Huskatter iFokus

Huskatter

Etikett04-beteende-hälsa-sjukdomar
Läst 2013 ggr
Fridborg
3

Sjuk? Deppig?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min coon/skogisblandning var på vift i 3 veckor och kom hem smal som en pinne. 

Har nu hållit honom inne och får i honom mat, men allt jag ger vägras förutom light-torrfodret. Han ser ut som sju svåra år, han är 4 men ser ut som 20. Har rätt regelbunden kontakt med veterinär som bara säger att han är omtöcknad efter tiden ute, men jag vill inte riktigt lita på det. 

Pälsen ser inte heller så bra ut, jag gav honom en dusch när han kom in, men pälsen är redan flottig, skivig och han ser bara bedrövlig ut. 

Ska jag ge det lite mer tid? Något akut tänker jag inte åka in, han har inga akuta symptom men kanske ändå vore bra att kolla efter allt firande?

Lagavulin
1

jag ä ingen expert men b-vitamin bruka få fart på aptiten

gav min Maine coon det när han fick nå ryck och inte ville äta

Jourhemmet
5

Om en katts päls ser ruggig ut och/eller skivar sig så brukar det vara tecken på att katten mår dåligt. Han kan ha fått skador på tex levern pga för lite föda, inte alla katter som kan fånga sin egen mat. Jag skulle ha bokat tid (inte hos den veterinär som du pratat med) för lite blodprover och en ordentlig undersökning.

[Mustangcab]
1

Hade min katt varit borta i 3 veckor hade jag ringt till en vette.

Fridborg
0

#2 Han hade sån päls förut också, men den är värre nu… Ska se vart andra närmaste vet är och ringa dem, men jag har bland annat ringt Strömsholm också och de vet ju vad de snackar om…

#3 Vart i texten ser du inte att jag har regelbunden kontakt med en?

Uppkatten
2

Vore det min katt skulle jag ta honom akut till veterinär för koll av bl a lever- och njurvärden. Precis som #2 skriver kan kattens lever ha tagit skada (s k fettlever). Det är ett allvarligt tillstånd som kräver behandling!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Fridborg
1

Det känns som att veterinärerna borde sagt detta till mig då? Jag har både ringt den lokala och Strömsholm.

IceJossan
3

Jag skulle ringa en annan veterinär. Som du beskriver din katt så hade jag absolut åkt in med honom för att få honom kollad. Han kan ha en ordentlig infektion i kroppen som han måste få hjälp att bli av med, han kan vara skadad trots att du inte hittar vart, han kan ha ätit något som förgiftat honom… En katt som varit borta i tre veckor och som ser ut att vara i dåligt skick och dessutom inte har bra aptit, den ÄR det något fel med, och jag skulle inte våga lita på att veterinären du har telefonkontakt med har full koll på läget, för han har inte ens träffat katten och tagit prover för att se vad som är fel. Om allt hade stått rätt till hade din katt antagligen varit överkelig och haft en enorm aptit! Någonting är väldigt fel med din stackars katt och frågan är om han klarar sig ur denna pärs själv eller om han måste ha speciell vård och medicin? Jag skulle inte våga chansa på det första, och jag är inte den som åker till veterinär för minsta lilla.

IceJossan
1

Och ja, om han har drabbats av fettlever så är det ett dödligt tillstånd som måste behandlas omgående för att katten över huvud taget ska ha en chans att överleva!

Fridborg
0

Alltså han äter, skiter och sånt normalt, bara att han inte vill äta något annat än torrfodret, som han som sagt äter bra. Jag har försökt ge rå kycklingvinge, äggula, vitamintillskott, kattungemjölk och sådant.

Skivig päls har han alltid haft, den är mer skivig nu (han tvättar sig inte alls och har aldrig gjort).

Detta är vad jag sagt till veterinärerna och de säger att han som sagt är omtöcknad och att det kommer ta ett tag men att han borde repa sig.

Fridborg
0

Har läst på om fettlever nu och det enda som verkar stämma in är viktnedgången, men då han har varit ute vet jag ju inte vad eller hur han ätit, men SÅ smal var han inte när han kom hem att han var döende. 

Har kollat efter gulnader i ögat, tandkött och sånt men ser inga tecken av det.

Fridborg
1

Nu gjorde ni mig så orolig att jag ringde Strömsholm igen, och de tycker inte han behöver åka in nu NU men att jag ska ringa och boka tid för vanliga vetten imorrn, vilket jag gör. Har inte de tid måndag så ringer jag runt, jag bor ändå i Stockholm så det finns ju en hel del kliniker.

Uppkatten
1

Vad vägde din katt när han försvann och vad vägde han när han kom tillbaka? Just med långhåriga (semilånghåriga) katter är det lätt att missa en (kraftig) viktnedgång, man uppfattar ofta att långhåriga katter väger mer än de gör.

Är din katt van vid att vara ute och van vid att "fånga mat" på egen hand? Är han inte det så får du nog räkna med att han inte har fått i sig tillräckligt/särskilt mycket. Det är också vanligare än vad man tror att katter blir instängda av misstag i t ex garage, uthus o s v. En katt som varit instängd länge har av naturliga skäl inte fått i sig den mat och dryck som en katt behöver.

