Huskatter iFokus

Huskatter

Etikett: 04-beteende-hälsa-sjukdomar
Läst 3972 ggr
Idihs
0

Kissar i sonens säng

Hej alla ni kattälskare. 

Har en fundering eller snarare ett problem. Vår nya medlem (har bott hos oss i ca en och en halv månad nu) kissar i sonens säng. Allt annat går jättebra och hon går på lådan utan problem, hon går bra överens med vår andra katt och det är inget fel på henne då vi har haft henne hos vet ang detta problem och där tog dem både njur och urinprover men hon är en pigg, frisk och alert tjej.

Problemet är att hon kissar i sonens säng (och enbart i sonens säng). Madrassen är vädrad ett Xantal gånger. Har testat att spraya vinäger och gnida in med citron men det hjälper inte och det är inte alltid hon gör det heller utan det kan gå ett par dagar emellan gångerna. Ser till att lådorna är rena och tömda varje dag lika så har vi flera lådor placerade på båda planen i huset. 

Vi har inte märkt av att det är på grund utav någon speciell anledning utan när vi kommit upp så har hon redan varit där och kissat. Någon som har något förslag över vad vi ska göra

Disturbed-Angel
3

Ser att ni redan varit hos vet. så då borde de ju upptäckt en uvi. Annars var det det första jag tänkte på. Många katter går och kissar på mjuka saker när de har uvi. 

Testa att köpa en vaxduk och gör ett "överkast" av. Då kommer katten att bli blöt om tassarna och förmodligen inte vilja gå där mer.

Tjeja
2

Ytdesinfektion Dax YT PLUS från apoteket!

Finns bakom disk och måste frågas efter! En liter kostar ca 45 kr.

Dränk in de/det nedkissade området med det riktigt ordentligt och låt torka!

Absolut bästa sättet att få bort lukten ordentligt enda ner i madrassens djup.

Sedan behöver du nog se över vad ni har för toaletter till kissen att erbjuda!

Hur många katt-toaletter har ni? Vad använder ni för strö?

Hur ser toaletterna ut? Har de tak? Vart i hemmet står dem?

Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.

Idihs
0

#1 Vaxduk lät som ett smart tips. ska genast testa!

#2 Kattoaletter har vi 4 stycken. två på vadera plan. Hon går ju på lådorna annars och det är inte det att hon kissar hela tiden utan bara någon gång i veckan och nu sist gick det fem dagar emellan gångerna så lådorna är det nog inget fel på :/.

Tjeja
4

frågan är ju om de närmaste lådorna är rena nog i hennes smak när hon går på sonens säng..? 

En av mina kissar protesterar ljudligt när toaletten inte är tillräckligt ren i hans tycke. Vi har tur, han mjauar istället för att gå någon annan stans. Istället pendlar han mellan toaletterna och klagar tills man kommer och gör rent någon av dem tillräckligt.

Då kan jag nyss ha gjort rent ändå, men något är inte tillräckligt bra åt min fisförnäma herre, och man måste kratta lite extra eller strö på lite nytt strö överst så det känns nytt.

I varje fall så är det ju viktigt att få bort den tidigare kisslukten så att katten inte uppfattar det som en toaplats på grund av lukten.

Ytspriten från apoteket är det absolut bästa och billigaste sättet att få bort alla resterande kissdofter, även de vi inte kan känna själva men kattnosen uppfattar.

Dränk madrassen och låt den lufttorka ett par dygn så inte sonen sover i ångorna förstås!

Sedan hade jag personligen köpt feliwayspray och sprayat på madrassen efter att den torkat ordentligt. Feliway är ofarligt och luktar inget för oss. Men innehåller feromoner som signalerar till kissen att det är ett gos-område för katter och därmed inte en kissplats. :)

Jourhemmet
0

Vad använder du för lådmaterial? Är båda katterna kastrerade?

Idihs
1

#4 Som sagt så gör vi rent lådorna dagligen men kan som sagt vara som du säger att hon är lite "fisförnäm" 😛

Men sprit och Feliway ska absolut inhandlas och provas. Lika så vaxduken…

#5 Använder Ultra kompakts kattsand. Båda katterna är inte kastrerade då vetrinären tyckte hon fortfarande är för liten (17 veckor) Men ska ju självklart göra så fort hon är tillräckligt gammal. Andra honan är kastrerad sedan många år tillbaka.

Jourhemmet
1

Ett bättre tips….scent stop, det är verkligen ett dundermedel. Har sonen duntäcke? Se till att dörren in till hans rum alltid är stängd tills ni fått bukt med problemet. Scent stop ska dränkas in på kissfläcken och lukten försvinner även för katten. Tvättar man bara vanligt så känner katten urinlukten ändå.

Tänk på att en katt kan bli könsmogen från fyra månaders ålder och att även honor kan kissmarkera då.

OberonsMatte
0

Vad har ni för typ av lådor? Stora, små, djupa, låga, med huv, med lucka?

Hur gammal är sonen och hur ser hans relation till kattungen ut?

Sajtvärd Katter iFokus

Idihs
0

#7 han har inget duntäcke, hur är det med det medlet? Vill ju inte spraya något som kan vara ohälsosamt för sonen… då.när vi var inne hos veterinären föe att utesluta uvi så tyckte han vu siulle vänta till ialla fall slutet av februari. Me ska ringa o prata med honom ang kastreringen. #8 En med tak, en med kant o två "vanliga" fyrkantiga. Alla är normal stora vill jag väl säga förutom den med kant som är lite mindre. Den med tak har vi tagit av luckan på. Sonen är 19 månader och dem har väl en rätt så ok relation. Han bryr sig inte så mycket om henne merän när hon kommer upp i knät på honom.

giffan
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det här vill jag följa. Har lite liknande problem. 

