Huskatter iFokus

Huskatter

Etikett01-allmänt
Läst 2622 ggr
CaptainBunchie
1

Ta hem bondkatt?

Har varit på besök hos min mormor och hennes man som tillsammans med hans bröder har en liten gård.

Där har de även katter, och vi blev väldigt förtjust i en liten grabb.
Mormors man säger att vi gärna kunde få han då de redan har alldeles för mycket katter som inte kan tas hand om på gården, dock är en av hans bröder lite fäst vid stackarn.

De är halvvilda och hanen vi kikade på är den tamaste, som kan plockas upp utan protest och gillar att kelas med lite. De bor fritt och går mellan ladugården och ute. Ungarna föddes i somras någon gång, så snart blir de könsmogna.

Hemma har vi redan en liten kisse, en kastrerad honkatt på 8-9 månader. Skulle gärna ta hem en kompis till henne, även om hon har hunden, då vi ibland kan åka iväg nu som i helgen och då får pappa ta hunden (vi har självklart kattvakt som kommer och matar och kelar med henne 1-2ggr/dag och annars har hon bl.a. möss och kaniner att kika på/"umgås" med).

Katterna är somsagt halvvilda, så lille plutten vi kikade på hade öronskabb, var ganska rinnig om nos & ögon, var väldigt smutsig och ganska mager.

Men kan man ta hem en sådan katt? Är det en bra idé?
Givetvis ska vi vaccinera, kastrera och medicinera (har redan mot öronskabb+avmaskning hemma) och vad som annars behövs (alltså en ordentlig koll hos vet).
Jag vet hur man introducerar katter till varandra på bästa sätt och både jag och min mor tror att dessa två katter skulle gå väldigt bra ihop.
Hur blir det att ta in en sådan katt i värmen? Vet att kaniner är fasligt känsliga när det kommer till detta då man inte ens kan ta in de några minuter under vintern. Har väl inte jättevarmt här hemma som endel har, men det är ändå rumstemperatur (18-22 grader).

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Djurälskaren87
11

hej!! tråkigt att dom inte kan kastrera katterna istället så slipper det födas oönnskade ungar så dom känner att dom inte kan ta hand om alla.

men till din fråga;) ja du kan ta med den hem, se till att ta den till veterinären så den får sitt vaccin först samt kastrera och id märkt så skall de inte bli några problem:)

-Cissi-
1

Är nog inga problem att ta hem han :) håll den nya katten i ett rum i början och försöka lära han att gå på lådan.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

CaptainBunchie
1

Åh, nu måste vi bara övertala gubben att släppa kissen!
Tänkte; då blir det en icke-kastrerad katt mindre iallafall, ellerhur?

Tyvärr har de ju inte råd att kastrera alla katter, och inte hjärta att inte ge dem mat.
Har själv tänkt på om man skulle skaffa någon insamling eller något för att kastrera alla kissarna där nere, men känns lagom omöjligt.

_

Jourhemmet
5

Se till att behandla öronskabben och vaccinera den två ggr innan ni tar hem den, annars kan han smitta er hona med både kattsnuva och pest.Han har garanterat redan kattsnuva och er katt kommer då att bli smittad, ffa då ni inte heller har vaccinerat er katt.

Så tragiskt att höra att katterna varken får veterinärvård eller blir kastrerade. Hur många katter har dom? Är de medvetna om att man bara får ha nio katter?

Tragiskt att katterna inte har något värde!

Djurälskaren87
3

men ts skrev du inte att din mormors man sa att du gärna kan få honom? då behöver du väll inte övertala=)

ja jag hoppas dom börjar kastrera ,många bäckar små… kan du inte prata med dom? är ju din släkt

CaptainBunchie
1

#4 Hmm. Är 4 timmar dit, så det är inte direkt att vi kan åka fram och tillbaka. Inte heller kan vi be vår mormor ta hand om honom heller, då hon vägrar ha djur i huset (och de vet t.ex. inte hur man gör).

Kan det räcka att hålla dem i två olika rum? Hur fort smittar det? Tänker öronskabben behandlar vi ju direkt när vi kommer hem.

#4 #5
Tyvärr är det ju inte deras katter (jag vet att man räknar dem som sina egna när man ger dem mat). Utan de kommer och går, ibland försvinner det katter och andra "flyttar in". Somsagt har de alldeles förlite pengar för att kunna kastrera, och katterna skulle fortfarande "bytas ut" såsmåningom.

Har försökt prata med dem men det är tyvärr inte så mycket att göra.

_

Jourhemmet
0

Kattsnuva smittar väldigt lätt och det hjälper inte att du har dom i separata rum. Och öronskabb tar sin tid att behandla och ska behandlas med Stronghold som är på recept och INTE Frontline om det är det ni har.

