Huskatter iFokus

Huskatter

Etikett06-kattmat
Läst 2903 ggr
Uss
0

Vilken mat är "bäst"?

Jag har sett att många ger sina katter Mjau och Bozita och undrar nu varför, är det "bästa" maten? Vi gav också vår förra katt mjau torrfoder plus då o då någon blötmat som jag nu inte kommer ihåg men som inte var särskilt bra, men det var en riktigt god jägare så jag var inte så bekymrad över det ;D Nu har vi precis fått hem två innekatter och vi köpte maten i en djuraffär, så Mjau som de ätit innan fanns inte utan vi tog några mindre påsar "dietmat" av Royal canin och Iams för att prova. RCA var inte helt oväntat favoriten, men är det "sämre" mat än Mjau eller är det bara onödigt dyrt? Är inte så insatt i katters behov o tar gärna emot alla tips o råd!

Fridaaaa
1

Bra innehåll, inget spannmål.

RC har inget jättebra innehåll, innehåller bland annat spannmål (torrfodret). Onödigt dyrt i mina ögon, inte insatt i mjukmaten de har.

Foder utan spannmål rekommenderas till katt,bland annat: Acana, Applaws, Porta 21, orijen, mjaus mjukmat, Bozita mjukmat.

Tänk på att ha samma foder som förra ägaren nu i början, och fasa över till nytt sen om ni vill byta.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Jourhemmet
2

Det finns många blötmat som inte är helfoder så titta vad som står på. Många av de stora märkena i djuraffären innehåller både spannmål och socker så dyr märkesblötmat är inte bättre än blötmaten i mataffären. Mjau och Bozita är svensktillverkat och innehåller inga konstigheter utan animaliskt protein. Läs själv på innehållsdeklarationen innan du köper.

Köp aldrig torrfoder från mataffären, dessa innehåller massor med spannmål.

Uss
0

Tack för svaren! Okej så Mjau eller Bozita mjukmat, men vilket torrfoder då? Mjau köper man väl i mataffären o Bozita på Granngården. Varför är spannmål dåligt för katt? Jag tänker att om kisse tar en mus eller fågel är väl sannolikheten för att den har spannmål i magen ganska stor…

Fridaaaa
1

#3 Läs #1 ang torrfoder 😉

Katter är inte gjorda för att äta massa spannmål, de är köttätare.
Blir inte samma sak när de äter t.ex en mus som när de äter torrfoder med mestadels spannmål och knappt något kött.
Så mycket spannmål är inte bra för dem.

Mjau finns både i matbutik och på granngården.

Uss
0

#4 jaha, var det torrfoder det andra som det inte står mjukmat på! Var köper man dem då, känner inte igen något av dem? Jag har ju inte kollat proportionerna på burkarna (får ta fram förstoringsglaset eller fråga dottern ;D ) men det är klart att en massa spannmål inte är optimalt nej… Jag var nog naiv som trodde att man anpassade maten efter katters behov… Hur tänker du om att det är innekatter då? Finns det något bra foder med lite mindre energi? Iofs kommer de få gå ut till våren men killen är redan lite sköldpaddslik över ryggen (de är snart 2 år gamla o kastrerade)

silversol35
0

#5 Ofta hittar man de bästa priserna på nätet.

Uss
0

Jo, kanske det, men jag är inte så bekväm med att handla på nätet ;D jag antar att jag passerat tantvarningsstadiet för länge sen ^^

Fridaaaa
1

#5 Hur menar du? 
Ja det var det. Men finns i mjukmat med, dock inte koll på dem eftersom jag inte ger det.

Det handlar om mängden mat i regel. Våra katter är utekatter men den ena är mestadels inne, de får samma kost.
Jag tror inte de ger speciellt för innekatter och speciellt för utekatter direkt. 

Jag handlar mitt torrfoder på nätet, brukar köpa på zooplus.dk, kanonbra sida, smidigt.

Tyvärr så gör många företag allt för att sälja.Så länge de följer lagar och regler kan ingen säga något tyvärr, bara vi konsumenter som kan kolla upp och rata deras produkter, och förhoppnignsvis minska åtgången av det, men tyvärr är det svårt att nå fram till vissa när det kommer till foder menmen, man kan inte annat än försöka.

LinaLj
0

#5 Man hittar de olika sorterna i den lokala djuraffären. Kan även finnas på granngården om man har tur och ha en butik med bra sortiment i närheten.

