Huskatter iFokus

Huskatter

Etikett00-om-sajten-och-ifokus
Läst 6571 ggr
IdaL
1

Klotterplanket

Här kan du skriva vad du vill (inom skrivreglerna), det är till som en liten chatt där man kan dela med sig och prata med andra medlemmar!

Välkommen att skriva här!

Fridaaaa
4

Härligt med en huskattifokus! 😃

👍

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

IdaL
0

#1 Härligt att du tycker det, hoppas på att många vill hänga här 😃 Älskar huskatter!

Fridaaaa
0

#2 Hoppas det 🙂

emjon
2

Det här var en intressant sida och du tar upp många bra saker som kattägare bör tänka på.

Älskar man katter och då speciellt husisar kan man nog inte låta bli att fastna på denna sida🙂

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

IdaL
0

#4 Tack så mycket, det värmer att höra att du tycker sajten har bra innehåll 😃

Jessicahagstrom94
1

Jättekul att det kom en sån här sida! :)

Jonna har fått öronskabb, hon har fått sån där medicin som man ska ha på "nacken" för att ta död på skabben, men sen ska man ju sitta och ha i vätskan i öronen och göra rent, detta kommer hon hata.. är det någon som har bra tips på hur vi kan få henne att ta det lugnt och sitta kvar i famnen när man håller på ? Hon kommer göra allt i sin makt för att komma därifrån nämligen, det fick jag bevis på idag när jag skulle kolla om det fanns nåt i öronen på henne….

känner mig som världens hemskaste människa som måste hålla på så med henne fast hon verkligen hatar det…

IdaL
1

#6 Kul att du gillar sidan! :)

Tråkigt att kissen har fått öronskabb, det hade mina också för ett par år sen :(

Att hålla fast dom mot sin vilja är ju jätte svårt, särskilt när det kommer ett par rivande klor in i bilden.  Nu ska man ju inte jämföra kanin och katt, men när vi fixade med kaninen hos veterinären så lindade vi in honom i en handduk för att han inte skulle skada oss eller sig själv. Det kanske funkar på kissen? :) Annars får du försöka muta henne, mina katter tok älskar godis sticks som man kan köpa i djuraffärer, kycklingsmak är favoriten!

Jessicahagstrom94
1

#7 Ska absolut testa filt, men det är ju som du sa inte som med kaniner riktigt.. men det lär ju underlätta kan jag tänka mig :) inte lika lätt för henne att "hoppa runt" då?

IdaL
0

#8 Precis, om du kan linda in henne i en filt så får hon inte lika lätt att sprattla och ha sig. Lättaste är även om någon annan kan hjälpa dig, så att en håller i katten och en droppar/gör rent örat, det är jätte svårt att göra det ensam om man har en motvillig katt :)

Jessicahagstrom94
0

#9 Ja, jag har hjälp av min pappa som håller i henne, jag är "boven i dramat" och får vara den hemska människan som har i vätskan och gör rent, hah :(

IdaL
0

#10 haha hon förlåter dig nog ;) Det är ju för något gott! Om inget annat så får du fjäska lite för henne efteråt, brukar hjälpa en hel del.

Jessicahagstrom94
0

#11 Haha får ge henne lite godis och en massa pussar och klappar. ;) sedan när behandlingen är klar kommer hon ju märka att det inte var illa menat.. antar jag..

IdaL
1

#12 Klart hon kommer! :) Gör så efter varje behandling så vet hon vad som väntar på henne efter det "onda", då blir upplevelsen mer positiv! :)

Jessicahagstrom94
0

Precis🙂🐱 får försöka tänka så, så att jag inte känner mig allt för hemsk!

carlas
3

Jessicahagstrom94 - Detta med öronskabb och problem med medicinering/behandling ska så klart inte ligga här på klotterplanket. Jätteviktigt och ngt många av oss har erfarenheter av. Så lyft upp i egen tråd på forumet. Då kan vi hjälpas åt. Cool🌺

IdaL - Toppen med ny sajt för husisar!!❤️

IdaL
1

#15 Tack så mycket! 😃🌺

Fridaaaa
4

Mycket trevlig sajt!

