Huskatter iFokus

Huskatter

Etikett04-beteende-hälsa-sjukdomar
Läst 2109 ggr
Ktisroinen
0

Vad kan vara fel?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!

Jag har en fråga till alla er kunniga. Jag har en liten sötnos på snart tre år här hemma som vi har haft sen han var 12 veckor. Han är otroligt mycket katt, alltså väldigt självständig och gör vad han känner för i princip. Men så härlig! Man blir ju bara ännu gladare när han kommer upp o ska kela :)

Vi har alltid köpt Everlast kattsand till honom eftersom det var den vi tyckte var bäst på att inte hamna överallt utanför lådan. Plus att den luktar gott! Vi har också alltid varit noga med att ge honom bra mat, han får Orijens kattmat som han slukar i sig! För ett ungefär ett år sedan flyttade vi från en ganska stor lägenhet, till en rätt liten studentlägenhet. Detta tyckte inte lilla Lucas alls så mycket om. Flytten var jobbig, lägenheten var för liten och varm och han hade svårt att anpassa sig. Så nu för några månader sedan valde vi att flytta igen eftersom vi fått bättre inkomst och som sagt, katten trivdes ju inte och vi så ville vi skaffa hund!

Den senaste flytten verkade inte påverka Lucas alls likadant. Han var inte så osäker när han kom hit utan gick ut ur buren nästan direkt. Och han blev jätteglad! Mycket plats att "härska" och det bästa av allt: en uteplats som han helt fritt kunde vara på utan att han riskerar att smita.

Men så till problemet. I förra lägenheten hade vi en skinnfåtölj som (troligen pga tristess/vantrivsel) blev utsatt för revirmarkering. Han var bara på denna fåtölj, ingen annanstans! I flytten så slängdes denna fåtölj såklart och problemet kändes löst. Fram till nu för någon vecka sedan. Då köpte vi en biabädd till hunden i nästan samma material som den gamla fåtöljen och det tog bara ett par dagar innan katten var på den. Jag tänkte först att han lärt sig att kissa på just det materialet så vi köpte ett nytt överdrag till hundsängen. Men så häromdagen så sov vi borta en natt och när vi kom hem så hade Lucas kissat i min resväska som låg öppen på golvet. Vi har varit borta förut så över natten och han har aldrig gjort något sånt innan. Vi har också lagt märke till att han går väldigt mycket på lådan nu för tiden.

Vad tror ni är felet? Jag började fundera på om det kunde vara urinvägsinfektion eftersom han kissar så ofta, men då sa min sambo att han ju liksom går målmedvetet och kissar när han kissar någon annanstans än i lådan. Snälla hjälp! Kan ju inte ha en katt som kissar inne, men vill ju verkligen inte göra mig av med honom!! :'(

PS Han kastrerades när han var 6 månader och tycker väldigt mycket om hunden.

[JeanetteK]
0

Ja du… jag har samma problem. Har en hane som är tio år och han kissar ibland på väskor. Trodde att det var just träningsväskor först - att det luktade svett eller så. Men det spelar ingen roll vilken väska det är. Långa perioder går det jättebra och sen helt plötsligt kissar han på något man glömt på golvet.

Man skulle ju hoppas att det fanns en enkel lösning och förklaring men jag är rädd att det är en dum invand grej som är svår att bli av med. Eller någon som har supertips?

Jourhemmet
2

Man ska alltid utesluta sjukdom först med bla ett urinprov.

OberonsMatte
2

1. Hur länge har ni haft hunden?

2. Hur länge är katten ensam hemma när ni "är borta över natten"?

3. Är han en innekatt?