Men jag har fem katter och yngsta är kanske tre fyra år, och äldsta är nog åtta. (hitte katter därför vet jag inte exakt ålder)

Men alla kastrerade, och har fyra olika lådor. alla katter går in och ut som de vill. men nu på senare tid har några av katterna kissat inne.

Först en av de mellersta hannen, han satte sig bara på golvet och kissade i en av barnens rum.

Ett tag senare kom jag på den äldsta att kissa på golvet i hallen, och nu idag den tredje kissade på en väska i köket. 

alltså alla kissar på olika ställen, alla ser jag går på lådan, och gör även sina behov ute.

Förutom de gånger  jag sett dom så har det varit katt kiss i hallen och på kläder i barnens rum. Så dom har kissat inne flera gånger, men vem som gjort vad vet jag ju inte när jag inte sett dom.

Ska testa lite av förlagen här över, framförallt att tvätta sakerna i..

Älskar katter men hatar den lukt det blir av urin på fel ställe!

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Jourhemmet
0

Det kan ha kommit någon ny katt till området som troligtvis är okastrerad, då kan det bli lite kaos i reviret. Är du hundra på att det inte är samma katt som kissar? Scent stop är absolut bäst men efter det ytdesinfektion, finns bakom disk på apoteket.

giffan
0

#11 Inga nya katter här då vi bor långt ut i skogen, eller jo någon vildkatt isåfall.

Har sett alla tre kissa på fel ställe… men vem som gör mest vet jag inte. 

Ska verkligen testa. Igår såg jag ena katten vandra runt, gjorde då snabbt rent lådan och fyllde på sand, och han gick genast dit och kissade. Så kan ju vara det som varit problemet.

~ Anneli ~ 

Jourhemmet
0

#12 De enda vildkatter vi har i Sverige är lodjur. Har du bara en låda till flera katter???? Då förstår jag varför det blir kiss på golvet. Fler lådor med finkornig klumpbildande sand, tex Extreme classik. Fyll varje låda med tio cm sand då katter vill gräva ordentligt. Lådorna ska sedan rengöras flera ggr om dagen, katter är renliga djur. Och inga huvar och luckor på lådorna.

[Skörbjugg]
1

#10 man brukar dock säga att man ska ha samma antal lådor som man har katter + en extra. Det kanske kan vara så enkelt? :)

giffan
2

#13 ja förlåt… skrev lite klumpigt, menade hemlös… som hittat ut i skogen, och visst Lo har vi ju här iof, men det har vi haft länge och dom brukar inte vara så nära.

Och nej naturligtvis har jag flera lådor. Och ja jag har klumpbildande sand. jag e inte idiot bara för jag hakade på om råd. 🤔

Det jag menade var att jag såg ena katten (som jag sett tidigare kissa på golvet) vandra runt, och gjorde då snabbt rent närmaste lådan och fyllde på med mera sand (fast det var ganska bra med sand i) Om det var det som va problemet tidigare vet jag inte. Gör rent alla lådor med jämna mellanrum, dock alltid morgon och kväll och sedan löpande när jag lixom hinner..

~ Anneli ~ 

Jourhemmet
0

Ok, det är nog så att de känner lukten när du tagit bort kisset och då ska de andra revirmarkera där också. Det kan mycket väl vara en ny katt på deras revir. Har något nytt hänt hemma, någon flyttat/flyttat in. Nya djur, barn? Prova gärna även Feliway och koppla in i väggen. Aldrig skura kisset med något som innehåller ammoniak.

giffan
0

#16 Det är nästan aldrig kissat på samma ställe..

Inget nytt, allt är nog som det brukar..

~ Anneli ~ 

Katthemsmatten
0

#17 Tror ändå att det är någonting som stör dina katter. Är alla helt friska? (Kollade av veterinär?) Ingen stress i familjen eller annat som kan påverka? Ofta är det enormt små förändringar som vi inte tänker på själva som kan skapa problem i kattgruppen.

Samma sak gäller TS. Det kan vara att din katt tycker att den lille tar för mycket tid/plats.

Medarbetare Hittekatter iFokus

giffan
0

#18 Nej inte kollade av veterinär, på länge faktiskt. vad ska vi kolla menar du?

Stress i familjen, nää inte värre än vanligt. Och förändringar kan ju hända lite nu och då utan att man tänker på det som sagt… Men har aldrig haft några katter som reagerat så här på det isåfall. Och den yngsta av dom som ev kissar inne är nu närmare.. 5 år kanske.

Jag har iaf ökat på sanden i lådorna och har lite extra koll för rengöring och peppar peppar så har inga flera olyckor inträffat. Men jag törs inte ha mattor osv på golven.

~ Anneli ~ 

Jourhemmet
0

kattstatus.se

giffan
0

Redigerade för jag förstod nu att du ville jag skulle läsa där…

~ Anneli ~ 

Katthemsmatten
0

#19 Allmän hälsokoll. Katter har en förmåga att upptäcka sjukdom hos andra långt innan vi gör det.

Undvik att ha mattor på golvet under en hyggligt lång tid för att inte riskera att han börjar kissa där. Det kan ta lång tid att bryta ett sånt här mönster.

Stresskänsligheten kan vara olika hos olika individer, såväl hos katt som människa. Det du upplever som 'samma' kan vara en fin uppskalning i kattens mening.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Idihs
7

Tack alla för era tips och rekommendationer. Har testat vaxduk, fairway och ökad sand i lådorna. Peppar peppar här med så har lilla kisen inte kissat i sängen på en och en halv vecka trots att hon varit där flertal gånger. Nu istället gör hon sonen sällskap i sängen gebom att agera snuttedjur ;) Håller nu tummarna att det fortsätter så :)

Tjeja
0

Håller tummarna med dig! :)