Ska jag ställa ut mina tycker ni?
Jag har fått mycket beröm för mina två katter, både temperamentsmässigt och hälsomässigt…
Min veterinär tycker t.ex. att det är bland de coolaste patienterna hon har (djursjukhuset är ca en timmes bilkörning hemifrån)
Vänner och grannar har också kommenterat vilka fina katter jag har…
Enda klagomålet jag hört om mina katter är att vissa tycker det är svårt att komma ihåg att honan heter Joanna och inte Johanna…
De kom till mig när de var 18 veckor gamla och kom tillrätta på ett par timmar.. 🙂
Är de inte lättstressade av sig och i god kondition kan du absolut ställa ut dem!
Sajtvärd Katter iFokus
Sist de åkte bil kom de till djursjukhuset sovandes…
Såvitt både jag och min veterinär kan se är de i god kondition 🙂
Om jag inte är helt ute och cyklar så ska husisar vara kastrerade innan utställning?
#2 Ja, är de över 10 månader måste de vara kastrerade. För att ställa ut huskatter krävs även Huskattbevis och att katten är fullvaccinerad (senast 15 dagar före utställning) och id-märkt.
Sajtvärd Katter iFokus
Då är det bara huskattsbeviset kvar… (Eller ja, efter 9 december vill säga, för då ska de kastreras och tatueras 😉) Fast de är födda i maj, men det gör inget att vara ute lite i förväg… 🤫
De är redan chippade och vaccinerade för pest och snuva.
Låter bra det! Är man intresserad av utställningsupplevelsen ska man inte låta sig hindras av att det råkar vara huskatter man har.
Det kan dock vara bra att besöka lite utställningar först så att man vet vad man ger sig in i. Jag tycker att det är roligt med utställningar men känner mig inte lockad alls av att ställa ut själv. Mina katter är också så vana vid den stillsamma lunken här hemma att de förmodligen inte skulle trivas alls bland alla främmande människor och katter på en utställning.
Sajtvärd Katter iFokus
Håller med #5 angående första stycket.
Det brukar uppskattas att även huskatter visas då det inte är så många som ställer ut dom, sen finns det givetvis sådana som anser att de inte har något på en utställning att göra men så länge det är fritt fram så är det bara att köra på =)
Jag har ställt ut min huskatt två gånger, första gången blev hon BIS (Best in Show) och gången efter NOM men blev slagen av hanen i panelen. Jag trodde dock aldrig att hon skulle uppföra sig så bra som hon har gjort på utställningarna, visserligen gillar hon inte om det kommer en katt för nära men i övrigt så ligger hon och sover i stort sett hela dagen i buren =)
Det är lååååånga dagar på en utställning och man är bra mör efteråt, nu är jag dock van sedan innan då jag har ställt ut hund under några års tid men där kunde man i alla fall åka hem när man var klar på en kattutställning så måste man vara kvar tills den stänger. Hos en del klubbar kan man begära dispens att få åka tidigare men hur svårt eller lätt det är att få det vet jag inte.