Men trist när folk tar upp saker som nästan "idiotförklarar" vissa.
Hoppas verkligen inte att det blir mycket sånt, utan håller sig bra till trådarna,utan att "trampa" på andra osv 🙂

IdaL
1

#17 Tack! :) Jo, tyvärr är djurfolk lite eget ibland ;) Blir lätt konflikter på alla djursajter, men så länge man har ögon och öron öppna och griper in om det skulle bli för hetsigt så ska det nog gå bra! :) Mitt mål är en sajt där alla ska känna sig välkomna! Med eller utan kunskap!

Fridaaaa
0

#18 Precis det är så det ska vara, att alla ska känna sig välkomna 🙂

jollycox
5

Måste bara få berätta. Jag är kattvakt åt en supermysig huskattherre. Han bor på samma gata som mig så han är hemma hos sig, både ute och innekatt. Tidigare ikväll ville han gå ut och sen när jag gick för att släppa in honom så såg jag att han satt på broräcket så jag sa hej till honom. Då sätter han sig upp, tittar på mig, hoppar ner och springer emot mig samtidigt som han jamar för fullt. Ååh jag blev så glad :)

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

IdaL
2

#20 Åh så mysigt! :) Det är bästa känslan när dom kommer springande och man riktigt ser att dom ber om kärlek! Då vet man att man har en riktig vän :)

Jessicahagstrom94
0

#15 Fast jag fick ju svar på det jag ville här, så varför inte.

Nettan13
2

#22 INte direkt fel, men om du skapar en särskild tråd där ämnet anger vad du vill fråga om t ex "öronskabb", så kan andra som har frågor om öronskabb hitta samma svar som du fått genom att använda sökfunktionen.

Jag tycker "Klotterplanket" passar bra för sånt som t ex  jollycox skrev.

Just nu är det svängdörrstider hemma. Våra katter börjar vilja vara ute, men ändå inte, fast det kan vara roligare ute om det inte blir några köttbitar från matte även om vi tigger fint.

Jessicahagstrom94
0

#23 Jag vet.l Kände inte för att göra en tråd just då. :)

IdaL
0

Samma här! :) Min ena tjej har i princip bara kommit in och ätit idag och sen har hon velat gå ut igen. Hon har haft super skoj i vårvädret idag, jag såg hur hon "styggade" sig i skogen idag! Det är så mysigt att se när hon får sina glädje ryck och kutar runt och kastar sig upp i träd osv. Kan säga att det är en nöjd katt som ligger inne och sover nu :) Andra flickan har också varit ute, hon har dock mest varit med mig när jag varit hos kaninerna, då har hon legat och solat!

mallabralla
0

vira in tight i handduk kan ibland stressa katten mer och gör att den får panik känsla. var två, sätt katten i knät och tala lugnt, be en annan ta en penna och gnugga hårt i pannan på katten hela tiden, det gör att katten tappar fokus på det du sedan kommer göra. droppa i öronen, och sen klart. du kan också testa sätta en hårklämma i nacken på katten, det simulerar mamma katts korrektions bett och får katten att känna sig lugn. Lycka till!

Sajtvärd på Perser iFokus

Fridaaaa
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Findus låg på trappan igår och solade sig hehe Det älskar han att göra 🙂

[Emma--]
1

Roligt, känns som med alla kattsajter var det ju verkligen dags för en sån här sajt också :) 
Jag är dock endast medlem på katter iFokus men kikar ibland in på andra kattsajter också :P

Jessicahagstrom94
1

#26 Mjo, märkte det. det funkade inte alls med handduk heller, hon tycker inte alls om detta..

Får prova det du sa :) det med nackskinnet vet jag ju faktiskt, tänkte inte på det dock! tack! Det med pennan visste jag inte alls, ska prova. 

infogar en bild på lilltjejen också, som faktiskt var duktig och satt still efter ett tag i pappas famn när jag grejade med öronen.

Jessicahagstrom94
1

Är några som smäller i närheten nu.
Okej, det är nära till sista april.. men måste man på allvar smälla typ en vecka innan? Blir less på såna människor.. tur att man inte har rädda djur. Måste man ens smälla på sista april?

