Huskatter iFokus

Huskatter

Etikett05-avel-färger-genetik
Läst 9316 ggr
Natalieforsbom
1

Dvärg katt

Hur vanligt äre med dvärg katt och är det en mutation ?🙂

Har nämligen en dvärg katt mend et gick inte att medicinera honom för sin "dvärghet"

Undrar bara om någon vet något och kan förklara lite varför han är så😃

Fridaaaa
2

Dvärg får aldrig att medicinera, det är något genetiskt.
Ser inte det som särskilt vanligt. Sedan är frågan: Vad räknar man som "dvärg" eller bara allmänt liten katt?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Jessicahagstrom94
1

Vad menar du med dvärgkatt? Hur liten är katten?

Finns ju munchkin, de är små.

Vi har en hona hemma som är väldigt liten, men hon är inte så liten att man skulle kunna kalla henne dvärg så nu är jag nyfiken på hur stor din katt är? 

Huskatter finns i alla storlekar, färger, mönster och pälslängder, inget knasigt med det.

LinaLj
2

Småväxta katter (speciellt när det gäller huskatter) brukar vara en indikation på inavel. Ofta ser man dessa katter på isolerade gårdar eller i isolerade byar där far-dotter, mor-son, bror-syster osv har parat sig i generationer. 

Därför är det väldigt vanligt på vissa ställen men extremt ovanligt på andra.

Josefa
1

En småväxt katt behöver inte vara det samma som en dvärgkatt. Som LinaLj skriver så är det vanligt att just inavlade katter blir små. Sedan finns även raser som är småväxta. Med en huskatt där man inte vet bakgrunden, så kan det vara svårt att veta vad litenheten beror på. 

Dvärgar bland människor har ju lite annorlunda propotioner på vissa kroppsdelar i jämförelse med "vanliga" människor. Antar att sådant också borde gälla för en katt. Eller?

Cahira
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dvärgväxt brukar vara korta ben, typ som på taxar, medans "miniatyr" brukar indikera på inavel som sagts ovan.

Vi har en inavlad liten tjej här som är väldigt väldigt liten.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Natalieforsbom
0

Det är svårt att förklara men hans bror är ganska stor och min kisse ä väldigt liten. Kattens mamma har bara gått ut och blivit dräktig. Man kan medicinera en liten katt som växer dåligt den har ämnesomsättningsfel. Han ser lite ut som den där katten på bild som nån skickade, fast något större kanske och svart :)

Cahira
1

#6 Kattungar kan ha olika pappor i samma kull. :)

phialia
0

Jag har en söt liten tjej här hemma chinchilla perser/norsk skogskatt som är ytterst liten ingen inavel eller dvärghet :)

Natalieforsbom
0

okej, vet inte vad för raser han har eftersom de kan ha olika pappaor ock så vidare1 men chincilla perser såg rimligt ut bara det att min katt är korthårig med "vanlig" näsa ! :)

phialia
2

Min är också korthårig samt vanlig näsa, dock enorma ögon så hon ser lite ut som en uggla ibland med lite plattare och rundare huvud :)

fvanilla
2

#10 Va? Om det är en perser/norsk skogkattkorsning så är det ju omöjligt 😮

Cahira
0

#11 Googla chinchilla perser

fvanilla
3

#12 Två långhåriga katter kan inte få en korthårig kattunge.

Cahira
0

Ah missade "korthårig", ber om ursäkt.

[Sandi92]
0

"Riktiga" dvärgkatter brukar ha udda proportioner och ansiktsdrag. Grumpy cat, Pokey och Lil' Bub är tre exempel på kända katter som har dvärggener.

phialia
0

#12 hon är inte riktigt korthårig ;)

Natalieforsbom
0

Min att har också stora ögon , ser lite ut som en uggla ;) kort hårig, mamman till katterna är korthårig ! ;)