Du skriver att han är fyra år men aldrig har brytt sig om att tvätta sig? Diskutera det med veterinären när du ändå kollar upp katten, det låter inte heller riktigt i sin ordning. Katter avstår ofta från att tvätta sig först om något inte står riktigt rätt till, t ex om de har ont någonstans, problem med tänder eller mår dåligt på något sätt. Så jag tycker du ska prata med veterinären om det när katten ändå kollas.

Fettlever är ett tillstånd som drabbar katter som svälter. T ex (överviktiga) katter som kommer ut av misstag och som inte är vana vid att skaffa mat på egen hand. Redan 2-3 dagars svält kan göra att levern börjar må dåligt. Katter är alltså mycket känsligare för svält än t ex hundar.

Min förra katt drabbades - vid hög ålder - av en annan leversjukdom. Veterinären sa att han var "lite gul" - men ärligt talat så var det inget som jag kunde se själv. Jag tyckte han såg ut som vanligt… Så jag skulle själv inte våga göra en bedömning av om en katt är gul eller inte, även om det förstås är bra om man försöker ha koll på sånt själv också.

Jag tycker att alla katter som har varit "på vift" så länge som din bör kollas upp av veterinär snarast, med provtagning, uppvätskning etc. Har katten inte fått i sig tillräckligt med vätska så kan den bli väldigt medtagen och tappa aptiten, veterinären kan då hjälpa till med dropp eller spruta in som en "vätskepuckel" under nackskinnet på katten som sedan absorberas av kroppen. Kanske behöver katten också ett specialfoder över en tid, t ex så används a/d ofta till medtagna katter.

Det är skillnad om katten varit borta 2-3 dagar och kommer hem igen och verkar må bra, men din katt har varit borta väldigt länge och verkar inte OK.

En katt som kommer hem avmagrad bör vanligtvis matas igång långsamt - någon tesked foder i timmen till att börja med för att katten inte ska få problem med magen. Diskutera även detta med veterinär!

Hoppas att din katt snart mår bra igen! ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Fridborg
0

#12 Min personvåg är trasig, men jag uppskattade att han vägde ca 7 kilo innan han stack och kom tillbaka ca 4-5 kilo. 

Han är en duktig jägare och van utekatt, så mat har han nog fått i sig. 

Har hållit koll på honom och han har druckit väldigt bra och ätit bra. I lådan brukar det finnas två olika korvar, en är stor och mörk, den andra liten och brun (jag har två katter) så jag gör en kvalificerad gissning att det är från båda katterna. 

Det där om gulnaden har du förstås rätt i, jag tittar honom i munnen lite då och då just för att katter lätt får FORL. 

Jag har nu en veterinärtid, så får se hur det är med honom. Ment redan efter samtalet gjorde han något som han inte gör längre, knappt: Lade sig i min säng och spann. 

Veterinärerna tyckte inte jag behövde komma akut idag så jag har en tid på torsdag.

Uppkatten
2

Bra att han är duktig jägare och van utekatt, då har han förmodligen fått i sig mat/vätska om han inte har varit instängd någonstans. Dock en ganska stor viktminskning om din skattning stämmer. Ha ordentlig koll på honom och åk in akut om han verkar må sämre. Är det veterinär eller receptionist du fått prata med? FORL måste man vanligtvis röntga för att kunna upptäcka. Håller tummarna för att din katt piggar på sig!

Jourhemmet
1

Forl kan du inte se med blotta ögat utan det behövs en röntgen. Och tänk på att katter kan spinna när de har ont också.

[Mustangcab]
0

# 4 Ja jag menade för att boka en tid omgående. Är katten borta i 3 veckor är inte detta normalt. Det är inte heller normalt att en katt är bort ett helt dygn då som ägare ska se till katten minst 2 gånger per dygn.  Om du förstår vad jag menar?

Om katten har minskat i vikt 2-3 kg på 3 veckor så förfaller den inte heller vara så bra på att fånga mat som du säger.

Djurälskaren87
0

16# dock vet vi ju inte hur katten rymde eller något så förstår inte vad du menar med tillsyn minst två ggr per dag? 

men annars håller jag med att veterinärbesök skall man alltid göra om katten varit borta ett tag.

[Mustangcab]
0

# 17 Det är Statens Jordbruksverk som enligt lag säger att din katt ska ha tillsyn minst 2 gånger per dag. Detta innebär att även utgående katter ska synas till minst 2 gånger per dag. Det är inget jag har hittat på.

Uppkatten
1

Förstår inte varför du drar upp det i den här tråden? Går ju inte att se till en katt två gånger om dagen om katten är på vift? Självklart ska man till veterinär med en katt som varit borta så länge som 3 veckor och inte verkar må bra, men inte om man har missat att se till den 2 ggr under ngt enstaka dygn då katten varit på äventyr?

Djurälskaren87
1

19# jag vet den lagen säger inget om att det inte finns en lag om det men förstår inte vad det har med TS tråd att göra då hennes katt har rymt hur ska hon kunna ha koll på katten när hon ej vet var katten var någonstans?

