När räknas en katt som vuxen.
Vi diskuterade detta och jag kom på att jag hade ingen riktigt bra svar.
Vad säger ni?
/Maria
Ja alltså på kattutställningar räknar man vid 10 månader… vilket är ju rätt passande även fast detta kan variera lite mellan olika raser och individer när de är färdigvuxna och utvecklade i temperament och könsmognad.
//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike
OK, tack🙂 Jag gissar också att det kan variera med personligheten men som sagt så är det kul att veta "normen"
/Maria
Jag brukar säga att katten är vuxen när den är 1 år, tills dess en ungkatt, typ tonåring.. :)
Jo precis vissa raser mognar ju könsmässigt tidigt men det betyder ju inte att de är färdigvuxna. Men som sagt man kan säga 10 månader är normen :D
//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

Kroppsligt brukar en katt vara vuxen vid 1,5 års ålder. Den sista utvecklingen går rätt långsamt. Mentalt kring 2 år. Det är dock väldigt olika. Det finns även vissa raser som mognar senare både kroppsligt och mentalt.
det är ju väldigt olika beroende på kattens ursprung också. Simbas mor är tex Brittisk korthår och de växer ju ganska länge. med tanke på att han inte är renrasig britt så är det ju svårt och säga om han kommer växa mer eller ej. tycker han än så länge fortsätter att grovna och bli mer muskulös men tror att det borde börja avta snart. han är ca 1,7 månader idag.
För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?
Jordbrukarverket säjer 12 månader men sen som sagt det variera mellan katter och om man medan mentalt eller kroppsligt vuxen.

#7 Det är mest hur katten räknas rent lagmässigt. Man får ha max 9 katter över 12 månader. De som är yngre än 12 månader räknas inte (förutom att man sen måste ha tillstånd för att få ha dem kvar när de blivit 12 månader gamla).