sterilisering
Hej
Jag har en honkatt som jag tog hand om i höstas. Lite osäkert om ålder, men gissar på c.a. ett år. Har steriliserat henne för 4 veckor sedan. Nu undrar jag om någon vet om det är vanligt med "humörsvängningar" efteråt? Tar det ett tag innan de hormonellt blir stabila…? Tycker hon verkar lite "grinig och på dåligt humör" Lite irriterad… Har en katt till, en kastrerad hankatt och dessa kommer inte särskilt bra överens tyvärr, trodde det skulle bli lite bättre efter operationen men det verkar snarare tvärtom…
Nån som har kännedom om detta?
Det tar veckor innan hormonerna är ur kroppen. Och det heter kastrering även på honor.
Ja, jag tänkte det. Tack…
Jag brukar säga båda delarna :)
Tror jag hörde nån gång att kastrering på hona, då tar man inte allt, men vid sterilisering tar man bort allt. Detta har säkert ändrat sig.
Har man haft katt i över 30 år så ändrar sig en hel del uttryck och utförande :)
Ja, men då kanske jag kan hoppas att hon blir på lite bättre humör inom en tid…
#2 Det är tvärtom, vid kastrering tar man bort allt men vid sterilisering "stryper" man bara, de kan fortfarande ha löpbeteende och så kvar. Och varit så hela tiden, inte ändrats.
Men många har ett gammalt tänk: sterilisering = honor, kastrering = hanar, vilket inte stämmer, är två olika ingrepp.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Okej, tack för svar angående benämning. Hade kanske önskat mer svar angående humöret, som var frågan egentligen… ;)
Är hon steriliserad eller kastrerad? Har det läkt bra? Kan hon ha ont av andra anledningar?
Aut viam inveniam aut faciam
Jag har aldrig upplevt humörsvängning efter kastrering.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#5 Läs inläggen innan.
Efter en kastrering och besök hos veterinär så utsöndrar katten helt andra dofter. Katterna måste hitta ny rangordning efter detta men det brukar ordna sig efter ett tag. Lycka till.
#7 Det svarar fortfarande inte på mina frågor. Katten kan ju faktiskt vara steriliserad. Och de andra frågorna ser jag inte vad du syftar på vart jag ska kolla? :)
Sterilisering utförs givetvis inte. Katten har vid en sterilisering även kvar sitt löpbeteende!
#10 Kan man inte sterilisera om man vill det? Med tanke på att katten fortfarande har kvar beteenden som okastrerad katt kan ju det vara något med hormonerna. Men antagligen är katten kastrerad. Ville se över möjligheterna till beteendet.
Är det helt borttaget nu? ^^
Ser fortfarande inte de andra frågorna.
Kan det inte vara hormonändringarna som spökar då?
Hon är kastrerad. Det var bara jag som hade "fel" benämning…ålderstecken kanske? 😉 Förr sa man ju sterilisering på honor och kastrering på hanar…
Men operationen gick bra och det har läkt jättefint. Verkar inte vara några fysiska problem. Bara humöret…
Men det kanske bara är rangordningen som spökar?
Har ju som sagt haft henne sedan i höstas och det har varit fräsande och morrande mellan henne och min kastrerade hankatt, inget slagsmål men lite jagande under sängar…
Hon fick vara hos min dotter ett par veckor efter op. så hon skulle få lugn och ro. Nu har hon varit tillbaka hos mig en vecka och hon är surare än någonsin…längtar tillbaks eller bara förvirrad kanske? Kanske dom fick börja om med rangordning nu för att hon kastrerats?
Kanske bara är tålamod, fjäsk och kärlek som ska till…? 🐱
Kastrering - du tar bort livmoder/pungkulor. Sterilisering - du klipper av ledarna hos äggstockar/pungledare. Även kallat "vaskektomi" hos män :)
Se*Ocarinas
www.ocarinascattery.webs.com
www.cuntcat.blogg.se
#11 Kan kan man väl men ingen veterinär som utför. Vem vill ha kvar löpbeteendet på sin katt?
Min ena honkatt blev en riktig grinkärring i drygt en månad efter kastrering. Så det är nog olika vid olika individer då min anda honkatt var sig själv efteråt :)
Åh, tack, lite skönt att höra…
Faktum är att just i dag har hon både sovit i min säng (jobbar natt och den andra katten var ute) Har lekt, har gosat, suttit i mitt knä… 👍
Så…det är nästan 5 veckor sedan kastreringen nu och hon har varit tillbaka hos mig drygt en vecka nu…så antingen har hormonerna stabiliserats eller så har hon förlåtit mig…😉❤️