4. Jag känner inte till Everlast kattsand. Är den lerbaserad, finkornig, klumpbildande och oparfymerad?

5. Hur många lådor har ni?

6. Vilken typ av lådor är det (stora, små, med eller utan huv, med eller utan svänglucka)?

7. Var är lådorna placerade?

8. Hur ofta rensas lådorna från kissklumpar och avföring?

9. Hur många ggr per dygn kissar han och hur stora är kissklumparna i lådan?

10. Hur tjockt lager av sand är det i lådorna?

Sajtvärd Katter iFokus

Ktisroinen
0

1. Vi har haft hunden i snart ett år. 2. Brukar vara ca 24 timmar, men ibland blir det mer. Vi brukar busa igenom honom ordentligt innan vi kör så att han är trött. Han är i övrigt en väldigt lat katt (perserblandning). 3. Ja han är en innekatt från grunden men har de senaste månaderna fått vara på vår uteplats vilket är väldigt spännande. 4. Everlast finns i flera sorter, men den vi använder, och har använt hela Lucas liv är med lite grövre korn, parfymerad med lavender och klumpbildande. 5. Vi har två. 6. En öppen som står i hallen (normalstorlek?) och en med huv, utan lucka i samma storlek som står i sovrummet. Den senare har vi köpte vi tillsammans med katten. 7. De är placerade ungefär så att han ska ha lika långt till en av lådorna oavsett var han är. 8. Oftare nu än förr. När det är så pass att han inte har kunnat täcka över det, att det syns att han har varit där. Nu är det i princip varje dag, förut räckte var tredje dag ganska exakt. 9. Han kissar mycket! Alltså säkert en gång i halvtimmen när han är vaken. Sover han så är det inga problem, men är han vaken så är der precis som han försöker sysselsätta sig. Normalstora klumpar skulle jag tro? Svårt att veta vad som räknas som stort vs litet. 10. Mycket sand! En tom låda äter upp närmare åtta kg sand. Vet inte cad det kan bli, 7 cm kanske?

Jourhemmet
1

Det är inte Everclean du menar? Allt felkissande ska givetvis till veterinär för urinprov för att utesluta sjukdom. Du vet väl att du bryter mot lagen att lämna katten så länge själv. Enligt lag ska en katt ha tillsyn två ggr om dagen. Katten kan bli sjuk eller skada sig när den är ensam. Det kan röra sig om idipatisk cystit som ofta är stressrelaterat och om katten lämnas ensam så länge så förstår jag att katten mår dåligt. Mycket oansvarigt att lämna den ensam så länge, djurplågeri och jag förstår att katten visar sitt missnöje!!!

[JeanetteK]
1

Jag tror också att det kan vara missnöje. Det är vad jag misstänker i vårt fall. Han är kinkig när det gäller förändringar, så det kan räcka med att en av stallkatterna smitit in för att sova i soffan så kan jag märka att han kan kissa. Inte på en gång men i nära tid efter.

Det är lite väl länge att lämna honom ensam…

OberonsMatte
2

Ok, det finns flera saker att se över och ändra!

1. Att katten kissar varje halvtimme är inte normalt. Kissar han ofta och lite tyder det på urinvägsbesvär, kissar han ofta och mycket kan det vara tecken på njursjukdom, diabetes eller överaktiv sköldkörtel.

Katten bör alltså tas till veterinär för ordentlig undersökning med blodprov, urinprov och röntgen eller ultraljud av urinvägarna.

2. Att rensa lådorn "i princip varje dag" så att de är så smutsiga att han inte kan täcka över är oacceptabelt. Normal rensningsfrekvens är varje morgon och kväll + när man är hemma och märker att det finns bajs där. Eftersom han kissar så ofta måste ni rensa betydligt oftare än i nuläget. För att minska belasningen på befintliga lådor bör även lådantalet utökas. Att lådorna är öppna (utan svänglucka) är bra.

3. Att lämna katten ensam hemma i 24 tmmar (eller mer) är inte bra och strider dessutom mot Djurskyddslagen. Katten måste få tillsyn (och sina lådor rensade) minst 2 ggr per dygn även om ni är bortresta.

Katter är vanedjur och älskar rutiner och att allt är som vanligt. Att bli lämnad ensam över ett helt dygn skapar oro och stress hos katten och ett sätt för katten att skapa trygghet för sig själv är då att sprida sin egen doft i reviret.

