dra in klorna. Men jag ska läsa på om vingelsjuka. Det kändes inte riktigt lika men jag kollar ALLT nu. Så tack!

Det har inte med vaccination att göra av den enkla anledningen att hon inte är vaccinerad på väldigt länge. ☺️Har en massa bortförklaringar till varför men inga jag kan stå för, så jag erkänner bara faktum och skäms.

När det gäller de vita blodkropparna så frågade jag om det hade med ev infektion att göra, och det kunde det ha.

Vi har inte bytt foder. Förra hösten när hon hade liknande då var hon uttorkad vilket hon inte är nu. Efter det har vi ansträngt oss att se till att hon verkligen dricker som hon ska och att hon äter upp sin mat. Vi har fyra katter till varav två till är mest inne så det är ju lite konkurrens. Men hon är drottningen i huset, så hon brukar få ha sitt i fred.

[Hen]
0

#5 Din katt är inte vingelsjuk! Muskelryckningar är ett ovanligt symtom för vingelsjuka. Berättade bara om den för att vi trodde katten i mitt hus hade  det då HON hade flera av de vanligaste symptomen… men eftersom vingelsjuka avfärdades av veterinären, så har kissen här kanske faktiskt samma sak som din istället (och din verkar ha något betydligt ofarligare än den hemska vingelgrejen). 

Nu verkar kissen i mitt hus värkfri, så hon befinner sig (utöver klorna som ev. är medfött = kanske inget symptom) i samma läge som din: Ryckningar som ser märkliga ut och som saknar förklaring, men som inte tycks göra ont.

[JeanetteK]
1

#6 Okej, tack. Jag läste som sagt inte så noga. Jag är glad om det inte är vingelsjuka. 🙂På ett plan känns det lite betryggande att någon annan har samma symtom, även om jag så klart inte vill att någon av dom ska ha det. Ska tillbaka på måndag och ta nya prover och se utifrån dom. Tack😘

[Hen]
0

#7. Håller tummarna för att din katt (och även min kattgranne) blir ryck-fria asap. Berätta gärna här hur det går med proverna! Så ska jag göra det också.

[JeanetteK]
1

Jag lovar att rapportera när jag hör något! Och tack för att du håller tummarna. Det betyder mycket.

[JeanetteK]
2

Igår var jag tillbaka hos veterinären. Värdena på vita blodkroppar hade stigit något men var fortfarande mycket lågt. Nu har hon fått antibiotika som hon ska få i tio dagar. Förra vändan slutade ryckningarna i och med det men vi vet inte om det hade med det att göra eller om det var en slump.

Veterinären sa att om det inte går över så har vi två val - antingen kontakta en neurolog för större utredning eller också låta henne leva med detta. Men en sak i taget. Först dessa tio dagar.

[Hen]
0

#10 Tack för uppdatering! Katten här i huset har fortfarande ryckningarna kvar. Lite minskat dock. Däremot har hon piggnat till och visar inga snubeltendenser som hon hade förut. Kanske pga att hon nu vant sig vid möblemanget i sitt nya hem. :)

Hennes vita blodkroppar var dock normalnivå, har dubbelkollat med vet. och det ingick i de tester vi tog förut.

Matte och husse avvatar och ska ta nya blodprover omnågra veckor.

Håller tummarna för båda katterna!

[JeanetteK]
1

Nu har hon fått antibiotika i ca en vecka och *peppar peppar* verkar ryckningarna gett sig. 🤔 Varken igår eller förrgår har jag sett några. Nu håller jag tummarna för att det faktiskt stämmer.

Det heter Vetrimoxin och det är en pasta som man kletar på tassen, så hon slickar i sig det.

Fortfarande ett mysterium, men funkar det är jag glad.  Håller tummarna för den andra kissen också.

[Hen]
0

#12 Åh vad bra. Här har ryckningarna minskat men finns kvar. Katten här i mitt hus har normalt värde på vita blodkroppar och veterinären sa bara "avvakta och se". Dock så är katten väldigt mkt smidigare i rörelserna nu än för ett par veckor sedan samt äter med god aptit igen. Men det rycker i både tassar och huvud då och då…