blyg omplaceringskatt
Jag har tagit över en okastrerad hane på,5 år. Han kom från ett ställe med många katter. Han är jättesnäll. Problemet är att han springer och gömmer sig under allt han kan. Vill inte äta utan ligger bara där. Är det någon som kan ge förslag på vad jag kan göra. Han fräser inte heller på våra Honor utan tittar bara på dem. Tacksam för svar
Ge honom tid och trygghet!
Men hur länge klarar han sig utan vatten vill ju inte han ska bli sjuk.
Ställ fram vatten och mat som han kan komma åt när ni gått och lagt er. Han vågar säkert komma fram när det blir lugnt på natten. Se till att katten har tillgång till sandlåda också.
Ja det har jag gjort redan nu har han tagit sin tillflykt till under sonens säng och maten vattnet och lådan är placerad nedanför. Tack för hjälpen :)
Låt honom vara ifred. Se till att han har något rum där han får vara ifred både från barn och andra katter. Ställ fram blötmat som lockar mer än torrfoder.
Och boka snabbt tid för kastrering annars lär du få kattkiss överallt när han börjar märka revir, ett beteende som kan vara mycket svårt att få bort
Han vill inte va i ett eget rum testade det men då bara skrek han. Ska kastrera honom så fort han blir lite "hemma" han tyr sig gärna till vår äldsta kastrerade hona antagligen för att hon är så lugn och snäll.
Feliway ska ju hjälpa katter som är lite oroliga. Har dock ingen erfarenhet av det själv så kan inte lova att det hjälper. http://www.feliway.com/se/Katter-och-stress/Skall-du-flytta
Kastrera omgående så hann inte hinner vänja sig vid att markera/strila i sin nya miljö hos er. Det är bättre att göra det på en gång så kan komma in i livet hos er bättre som kastrat.