Huskatter iFokus

Huskatter

Etikett01-allmänt
Läst 1734 ggr
Cahira
9

Kastreringar!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Yes! Jag fick äntligen igenom viljan att kastrera några katter! Vi kunde bara kastrera två honor denna gång men det är en mycket god start! 👍

Frostbite och Summer är alltså numera pensionerade från att ha kattungar! 🏆

Detta är alltså bara en tråd över att dela min glädje och inte en tråd att diskutera mer kattungar eller inte kattungar på huskatter, den diskussionen blev jag lagom less på sist. Jag bor i USA och katterna är egentligen inte mina även om jag bor här och hjälper till på gården. 

Det är så härligt att se dom nu, surf*ttan Frostbite är så kelig och gosig nu! ❤️

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

CatchFatch
0

Vilka sötnosar! :D

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

Cahira
0

Tack! :) Frostbite har lite av ett utseende bara en mor kan älska iom frostskadorna på öronen (hon var namnlös då jag kom hit så tyckte queen frostbite passade bra på henne) men hon är en underbar katt. :) Summer likaså. ❤️

Cahira
0

Summer (har mycket varm personlighet så hon fick ett varmt namn)

[akumas7]
1

Vilka härliga katter och stort Gratis till de pansionerade katterna som sliper deras hemska gammla liv. Jag jobbar på katthem med så jag vet om problemet och kan inget annat en säga gratis! Lycka till att få nya hem till de små damerna ;)

CatchFatch
0

Frostbite ser lite ut som min (nyligen avlivade) katt! Hon hade en bit av sitt ena öra hängande efter ett kattslagsmål och hon var alltid sjuk (- veterinären hittade inte vad som var fel).

Cahira
1

#4 Inga nya hem inte, bara kastrerade. :) Om de omplaceras blir de avkloade o grejer, så de flyttar ingenstans. De bara slipper bördan att bära ungar varje år. 

#5 beklagar. :(

CatchFatch
0

#6 Tack. :) Fick henne när jag var 6-7 år och är nu 21 så hon hängde med ett par år! Har hennes syster kvar hos mamma men det märks att de är gamla!
Hur skiljer sig kattägandet mellan USA och Sverige? Varför blir de avkloade?

Cahira
0

#7 Åh! Det är så mysigt när de får vara med oss länge. ❤️ Frostbite är runt 8 år nu. 

De avkloas för att amerikaner vill inte ha sina möbler sönderklösta och tycker operation är lösningen. Det är lättare att köpa tratt till sitt djur i djuraffären än det är att köpa en bra klosax till både katt och hund. Det skiljer sig oerhört mycket mao. 

Jag bor på en cattle ranch hos en vän och om vi inte har utekatter så får vi enorma skadedjurproblem tyvärr vilket skapat oerhört starka diskussioner här. Jag orkar inte gå in på det mycket djupare men djurens status här är otroligt värdelös överlag. Till och med hästar skänks bort gratis.

CatchFatch
0

#8 Jag förstår att det blir diskussioner här! ;) Läs vilken tråd som helst som jag skrivit på detta forum och det finns alltid någon som vill börja ett tjafs. :P

Så annorlunda det kan vara med folk! För det finns ju ställen (i USA) som gör ALLT för sina djur och så finns det rötägg som hamnar på tex ASPA på tv. "/

Och så skönt för djuren att du hittat till denna ranch! :D

Cahira
1

#9 Jag trodde jag var förberedd över hur USAs djurhållning skulle vara iom Dog Whisperer, Animal Police etc. Jag blev ändå otroligt ledsen av att se valpar och katter på djuraffärerna, fiskar som lever alldeles för smått i djuraffären, avsaknad av ordentliga pälsvårdsartiklar, m.m.

Och när jag hörde att de allra flesta hundar Mike haft genom åren var hundar som kastades ut på vår väg blev jag helt förfärad. Precis som katten Ninja råkade ut för i fjol. Normalt hade de andra jagat bort henne från deras revir men tror de reagerade annorlunda över att hon var högdräktig, vet inte. 

Alla vet att Mike bor här, alla känner honom i denna by. Så vi tror att det var nån som visste att han tar hand om alla djur han kan som kastade ut henne med flit. Ynkryggar. :/

Mike är en toppen djurälskare egentligen. Han är lite utdaterad men djuren sköts väldigt bra. Katterna har isolerat uppvärmt katthus, alla djuren har tillgång till skydd, får bästa möjliga maten, och korna brännmärks inte och stressas inte som många andra gör med fyrhjulingar eller liknande. Han har istället lärt dom att komma då han ropar så det behövs ingen vallhund heller. Han har rätt så speciell koppling med dedär korna, han kan välja ut en av dom och bara gå med dom dit han vill ha dom, behövs inte repas eller annat. Riktigt häftigt. :)

Han rent av sköter om naturen och vildlivet vilket är fruktansvärt sällsynt här. Alla är så pengagalna att de besprutar allt land de äger och inget kan leva längre. :/ De massjagar till den grad att snart finns inget vildliv kvar. Vad vidrigare är att dom kör över djur med flit för att dom av någon anledning tycker det är kul eller bara inte tycker om den typen av djur. Skunkar, opossums, sköldpaddor m.m. 