4. När det gäller kattsanden undrar jag om det möjligen är Everclean less track ni har? Byt i så fall till en finkornigare och oparfymerad variant. Sandsorten tror jag dock inte är huvudproblemet här, men det kan vara ett tips ifall övriga åtgärder inte hjälper.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
2

#6 Att främmande katter kommer in i kärnreviret är katastof för en katt och kan absolut skapa så mycket stress och oro att katten måste "säkra reviret" genom urinmarkeringar. Har katten fri tillgång till utevistelse måste man se till att det inte innebär att andra katter har fri "innevistelse".

Sajtvärd Katter iFokus

[JeanetteK]
0

#8 Håller med! Men det funkar inte alltid i praktiken.

OberonsMatte
2

#9 När det gäller felkissande gäller det alltid att hitta en orsak till felkissandet. Förstår man orsaken kan man hitta lösningar och även om lösningarna innebär lite olägenheter för en själv borde det vara ett enkelt val, anser jag, jämfört med att få sitt hem nerkissat och förstört och kanske t.o.m. avliva katten.

Om katten (som i ditt fall) verkar reagera på främmande dofter kan man se till att inte lämna saker som väskor, skor, kläder och handdukar obevakade på golvet. Det är ju faktiskt inte helt omöjligt. Smiter främmande katter i kattens inomhusrevir går det att säkra ingångarna genom att t.ex. ta bort ev. kattlucka och hålla dörrar och fönster stängda och använda nät när dessa ska hållas öppna obevakade.

När det gäller felkissande p.g.a. bristande lådsituation går det att skaffa fler och bättre utformade lådor med kattsand som är behagligare för katten och rensa lådorna oftare. Det kräver mer arbete och kan bli dyrare, men vad kostar det inte (både ekonomiskt och känslomässigt) att få sitt hem nerkissat och att avliva en frisk och älskad katt?

Sajtvärd Katter iFokus

[JeanetteK]
2

#10 Jag håller fortfarande med dig. Självklart försöker vi se till att det inte finns varken väskor på golvet eller stallkatter i soffan, men som jag skrev - det funkar inte alltid i praktiken.

I vårt fall är det inget större problem annat än att det är irriterande de gånger det händer. Ingen risk för avlivning i vårt fall.

Ktisroinen
3

Alltså jag tror jag uttryckte mig lite klantigt. Vad jag menade var att när jag ser kisset/bajset så tömmer jag lådan, inte när det är så pass fullt att det inte finns någon sand för honom att täcka över med.

Jag är medveten om att det är ett lagbrott och oftast så har vi naturligtvis kattvakt, men kan ni helt ärligt säga att ni eller någon ni känner aldrig lämnat er katt ensam någon gång? Jag gör det inte med gott samvete, men tyvärr så i det senaste fallet så fanns ingen annan lösning, tyvärr… :(  Och när jag skriver att det kan vara mer menar jag snarare 25-26 timmar inte mer än så!

Han har inte fri tillgång ut, och ingen annan katt kan komma in. Uteplatsen är inhägnad och även om dörren står öppen så kan han inte komma ut utanför uteplatsen och ingen annan katt kan komma in.

Ja, Everclean kanske sanden heter. Det är bra sand i alla fall. Och jag vill inte byta eftersom att vi för det första har haft denna sanden hela tiden och jag rädd att det bara ska skapa mer oro för honom, och för det andra så är det riktigt bra sand. Vad gäller lådantalet så har vi nyligen satt in den öppna lådan då vi flyttade till en större lägenhet och jag fick lära mig att man skulle ha en låda per katt + en extra. Vet inte om det gör någon skillnad att vi sätter in ytterligare en?

Vi har bokat tid hos veterinären på fredag.

