Akut hjälp ang. jourkatt
Hej allihop. Jag har ett problem här hemma. Tog i förrigår hem en jourkatt på två år. Sedan innan har jag en honkatt i samma ålder här hemma. Jourhemmet bestämde sig för att Esperanza, som jourkatten heter, nog skulle passa bäst hos oss.
Hur som helst, min katt fräser på Esperanza varje gång hon ser henne. Problemet är att Esperanza är en väldigt väldigt snäll och blyg katt och gömmer sig under sängen, i torktumlaren, bakom tvättmaskinen och vågar ej komma ut då hon vet att min katt kommer ''säga åt henne'' att gå in igen. Min katt har inte attackerat henne fysiskt vad jag sett utan det är dessa fräsningar med ragg på ryggen.
Vad ska jag göra? i två dagar har hon gömt sig. Hade det bara varit jag hemma hade jag inte oroat sig för då hade hon kommit fram förr eller senare men med min katt som vakt så blir det väldigt svårt.
Vi har en stor och öppen lägenhet med inte många gömställen förutom i sovrummet och badrummet. Jag funderar på att ta ut Esperanza från badrummet och ha sovrum och badrum stängda när jag är hemma. På så sätt blir katterna ''tvugna'' att möta varandra MEN under min vakt. Sedan på nätterna ordna det på annat sätt. Vad tycker ni om det??
Jag skulle nog låta katterna vara, två dagar är inte så lång tid. Se bara till att jourkatten har mat, vatten och låda i närheten. Att tvinga ihop katterna kan bädda för revirbråk från din katt.
Jourkatter är ofta otrygga och det bästa är att låta dem ta det i sin egna takt. Försök spendera mycket tid i det rummet katten är i så hon vänjer sig vid dig och vet att du är en trygghet. Det kommer förmodligen ta ett tag innan hon är så trygg att hon är med er ute i resten av lägenheten.
Stäng in jourkatten i ditt sovrum med vatten mat och låda. Låt henne där få landa några dagar först, inte okej att släppa ihop dem direkt när jourkatten är så undergiven och blyg.
#1 och #2 okej tack! Alltså detta jourhem verkar inte veta mycket dom. Jag var så glad av att en kvinna därifrån kom och lämnade katten och skulle vara med i introduceringen mellan katterna. Det hon gjorde var att hon öppnade Esperanzas bur, putta ut henne och klart. Hon sa att jag ej skulle sära dem åt i rum. Jag hade nu i efterhand önskat mig en lugnare introducering men självklart litar man på de. Jag ringde dit nyss och de sa att min idee lät strålande om att ''tvinga möte''. Det är så frustrerande när alla säger olika…. Jag vill ju bara det bästa men ska göra som ni säger. Hon får vara i mitt sovrum i ett par dagar
Man får ju hoppas på att föreningen såg till att katten är ordentligt avmaskad, ohyrebehandlad eller inte bär på någon annan smitta då, om katterna släpptes ihop på en gång. Annars lär du ha en del att göra.
Och att din katt årligen är vaccinerad.
Min katt är självklart vaccinerad och vaccineras årligen. alla som skrivit i tråden (självklart alla andra också) vet ni vad detta kan betyda:
Jag tog in Esperanza(jourhemskatten) i mitt sovrum där jag och sambon sover. Här fick hon vara under några timmar först själv med mat, låda,vatten och en kattunnel om hon mot all förmodan skulle få för sig att skoja runt lite. När jag och sambon kom hem efter 3-4h ute på stan så satt jag med henne i rummet ett tag och pratade i telefon i sängen för att fortsätta få henne att kunna slappna av i min närhet vilket jag gjort sedan iMåndags då hon kom hem till oss. Jag tänkte att sovrummet var en bra plats då det är här vi sover. Hon är väldigt skygg och gömmer sig överallt men gissa vad. Vaknade av att jag hörde henne jama. Hon och min katt som är i resten av lägenheten (utelåst) jamar till varann. Men mest är det Espernza som jamar. Hon har hoppat upp i sängen och gnidit sig mot händer och armar. Ropar jag på henne så kommer hon och gullar lite. Men hon slutar inte jama, hon drack nyss massa vatten och var på toa, min katt börja precis o försöka öppna sovrumsdörren och dom är desperata att ses verkar det som. Jag undrar då vad betyder detta från Esperanzas sida, var bästa sättet att vakna på, av att hon går runt fritt i rummet, hoppar upp i sängenosv. Men samtidigt blir jag orolig att det kanske är något hon vill, förutom att komma ut. Har ni några funderingar? Kommer nog ej kunna somna om på ett bra tag så välkomna och skriv alla som ser :)
Kan bara poängtera att jag ej tror de är redo för möte, inte min katt iaf. Men frågan är mer, vad försöker Esperanza''säga'' genom sin jamning och ''personlighetsförändring''?
