Vad händer om hans hund gör något?
Hej! Jag hade nyss ett ganska intressant samtal med min granne för en stund sen. Han har blivit ägare till en pensionerad vakthund ( har varit det i några månader ) och nu menar han på att mina katter går och förstör hans egendom och att om hans hund får tag i en av mina katter så dödar den katten direkt. Han menar på att mina katter brukar ligga på hans altan, vilket jag tycker är konstigt. Mina katter är otroligt skygga för andra hundar förut min egna, och nästan ännu mer skygga är dom för främmande människor. Därför tycker jag att det lät jätte konstigt att dom ens skulle våga sig i närheten? Han säger också att katterna är på hans tomt, vilket dom är ytterst sällan, visst dom är ute. Men dom håller sig i princip alltid på våran tomt eller altanen. Han kunde heller inte svara på hur katten/katterna såg ut ( hmm..) Men vad händer om hans hund faktiskt skulle få tag i nån av mina katter? Bryter han mot lagen dvs - åker han dit på det även om en av mina katter nu mot all förmodan skulle vara på hans tomt och hunden attackerar? Jag tycker det känns jätte obehagligt att hans hund dödar smådjur så fort den får tag i dom, vågar inte riktigt ha kaninen ute nu heller. Så vad blir konsekvenserna för hundägaren? Spelar det nån roll om det sker på min egna tomt eller hans tomt? Känns dumt att behöva låsa in mina utekatter som har varit ute i princip hela livet.. Har jag lagen på min sida när det gäller att få ha mina katter utomhus? Ursäkta för en lång och flummig text men är jätte orolig..
Vet inte,men på hans tomt ska ju inga andra än hans egna djur vara.Så risken finns ju att hunden klipper de katter han får tag på där.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Jag är faktiskt inte helt säker, men lagen säger ju att även katter ska hållas under uppsikt när de är ute, precis som hundar. Så tekniskt sett tror jag att det är samma regler som om du skulle ha hundar som du släpper ut lösa.
Vad gäller kaninen skulle jag aldrig våga ha min kanin utomhus utan antingen uppsikt eller i en inhängnad med tak. Det finns ju fler rovdjur ute i naturen än grannens hund, liksom..

Har fått lära mig att trots att hundar attacker katter, så brukar katter klara sig bra mot hundar i slagsmål. Men dom flyr mest.
#3 Vår hund fick för sig att det verkade kul att jaga en katt en gång. Katten satt still, fräste och viftade med en tass. Nu flera år senare vågar hunden fortfarande inte gå förbi en katt utan att någon går mellan som hon kan gömma sig bakom och knappt då. Hunden är en labbe.
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
Hundägare har mig veterligen strikt ansvar, vilket innebär att hundägaren får ta ansvaret helt oavsett och får hosta upp pengar till veterinärvård exempelvis. Du kan i stort sett bryta dig in i hans hus och bli biten, han får betala skadestånd för det där bettet. Så nä, så sett har han inte så mycket att komma med annat än rent känslomässigt. Tyvärr, för andras utekatter ska ju rimligtvis inte hindra honom från att ha hunden lös på hans egen tomt heller.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Tack för alla svar! Självklart ska mina katter inte springa på hans egendom, den punkten håller jag med honom om. Men det jag försökte få honom att förstå är att vi är inte dom enda som har våra katter ute, våran andra granne har skaffat två kattungar som precis har börjat få gå ute fritt, dom håller till väldigt mycket på just våran tomt och hans, eftersom att han inte kunde svara på hur katten såg ut så sa jag att det kan faktiskt lika gärna vara en annan katt, stryker även omkring två stora hankatter som t.om brukar ligga på min altan, det kan ju vara dom? Eftersom att det inte finns staket mellan tomterna så känner jag mig osäker, för vad skulle hindra hans hund från att springa över till våran tomt och knycka en katt om hon ser den? Kaninen är alltid i en rastgård, men hans hund har varit där och grävt och försökt ta sig in, därför vågar jag inte ha honom där längre. Senast i förrförrgår kom hunden springandes till mig på våran tomt och skulle hälsa, fick syn på en stackars fasan och ägaren röt och skrek och den klarade sig inte. Kan tillägga att hunden även jagade en av mina katter på våran tomt in under ett hus och där stannade han i flera dagar. Usch hela situationen känns jätte otroligt jobbig :(
#6: Den där hundägaren hade jag polisanmält. Dels ska han betala för det uppgrävda vid kaninburen och andra ev skador hunden orsakat, dels råder det koppeltvång såhär års.