Gatukorsning
1

Älskade älskade huskatten min!

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Fridaaaa
3

Älskade katt ❤️

IdaL
1

Trevlig valborg allihopa! 😃🥳

Gatukorsning
5

En huskatt är en HUS-SKATT!

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

VildaVittra
0

#34 Näää, en huskatt är en katt som äger ett hus med bohag och invånare inkluderat.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

IdaL
0

Nu måste jag bara skriva av mig lite! 😡

Jag är så jäkla arg på att min lärare aldrig svarar på mejl. Nu har jag skickat två mejl sen igår förmiddag och fortfarande inget svar, och ändå ser jag hur hon är inne och ändrar i skolssystemet! Jag blir helt tokig!! 😡

Fridaaaa
0

#36 Ja visst blir man irriterad då.
Jag hade en lärare i förra kursen (går högskola) och hon svarade inte mig på en hel vecka, inte heller en annan klasskamrat. Men så skickade ytterligare en i klassen och henne svarade hon på snabbt.
När jag väl träffade läraren sen så sa hon att hon hade sett mailet men att hon hade skickat över frågan till en annan men själv ej fått svar därifrån. Då anser jag attman mailar och säger det 😮

IdaL
1

Alltså jag blir så ledsen!

Hur svårt kan det vara att kastrera sin katt?! Jag var inne på facebook precis och ser att en person har lagt ut en bild på sin katt med en nyfödd kattunge på golvet?! Hon har alltså lämnat höggravid katt och inte ens gett det ett ställe att lägga kattungarna på? Dessutom vet jag att det var inte många månader sen kattmamman hade en annan kull.. 😕😡

Fridaaaa
4

#38 Nej jag fattar inte heller svårigheten!
Har man ej råd att kastrera en katt eller råd att köpa en kastrerad katt, ska man ingen katt ha, om man släpper ut den alltså.
Fast även innekatter bör ju kastreras ifall de rymmer.

Stackars katt 😕

Jessicahagstrom94
0

Alltså…. man blir ganska sur när man har en stooor balkong som katterna har tillgång till hela tiden nu nästan, men ändå sitter Lukas vid fönstret och ska UT och gå i sele? Tänk om jag har annat att göra då? Tänk om Jonna blir avundsjuk eftersom hon är värsta nyfiken på vad som finns där ute? 

Nej, Lukas får stanna inne tills vi kan ta med Jonna ut med. Känner mig elak mot Jonna om bara Lukas får gå ut.

chade
4

Jag låg i sängen innan idag och läste, jag var väldigt inne i boken och den ''världen''. Rufus tyckte tydligen att det var slutläst för min del, han smög sig fram och jamade mig rakt i örat. Vilket fick mig till att hoppa högt med hjärtat i halsgropen, när boken inte längre var i vägen för att lägga sig på min mage så blev han nöjd… Fram tills jag började läsa igen, och lutade boken mot bröstet istället. Då trycker han in huvudet mellan boken och bröstet och tittar på mig med väldigt beklagande ögon. Katter och deras gosande i tid och otid, när man själv vill mysa och kryper upp bredvid dem i sängen så tittar de på mig förfärat och verkar tycka att jag är världens larvpotta 😂

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Jessicahagstrom94
1

Gud vad onödigt att förstöra trådar som är tänkt för bilder på huskattungar. När det är renrasiga kattunge-trådar, ja då är det helt OK och alla bah "ååh söööta" osv. Men huskatter, nä. rena fasan.

IdaL
0

#42 Håller med! Sen tycker jag att om man ska tala om att man tycker det är fel så kan man faktiskt göra det på ett ödmjukt och vänligt sätt :) Men det är min filosofi!

Jessicahagstrom94
0

#43 Det tycker jag också! :) det var faktiskt din tråd jag reagerade på, så jag vill säga; vilka gobitar! :D

chade
0

#44 vad är det nu som hänt?

