2 veckor sen op och nu en knöl! =(
Fan nu är jag hispig och orolig, kl 8 öppna veterinären telefonrådgivningen.
imorgon är det 2 veckor sen katterna opererades och nu när jag gosade med ena tjejen vars ärr läkt jätte fint så märker jag en stor knöl!! Ingen ärta eller kula utan nästan stor som en golfboll! och jag gosar med de varje dag och har inte sett eller känt den innan.
Hon är sitt vanliga jag och reagerade inte när jag strykte över den.. usch fy vad jag är orolig!
Vad var det för operation? Efter t.ex. kastrering är det normalt att det blir en bulle som en reaktion på de inre stygnen. Det kan se ganska dramatiskt ut eftersom den som sagt kan bli i en golfbolls eller äggs storlek, men i de flesta fall är det inget som behöver åtgärdas eller behandlas. Bullen lägger sig av sig själv så småningom, men är du orolig kan du ju alltid höra med kliniken om de anser att det behöver undersökas.
Sajtvärd Katter iFokus
ja de kalstrerades, missade att skriva det.
"skönt" att veta att det kan bli en reaktion, jag fick värsta scenariot att hon hoppat från för hög höjd och börjat blöda :( Jag ska ringa veterinären nu kl 8 iallafall. Så jag vet att jag kan åka till skolan utan att vara dö nervös.
va som du sa, så jag ska avvakta och hålla lite koll.
Min lilla bebis…
Hon kastrerades för två veckor sedan och nu är det en knöl på magen som är stor som en golfboll?
Det kan vara ett bråck.
Det var det på en av katthemskatterna vilket vi upptäckte idag, hon fick åka in till veterinären och det blev operation på en gång.
Jag pratade med veterinären som sa att det kunde vara vätska men då hon är som vanligt och inte har ont så skulle vi avakta och hålla koll. Den ska vara borta inom 1 vecka. Så får se hur kvällen morgonen är om det har förändrats..
Jag har då och då jourkatter vars opsnitt ibland blir svullet ganska sent efter op och det rör sig om sårvätska som inte hunnit rinna ut innan såret slutit sig. Veterinärerna syr suturerna ganska glest just för att sårvätskan (som alltid bildas) ska rinna ut. Kroppen absorberar den så du kan vara lugn. Det man alltid ska vara observant på är om såret blir mer rött värmeökat svullet och luktar illa, då har det blivit en infektion.
Ja jag vet inte vad din katt råkat ut för men jag vet att det du beskriver liknar det den här katten fick och det var ett bråck som fick opereras, hon var också som normal annars.
Men jag tror säkert det är nåt vätskefyllt.
Vi kollar båda morgon när den första kommer hem sen till kvällen. Har aldrig haft katt och hundarna vi hade när jag va liten opererades inte så jag har aldrig varit med om sånt här.. och då har jag ändå försökt läsa om vad som kan uppstå efteråt och medans.
Den andra katten är ju hård på ett område längst snittet men det va normalt också. Usch läskigt allt sånt där..