Annorlunda päls kastrering
Är det vanligt att pälsen blir annorlunda på katter som är kastrerade? Vi tog bort kulorna på min vita hankatt och hans päls känns lättare än förut, tidigare hade han riktigt grov och nästan flottig päls medan nu är den tunnare och lättare? Eller har det med att det är vår att göra (har innekatter med tillgång till balkongen) att deras päls går över till mer sommarpäls?
Vill mest veta om det kommer förbli såhär med pälsen eller om den återgår till grov päls som hamnar överallt ;)
*riktigt nyfiken!*
Sen har det gått riktigt snabbt med hans psyke, han är mycket mer framåt, mer gosig och söker uppmärksamhet på ett sätt han aldrig tidigare gjort. Även krupit upp i famnen självmant för första gången!
ooo vilken fin kisse du har!
Båda sakerna du nämner kan påverka pälsen!
Kombinationen av att båda inträffar nu tidsmässigt nära varandra gör säkert att det märks ännu tydligare bara.
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Håller tummarna! : D
Lille Gandalf den vite, jag är så glad över att vi genomförde kastreringen. Att se honom busa, tjoa, ha race med de andra katterna och vilja kela är guld värt, sen håller fighterna här hemma på att försvinna också.
Gandalf och min äldre kastrathane har haft såna duster och bråk att jag inte vetat vad jag ska ta mig till, nu är det lite morrningar på sin höjd men de äter sida vid sida och nosar på varandra. :)
Toppen! låter ju som det går precis som det ska då! Härligt! 👍
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Fertila hankatter har ofta en överproduktion av talg från talgkörtlarna vid svansroten/svansen. Är det riktigt illa kallar man det för fettsvans och då blir pälsen på svansen/vid svansroten alldeles flottig, sträv och spretig. Ibland blir körtlarna även inflammerade. Detta tillstånd utlöses oftast av könshormoner och försvinner vid kastrering. En fertil hankatt har heller inte "tid" att ägna sig lika mycket åt pälsvård som en kastrat.
Sajtvärd Katter iFokus