Jag är glad att jag hamnade på just denna plätt i landet, helt klart.

CatchFatch
1

#10 Herregud! :( Jag trodde som dig att det var bättre där, men som du beskriver så verkar det verkligen inte så!

Nästan så man vill komma förbi och träffa denna Mike! Låter som ett helt suveränt jobb han gör! :) 

Och att kunna göra så raka motsatsen till vad andra gör är mycket beundransvärt även om det kan ses självklart för oss djurälskare så vet jag att det finns många som anser att djur inte är värda mer än ett gruskorn :(

Cahira
1

#11 Ja och då har vi inte ens nosat på fetman ens. Husdjuren är lika feta som ägarna. :/ Jag blev jättechockad då jag såg en slimmad labrador. Är jättesällan man ser folk gå på promenad med hundarna. Sele för katter tror jag inte ens finns att köpa här, kan inte minnas att jag sett något. 

Jag har hört både ena och andra som andra stater men detta är vad jag bevittnat i Minnesota som är ungefär lika mycket "bonneland" som skåne ungefär om inte mer. 

Men ja, normen här är att skänka bort kattungar och valpar vid 6 veckor vilket jag blåvägrar att göra. Över min döda kropp. En katt som kommer in på humane society har 50/50 chans att bli avlivad oavsett personlighet. De så gott som väljer på färg eftersom amerikaner väljer mer med ögonen än med huvudet. 

Näe fy, djurstatusen är så himla värdelös att det får mig att må illa. Därför jag hellre håller "mina" kattungar här på livstid än att ge/sälja dom till vemsomhelst. "Jag" tar dom ju till livet för att jag behöver jägare så jag ser mitt ansvar för dom gäller för livstid. 

Vi skulle ha kastrerat Ninja med men i live trap fällan satt en opossum, inte en katt, tyvärr. Hon har noll tillit för människor. :/

CatchFatch
0

#12 Jag vet inte vad jag ska skriva.. Jag blir helt.. stum.

Dock så vet jag att selar finns för katt, för det såg jag på han.. kattmannens program :P ;)

Hur kan man skänka bort så små katter?! :O Jag har haft ett par kattunge kullar och när de är 15veckor så känns de fortfarande för små! Och jag oroade mig alltid för om de skulle klara sig utan syskon och mamma :(

Vet hur det känns att inte kunna kastrera en katt när man har planerat det :(

Cahira
1

#13 Åh ja, Jackson! 😎

Riktiga rasuppfödare har bättre koll helt klart, vilket är åtminstonde positivt.

tlover
0

#13 nog för det var ju vanligt förr i Sverige också, eftersom man inte visste bättre. Alla dom katter vi hade som liten som var köpt var hämtad vid 6 veckors ålder.

Däremot anser mamma nu (då man vet bättre allmänt när det gäller katter) att det var för tidigt och det var antagligen därför dom katterna var lite "annars"

Vi hade ju också tex nätgolv på kaninburarna (vilket är förbjudet nu) (däremot inte i "bo delen" om jag minns rätt) Men utvecklingen går ju ständigt framåt (nu har vi inte det om inte det är betesburar tex)

l'm back

CatchFatch
1

Idag har våran ena hona kastrerats hon med ^^ Sitter här och klappar henne - är dock förvånad att hon är så mycket piggare än hanen vi kastrerade. :O

Cahira
0

#16 Samma med Summer, hon var alert och redo för äventyr, Frostbite var lite mer groggy dom första timmarna hemma.

CatchFatch
0

#17 konstigt det där! :)
Jobbigt bara att behöva vakta henne så hon inte slickar sig på såret :( Tratten vill hon verkligen inte ha - så jag gjorde en "krage" av strumpbyx ben men den åker av om hon tar i med tassarna

Cahira
0

I vårt fall så kastrerade de utan stygn och hade ett smärtstillande implantat samt att såret var megalitet så det gjorde ingenting om dom slickade på det.. vilket dom inte gjorde.

CatchFatch
0

#19 O.o Aldrig hört talas om att man gör så.. iaf inte i Sverige. :O

Cahira
0

#20 Jag är inte i sverige. :) Var stygnfritt då jag kastrerade hunden med.

CatchFatch
0

#21 Nej jag vet :P Jag ändrade sedan till " Iaf inte i Sverige" :)

Cahira
0

#22 Ah sorry! ^^