IdaL
0

#44 Det är dom verkligen! Riktiga små söta busungar! :D

Jessicahagstrom94
0

#45 Hon la ut en tråd som skulle bli en bildtråd på hennes kattungar, men genast skulle folk kommentera hur dåligt det är med huskattungar osvosv.

chade
0

Jaha, ja det är väl typiskt :(

Jessicahagstrom94
0

#48 Väldigt tråkigt hur folk beter sig. :/

[Emma--]
2

Inte alla som menar något illa med det, även om det förstås är tråkigt när en bildtråd blir en diskussion istället.

Jessicahagstrom94
2

Lukas mös i skuggan på balkongen :)

Jessicahagstrom94
2

Och det gjorde även Jonna! 

Bilderna är tagna igår :)

Jessicahagstrom94
2

började fundera på en grej.. det vore roligt med lite bildtrådar här :)

till exempel.. katter i sele, sköldpaddsfärgade katter, bildtrådar för andra färger, hankatter, honkatter, busiga katter, före detta hemlösa katter, katter med andra djur

Vet att det finns några bildtrådar, vore bara roligt med fler. :)

IdaL
0

#53 Det var bra förslag! Det är bara o skapa bildtrådar för dom som känner sig manade :)

gmyra
0

#41 :D Jag brukar ofta lösa korsord i sängen innan jag somnar/stiger upp. När Fonz dyker upp "i vägen" för att gosa, "Okej, mysstund", tänker jag och lägger ifrån mig tidningen, varpå han istället går och sätter sig på den och hans intresse för att gosa har försvunnit. Tji, fick jag. =D

chade
0

#55 hahaha tänk att de alltid ska vara i centrum dagarna i ända! spelar ingen roll vad man gör, de ska alltid försöka fånga uppmärksamheten ifrån det :P

gmyra
0

Åh, jag är så besviken. Beställde en kattfälla, men eftersom det tydligen skulle ta minst 1,5 vecka att få den, så föreslog de att skicka en likadan, fast grävlingfälla, för det hade de inne. Tog för givet att de då sände den i tisdags.. Men ingen avi har kommit och inget kollinummer har jag fått, inte svarade de i telefon idag.

Det är till min lillkisse som försvann den 19 maj. Den 16:e juni fick jag färskt tips och sen dess har han hållt sig i närheten. Har ställt ut en koja och lägger ut mat. Försökt locka på honom, men han beter sig väldigt skyggt och springer iväg nästan så fort han ser en (även mig). :(

Vill att lillkisse ska komma hem NU!  Varför ska posten vara så långsam ibland. :(

IdaL
0

#57 Men åh, så jobbigt att posten ska ta sådan tid :/ Hoppas den kommer snabbt nu! Annars kanske du kan ringa till närmaste katthem och höra om dom kanske kunde ställt upp och lånat ut en fälla?

Hoppas du får tag i din misse snart igen! 🌺

Fridaaaa
4

Mys med Findus ❤️

Cahira
2

söt, sötare, kattunge :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Jessicahagstrom94
3

Varit ute med Lukas idag :) ca. 3 timmar var vi ute.

Jessicahagstrom94
0

Snacka om att Gefle katthem behöver folk som bokar katt/er! Det är helt fullt där och jag fotar för fullt för att marknadsföra.. Önskar att det var fler som i första hand tittar på katthem när de ska skaffa misse :(

Cahira
0

Skicka en insändare till lokala tidningen med några av dina bilder?

Jessicahagstrom94
0

#63 Det där var ett bra tips! tack 😊

VildaVittra
0

#63 Fast då är ju risken stor att folk impulsköper när de får det upptryckt i ansiktet när de öppnar morgontidningen. Är man ute efter en katt, så går man in på en annonssida.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Jessicahagstrom94
0

#65 Mjo, faktiskt sant.. men folk kanske inte vet att gefle katthem finns?

VildaVittra
0

#66 Då gör man reklam för katthemmet i tidningen, inte katterna.

jollycox
0

För någon dag sedan letade jag den här tråden. Klickade bakåt i 'senaste inläggen' men hittade den inte. Såg nu att den ju är klistrad. :P Så går det när dom har flyttat ner 'aktuellt just nu'. Tycker det är dåligt att dom gjort så.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Jessicahagstrom94
0

#67 Haha givetvis! Gud så korkad jag kände mig där..