Och vem vet, kanske kan en anmälan skrämma honom till att hägna in tomten 😛
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
#6 Håller med #7 i att det där bör anmälas, för då handlar det inte längre om dina djur på hans tomt, utan hans hund på andras tomter, och då blir det genast en helt annan sak.
#6 eftersom det är er granne så skulle jag försöka tala om för honom att det inte är okej att hans hund gör så men ge en varning innan jag anmäler (om du vill ha bra grannsämja, annars kan du ju anmäla direkt)
När vår hund var och kutade på vår gård och stressade våra kaniner, berättade vi helt enkelt hur dyrt det skulle vara för honom om hans hund dödade våra kaniner, höns el liknande (våra kaniner tex kostar 400:- st och vi har 13 stycken just nu så det kan snabbt åka iväg där, sen har vi höns som ligger på ca 350:- st också).
När det gäller så stora pengar brukar de flesta lyssna. Vi hade då inga problem med den hunden sen.
l'm back
Jag ska försöka prata med honom om det. Just eftersom att jag är rädd att hunden ska komma in på våran tomt och göra något eftersom att våra tomter ligger "kant i kant" utan några som helst hinder emellan, men på honom lät det som att hon endast skulle ta katterna om det var på deras tomt, och det låter bara konstigt i mina öron, jag tycker att om han är medveten om att hans hund attackerar och dödar smådjur så borde han sätta upp något sorts stängsel eller dylikt. Vill inte att det ska bli någon sorts fejd över det här men något måste göras… Hans kära hund kom förresten inrusandes i mitt hus genom min altandörr som stod öppen idag, och han klagar på mina katter haha!! :D
Ägaren till det djur som attackerat ett annat djur i nån ägo ska betala skadestånd och händer det ofta kan polisen tvinga till avlivning.
Sätt upp ett staket mellan tomterna. Då blir det mer tydligt var gränsen går😐
Typisk anledning att inte låta katten gå ute. Många upprörda känslor när katten följer sin instinkt och gör ifrån sig i grannens rabatt, solar i värmen på altanen osv. Gillar man inte katter är det klart man blir irriterad och dessvärre lär det gå ut över katten.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Enligt LAG så ska man ha lika mycket uppsyn på sin katt ute som man har på en hund.
Se*Ocarinas
www.ocarinascattery.webs.com
www.cuntcat.blogg.se
Skulle aldrig kunna släppa ut min katt med gott samvete. Tänk på alla sjukdomar och farliga saker som kan hända
Se*Ocarinas
www.cuntcat.blogg.se
15#, Har hellre mina katter ute där dom trivs än att stänga in dom på dagen när det är t.ex strålande sol ute, att ha dom ute känns mer naturligt för mig.
#15 Mina är också inne,men har tillgång till stor innätad balkong.Säkert och tryggt 🙂Skulle aldrig släppa ut dem lösa.
Roligt att alla ba "åh nej, min katt blev överkörd/förgiftad" - skyll er själva. Det är ingen annans fel än erat som släpper ut era katter. Mina går på balkong eller i koppel.
Se*Ocarinas
www.cuntcat.blogg.se
#18 Ja, precis. Eller alla föräldrar som gnäller när barnen råkar ut för olyckor. De får ju också skylla sig själva som släppte iväg barnen till skolan, jobb, ut och leka med kompisar osv…
#19 man kan inte jämföra katter med barn… Förresten, vilken anledning finns det till att behöva släppa ut katten?
#20 Nej. men man kan inte heller säga att kattägaren "får skylla sig själv" om nånting händer katten. Katter trivs ofta bäst om de får vara ute, de blir ofta keligare när de väl är inne. Katter är inte lika domestiserade som hundar, för katter är det fortfarande mest naturligt att få springa ute. Kunna sträcka ut sig och springa, jaga osv.
Jag anser att när man säger att man inte ska släppa ut en katt pga av riskerna är i princip samma sak som att man inte ska köra bil pga av riskerna som finns. Jag anser att det är bäst för mina katter att vara ute, JA det finns risker, dom kan bli påkörda, förgiftade, tagna av rovdjur etc, men det får man vara medveten om som kattägare till utekatter, vilket jag är till 100%. Jag anser att katter får sina behov bäst tillgodosedda utomhus, det finns risker med exakt allting, din katt kan lika gärna kvävas av nånting inomhus? Ett kycklingben kanske? #21 - håller med dig helt i det du skriver!