CaptainBunchie
0

#7 Hmm. Hur ska vi göra då?
Hur lång tid tar det innan kattsnuvan blir smittsäker?

_

Jourhemmet
1

Ring en veterinär

rumpenstiltzkin
4

du bör verkligen inte ta hem den nya kissen med en gång, den måste ju bli behandlad och till veterinär först, annars kommer du behöva behandla båda katterna, både skabb o snuva smittar ju.

och som någon redan nämnt ska du inte behandla nåt själv utan att vet har kollat först, eftersom stronghold är på recept och är vad du borde ha ist för frontline (vad jag förstått är inte ens frontline menat för skabb?)

kanske du har nån vän som inte har djur som kan agera karantän tills katten är behandlad och klar?

CaptainBunchie
3

När vi ändå var i stan nu så gick vi och pratade med en veterinär, är dessutom ganska säker på att det är Stronghold vi har (hittar den dock inte, då jag inte vet vart mamma har lagt den).

Att ha kissen någonstans sålänge är väl kanske det vi borde hålla utkik efter, annars får vi väl behandla båda kissarna. :l

_

CaptainBunchie
2

Mycket riktigt är det Stronghold vi har här hemma! Två tuber kvar till och med. :)

Vår andra katt, Coco, är ju färdigvaccinerad, borde inte hon vara säker mot kattsnuvan då?

_

CaptainBunchie
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild på lillkillen också.
Jag såg så fruktansvärt knäpp ut så suddade bort ansiktet.

_

Jourhemmet
1

Färdigvaccinerad? En katt är aldrig färdigvaccinerad utan ska vaccineras årligen. Hon kommer med största sannolikhet bli smittad men vaccinerade katter brukar få en mildare variant. 

Det är inte så bara att behandla kattsnuva. Katten kan bli rejält sjuk i följdsjukdomar som pneumoni. Kattsnuva kan även bli kronisk, ffa herpesinfektionen. Är det klamydia så är det antibiotika i fyra veckor som gäller vilket är en tuff behandling för katten.

CaptainBunchie
2

#14 Jag är vanligtvis inte alls insatt i katter såsett, så det är därför jag frågar. :)

_

[Mustangcab]
1

Du kan ta katten till en veterinär och be dem ta ett "ögonpaket" för att få svar på ifall denne har någon sjukdom. Men jag skulle inte låta katterna få träffa varandra innan den du tänker ta hem visar att denne är frisk. Jag har haft kattungar här som jag hållt åtskilllda från mina egna katter trots att mina egna varit både vuxna och vaccinerade.

Det låter helt förfäligt detta med att de inte har råd att kastrera sin katter.

SolidShinta
1

Men TS har ju skrivit att det inte är deras katter utan herrelösa katter som de bara matar.

TS
Du kanske kan fråga någon veterinär om det finns några alternativ för kastrering? Jag är verkligen inte insatt alls, men kanske något trap and neuter program eller liknande?
Om dina frågor håller jag med ovanstående om att katterna inte bör släppas ihop om de inte är fullt friska och vaccinerade båda två.

[Mustangcab]
3

# 17 De är inte herrelösa om någon matar dem och om man vill behålla någon av dem. Vad jag ansåg vara hemskt att man inte har råd att betala kastreringar dvs att man saknar ekonomiska medel till det.

[Kittekatt]
1

Edit: tog bort mitt tips för jag missade att TS redan var erfaren på att föra ihop två katter på bästa sätt (läste fel):)

TS: Detta kommer gå bra. Så fint av er att ta hem den lille sen.

Jourhemmet
4

Håller med. Katterna är inte herrelösa utan de som matar är ägare och bör kastrera katterna.

SolidShinta
3

Klart att det vore bäst, men har man inte ekonomin för det ska man väl inte bli hött åt bara för att de förbarmar sig över katterna och ger dem mat?

Tycker dessutom TS gör något jättebra genom att iaf ta hand om en av dem och ser till att han får ett riktigt hem och blir kastrerad.

Djurälskaren87
4

21# jättebra att dom ger dom mat, men tyvärr så kommer antalet katter öka på gården,mycket inavel osv.. vilket inte hjälper katterna i längden. en insamling av något slag och kastrera dom som finns på gården hade varit bästa alternativ…

[Mustangcab]
0

# 21 Jag har inte hött åt någon för att de inte kastrerar katterna. Vad jag säger är att det är berdrövligt att de har så  dålig ekonomi att de inte har råd. Det är något helt annat än vad du påstår. Att det ser ut så i samället idag. Det var heller inte riktat mot T.S utan ett uttalande i största allmänhet.