Det absolut bästa sättet att få bra mat till katterna är att börja läsa innehållsförteckningarna. Det kan skilja ganska mycket mellan de olika smakerna av samma märke, speciellt när det gäller blötmat.

Jourhemmet
0

Bozita blötmat finns i alla djurbutiker men är billigare på tex zooplus på nätet.

Om de endast ger dina katter blötmat så håller de vikten bra. Mina katter har fri tillgång på både torr och blötmat men väljer själva att äta ca 90% blötmat.

Utgå från att katter är strikta köttätare och titta sedan på innehållsförteckningen. Det som står först i innehållsdeklarationen är det som det finns mest av.

Uss
0

#8 på de påsar jag köpte stod att det var "light" eller så; min tanke var att innekatter inte gör av med lika mycket energi och att samma gäller för kastrerade katter… #10 behöver de inte torrmat för tänderna då?

Fridaaaa
2

#11 jag är sådär till "light". Jag undviker det till mig själv då det inte är något vidare till människor, så kör inte på katterna heller.
Mina katter är kastrerade, får "vanligt" kattmat, inget speciellt för kastrerade eller liknande, behövs inte. Man anpassar mängden mat istället. Veterinärer brukar försöka "lura på" eller vad man ska säga mat för kastrerade katter när man kastrerar men inget man ska gå på.

LinaLj
2

#11 Torrfoder har ingen positiv effekt på kattens tänder enligt de studier som har gjorts på ämnet. Det är ungefär samma sak som om vi skulle sluta borsta tänderna och i stället äta knäckebröd. 

Vill man underhålla kattens tänder så bör man ge råa ben tex i form av kycklingvingar. 

Om man har innekatter som man känner är lite mindre aktiva så är det bättre att välja ett bra foder och dra ner på kvantiteten. "Ligth" foder är sällan bra då de (ofta men inte alltid) ersätter fett med kolhydrater i form av spannmål.

Jourhemmet
2

#11 Vad köpte du för "light"mat? Dessa är ett försäljningsknep liksom indoor sterlized ect. Mjau är absolut en av de bästa blötmatsorterna, köp Mjau i tetra och ej burk.

Fridaaaa
3

#14 Burk fungerar lika bra som tetra-pack. Vad skulle vara skillnaden?

Jourhemmet
0

Innehåller konserveringsmedel och dels skrev jag det för att de flesta katterna inte heller tycker om mjau på burk.

Fridaaaa
0

#16 Mina älskar både och.
Vart hittar man vilka konserveringsmedel som finns i?

Jourhemmet
0

Har ingen burk framför mig så får återkomma med det men de brukar börja med E.

Fridaaaa
0

#18 Ok 🙂 För brukar köpa burk ibland, den med kyckling.
Annars mest tetra. Inte tänkt på det där med konserveringsmedel

Uss
0

#13 ger man kycklingvingarna råa? Finns det annat man kan ge för tänderna? Jag försöker introducera lite rått kött, skinksnitzel åt de, men kokt grislever ratades o fisk sägs de inte gilla (fast den ena gillade färska räkor o den andra åt torkad krill) - är detta bättre än torrfoder för tänderna? Vill iofs ha torrfoder ändå eftersom den alltid kan vara framme utan att bli "äcklig" #14 jag köpte RC Indoor två olika; med "moderate energi content" o för katter med "tendency to overeating", RC Sterilised och IAMS Proactive health "Light in fat for …" Tittade på Mjau torrfoder idag o det som stod först i listan var spannmål! Däremot hade Bilanx ett helt spannmålsfritt foder, de var som jag kunde se "bäst" ur den aspekten. Har ni någon synpunkt på det?

jnielsen
0

#20 Jag letade men kunde inte hitta en tråd inne på Katter i fokus där någon frågade om just en sort bilanx utan spannmål.

Jag minns att den ratades totalt av dem som har koll på kattmatsdjungeln. Kommer inte ihåg alla anledningar men en av dem var mängden kolhydrater, det är fullsmockat med kolhydrat vilket är = tjock katt! Katter smäller upp som ballonger av kolhydrater. 

Själv har jag bytt från torrfoder från djuraffären till maju blötfoder och rått kött/ben till mina katter, med resultatet att vikt, tänder och allmän tillstånd är bättre än någonsin. 