Till skillnad från katten så tar bilföraren en kalkylerad risk, #22. Vad grundar du din åsikt om att katten mår bäst utomhus på?
Nej, mina katter kan inte kvävas av ett kycklingben eftersom jag ser till att de inte utsätts för risken. De utsätts heller inte för mina grannars eventuella avsky för katter och de uträttar inte sina behov i någon annans rabatter eller barnens sandlådor. Båda delarna kan resultera i mycket obehag och i värsta fall stora skador på katten som bara handlar i enlighet med sin instinkt. Bor man i tättbebyggt område mår katten och grannarna bäst av att katten inte är ute på fri tass.
#21 Det är ägarens ansvar,så händer något med djuren så måste det vara ägarens fel. I alla fall om djuren är ute ensamma.
Katter har det inte alls bättre ute,det är en myt. Mina innekatter är de keligaste som finns.
Jag bor inte i ett tätbebyggt område, jag bor ute på landet med tre andra hus som grannar, ERA katter kanske mår bäst av att vara inne, men jag känner mina katter bäst. Skulle aldrig få för mig att ha dom inne för det känns mer naturligt för mig att dom är ute, istället för att kapa tråden till en debatt om ute och innekatter så kan ni ju starta en egen tråd om det och fortsätta eran diskussion där, för det var inte det min tråd handlade om, tack.
Släpper man ut sin katt trots att den förstör ekosystemet/kan bli förgiftad/påkörd/bortsprungen så får man väl göra det. Är man rädd om sin katt eller bryr sig om djurlivet ute i naturen (nu föds alla djurungar, vilket är ännu en anledning till att hålla katten INNE) så släpper man inte ut den…
Min katt är innekatt och går ute i sele och koppel.
Tycker dom som släpper ut sina katter borde få böter och inte ha katt öht. Sjukt oansvarigt.
Se*Ocarinas
www.cuntcat.blogg.se
#26 Hur förstör katter ekosystemet?
#28 Var det det enda du såg? 🤓
Jag skickar pm med förklaringen. Och det här blir mitt sista inlägg eftersom jag inte vill kapa tråden. Hängde man med på biologilektionerna så skulle jag inte behöva skriva det men jag gör det för din skull ;)
Det var inte det enda jag såg. Däremot var jag aldrig intresserad av en "ute vs inne" diskussion, men just det där med ekosystemet gjorde mig nyfiken.
7 det råder inte koppeltvång, inte enligt lagen iaf 🙂
Jag tycker det är svårt detta eftersom kattägare har samma ansvar som hundägaren. Har man hund och man har gjort så pass bra att hunden kan vara ute utan att rymma så anser jag att hundägaren får ha hunden lös i sin trädgård. Skulle katten gå dit och bli skadad så är det trist men där anser jag ändå att kattägaren har sitt ansvar. Man tar en risk att släppa ut sin katt vind för våg, det finns mer än hundar som kan ta kål på katten.
Läs gärna vad TS skrev i #25 och respektera det hen ville diskutera från början - en nog så intressant fråga.
Trådar som kapas till att handla om utekatt/innekatt och liknande finns det nog av på kattforumen.
För att återgå till ämnet, en hundägare som låter sin egen svårkontrollerade hund springa fritt på granntomterna och bära sig illa åt har inte mycket i ryggen för att anklaga andra. Låter som en tröttsam katthatare i mina öron, och jag skulle sätta upp ett staket direkt. Eller allra helst få grannen att göra det.
32
Lagen om tillsyn över hundar och katter innebär att du som ägare ska ha den tillsyn som krävs för att undvika att ditt djur orsakar skador eller avsevärda olägenheter.
Sen skiljer det sig mellan olika kommuner här är det inte koppeltvång bara i dom få naturreservat som finns.
Så om nu kattägaren gäller samma lag, det vill säga att katten inte ska vara så lös utan att man har pli på den från ta vilt från den 1 Mars-20 Augusti
#34: Jag önskar att samma sak gällde katter, men nu finns det tyvärr en dom i HD som innebär att katter får vistas lösa. En hund får däremot absolut inte springa runt okontrollerad.