Hon börjar göra sig hemmastadd :) . Jag skulle införskaffa ett par kompostgaller och sätta för dörröppningen så de kan se varandra och hälsa utan att det finns risker för slagsmål. Man behöver inte ha dem hela tiden, men till en början kan man ju låta dem vara där lite då och då och sedan ha stängt dörren där emellan.
Att ha skyggisar i sovrummet är väldigt bra, de är ofta lite modigare när man ligger och sover. Då händer det att de kommer fram och vill kela. Så då kan man bygga en relation lite enklare. Roligt att höra att det går bra 🙂
Låt henne vara kvar i sovrummet ngr dagar. Är båda kastrerade?
#8 Oh tack för svaret! Ja det verkar som det, som att hon känner sig mer hemma nu. De på katthemmet sade att hon var skygg men tålde att bli klappad. Sen i morse har jag dock sett en helt kelsjuk katt som inte vill annat än att gosa, gud så söt hon är. Blir nog annorlunda när de bor i hem eftersom att de har så många katter på katthem och inte så mycket tid till varenda katt.
#9 Tacksam för svar! :) Ja exakt, så kände jag med att nu får hon vara i rummet ett par dagar, lära känna oss bättre och bli ännu mer sugen på att utforska lägenheten. Tänkte dra förbi Clas Ohlsson idag och köpa något form av galler man kan lägga för dörröppningen så de kan lukta lite på varann fast i tryggt avstånd. Är det för tidigt för det eller är det okej att börja idag? Esperanza verkar mer än redo i alla fall. De på katthemmet sa att det var perfekt att testa detta idag men känns tryggt och kolla med er först i alla fall!:)
Esperanza är kastrerad, inte min katt. Luna, som min katt heter, har inbokad kastrering i sommar då min ekonomi tillåter det bättre :)
Det är mycket mycket svårare att introducera en ny katt när någon inte är kastrerad, det kan bli rejäla slagsmål då din hona ska försvara sitt revir. Du kan även få problem med att din katt börjar revirkissa när hon har en katt i sitt revir. Tycker du ska boka tid så fort som möjligt, börjar hon kissa runt så är det svårt att bli av med beteendet.
#11 ser man på, och när jag frågade jourhemmet om det hade någon betydelse så sa de att det inte alls spelade någon roll. oh detta katthem, man förväntar sig att de ska kunna sin sak ju.. Min mor kommer på besök över helgen. Tycker ni jag ska be henne ta med sig min katt hem till sig i två mån??(katten trivs där som handen i handsken, hon är uppväxt där och flyttade ut med mig i samband med min första flytt nyligen) Eller tycker ni att jag ska ge detta en chans? Kastrering kommer ej att ske så länge jourkatten är här. Det är en kostnad jag inte alls räknat med, har inhandlat en massa kattsaker och specialfoder jourkatten ska etc etc.
Jag tycker du ska kastrera din katt Luna snarast, för säkerhets skull. Du kanske kan låna pengar av någon och betala av? Passa på nu i april när många veterinärer har rabatterbjudanden. Då kommer din kisse att få en bättre livskvalitet och mötet med jourkatten kommer att gå smidigare.
Fattar inte riktigt, är Esperanza från ett katthem/förening eller från en privatperson? Vem äger katten? Hoppas som #4 att hon är avmaskad och ohyrebehandlad.
Kan du inte låna pengar av din mamma och betala av? Har man djur så måste man klara av kostnader som kan komma. Vad gör du om din katt blir sjuk? Är hon försäkrad? Även med försäkring blir det väldigt dyrt.
