Matplatskaos..
Byt ut skålarna mot robusta skålar i keramik istället. De står stadigare och katterna slipper få svarthaka vilket är vanligt när de får mat ur plastskålar.

Fast de välter inte skålarna. De tar några bitar mat i munnen och lägger på golvet som de sen äter upp och det smular en del. Så skålarna är det inget fel på förutom det du nämnde då. Har tankar på att byta skålar men vill ju att de ska äta ur dem också :)
Då gissar jag att maten inte behagar katterna. Byt till ett bättre foder.
Testa ett annat foder eller testa att inte låta de ha fri tillgång. Ge tex morgon, middag, kväll och se om det hjälper. Jag upplever att katter som har fri tillgång bara tjatar om mer när det är smulor kvar (som faktiskt går att äta) men får dom inte mer mat då så äter dom upp smulorna efter sig.
Mvh Linn
Vissa katter är lite grisiga när de äter men jag tycker det ser ut som att dina har lite för djupa skålar. Katter kan tycka det är jobbigt om morrhåren stöter i kanten när de ska äta, prova sprida ut maten på en bricka eller ett fat alternativt ha mindre skålar. 🙂
Mitt tips är samma som Lilyz. Katter gillar inte att morrhåren slår i nåt. Så lägg maten på så flata tallrikar som möjligt. Lycka till.👍
https://jazzans.wordpress.com/

#3 & 4 maten äter dem, men de kanske inte ska ha fri tillgång dock. #5 & 6 testade med en tallrik för ett tag sedan men det hjälpte inte. Får kanske se om jag kan hitta något större platt som man kan testa att lägga maten på. Tack för tipsen! :)
Eftersom du ger kattungefoder så utgår jag från att de är kattungar och dessa ska ha fri tillgång på mat. Varför inte ge fri tillgång på blötmat istället? Det är mycket bättre än alla torrfoder, tex Mjau i tetra är en av de bästa.
Min ena katt lägger både torrfoder och blötfoder vid sidan om skålarna och äter sedan. Spelar ingen roll vad för sorts skålar eller tallrikar jag har. Jag skyller på att hennes mamma inte lärt henne nått bordsskick ;)
#9 Fniss…ja det kan ju vara så med.😃
https://jazzans.wordpress.com/
Chili brukar lassa ut blötmat ur skålar, oavsett om det är plast, keramik eller metall. Låga eller höga - han verkar mest tycka att det är trevligare så. Även torrfoder kan fiskas upp med tassen eller munnen och spridas ut innan den äts. 😛
När han får rått kött (rejäla bitar så han får tugga), släpar han iväg en bit under köksbordet och gnager på en stund. Sedan gör han om hela proceduren, tills det ligger köttbitar lite varstans, halvätna. Jag tror hans mamma glömde lära ut bordsskicket helt och hållet… 😉

Haha, skönt att höra att man inte är ensam :P
Jag har en låg hello kitty skål men min ena katt fyller munnen med torrfoder, släpper ner det precis bredvid skålen och sen äter hon. Blir jättesmuligt hela tiden, tur är att det bara är ena katten, haha. :)
/ Michelle
Jag har mina skålar på en bricka, det hjälper utom när Sotis får kycklingvinge, dom ska han absolut doppa i torrfodret som om det vore någon slags krydda och sen äta det hela på badrumsmattan.
Era katter gör iaf så här med maten! Vi har en katt ska slå med tassarna i vattnet, tvätta rent tassen, dricka lite och sedan vifta hejvilt med tassen innan han går iväg .. -.-'
Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se
Min ena katt dricker med hjälp av tassarna… så jag har av båda sorterna :)
Det behöver inte alls bero på maten som vissa skrivit!
Min förra katt tog alltid mat i munnen, släppte ut det på golvet och åt sedan, så det handlar nog bara om griseri.. 😉

Min flickväns katt tar tag med tassen i vattenskålen och drar iväg den en bit från matskålarna och dricker sedan. Så söt :)
Min tanke är att om det är flera katter så sätt ut skålarna på flera olika ställen istället.
Vissa verkar ju duktiga på att äta just utanför, men när det blir så långt utanför funderar jag om det kan vara för att få äta ifred t.ex.