Min katts läskiga öga
Hejsan, för någon/några månader sen så skrev jag här angående min katt som hade något konstigt med hans egna öga. Det var så grymt många som sa åt mig att ta katten till veterinären. Jag har inte gjort det än, och mina föräldrar tycker vi inte borde göra det eftersom det bara kommer ibland. Jag tänker nu skriva exakt med detaljer m.m och höra om folk fortfarande tycker att jag borde ta honom till veterinären! För er som inte vet, Jag har en hankatt på 12 år. Det sista halvåret har hans öga varit svullet och han har fått väldigt mycket ögonklet + hans hinna är framme lite över ögat och är svullen och röd. Detta som jag ljust beskrev kommer fram ibland. Ibland är han jätte svullen och kletig i ögat och ibland är han helt fin och okletig i ögat. Han äter torrfoder och han är en utekatt. Han har en kompis här hemma som är för någon månad sen ett år. Hon har dock inte samma problem, hon mår jätte bra. Snälla, hjälp mig och min bästavän! Borde jag kontakta veterinär?
låter som om han till och från har ögon infektioner och det gör ont och kan skada hans öga permanent så gå till veterinären så kan du få salva så din älskling sliper lida.
Tack så mycket, ska se till att ringa!
Vad bra att du står på dig ang. dina föräldrar ❤ Det där låter mycket likt min honkatt. Hon har sådana besvär till och från. Det hon får är en ögoninflammation (uveit), orsaken är okänd men vi har varit hos veterinär för det. Det gör nog ordentligt ont i ögat så bra att du ringer!
Vi gör så att när vi märker att det är på gång så sköljer vi ögat direkt med ögondroppar, ordentligt i flera dagar så man ser att allt gojs försvinner med dropparna. Torka bort med kompress. Det kan också behövas en bakteriedödande salva som heter Noviform. Den lägger man längs nedre ögonlockets kant och stänger sen ögat och gnuggar runt lite lätt. Det är ett dundermedel om katten är svullen och rinnig i ögat, i alla fall för vår katt.
Ni bör såklart åka till veterinären men jag ville ända tipsa om vad vi gör då vår katt blir inflammerad i ögat. Både ögondroppar (använder "Opti baby" för barn), kompresser att torka med och salvan Noviform finns på Apoteket, och det är inte dyrt.
Lycka till!
www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter
När det gäller ögon och problem med ögon ska man alltid ta det allvarligt, oavsett vilken art det är som har problem med ögat/ögonen! Vi har bara två ögon och de går inte att ersätta om vi skulle bli blinda, samma sak gäller för katter. Kan det vara någon form av allergi eller något som ger infektioner ibland som går över av sig självt? Hur som helst bör ni ta katten till en veterinär :)
Mvh Linn