Grannens smala katt
Det finns en katt där jag bor som jämt tigger kel och jamar på en. Hon verkar vara sån mysig kisse!
Det är bara det att hon är så grymt smal.. Har bott här i ett halvår nu och avvaktat för att se om hon skulle lägga på sig. (har själv en katt som inte lägger på sig så mycket så vet hur de kan vara) Men det har hon inte gjort, snarare blivit ännu smalare. Dessutom är hon en väldigt liten katt (dock vuxen).
Hur kan man som granne göra något? Jag flyttar inom en månad hemifrån så har inte så mycket tid på mig. Är inte heller säker på vems katten är. Men jag vill göra någonting, men att påpeka andras djurhållning kan ju vara väldigt känsligt och min mamma kommer ändå bo kvar här.
Någon som har tips på hur man ska gå tillväga?
Aut viam inveniam aut faciam
Prata med ägaren till katten kan du ju göra, säg att du är orolig för katten. Fråga om den är sjuk kanske? Det är ju väldigt svårt det där med andras husdjur. Hur tydligt känner du benen på katten? De flesta katter idag är så överviktiga så när en katt är normalviktig tycker många att den är alldeles för mager.
Jag tycker inte du ska mata katten iaf, det är inte alls snällt att mata andras djur tycker jag.
Mvh Linn
Börja med att sätta på katten ett halsband med en lapp med ditt telefonnummer och en bön om att ägaren kontaktar dig. Så får du iaf reda på om hon har ett hem.
#1 Det är helt sant. Jag har fått påpekat för mig att mina katter är magra, när det i själva verket är tvärtom och den som påpekade har katter som är överviktiga, vilket av idag ses som normalvikt av väldigt många.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#3 Mina katter är också normalviktiga, den ena katten har varit lite för smal men nu har han lagt på sig lite och är så fin. Han har varit som en klump tidigare men med rätt mat blev det bra :) Tråkigt är det iaf när folk inte ser hur tjocka deras djur är!
Mvh Linn
#1 De kan man ju göra, men vet inte säkert vem som är ägaren tyvärr. Men funderar att göra som #2 skrev, dock kan ägaren bli sur över det med.. Suck.
Jag vet skillnaden mellan normalviktig kontra underviktig. Lägger man handen som en vanlig klapp på ryggen eller över höfterna känner man benen tydligt.
Näe, tänker inte mata henne.
#2 Kan testa med de. Finns risk att ägaren blir arg men får väl ta det då.
Är det en ung eller gammal katt? mina föräldrars granne har en gammal stallkatt som magrat rejält de senaste åren till följd av njurproblem. han får medicin men han ser ändå ut som en hemlös krake med utstickande höftben. Hur go katt som helst och han mår egentligen bra än så länge men han lär tvvär inte vara kvar så många år till.
Min barndoms älsklingskatt :(
För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?
#6 Skulle gissa på att hon är typ omkring 6 år. Men svårt att veta! Har bara klappat henne lite då och då, för vill inte att hon ska följa med till mig och mina katter. Synd om hon skulle få spö.
Hemskt sånt där, vår gamla gubbkatt blev också mager och dan innan vi tog bort honom. Också pga sjukdom. 😕
Den här lilla kattjejen ser inte sjuk ut. Hon är pigg och glad, men smal. Jag har inte sett något självklart tecken på mask heller.
Ok då är det ju desto svårare… :/
För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?
gör som #2 säger med en vänlig ton :) fråga bara om katten mår bra och sånt ifall hon skulle vara sjuk eller äter med aptit och att du bryr dig bara :) man kan väl vara anonym kanske…du kanske får en lapp tillbaka i halsbandet…eller ne de känns som när man gick i trean och frågade chans…lägg in nummer och förnamn bara och några trevliga ord om att du bryr din om den fina katten :)
Du behöver ju inte ställa en fråga i lappen du hänger på halsbandet. Blir du kontaktad så säg att du var orolig och undrade om katten har ett hem. Sen leder väl det ena till det andra under samtalets gång. Är det ingen som reagerar på att katten har fått ett halsband på sig, så får du kanske börja och fundera på om katten verkligen har en ägare.