Bada katten
Hej!
Jag kanske ställer en dum fråga men jag fick höra av en hundägande kollega att man kan bada sin hund med grönsåpa. Jag undrar om det går även på katter? Jag googlade runt lite och på vissa sidor så får man positivt gehör kring det men jag tänkte kolla om det är någon som använt det och kan styrka detta?
Min katt fäller väldigt mycket just nu och jag tänkte att ett bad kombinerat med kam kan hjälpa henne att få loss lite överflödig päls :)
Har aldrig provat grönsåpa men yes original funkar väldigt bra. Man spär ut ett par droppar i ca 5 dl vatten och använder som schampo.
Fäller katten väldigt är det ett bra knep att använda en vanlig kökssvamp när man badar dem. Löst hår fastnar vid den.
Nej det ska man inte använda. Såpa har inte samma Ph-värde som katters och hundars hud så det är som att be om problem. Det finns massor med bra schampo och balsam för både katter och hundar. Behöver man bada sin katt eller hund bör man använda ett sånt. Diskmedel skulle jag heller inte rekomendera.
Varför inte bara bortsa och kamma katten? Är den smutsig också?
Jag ser ingen anledning till att bada en katt om den klarar av att tvätta sig själv. Men det är jag det, känner du att du måste bada din katt så använd ett schampo och balsam som är till för katter.
Mvh Linn
Har gått på pälsvårdskurs hos Eva porat och det värsta man kan använda är diskmedel och grönsåpa det förstör pälsen och tar bort styrkan i pälsen och sliter ordentligt på det. Ska man bada katten ska man köpa ett riktigt hund/kattschampo som både avfettar och ger näring till pälsen. Själv kör jag summerwind serien och är absolut den bästa enligt mig
K9 är också ett bra märke och finns på de flesta djuraffärer
Du ska ALDRIG under några omständigheter tvätta något djur med grönsåpa då den har fel ph värde och vid upprepad användning kan bränna sönder huden på katten!! Köp ett hund eller katt schampo istället! Vill du inte lägga dyra pengar på schampo så finns de bla dogmans kattschampo för 50 till 70 kr
//Odjuren
www.odjuren.com
Att det skulle "bränna aönder huden" på djuren är jag högst skeptisk mot. Man kan förmedla att det inte är bra produkter men överdriven information är bara löjligt. Ddssutom hade detta inget med pwngar att göra utan frågan ställdes bara för att jag hört att det fungerar. Och då diskmedel har bra PH i sig så tänkte jag fråga om någon visste _påriktigt_ ifall det fungerar.
Diskmedel funkar som sagt MEN det är inte bra för pälsen och man måste tillföra schampo efteråt i pälsen annars känns katten som en svintoboll
Du sa ju nyligen att det är det sämsta man kan använda, vilken är som att säga att det inte fungerar.
Enligt Eva JA men yes har andvändts många ggr innan av utställare som fettlösare innan de börjar schamponera katten men det visar sig slita och förstöra pälsen istället och få den att förlora lystern. jag kan säga att grönsåpa är det värsta du kan använda men yes kommer inte långt därefter. Som tidigare skrivit köp ett bra schampo som rengör grundligt istället för att använda yes eller såpa
Såpa bränner på huden! Träffat både hund- och kattägare som är konfunderade över "utslagen" djuret har… då har dom badat hunden med grönsåpa!
//Odjuren
www.odjuren.com
Jag har alltid använt milda och parfymfria schampon för människor när jag tvättat mina katter. :) Samma sak när jag tvättat hästar, men då ibland med parfym också iofs.
Vi använder katt- och hundschampo, samt balsam, från espree. Det kostar en del, ja, men det är också väldigt drygt. Jag skulle nog bara i yttersta nödfall använda såpa eller diskmedel. Alltså om det var katastrof och jag var tvungen att bada katten bums, och inte har något annat.
Jag använder som #12 också espree och kan verkligen hålla med om att det är drygt! Jag har en cocker jag badar varannan-vartredje vecka ungefär och en flaska schampoo och balsam räcker ett år. :)
Mvh Linn