Överhuvudtaget så tycker jag att du helt och hållet ska sluta titta på torrfoder i mataffären. Även om tex royal canin, iams och andra inte är skapade med tanken att katter är rovdjur som äter byten som innehåller mest vatten, protein och fett så är den bättre än mataffärens. Det är jag övertygad om. 

Angående att ge ben till katten så är det SUPERVIKTIGT att det är RÅA ben, absolut inte tillagade eller mörade då tillagning ändrar benens struktur och det blir livsfarliga flisor när katten krossar dem.

Uss
0

#21 ja jag tänker som du om torrfoder, anledningen att jag tittade i mataffären är att alla skriver att Mjau är bra, men jag förstår nu när jag varit där att det bara är mjukmaten som är bra… Jag fortsätter nog med RC torr, byter nog till Mjau blöt (RC blöt är dyr o verkar inte bättre) o ger lite kött o fisk vid sidan. Kan kycklingvingarna ha varit frysta? Finns det andra ben de kan äta - tycker de har så SMÅ tänder ^^

jnielsen
0

#22 Jag fryser kycklingvingarna först. Köper du dem frysta så kolla att de inte är mörade (kycklingklubbor och fileer är ofta det, och det är för salt för en katt) Jag ger båda kycklingvinge och kycklingklubba. Det är ben som min katt inte har några som helst problem med att tugga i sig. I övrigt ger jag kycklinghjärta och grishjärta samt köttfärs när vi har det hemma.

Hur det är med ben från tex gris vet jkag inte, det är inget jag provat. Tänk på att börja smått, ge lite och testa hur kissen reagerar. Själv gav jag i början en vinge/ vecka och såg hur katten reagerade. Nu får han vinge eller klubba 1-2ggr/vecka och hjärt 1-2 ggr/vecka ca. Du kan alltid gå in på katter if fkous eller barf i fokus för fler tips. 

Ge inte fisk för ofta eftersom 1) det är ingen naturlig kost för en katt 2) innehåller mycket tungmetaller.

Fridaaaa
1

#22 RC torrfoder är dock dyrt med tanke på innehållet.
Jag köper till exempel applaws för 369-500kr för 7,5 kg (beroende på vart man köper det), helt spannmålsfritt 🙂

Yes, som det skrivits i tråden är det enbart mjaus mjukmat som är bra inte deras torrfoder. Finns inget torrfoder i matbutikerna som är bra.
Och som sagts: Fisk ska ges med måtta.

Uss
0

#22 Jag ska titta efter applaws, men de affärer jag varit inne i har bara haft RC o IAMS, djuraffären jag var i idag hade bara RC för katt, men flera olika hundfoder, och så himla mkt äter de ju inte ;) #21 var får du tag i hjärta? fryst? Tänker att det inte går åt så mycket… De verkar inte så vana vid annat än torrfoder men då gör det kanske iaf inget att de inte gillar fisk :)

jnielsen
0

#25 jag köper färskt på city gross, ica, coop osv. välsorterade ställen har både hjärta, lever, vingar, ben och i princip allt som finns på ett djur. Butiker som styckar själva har ofta större sortiment. Kyckling får butikerna inte stycka själva, så de kommer i förpackningar från kronfågeln.

Fridaaaa
1

#25 Nej hundfoder kan man ändå inte ge till katt så 😉 Och finns ju olika storlekar på säckar med hehe
Finns att beställa på nätet, enkelt och smidigt, gör jag 😛

Uss
0

#25 ger du lever rå? Försökte i går med lättkokt lever, men de rynkade bara på näsan o backade därifrån… Kan kolla på CityGross!

jnielsen
0

#28 Yep. rått. Dock ska man inte överdosera lever. Vissa katter måste vänjas in med att äta rått, min bästa kompis katter vägrar att röra deta, så gör även min Nina, hon vägrade blötmat också först..

Uss
0

Tack för alla svar :D

LinaLj
0

Man kan ge alla sorters ben så länge de är råa och inte för stora. Man kan ju ge stora ben också men det är ju lite jobbigt för en katt att ta sig an skulderblad från en oxe. Man kan vara lite restriktiv med märgben eftersom de kan få lite problem med magen av den feta märgen.

angående kött så är det absolut bäst att servera kött rått, även inälvor. Enda man ska koka är fisk.