Cahira
2

#65 Det beror ju helt och hållet på HUR man annonserar. Det är ju skillnad mellan "Hjälp jag är hemlös! Adoptera mig för det är synd om mig!" och "Detta katthem fungerar på detta vis och tar hand om dessa djur och adopteras sedan ut. Om du funderar på att skaffa ett djur och har tänkt igenom det noga om du har tid, råd (etc etc) så kom ihåg att det finns hemlösa djur att välja istället för söta kattungar på tex blocket."

Kanske inte exakt så men du förstår poängen. :) Bilderna blir ju mest för att dra ögonen dit.

Jessicahagstrom94
1

Ibland sitter jag och tänker på hur Jonnas ungar kan ha sett ut.. de måste ha varit väldigt vackra.❤️

Jessicahagstrom94
0

Bara en tanke…

När en katt är blandning mellan raser så heter det huskatt, men när en hund är blandning mellan olika raser, vad heter det då?

Fridaaaa
1

#72 Blandras 🙂

Jessicahagstrom94
0

#73 Varför får inte katter heta blandras då? haha :( verkar ju som om man ser ner på katter av olika raser mer än hundar av olika raser.

Fridaaaa
0

#74 Jadu, inte en aning faktiskt.
Tyvärr inom hundvärlden är det för många konstiga blandraser 😕

Jessicahagstrom94
0

#75 Ja det verkar ju avlas hit och dit mellan alla möjliga raser, av vad man har läst..

Fridaaaa
0

#76 Ja tyvärr är det så, hemskt är det. Folk fattar inte vad dem gör, det är inte bara att korsa hur som helst 😕

Jessicahagstrom94
0

#77 Nä men visst :( lite tankearbete innan, tack!

Fridaaaa
0

#78 Precis 😮

gmyra
0

Hm. Jag förstår inte riktigt i vilket fall du menade. Om t.ex. en Norsk Skogkatt och en ööhm, Ragdoll får ungar.. räknas inte kattungarna som halvt Norsk Skogkatt och halvt Ragdoll? Kan de inte få stamtavla då? Eller menade du när ursprunget är okänt, att man säger huskatt och ej blandras?

Jag har ej känt mig tillfreds med "huskatt". Tyckr att det låter lite lustigt.  En raskatt, särskilt om den är innekatt är påsättovis också en huskatt. Blandras…jag tycker att vi kan börja kalla katter för det också.

Jessicahagstrom94
0

Om vi säger en huskatt - man vet inte vad föräldrarna är, eller ens om de är en viss raskatt. eller helt enkelt en katt med föräldrar som inte har någon stamtavla.

Om det händer med hundar då? En hund föds och man vet inte vad varken mamman eller pappan är för ras eller om de ens är renrasiga. Vad kallar man valpen? 

Det var så jag menade. :)

gmyra
0

Tror man kallar valpen för Fido då.  ;)
Nä, men då vet jag inte. Är inkorrekt att säga blandras, för det vet man ju inte. Jag skulle gissa på att om man frågar en person med en hund av okänt ursprung så säger den antingen att den ej vet, eller vad den tror hunden är av för ras (eller t.ex. att man tror att den är blandras). Hm, man kanske behöver mynta ordet "hushund" också.

Jessicahagstrom94
0

#82 Okej :) 

Haha ja, hushund har jag tänkt på väldigt länge..

Jag tänkte, det är ju fel av mig att säga att min katt är en blandras mellan skogkatt och huskatt? eller? det blir ju en huskatt i många ögon?

VildaVittra
2

#83 Det är en blandras. Om föräldrarna är raskatter och man blandar olika raser så blir det en blandras. Faktiskt bara sett på nätet att man inte får kalla det för något annat än huskatt, så är nog något av en forumsmyt.

Från ne.se:

huskatt, i utställningssammanhang katt utan stamtavla.

Så alltså är det ett begrepp som kommer ifrån kattklubbar. Som att jämföra med SKK så kallar de alla hundar inklusive renraser som inte är registrerade hos dom, för blandras.

