Vilka olika - torrfoder
Vilka olika torrfodermärken finns det?
För och nackdelar…
Det finns alldeles för många för att räkna upp alla. Det man ska titta efter är hög halt kött och lite utfyllnad i form av spannmål, potatis och grönsaker.
Bland de bättre är Porta 21, Applaws, James Wellbeloved, Taste of the wilde och Orijen. Men även inom de olika märkena ska man kolla på skillnaden mellan de olika smakerna då det kan vara stor skillnad i innehållet.
Jag har just nu Taste of the Wild till mina missar. Tycker mig dock ana att vuxna kattens päls har blivit något sämre sedan vi bytte från Carnia Lynx. Funderar på att byta, antingen tillbaka till Carnia Lynx, eller till Porta 21, Orijen, Acana eller Applaws. Vet dock inte vilket. Har läst så många innehållsförteckningar att det bara snurrar i huvudet!
Någon som har Appalaws eller Orijen o kan skriva ner vad de innehåller, så man kan jämföra?
Tack! Jag ska jämföra med det jag har hemma!
Hmm det är ju jättesvårt! Alla märken skriver ju på olika sätt… Tänk vad bra om man kunde köpa en förpackning med minipåsar, en av varje smak från alla leverantörer, så kunde man prova sig fram vilket kisse gillar bäst! Ska iaf göra ett besök till i största djuraffären o se vad jag hittar, nu när jag vet lite mer vad jag letar efter ;) Nackdelen med å bo på landet är ju att lokala handlarna kan styra utbudet helt, sista djuraffären jag var i hade bara RC för katter… Nej, får titta inne i stan igen o sen får jag beställa från nätet när kisse valt sort ^^

James Wellbeloved innehåller väldigt mycket ris och räknas inte till de bästa sorterna.
När man ska välja kattmat ska man utgå från att katten i regel behöver detta:
• Kött, minst 80%
• Fett, minst 20%
• Vätska, ca 75% vatten är lagom att maten består av
• Råa ben att gnaga kött från, för att hålla tänderna i bra skick
Utgå nu ifrån detta när du väljer kattmat! För att uppfylla alla krav så måste man läsa sig in ordentligt på BARF med allt vad det innebär. Annars får man välja bort en del saker, eller kanske bara ge det som komplement. Till exempel:
• Blötmat utan spannmål och grönsaker - innehåller bara kött och mineraler. T.ex. Mjau från mataffären, det är superbt innehåll i dem.
• Råa ben, t.ex. råa köttben, märgben, råa kycklingvingar, torkade kycklinghalsar, etc. "Kattgodis som är bra för tänderna" duger inte alls. Ej heller torrfoder.
Eller om man ska gå ännu längre bort från det naturliga:
• Torrfoder som innehållr minst 80% kött, varav minst 20% fett, och som är fritt från spannmål, majs, ris, potatis och ärtor.
• Råa ben osv, enligt ovan, som tillskott.
• Blötmat som komplement.
#7 Hmm nu talar vi matte på hög nivå… 80 % kött - 20 % fett - 75 % vatten; det betyder att det ska stå 75 % vatten, 20 % kött och 5 % fett på burken ska det vara kött plus fett eller kött varav fett? Hoppas du förstår frågan ;)
#8 Man får räkna med att kött innehåller enormt mycket vatten. Så det beror på om fodertillverkarna skriver ut innehållet i torrsubstans eller i "vanliga mått" dvs innan ingredienserna torkas. En rå köttbit innehåller ca 60-70% vatten beroende på djur, styckdel osv.
#9 gaah - nu blev det ju ännu värre att räkna ut… Jag kan förstå att man BARFar om man vill ha koll, det blir ju helt omöjligt att jämföra fodren mer precist…

Kött består ju av vatten, proteiner, fett, mineraler osv. Räkna med att kött innehåller 60-80% vatten. Det är precis så en katt ska få i sig vatten. Och fettet ska vara animaliskt, inte vegetabiliskt.
Så här gör man för att jämföra torrfoder med blötfoder, man räknar bort vattnet:
Man tar 100 minus den redovisade mängden vatten i fodret, så tex 100-83 som i Mjau blötmats fall, det blir 17. Sedan tar man den redovisade mängden av näringsämne delat på den siffran, så tex 9% protein blir 9/17= 0,53, det vill säga 53% protein.
Några exempel:
Royal Canin Fit 32
Redovisat värde
Protein 32%
Fett 15%
Kolhydrat 28,3%
Vatten 7%
Torrsubstans (TS) värden
Protein 34,4%
Fett 16%
Kolhydrat 30,4%
---------------