Sen är det faktiskt förbjudet att låta katter ta möss/fåglar eller allmänt döda nåt levande utomhus. Samt att de flesta tar ödlor och alla reptiler som är fridlysta i Sverige http://www.jordbruksverket.se/download/18.32b12c7f12940112a7c80006315/1279086593222/Levande+Föda+31-6812-10.pdf
Se*Ocarinas
www.cuntcat.blogg.se
#35 Intressant, det hade jag ingen aning om. Har du någon källa på det?
Okej, nu har jag googlat lite och fått reda på följande;
Hundar ska hållas under strikt uppsikt och ägaren är ansvarig för alla skador en hund orsakar. En katt däremot behöver INTE hållas under strikt uppsikt, utan där blir bara ägaren ansvarig om man varit väldigt vårdslös, vilket man alltså inte är om man låter katten springa fritt.
En kattägare har ingen skyldighet att hålla katten borta från andras fastighet, utan det är upp till fastighetsägare att freda sig mot katterna.
Slutsatsen är alltså, för att svara på TS fråga, att det är HUNDÄGAREN som blir betalningsskyldig om hunden skadar katten, oavsett var detta sker.
Här är ett domslut där en hund bitit en katt på en gångväg. Hundägaren dömdes att betala skadestånd till kattägaren. Det är dock ganska långt att läsa.
https://lagen.nu/dom/nja/2001s65
Här är en kommentar från en familjejurist som förklarar hur det ligger till, vilket är mer lättläst.
http://lawline.se/answers/11716
35 Lagen om tillsyn över hundar och katter innebär att du som ägare ska ha den tillsyn som krävs för att undvika att ditt djur orsakar skador eller avsevärda olägenheter.
Detta innebär att Vi som katt och hundägare har ansvar att ha sån pli på katten och hunden att den inte jagar,skadar eller dödar vilt. Jag kan ha katten/hunden lös så länge den inte jagar helt enkelt. Utan jakt ingen skada.
Men hur många kattägare tänker på vad deras katter gör, är grannar glada över att grannens katt går o skiter i deras land?
Måste man som icke djurägare skaffa sandlåda med tak eftersom grannens katter anser att det är en mycket skön kattlåda?
Jag tänker även på grannar är har vi inte pli på katten så han går med sele, hundarna är tränade och lärt sig att dom får inte jaga.
#40 Man kan tycka att det är så det borde vara, men enligt lagen tolkas "tillsyn" olika vad gäller hund och katt därför att man även måste ta hänsyn till djurets natur.
#40: Har du öht läst vad det är du länkar till?
"1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter."
"16 § Under tiden den 1 mars-20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt.
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter som avviker från första stycket. Om det behövs till skydd för viltet får sådana föreskrifter innebära att en hund skall hållas kopplad."
Med andra ord, du kan släppa lös en katt lite hur som helst då det tydligen är "deras natur" men samma sak gäller inte för hund. Jag håller inte med i det själv utan tycker att katter ska hållas inne eller med kontrollerad utevistelse men så ser inte lagen ut. Tyvärr är det enligt den lag som finns upp till sandlådeägaren att sätta tak på sin sandlåda, hur sjukt det än må vara.
#42 Fast oavsett var man ställer sig i debatten om ute- eller innekatter så finns det ju andra djur ute i naturen, som inte går att koppla. Dessa djur kanske inte använder sandlådor som toalådor, men det hindrar inte att de är där och sprider bakterier och sånt. Så att sätta skydd över sandlådor kan väl vara en bra idé oavsett.
#43: Ja absolut, sandlådelock i sig har jag inget emot. Jag nämnde det för att det exemplet redan tagits upp, det hade lika gärna kunnat handla om något annat, som katter som knallar in hos allergiker tex.
42. Jag tolkar lagen att jag som kattägare har även ansvaret att se till att katten inte gör olägligheter samt dödar annat smått. Detta kan jag inte göra om katten fick gå ut själv därmed är det sele på honom.
#45 Det står dig naturligtvis fritt att tolka lagen på det sättet, men om du läser länkarna jag la in i #38 så står det klart och tydligt vad som gäller.
#45: Det är ju bra att du gör det, men det betyder fortfarande inte att en hund får springa vind för våg.
Du lär inte veta hur domen lär bli innan detta prövas i domstol. För få fall har prövats för att man ska kunna ge en säker utgång.
Lagen är bristande tolkningsmässigt och du kan tolka den som du själv behagar och så gör även domarna.
