Skrapar på dörren.
Hallojs!
Vi har en liten filuring till katt som heter Ella. Ella är duktig på alla sätt och vis men hon har en irriterande vana. Vid deras låda i hallen finns dörren till förrådet och på nätterna gillar Ella att vara där och skrapa efter att hon varit på lådan. Lådan är gömd inuti en möbel och hon skrapar först i lådan, sen på dörrmattan utanför lådan och sen, inte varje gång men oftast, på förrådsdörren.
Jag har läst nånstans om att man kan sätta upp självhäftande plast men sådant har jag inte hemma. Tänkte om ni har några tips på annat man kan sätta på dörren så att hon inte skulle skrapa på den. Tejpa fast aluminiumfolie kanske?
Jag använder aluminiumfolie - det funkar! Good Luck! Aa.
"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.
Tror du att det kan hjälpa med en större låda med mer sand i? Katten kanske vill krafsa i lådan, men behöver mer plats, och om hon upplever det som trångt så krafsar hon utanför istället.
"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen
Lådan är gömd i en möbel från Ikea. Mellan utgången i lådan och själva lådan finns det en dörr matta som de skrapar på ibland. Själva dörren är en meter från lådan. Tror mera att hon vill in i förrådet.
Jag har hört någonstans att katter ser stängda dörrar som personliga förolämpningar…
Skulle det fungera att sätta något på dörren som hon får klösa på? En liten klösbräda i papp som de brukar ha i djuraffären, en mattbit ed? Det löser ju inte kattens problem att komma in i förrådet, men det löser kanske ditt problem så att du slipper få en riven dörr.
Om du inte kan låta katten vinna och öppna förrådsdörren en springa på kvällen förstås. Men det beror ju på hur det ser ut och om det fungerar rent praktiskt för övrigt. Det kanske är ett ställe du inte vill att katten ska komma in på.
"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen
Det är mest ljudet som stör, hon har varit duktig på att inte förstöra dörren. Tror jag har lättast att sätta upp lite aluminium folie med tejp för det skadar inte dörren. Hade vi ägt Lägenheten hade jag gärna satt upp en dörrmatta på dörren(hon älskar dörrmattor). :) Och jo, katter anser absolut att de ska ha tillgång till precis alla ytor. Matte är dum som säger nej ;)
Hoppas det fungerar! Det skulle vara roligt om du fortsätter berätta hur det går och vad som fungerar.