Huskatter iFokus

Huskatter

Etikett04-beteende-hälsa-sjukdomar
Läst 2508 ggr
ida_plutt
0

sur katt efter en till?

Heej. Min skogkatt blandis katt bertil som är 10 år är så otroligt gosig. Men för en vecka sedan skaffade vi en liten blandras med perser som är 13 veckor nu. Men bertil och alfred kommer överens. Men berfil vill bara gå ut och aldrig gosa. Den lilla däremot leker hela tiden. om man får bertil till soffan och hör andra katten äta ur matskålen måste han genast dit och kolla. Jag undrar om beetil måste vakta den lilla hela livet, eller om han vänjer sig och accepterar han?

Kram, kram ,kram Hjärta

[Forest]
0

heter nya kattungen Alfred? Jag tror säkert att Bertil kommer lära sig att kattungen rör på sig och gör annat utan att han behöver ha kollen på allt han gör. Det kan vara lite stressigt för  den äldre katten men jag tror säkert att det lugnar ner sig snart o han kommer tillslut strunta i att ha kollen på allt. Skönt att dom kommer bra överens leker dom också?

ida_plutt
0

alfred heter kattungen. Nej. Bertil och dem nosar på varandra. Och om dem blir för närgånga så nån av dem slår varann. Hoppas verkligen de kommer bli vänner snart 

Kram, kram ,kram Hjärta

Jourhemmet
4

Brukar faktiskt aldrig sälja en ensam kattunge till någon som bara har en gammelkatt, de har ingen som helst glädje av varandra med så stor åldersskillnad. Släpp inte ut gammelkatten första tiden då det dels bara tar ännu längre tid innan de blir vänner och dels för att risken finns att gamlingen sticker för evigt. Jag har hört det vid flera tillfällen och fick tillbaka två kattungar en gång där den befintliga katten stack till grannen och inte ville komma hem alls.

Scorpio97
1

Våra äldre katter blev svartsjuka när vi skaffade två småttingar, då dom tyckte att småkatterna tog för mycket uppmärksamhet. Så tänk på det och se till att gosa och uppmärksamma den äldre katten ordentligt, så att han inte känner sig bortglömd.

Jag antar att den äldre katten är kastrerad, och att den yngre ska bli det senare..? 

Sen håller jag med #3 om att kattungar helst ska vara två, då dom behöver mycket lek, vilket kan bli väldigt påfrestande för den andra katten om den inte vill leka lika mycket. 

Bertil tycker förmodligen också att det är konstigt med en annan katt på hans revir, speciellt om han varit ensamkatt en längre tid. Dom brukar vänja sig efter ett tag. Se till så att Bertil inte tar över matskålen så att den lille inte får äta, och att ni har tillräckligt med lådor och sovplatser så att dom inte måste dela om dom inte vill (måste dom dela så kan det bli lite extra påfrestande)

//Jessie

ida_plutt
1

Tack så mycket. Alfred och Bertil har olika matskålar så det är lugnt. Och Bertil är kastrerad och lilla Alfred ska bli det somsagt :) Igår såg jag dem sova brevid varandra i min säng, så härligt att dem är sams iallafall. <3

Kram, kram ,kram Hjärta

Maria
2

Jag har precis adopterat en hittekattunge från Göteborgs katthjälp. Vi har en katt hemma som är 11 år och det har gått väldigt bra.

"Gammelkatten" har levt upp och leker som en stolle med den lille. De jagar varandra och verkar ha hur kul som helst.

Katthjälpen hade inga synpunkter på att vår katt var äldre.

/Maria

ida_plutt
2

Vad roligt att dem leker. Här är det inte riktigt så, men dem är iallafall sams, så det är skönt :)  Men idag gjorde dem framsteg, dem låg på samma säng och gosade på varje hörn, så det är bra 😍

Kram, kram ,kram Hjärta

Maria
1

#7 Det kommer nog mer och mer ska du se. Man får ha tålamod😉

/Maria

ida_plutt
1

#8 Tack, hoppas verkligen det

Kram, kram ,kram Hjärta