Utställning av huskatt
Hej! Är nyfiken på utställning av huskatt. Funderar på att testa ställa ut min ena hane. :) Undrar om oddeyes är tillåtna? (Har för mig att polydaktyli inte är det) Finns det någon maxvikt? Vad är tillåtet och inte? Att katten ska vara id-märkt, kastrerad, vaccinerad och frisk är ju en självklarhet. Ös på med info! Ska gå med i en kattklubb efter vi flyttat :)
No time to waste, only time to treasure.
Oddeye borde vara tillåtet då det inte är något genetiskt fel så att säga, polydaktyli är inte tillåtet och inte stubbsvans heller om jag inte är helt ute och cyklar. Annars så är det bara att katten är vaccinerad, kastrerad, id-märkt, har huskattsbevis, frisk och välskött som gäller och ja relativt lätthanterbar av främlingar och inte aggressiv mot andra katter då så klart =) Den ska helst inte ha något synligt raskattspåbrå men det är lite si så där med det, det verkar mest vara en smakfråga från domare till domare men merparten är emot det. I och med att det inte finns någon rasstandard för huskatter så finns det ingen maxvikt, om det nu inte handlar om feta katter då men då är det en helt annan sak, men om det är att katten är stor och grov rent allmänt så är det fritt fram.