Cahira
0

Katten är hemma nu, katten får tillsyn, orka älta det som redan hänt och är överstökat?

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Mustangcab]
0

# 20 Vill man missförstå och misstolka något så gör man detta.

Djurälskaren87
2

23# det är inte bara en som missförstår isf utan flera i denna tråd även jag, kan du förklara varför du drar upp tillsyn två gånger per dag när hennes katt är hemma nu och hon frågade om hon borde uppsöka veterinär eftersom han är slö och "ful" i pälsen

[Mustangcab]
0

# 24 Nej det är ingen idé att ens försöka. Det var allmän informatorn och du läser länken! Nu försvinner även jag härifrån. Tack för mig och ursäkta att jag försökte hjälpa till. Jag ber om ursäkt för denna dumhet.

Fridborg
0

Jag ser verkligen inte relevansen att jag ska se till honom ett par gånger per dygn när han är bortsprungen, du får gärna utveckla varför du drog upp det.

Jag är typ alltid hemma med undantag då jag inte har ett fast jobb så vadå, mina katter får tillsyn ett par gånger om dagen?

Jag ringde Strömsholm när han kom hem och förklarade hans tillstånd och de tyckte inte att en undersökning behövdes, sedan har jag hållit kontakten med dem. Han har till synes tills för en vecka sedan mått prima, men att hans nuvarande allmäntillstånd försämrats. Jag har självklart också ringt om detta, men ingen veterinär har tyckt att det är nödvändigt att åka in akut, därför har jag en bokad tid nu. 

Jag vill tro att man ska kunna ringa veterinären och lita på att denne säger att han inte behöver tas in (jag har ringt flera ställen). Sen kan man självklart alltid ta det säkra före det osäkra och ta in honom ändå, men när flera veterinärer i detta fall sa att det inte behövdes så gjorde jag det inte eftersom han avskyr att resa och det är en stor stress för honom att förflytta sig.

Uppkatten
1

Men nu är det väl i morgon du ska in med honom?

Det man är rädd för är att det sitter någon receptionist eller liknande i telefonen som inte inser att djuret behöver få vård omgående (p g a att de t ex inte har tillräckliga kunskaper om djur som svultit).

Har själv pratat med sköterskor på djursjukhuset ibland som inte har förstått allvaret i det jag berättat. Men då har jag åkt in ändå, eller ringt tillbaka inom kort och sagt att "nu vågar jag inte ta ansvar för det här själv längre". Det har aldrig bedömts som "i onödan" när jag väl har kommit in, utan det har rört sig om allvarligt sjuka djur.

Därav min fråga i #14 så att det verkligen är veterinärer som du har rådgjort med och inte annan personal.

Det kan ju också vara väldigt svårt för de på djursjukhuset/veterinärmottagningen att göra en riktig bedömning av hur akut läget är enbart över telefon, när de inte sett eller undersökt djuret. Vi djurägare presenterar våra djurs hälsotillstånd så olika…

Tycker hur som helst att det känns jättebra att din katt ska kollas upp i morgon! Den beskrivning du har gett av kattens tillstånd känns onekligen rätt oroväckande. Hoppas att det ordnar sig för er och uppdatera gärna! Det är bra för oss alla att få lära sig mer!

Fridborg
3

#27 Han har nu under se senaste 2 dagarna piggnat på sig jättemycket! Men det spelar inte så stor roll, jag tar honom dit ändå. :)

Uppkatten
0

Det låter förståndigt tycker jag! Håller tummarna för er!!!

Fridborg
1

Jag kanske var lite blåögd och trodde att personerna jag pratat med är kunniga, men då är det nu ett misstag jag inte gör om :)

Djurälskaren87
1

30# man vet tyvärr aldrig och dom har ju svårt att göra en bedömning via telefonen egentligen utan att ha undersökt katten. Jag ringde själv häromdagen och dom bad mig avvakta men jag åkte in ändå och nu i efterhand ångrar jag mig inte.

Fridborg
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sådär, blodprover tagna. Lever, njurar, sköldkörtel, diabetes och annat kollas. Hon tog ett brett blodprov. Notan blev lika bred och Agria betalade bara 300 spänn -_- Nåväl! Förhoppningsvis får jag reda på imorgon vad det kan vara för fel på honom. 

Hon trodde inte på fettlever för då hade han varit mycket sämre, däremot kan det vara värt att eventuellt kolla ryggen då han reagerade lite där, men det ville hon avvakta med tills efter hon sett blodproverna. Hur de inre organen får man ju (typ) reda på hur de mår imorgon.

Han vägde 4,2 kilo och hon tyckte han kunde gå upp till ca 4,7 för sin idealvikt.

Han var jätteduktig! Han kelade med henne och var alldeles stilla vid blodprovet. Min älskade snutt! <3

(Han ser jättedeppig ut just på bilden, men sprang annars runt i undersökningsrummet och var glad).

[Mustangcab]
0

# 26 Nej jag förstår att du inte förstår så jag avstår från att ens försöka.