Från svenska akademins ordlista:

RAS-BLANDNING.

[jfr t. rassenmischung]

blandning av olika raser (gm korsning mellan individer av olika raser); äv. konkretare, om produkten (individen, blandrasen).

Jessicahagstrom94
0

#84 Intressant!

Jag vet ju att katter utan stamtavla kallas huskatt, och jag vet inte om våran katts "skogkatt-förälder" har/hade stamtavla.. det är lite synd.

VildaVittra
2

#85 Huruvida föräldrarna har stamtavla eller ej, är definitionsmässigt helt ointressant då rasbegreppet inte innefattar att djuret ska vara registrerat. 

Återigen SAOL:

Ras- större grupp av individer hörande till en viss biologisk art, som uppvisar vissa gemensamma biologiska, ärftliga egenskaper, varigm den skiljer sig från andra grupper av samma art, o. som bildar en på olika sätt fixerad, ofta tämligen obestämt avgränsad enhet inom arten; grupp av biotyper med vissa gemensamma egenskaper l. med viss genomsnittlig ärftlig konstitution; ofta abstraktare, med tanke på det slag l. den typ av individer l. de egenskaper som en sådan grupp representerar.

Jessicahagstrom94
0

#86 Ahaa!

[Emma--]
2

Huskatt, bondkatt, blandras. Samma sak, olika benämningar egentligen.

Själv gillar jag ordet huskatt. 🙂Gäller ju alla, oavsett bakgrund.

Jessicahagstrom94
2

Igår kom fyra små bollar till världen på Gefle katthem :)

VildaVittra
0

Stackare 😢

Jessicahagstrom94
0

#90 Pratar du om mitt inlägg?

[Kavring]
1

#90 Det är mer synd om vuxna katter som tas in på katthem, det är enklare att adoptera bort kattungar. Så det behöver nödvändigtvis inte vara synd om dem!

Jessicahagstrom94
1

Tycker inte det är synd om den familjen jag :) egentligen inte de andra heller, de får vara inne i trygghet och får allt de behöver.

Assasi
0

Någon med tips på bra stimulans för kissar?

Att vara en krigshärdad hjälte är som att vara förälder i en bruten allians.

[Kavring]
0

#94 Laserpenna brukar vara ganska bra. 🙂

Assasi
0

ja det kan jag ju tänka mig :)

letar efter klösträd i trådarna men hittar inget, direkt kanske söker /letar fel??

vore kul se om ni har något hemma bygge eller liknande??

[Kavring]
0

Finns helt fantastiska klösanordningar, men kanske framför allt innätningar av balkonger som är helt otroliga. Klicka här för länk. ^^

Annars om man vill köpa färdigt och billigt kan jag rekommendera zooplus.com (finns en svensk variant av sidan, men det blir billigare om man beställer från den engelska varianten). ☝️

Om man vill ha riktigt kvalitativa klösträd, som vissa säger aldrig går sönder, men det vet jag inget om - så ska man välja Kattens no 1 (här är en länk till deras danska hemsida, men det märket finns alltså lite överallt i svenska affärer eller e-handlar). 😃

Assasi
0

#97 toppen sida men hur tänker ni själva på huskatter??

IdaL
0

#98 Gör gärna en tråd om klösträd så kan kanske folk dela med sig med tips och bilder :)

Cahira
1

#94 Klickerträning, godiskluringar, leka med vippor, etc. :) 

Jag köpte boken på denna sida (50 games to play with your cat, engelsk bok) och den hade många roliga idéer! http://www.supercat.se/aktiverings-kattleksaker/

Finns en hel del aktiveringsleksaker där. :) Man kan köpa aktiveringsboll för små hundar och lägga gott godis i. 

Men klickerträning rekommenderar jag helt klart! Är jättekul att lära sin katt tricks. :)

Jessicahagstrom94
0

Varför syns inte vissa inlägg för folk som inte är inloggad?

Jessicahagstrom94
2

Jösses vad jag stör mig på folk som inte förstår varför det är fel att släppa ut sina okastrerade katter.. blir bara sura när man försöker förklara också.

