Foder?:)
Vilket foder har ni till era katter/katt själv ger jag min katt Royal Canin :)
Just nu tyvärr njur-special-foder (bara blötmat). ;( Min katt är ny hos mig och har lite högt på ena njurvärdet. I övrigt väljer jag alltid foder med högt köttinnehåll, inget spannmål o ingen majs och utan fisk eftersom fisk kan ge allergi. Jag ger främst blötmat eftersom det är mer likt kattens naturliga mat och enligt biologer är till och med den sämsta blötmaten bättre än den bästa torrmaten. Men jag ger även torrfoder som komplement. Orijen tycker jag är ok. Det är inga läskiga hormonbehandlade djur i det. Bland blötmat tycker jag att Bozita och Mjau är bra då det köttet är svenskt. Svenska slaktdjur äter inte antibiotika.. Och har det bättre än djur utomlands.
Vi har resonerat som #2 då vi beslutade oss om foder. Vår katt får mjau och bozita blötmat, sen har hon orijen torrfoder i en aktiveringsleksak, och applaws torrfoder som godis. Utöver det får hon råa kycklingvingar och rått kött några gånger i veckan:)
Jag ger som #3 Blötmat så som Mjau och Bozita med Applaws torrfoder i aktiveringssyfte endast. Och så kycklingvingar, hjärta och annan rå föda några gånger i veckan.
Min äter i huvudsak blötmat, Mjau, och har sen en skål med Oliver's torrfoder med kyckling som hon kan knapra på när hon känner för det.
Min katt äter Mjaus blötmat och det han fångar själv. Rått kött någon gång ibland. Ibland varierar vi blötmaten, men oftast Mjau då det känns som ett säkert kort och han är ganska kräsen.
Medarbetare på Supernatural och Hundparkour
@browniecolt på Instagram | http://browniecolt.blogspot.com/

Orijen torrfoder och Mjau mjukmat.
Byt till ett bättre foder, RC innehåller massor med spannmål och just det du använder innehåller för lite fett.

Ger mina katter samma som #7.
RC sterilised både hård och mjuk.
Men ska köpa Mjaus mjukmat.

#10 Där har du slängt mycket pengar i sjön :P
Byter du torrfoder, vilket jag rekommenderar, så byt till ett med 80% kött och 20% fett. Inte nåt för kastrerade eller överviktiga katter, titta inte åt sådana foder, utan kolla bara själva innehållsförteckningen :)
#11 Jag kan bara bestämma vad min katt ska äta och det är mjau mjukmat. (men eftersom jag bor hemma kan jag inte bestämma att vi ska sluta med RC)
RC har fungerat bäst av alla foder vi provat på våran 14-åriga hankatt.
Både mamma och jag vet att det innehåller spannmål och jag tycker eg. inte om att mamma tycker att vi ska fortsätta med det ändå.
Nutra nuggeta torrfoder och mjukmat; bozita, mjau och olika portionspåsar Men ska byta till Applaws torrfoder och ska öka mjukmaten ännu mer :)
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
Vilken mjau mjukmat är bäst och typ.. näst bäst ifall den inte finns? :)
en här hemma tycker typ att det inte är så viktigt med mjukmat för "de blir bara tjockare".
Kanske dum fråga men måste ställa den (kanske ÄR jag dum hehe): Nu när det är så många likasinnade Mjau/Bozita-förespråkare här: är räkor samma som fisk när det gäller allergi? Eller kan man ge räk-Mjau till sin katt även om man aktar sig för fisk? (Jag underbart en räka inte är en fisk men kanske en känd allergen?)
Just nu ger vi fri tillgång till torrfodret Taste of the Wild, samt blötmat 3-4 gånger per dag. Då blandar vi sorter, men Whiskas, Pussi och Mjau förekommer oftast. Ibland blir det Applaws eller Gourmet Gold när det ska lyxas till lite extra. :) Det kan tilläggas att ena katten är ute ganska mycket, och den andra är en väldigt matglad kattunge…
Okej, tack för svaren:) men veterinärerna brukar alltid ha royal canin som foder som dom säljer och min katt mår super bra av royal canin..
Har efter många år lyckats övertala mamma att ge katterna Mjaus blötmat (:
Innan åt dom Pussi.
//Jessie
#17 Veterinärer har inte så mycket näringslära i sin utbildning, lustigt nog. Så de vet inte så mkt mer än oss andra om det. De blir bearbetade av de stora varumärkenas pr-avdelningar med olika dealar och går kurser sponsrade av varumärken. Royal canin är ett dyrt märke med billiga ingredienser, där en stor del är spannmål. Alltså sånt som kossor, inte katter, äter i naturen. :)
Försäkringsbolaget Agria har en ganska bra artikel med en biolog som förklarar vad en katt behöver: http://www.agria.se/katt/artikel/vad-ska-katten-ata-for-att-ma-bra
Agria tjänar ju mkt pengar på att folk håller sina katter friska, så jag tror de är noga med sina källor. :)
Mjau blötmat och Brit Care Light torrfoder!
#1 Tänk på att man inte får ta bilder på nätt hur som helst ;) Jag ger våra applaws torrfoder och mjaus mjukmat :) Helt spannmålsfritt :D #17 tyvärr är det så att RC är dyrt med inget toppinbehåll. Finns bättre foder för ungefär samma priser eller något mer. :) Veterinärer kan man sällan lita på när det kommer till foder tyvärr
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag kombinerar BARF med Carnia Lynx torrfoder.
Applaws torrfoder och Bozita blötmat.
De äter Eukanuba hos jourhemmet men jag ska långsamt byta maten.
Jag ger min katt mjaus blötfoder lamm i sås nu o han älskar det!:) men jag ger fortfarande lite Royal canin men sen när den är slut tror jag jag bara ska köpa Mjau, tycker ni det?
Han spydde nyss en massa, så nej jag håller mig till royal canin, tycker det är bra.
#25 finns ju massor med orsaker till att en katt kan spy. För snabb övergång av fodret t ex, vissa katter är känsligare än andra. Är katten van vid bara torr mat eller bara blöt mat så kan snabb övergång till annan mat göra magen dålig. Sedan kan det ta flera veckor att fasa in det nya fodret för en del katter. Och om jag inte missminner mig så kan övergång från spannmålsrik föda till köttrikt foder ge problem. Vi hade tur med övergången när vi köpte Lillan, det tog ungefär en vecka, men så är hon inte så känslig heller
#25 Ett foderbyte ska ske mycket långsamt under flera veckor så jag förstår om din katt spydde. Byt ut det hemska fodret du ger men gör det som sagt väldigt väldigt långsamt.
Du säger att dina katter mår bra av rc men du kan tyvärr inte se vad som pågår inne i kroppen.
Jag ger mina BARF.🐱
Jag önskar att det kommer en verksam lag (inom en snar framtid) som totalförbjuder katter att vistas utomhus okastrerade och utan id-märkning.
Det allra viktigaste är egentligen att byta torrfoder mot blötmat, tycker jag. Skälet är att en diet på mest torrfoder ökar risken för njurproblem. Alla foderbyten ska ske stegvis, börja med en matsked om dagen av det nya och öka gradvis. :)
Okej :)
Mina får BARF.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin