Huskatter iFokus

Huskatter

Etikett04-beteende-hälsa-sjukdomar
Läst 2720 ggr
IdaL
2

Fruktansvärda fel!

Jag är arg som ett bi och känner jag måste skriva av mig lite 😡

Åkte med en bekant akut till veterinären igår med deras katt som troligtvis blivit påkörd/slagen. Han var rent blåslagen och var i vissa lägen knappt kontaktbar.

Väl hos veterinären började han med en halvdan undersökning. Kände på ryggraden och revben samt lyssnade på hjärtat. Därefter var det en röntgen som stod på plats. Den började också oroväckande dåligt, då det tog 3 bilder innan han fick en bra bild trots att katten låg blick stilla. 

Röntgenplåtarna visade inget så det var ju alltid positivt då vi befarat att han hade fraktur på ryggen. Men något var ju fortfarande fel. Så då bestämde sig veterinären för att ta ett ultraljud. Det kändes också inte alls bra. Börjar med att han frågar om vi kan hålla katten på rygg på ett stenhårt bord när stackarn har så ont att han skriker när man vänder på honom. Jag blir irriterad och undrar vad det är frågan om, har han ingen vagga att lägga katten på eller åtminstående något mjukt?! Inte för ens då går han och hämtar något mjukt som vi kan hålla honom på.

Ultraljudet tog ett bra tag. Han kolla länge och noga på magen. Men jag var ganska missnöjd med även detta. Då han säger att "där är något som inte brukar vara där". Han säger han tror det är en blödning, men är inte säker?! Jag försöker få reda på VAD för blödning för det är rätt så viktigt att veta. Blöder t.ex. ett stort organ är det ju ytterst akut.

Därefter är undersökningen slut. Varpå veterinären ordinerar metacam i 4 dagar och om det blir sämre så måste vi åka in. Vi blir såklart otroligt konfunderade över att man skickar hem en katt som uppenbarligen är väldigt illa däran? Men tankarna säger ju att det kanske inte är så farligt då trots allt? Det är ju ändå en utbildad veterinär som ger oss ett utlåtande. Vi bestämmer oss för att ringa en annan klinik för att rådfråga imorgon.

Väl hemma berättar min vän att katten jämrar sig inte längre, vilket är positivt ju. Men jag kan tro att det är pga. smärtlindringen börjat ta verka, som han för övrigt inte fick fören EFTER undersökningen?!

Vad är kontentan av detta då? Katten avled dessvärre imorse, själv dog vill säga. Helt fruktansvärt är detta!!! Hur kan man som veterinär skicka hem ett djur som är så illa därran?! Det hade väl ändå varit bättre att säga åt min vän att det är bättre att låta honom somna in.

Det skär något så fruktansvärt att veta att han lidit ett helt dygn när vi kunde gjort slut på lidandet direkt. Förbannade jäkla veterinär!! Min stackars vän är helt förstörd. 

Vila i frid fina vackra Gustav! 😭❤️

MrsGoldfire
3

Fy så ledsamt! 😢 Verkligen en kass veterinär, stackars katt och stackars er!

*Ni behöver inte älska mig, jag vill bara vara med på ett litet hörn

93mli
4

Åh, jag förstår din ilska. Det där låter inte okej. 😕 Här finns information om hur man gör en anmälan om ni känner att det är något ni vill göra. http://www.vetansvar.se/introsida/startsida/hurdugorenanmalan.4.778a5d1001f29869a7fff2241.html

Peak303
1

Nej fina Gustav.. 😭❤️

Fy f-n säger jag bara. En veterinär ska vara kunnigare än så 😡

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Magi-cat
0

Tråkigt att höra! 😢
Ibland finns ju ingenting man kan göra, men att känna att mottagandet hos vetten inte blir så bra som det borde, gör allt ännu värre. Det är så viktigt hur man blir bemött!
Ni gjorde i alla fall vad ni kunde…

❤️🐱🌺

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

IdaL
2

#2 Tack för länken! Ska skicka över den och se om dom vill anmäla.

Tycker själv det är helt bisarrt! Sådana rutin saker som att kolla slemhinnor (mun/ögon) gjorde han inte. Det fick jag fråga om han inte skulle göra? Jag menar är slemhinnorna bleka är det en enorm varningsklocka på att kroppen håller på att sluta fungera. 
Hoppas verkligen dom väljer att anmäla, en sådan människa ska inte få vara veterinär! Tänk om det handlade om en människa? Då hade personen ifråga varit long gone. Tycker det är precis lika illa som med våra djur!

Jag är så himla arg och besviken. Mest arg är jag över att katten har lidit något fruktansvärt. Det ska ingen behöva göra!

93mli
5

#5 Så ska det ju absolut inte behöva vara. En veterinär ska kunna göra sitt jobb utan att ägaren påpekar rutingrejer. Om han nu inte visste vad han skulle göra hade han kunnat ringa en kollega om rådgivning. 

Med tanke på bemötandet och okunskapen hos veterinären tycker jag att din vän borde anmäla, så att sånt här inte händer igen.

IceJossan
4

Detta måste ju anmälas! Klart som f*n att katten borde ha lagts in!! Det var väl en invärtes blödning som de borde ha åtminstone försökt gjort något åt!! Man skickar INTE hem ett så skadat djur som man dessutom upptäckt en trolig blödning på!!

Stallmima
0

ANMÄL!!!!!! Tröstekramar till kisses familj   <3

Jassan
0

Anmäl så inte en enda katt till behöver vara med om detta!!!

Fy bubblan vad arg jag är nu. 😡

Stackars stackars katt!!!!!!!!!!!!!

https://jazzans.wordpress.com/