VildaVittra
0

#102 Har du funderat på att andra har rätt till sina åsikter utan att konstant bli påhoppade av "innekattsförespråkare"? Bara för att man skriver i en tråd om ex sin katts matvanor, så betyder det inte att man behöver höra folks åsikter om huruvida katten får gå ut.

Jessicahagstrom94
1

#103 …Va? Jag pratar inte ens om nån på iFokus..

VildaVittra
0

#104 Vilket som! Det gäller IRL också.

Jessicahagstrom94
4

#105 Men det ÄR inte okej att ha okastrerade utekatter.

VildaVittra
0

#106 Vilket är din åsikt som du får ha, men så länge det inte är en föreskrift som man måste följa, så kan man hålla den för sig själv och låta andra få sköta sig själv.

Det är en stor skillnad på att framföra en åsikt med starten "jag tycker"" än som du nu gjorde.

Jessicahagstrom94
3

Ja visst får man tycka det är okej med okastrerade utekatter som förökar sig = fler hemlösingar…
Men JAG är emot det och vill att folk ska förstå varför det är så dåligt.

VildaVittra
0

#108 Påminner en hel del om missionärer. "Men de måste ju förstå att vår gud är den enda sanna guden" vilket medförde krig och elände.

Och nej, det är inte att katten är okastrerad som per automatik ger hemlösa katter, utan att de har en ägare som inte sköter om dom eller slänger ut sin katt när de tröttnat. Eller pga innekatter som rymt och då de inte fått lära sig att hitta hem så förvirrar de bort sig.

Jessicahagstrom94
2

& det är också bedrövligt, folk som slänger ut sina katter. 

Min åsikt är att man alltid kastrerar sina katter om de inte ska gå i avel - och jo, okastrerade utekatter förökar sig oavsett om ägarna släpper ut dem eller om katten smiter eller blir utslängd.

Jag kommer inte se något positivt med okastrerade katter vad du än säger.

VildaVittra
0

#110 Jobbigt med en annan åsikt? Vad tror du den personen som du tjatade på tyckte?

Själv föredrar jag ett land med åsiktsfrihet och med enbart regler för hur man får framföra dom.

Jessicahagstrom94
2

#111 Kan ju säga att den personen jag informerade (inte tjatade) om detta inte tog illa upp för fem öre, kastrering skulle bokas.

VildaVittra
0

#112 Om det är sant, varför blev då personen sur?

Jessicahagstrom94
1

Personen blev inte sur, men jag trodde det pga missförstånd.

Assasi
2

Det folk på nätet inte fattar överhuvudtaget, är

Man ser/hör sällan humöret på personen som skriver…

Man kan allt som oftast missuppfatta texter som person skriver och vad dom menar om personen skriver ofullständigt, de flesta skriver som de pratar, största felet, om man vill få fram en kontext.

Sen vet och etikett, ja haha internets största "Raw comedy"

Jessicahagstrom94
3

Smille har bott hos oss i 14 år nu.❤️

Paddan88
2

har tråkigt och känner för att skriva av mig. Vilken tur att jag hittade detta klotterplank :P Ska adoptera en viltfödd liten hittekatt i mars och sitter som på nålar nu. Har redan en katt som heter Simba men vill så gärna ha en kompis till honom. Flickan som ska bo hos oss har jag följt sen hon bodde på gatan som 8 veckors kattunge. efter att hon fångades in så har jag följt henne genom jourhemmet. Satt och lekte och gjorde detta lilla collage. tror ni inte dom kommer bli söta ihop? ❤️

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Paddan88
1

Att ha tråkigt mitt på dagen under en vardag är riktigt värdelöst :P

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Paddan88
1

Verkar vara ett rätt tomt plank

Cahira
1

Verkar så ja. :)

Skorpion76
0

Katter är fina, men riktigt busiga djur. Det går nästan inte en dag utan att de hittar på något riktigt bus. Jag skulle så gärna vilja ha en liten katt att kela med, men det går inte på grund av allergi i familjen.

** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.