Men om man vänder på steken katten skadar hunden då har kattägaren inte ansvaret?
#49 Det vet jag inte, personligen ser jag ju inte hund som "egendom" på det sättet. Och jag har svårt att tro att det händer särskilt ofta att en katt oprovocerat flyger på en hund..
Katter har inget skydd i lagen öht. Markägare äger rätt att skjuta en katt som befinner sig utanför ägarens tomt. Hundägare kan låta sina jyckar springa hur som helst utan att de löper den risken och trots att det är hundar som jagar och biter förbipasserande oprovocerat. OBS! Jag skyller inte på hundarna, men det finns alldeles för många hundägare som inte har en susning om hur de ska uppfostra sina hundar. Värst är de med s.k. kamphundar och dvärghunds ägare om jag ska tala av egen erfarenhet. Är med udda mellanrum hundvakt till en Golden som är totalt ointresserad av andra hundar, vilket är enorm tur för nästan varje gång vi är ute och går så blir han ikappsprungen och utskälld av någon liten sak som han skulle kunna döda med ett slag av tassen över ryggen. Och vad gör den lösspringande hundens ägare? De försöker inte ens kalla in sin hund.
#51 Var har du fått information om att markägare får skjuta katter hursomhelst? Vem som helst får inte skjuta en katt, och INGEN får skjuta en katt om det inte misstänks att den är herrelös, och inte ens då får du som privatperson skjuta den utan tillstånd.
Inte hur som helst, men katterna är skyddslösa och jakträttsinnehavaren lär klara sig med påståendet att den sprungit på ägorna mycket och att h*n tyckt den såg dålig ut. Kommunerna brukar inte vara njugga med att skicka ut kommunjägaren heller.
Då får man väl se till att ha halsband på katterna innan man släpper ut dem.
Halsband gör inte katten skottsäker.
#55 Nej, men nu var det inte det jag sa heller. Men du får inte skjuta en katt utan tillstånd, och du får inte tillstånd att skjuta en katt med halsband.
#55 Nej du skrev inte så, men du skrev inte mycket annat heller. Så det var fritt att tolka.
Att man inte får skjuta katter hur som helst skyddar inte någon katt. Många katter skjuts, bränns upp/grävs ner/dumpas och ägaren får aldrig veta. Skytten blir aldrig påkommen heller och om skytten hade blivit påkommen så hade det mest troligast inte lett till något straff. Så det är ändå "fritt" att skjuta katter om du känner för det, för ingen lär bry sig förutom ägaren (om ens det), men om man släpper ut sin katt obevakad så ska man inte leka överraskad om så sker. Vi har gott om idioter i vårt land. Och utekatter retar många och många av dessa många har vapen i sin ägo.
Sen vart står lagen där katter med halsband inte får skjutas? Säger inte emot dig, men blev nyfiken.
#57 Jag skrev det som svar på #51 att katter inte har något skydd i lagen.
Övergivna eller förvildade katter
21 §
En katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad, får avlivas av jakträttshavaren eller av någon som företräder denne. Inom tätbebyggt område krävs dock tillstånd av polismyndigheten.
Det står att jakträttshavaren får skjuta en katt som anses övergiven eller förvildad. En katt med halsband brukar ju sällan anses vara någotdera.
En släkting till mig fick förra året sin katt ihjälbiten av två lösa hundar i sin egen trädgård, men hundägarna fick inget straff för det.
#59 Jag förstod inte riktigt, i kattens eller hundens trädgård?
Anmälde din släkting det hela? Fanns det vittnen? Svårt att kommentera när jag inte vet mer.
Hundarna sprang in på kattens gård antar jag och hundägarna fick inget straff
Det låter ju som ett solklart fall där hundägaren skulle fått betala skadestånd. Förutsatt att det fanns några vittnen och kattägaren faktiskt anmälde det hela.
#60 Kattens trädgård. Det anmäldes. Det fanns vittnen, grannen såg när det hände. Hundarna hade även bitit ihjäl flera hönor i en annans trädgård.
#63 Vad berodde det på att hundägaren slapp ifrån ansvar då?
#64 Jag vet inte riktigt. Polisen verkade inte bry sig särskilt mycket. Hundägarens pappa gav dock 1000 kronor till min släkting. Inte för att han var tvungen, utan av egen vilja. Det var ju dock en liten summa kan jag tycka. Dom älskade sin katt väldigt mycket och hade haft den i nästan 15 år.