Kattföreningen verkar inte vara det bästa. Man informerar givetvis ett jourhem om att befintliga katter måste vara kastrerade och vaccinerade.
#14 Jag har djur och jag klarar av kostnaderna finfint. Om min katt blir sjuk så tar jag henne till veterinären som vilken annan djurägare som helst och som svar på din fråga om försäkring så är hon försäkrad på Agria.
Att låna pengar är ej ett alternativ då jag har saker att lägga pengar på som är viktigare JUST NU. Självklart skulle jag skrapa ihop pengar om det ej fanns andra alternativ men det finns det och jag var förberedd för vad jag skulle göra om katterna ej skulle trivas ihop. Har pratat med vår veterinär och hon säger att kastration inte försäkrar att det ska bli bättre, att hon mycket väl kan fortsätta bete sig på samma vis mot Esperanza och då känner jag att jag ej vill ta risken att låna pengar och betala en summa på 1400kr när det ej ens är säkert att det fungerar på så sätt jag vill att det ska.
Min mor kommer hit ikväll och stannar helgen ut, om relationen katterna emellan ej utvecklas så åker min katt med min mor hem och blir kvar där tills min jourtid är över. Och oroa er inte, Luna känner mamma sedan hon var kattunge eftersom att jag och Luna flyttade ut från mor ganska nyligen tillsammans. Luna kommer tycka det blir kul och få spendera tid med vår mammis ett tag om så blir fallet! Där har hon sin hundkompis hon känt sen veckors ålder också!
Jag är tacksam för att alla tagit sig tid att ge mig tips och råd, tack! :)
Esperanza är en underbar katt, vi har redan fått en relation på så kort tid. Ärligt talat så vill jag att mor tar med sig min katt hem till sig så jag kan rehabilitera Esperanza på riktigt och fokusera på henne och vår relation enbart så att hon kan få sig ett livslångt hem snart istället för att fokusera på min katts beteenden. Sålänge jag eller mor är med så är Luna alltid glad, kelsjuk och underbar så jag oroar mig inte för min katt men jag vill fullfölja mitt jourhemsuppdrag och få Esperanza att blomstra! :)
Fint av dig att du tar dig an en jourkatt. Sedan som en nämnde kolla upp kampanjer som veterinärer har runt om i Sverige just nu. Om du anser att din mor skall ta med din katt så du får lära känna jourhemskatten bättre så gör det. Dock så nämnde du ju till katthemmet att du hade en katt hemma så dom kanske placerade ut denna Donna till dig för di hade katt hemma? En trygg katt kan hjälpa en blyg katt. Alla katter trivs inte som ensamkatt. Sedan så kan man få vara jourhem längre tid än två månader.
Jag betalar 890:- för honkastrering.
#17 Esperanza kommer från ett ''samlarhem'' så hon är van vid andra katter därför fick jag henne. Hon är mycket intresserad av Luna trots att hon samtidigt är rädd för henne. Jag antar att det var därför jag fick Esperanza eftersom att de visste att det ej skulle bli bråk från hennes sida. Jag har haft dom ute tillsammans i lägenheten övervakat, dvs att jag sitter mellan dom och då vågar inte Luna attackera Esperanza(hon har fattat att det inte är accepterat från min sida). Detta har jag gjort 1h i tre omgångar igår och de sista två omgångarna så var de så bekväma att de somnade på varsin ände av soffan med mig i mitten såklart. Jag blandade även deras dofter genom att klappa dem med samma hand. Sedan när jag gick ut på ärenden så hade min sambo släppt ut dom(dumma han) men då var det inga problem, de satt på varsin sida av soffan utan bråk. Sedan på kvällen innan läggdags så blev min katt lite arg igen men då stängde vi in Esperanza med oss.
Jag försöker att få det att lösa precis som du säger så vill jag att de kommer överens och kan vara vänner, jag vill ju heller egentligen inte skicka iväg Luna med mamma. Vi får hoppas det löser sig men efter detta jag nyss berättade så verkar de göra framsteg iallafall :)
Ännu en gång är jag så tacksam för alla som tar sig tid att skriva, älskar denna sida! ❤️