Mera matfrågor
Hur gör ni med maten; låter ni den stå framme hela dagen o fyller på när det är tomt eller har ni speciella mattider, tar kanske bort det som inte ätits upp inom en viss tid? Hur förvarar ni en öppnad burk? Låter ni maten bli rumstempererad innan ni ger den? Om jag minns rätt så ska väl katter ha flera små mål över en dag, men det funkar inte riktigt med våra arbetstider och så äts det mycket på nätterna o då har jag ingen lust att släpa mig upp för att servera… Då är ju torrfoder smidigt som kan stå framme hela tiden, men vad jag förstår är det bättre med mjukmat, så det vill jag ge så mycket som möjligt. Mjukmaten blir ju dock äcklig om den får stå framme mer än en kort stund o burkarna är alltid större än vad som går åt. Vår gamla katt var väldigt petig med maten och godtog inte att äta mat från föregående måltid som stått framme eller som varit i kylen… Nu vet jag inte vad nya kissarna har för åsikt om detta, men om jag låter dem ha torrfoder framme så äter de bara det och då kommer vi inte vidare i övergång till mjukmat och introducering av lite rå mat. På sin höjd slickar de av såsen o den lever o de små köttbitar som jag erbjuder verkar närmast äckla dem… Vår gamla katt älskade sånt, hon åt bara torrfoder i nödfall, så jag känner mig hjälplös! Någon som har något tips? Mosa sönder bitarna med gaffel o blanda ner lite torrfoder eller är det bättre att bita ihop mot bedjande blickar, ivriga strykningar o lågmält purrande o vägra servera torrfoder? KAN man få en katt att ändra matpreferenser??
Låter ni den stå framme hela dagen o fyller på när det är tomt eller har ni speciella mattider, tar kanske bort det som inte ätits upp inom en viss tid?
Vi har inte fri tillgång. Vi ger några måltider under dagen. Kan inte ha mjukmat fritt framme.
Eftersom vi har hund var av en är valp, så kan vi inte ha helt framme, samt att de hade ätit mer än vad de ska om de hade haft det framme hela tiden.
Hur förvarar ni en öppnad burk?
I kylskåpet med burklock på.
**
Låter ni maten bli rumstempererad innan ni ger den?
**Nej, brukar vi inte göra.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Hur många måltider ger ni o hur fördelar ni dem över dygnet?
#2 Det är olika beroende på hur mycket de är inne. Men 3-6 gånger/dag. Minst 1-2 måltider är mjukmat resten torrfoder.
Ger inget under natten, men de har lite i sin "foderaktivering" då. Men de sover för det mesta på natten hos oss eller i soffan 🙂
Fri tillgång på både torr-och blötmat men katterna äter till 90% blötmat. Lägger upp mycket blötmat de dagar jag jobbar, maten blir inte dålig och kan stå framme flera timmar. Att det blir en torr hinna över gör inget. Har du provat portionspåsar istället? Jag ger Pussi portionspåsar för det mesta som är mycket populära. Annars håller en burk ca 2 dygn i kylskåp och jag har burklock på.
Katter har väldigt kort tarm och behöver därför småäta.
Jo, vi har portionspåsar, men det alla verkar överens om är att Mjaus mjukmat i tetra är bäst, så har köpt några sådana o de är ju större. Tack för svaren!
#5 Hur många katter har du?
Jag köper med tetra till mina två katter, en sådan är slut på max 2 dagar.
Vi ger på bestämda tider. Morgon, middag, kväll. Vi har tre katter samt en hund, så katterna har lärt sig att om dom inte äter direkt så kommer någon annan äta upp det. Vi ger Majus blötmat, inge torrfoder.
//Jessie
Har man hund kan man ställa skål på högre höjder det gör vi och funkar fint. Då kan maten stå framme hela dagen ich katterna äter som de vill
Vi ger fyra gånger per dag (8.00, 12.00, 16.00, 0.00) Det funkar eftersom jag pluggat i några år samt varit mammaledgi i ett år. De får blötfoder men ganska ofta byts sista målet ut mot något rått kött/ben.
Vi kan inte ha maten framme då Pojken äter både sin och Ninas mat. Hon äter lite åt gången och på kvällen vill hon ha sin skål framme så att hon kan småäta under tvåtimmars tid (då får hon äta vi soffan så vi kan vakta) Pojken äter allt och lite till på en gång.
Tack för svaren! #9 det känner jag igen ;) Lillebror äter mer än han behöver, Storasyster äter helst bara torrfoder, men verkar föredra att äta på natten.
Här står blötfodret framme tills det äts upp. De har alltid fri tillgång på torrfoder. I regel får de en portionspåse på morgonen och en på kvällen.