Insåg just en sak som jag inte har tänkt på förut. Jag har alltid arbetat natt samtidigt som min sambo arbetat dagtid. Nyligen fick jag ett nytt jobb på färja där jag arbetar en vecka på båten och är hemma en vecka. Det innebär att varannan vecka har Lucas sällskap av mig i princip hela tiden och varannan vecka har han bara sällskap av min sambo på kvällarna och morgonarna. Kanske är det detta som han blir stressad av?

Jag är naturligtvis beredd att ändra ALLT för hans skull, ska jag så tömma lådan varje halvtimma när han har kissat, eller att jag aldrig mer får semester, eller vad som helst. Avlivning finns inte på kartan!! Men jag kan inte säga upp mig från jobbet, det måste liksom gå före :(

Jourhemmet
1

Ja jag kan ärligt säga att jag aldrig lämnar mina katter ensamma mer än ett arbetspass och då skyndar jag mig hem. Och jo man kan ha semester men då ska det finnas någon där för katten antingen någon som bor där eller som kommer åtminstone två ggr om dagen.

En katt som har ont när den kissar går någon annanstans och sätter sig då den förknippar lådan med smärta.

[JeanetteK]
0

#13 Jag tror nog att hon märkt om katten hade haft ont när den kissar. Jag har i alla fall aldrig haft en katt som har kunnat dölja det.

#12 Bra att du har en veterinärtid bokad. Alltid bra att få saken kontrollerad. Ta upp problemet då så har dom kanske bra tips till dig om proverna inte visar något.

OberonsMatte
3

#13 Att du är borta hela veckor i taget och att endast din sambo är hemma då kan absolut påverka kattens trygghetskänsla. I första hand tror jag dock att felkissandet antingen beror på medicinska problem (eftersom han kissar så ofta) eller p.g.a. att lådsituationen inte är tillräckligt bra.

När det gäller hur många lådor som behövs är det något som skiljer sig åt mellan olika katter och det kan även skilja sig åt under kattens liv. Hellre 3 lådor för mycket än 1 för lite!

Angående kattsanden har du rätt i att Everclean är bra sand med tanke på katters naturliga behov, dock är de oparfymerade varianterna bäst ur det hänseendet.

Katter använder instinktivt en befintlig lådsituation in i det längsta innan de sätter sig någon annanstans, så att katten har accepterat sanden tidigare i flera år betyder inte automatiskt att den gillar sanden och hur ofta/sällan sanden rensas. Något i den övriga tillvaron kan ha inneburit den extra påfrestning som får bägaren att rinna över och som gör att den befintliga lådsituationen plötsligt upplevs som alltför påfrestande och då kissar katten på behagligare ställen.

Veterinärundersökning, fler lådor och rensa oftare är de viktigaste åtgärderna och de som bör vidtas först i det här läget.

Eftersom din sambo ensam kommer ansvara för lådsituationen veckovis är det viktigt att även han blir medveten om hur viktig den uppgiften är.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
1

Misstänker man att orsaken till felkissandet även handlar om stress och oro kan man lindra kattens oroskänslor genom att köpa en Feliway-adapter till eluttaget som avger harmoniska doftferomoner i hemmet som katter känner av och som får dem att känna sig trygga. Feliway kan man köpa hos veterinärer, på välsorterade apotek och i djuraffärer.

Sajtvärd Katter iFokus

[Hen]
0

Jag skulle boka veterinärtid direkt. Håller tummarna att det är nåt lättbehandlat, TS!

[Thiah]
2

Kan berätta att min 4 ½ åriga hankatt började med att kissa ofta men lite i perioder till att sedan bli jättesjuk och inte kunna kissa alls. Han visade ALDRIG att han hade ont förutom i slutet då urinblåsan blivit stor som en apelsin och det blev akut och megabråttom till veterinären.  Vår katt blev aldrig sig själv igen utan fick mera problem och tillslut tog vi beslutet att låta honom somna in. Nu i efterhand är det lätt att se tecknen men då visste man inte och allt verkade ju normalt. 

Så det är jättebra att ni tar honom till veterinären för en katt med urinvägsproblem är inte roligt, vare sig för katten eller oroliga matte.