Kastrering hona TIPS!
Vår honkatt ska kastreras på fredag morgon, vill gärna ha lite råd/tips om hur man ska ta hand om katten på bästa sätt. Utöver vad veterinären säger, alltid bra med andras erfarenheter!
Har två vilda hundar också, vilket enligt mig kanske kan krångla till läkningen? Har fått tipset att den ska ta det lugnt själv iaf i en dag, och att krage inte alltid är nödvändigt.
Be om självupplösande stygn så slipper du tratt och återbesök. Var hemma med katten första dygnet så att du ser att hon verkar ok. Stäng in henne i eget rum ngr timmar när ni kommer hem om du har busiga hundar då hon behöver lugn och ro. Ingen mat under natten innan men gärna vatten.
Jag har aldrig tratt på mina jourkatter och det har alltid gått bra. Men du får ha ordentlig koll i början så att hon inte är där och tvättar frenetiskt, lite slickande gör ingenting.
Mycket individuellt hur snabbt de blir pigga. Låt henne äta när hon är redo för det, då det inte är någon risk för aspiration när hon är så pigg att hon gått till matskålen. Spyr hon så kommer det bara ut, ingen fara.
Se till att öronmärka henne samtidigt då katten måste vara sövd för detta, viktigt även om hon är innekatt. Och glöm inte anmäl idnumret till skk.
#1 Tack för all bra information! Ska säga till om självupplösande stygn, skulle vara riktigt bra. Blev ett allt-i-ett paket med kastrering, IDmärkning och vaccination.
2 ring redan på måndag och hör ang stygnen är mitt tips men tycker ofta dom tar självupplösande stygn. Bor du så du kan ha katten kanske lite hundfritt om dina busar ska leka med henne? tänkte kompostgaller o ha maten,vatten,låda så hon får vila ut iaf dom närmaste dagarna efter kastreringen utan att dom ska busa med henne.