Kattprylar sökes
Hej finns det någon i Värmland som har en kattlåda till salu?
Jag söker även kattleksaker och tillbehör
Tänk på att katten även ska kastreras, försäkras, idmärkas och vaccineras 😉
#1 ? Självklart vet jag väl det? eller vad menar du med det?
Jag tänkte att om du inte har råd med en kattlåda så kanske du inte förstår vad en katt kostar att äga. Jag menar, man kan köpa en förvaringslåda på ÖB för 75:- och har man inte råd med det så kan man undra.
#3 Men TS frågade om det fanns kattprylar till salu. Då har väl TS ändå råd att köpa prylar? Dessutom finns det ju de som redan har katt som faktiskt vill ha fler prylar men tycker att det är onödigt att alltid köpa nytt.
Förstår inte varför en sökesannons om kattprylar måste betyda att TS inte vet vad katter kostar? Jag får inte riktigt ihop det resonemanget.
#3 Vilket jädra påhopp, vad arg jag blir när folk tar någonting förgivet. Är det fel att värna om miljön och köpa begagnat? Om jag har råd att köpa en katt för 7000 så har jag väl för guds skull råd med allt annat också? Är det så jäkla fel att köpa saker begagnat?
Nej, jag håller med dig om att det inte är fel att köpa begagnat…
Hur många människor har gått på en "begagnad" toalett? (Jag känner ingen som bytt ut toaletten när personen flyttat till en annan bostad)
Leksaker är defenitivt INTE fel att köpa begagnat..
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉
Värna om miljön??
Påhopp? Du skriver ju själv på siames iFokus att somrarna alltid är knapra så då sparar du in på kattlådan så länge. Där står inget om miljön. Undrar vad uppfödaren tänker om att kattungen inte ska få egna saker utan begagnade? Inte många uppfödare vill sälja katt till någon som inte vill eller kan köpa obegagnad låda och leksaker till kattungen. Vill man inte så bryr man sig inte om katten och kan man inte så har man inte råd att ha katt. Hoppas verkligen du tänker säga åt uppfödaren att du värnar så mycket om miljön att katten bara kommer att få saker som andra katter har haft eller att du inte har råd att köpa nya saker? Allt annat är oärligt mot uppfödaren.
Varför skulle man behöva köpa nytt alltid? Jag ser inte vad som skulle vara så förtvivlat hemskt att köpa en begagnad låda t ex, som är fullt fungerade. Varför betala en massa extra i onödan? Det ser i alla fall jag som slöseri med pengar, som man istället kan lägga undan till t ex en veterinärvårdskassa eller liknande.
Ärligt talat är jag rätt trött på hela mentaliteten kring "det MÅSTE vara nytt!", för nej, det måste det inte.
Visst kan man köpa begagnade saker så länge de är rena och fräscha men just kattlådan tycker jag man ska köpa ny. Snällast mot katten att det inte luktar annan katt av lådan. Sen kan man, som det skrivs ovan, köpa en vanlig plastback som inte kostar så mycket. Bara den är tillräckligt djup så man kan fylla ordentligt med sand.
Men jag måste säga att jag tycker det är synd att man skaffar djur när man tycker att en kattlåda kostar för mycket… Det är inte billigt med husdjur.
Jag själv kollar efter begagnade alternativ innan jag köper saker, just for att spara både på miljö och ekonomi. Jag är själv arbetslös och har en inkomst som inte går att leva på, men jag och sambon ser alltid till att katterna har det bra i första hand - De går alltid först. Men kan man spara in på saker genom att köpa begagnat, kan de pengarna gå till annat viktigt, som t ex oförutsedda kostnader. Nu vet jag inte om det är så TS tänker, men hur som helst är jag lite emot att man påstår att TS inte vet vad det kostar att ha katt, bara för att man lägger in en köpesannons.
Sedan har vi inte hittat någon kattlåda som är stor nog för våra katter, varken nytt eller begagnat så vi köpte en "slaktback" i stadig plast. Förhoppningsvis håller den i många år!
#8 "Inte många uppfödare vill sälja katt till någon som inte vill eller kan köpa obegagnad låda och leksaker till kattungen."
Det där är lika sant som att "det finns ingen uppfödare som säljer till någon som ska låta katten gå ute", d.v.s inte alls och helt taget ut luften. Jag har aldrig någonsin hört talas om en uppfödare som frågar om hur toasituationen kommer se ut.
#7 Se dokumentären "Älskade plast".
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Ledsen ts, tror dig inte. Och att vara arbetslös och sedan köpa katt för 7000:- rimmar illa, speciellt om du skriver på andra forum att du har det så knapert.
#13 Du vet alltså inte vad en budget är?
Exempel: Jag har t.ex inte råd att gå och köpa ett par nya skor för 500 kr, för min månadsbudget på kläder är på 350. Däremot har jag en budget på 2000 kr när det gäller mina djurs akuta avgifter. Utöver det har jag ett sparande på 123600 till oförutsedda utgifter på huset.
Har jag det knapert? Ja, när det gäller skoinköp.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#13 Jag bryr mig inte om vad du tror, men en renrasig Siames är inte så billig som du kanske tror. Hon kostar 7000. Vi har även en hund som vi köpt för 12 000 kronor och han har aldrig fått gått hungrig eller sjuk. Jag studerar, men det betyder inte att jag prioriterar mina djur. Men jag prioriterar inte nytt på allt när man kan ha begagnat, dessutom bryr jag mig faktiskt om miljön. Jag hade frågat om begagnat även om jag levde på en lön på 25000.
Vi utfordrar vår hund med helbarf, och inte är det något billigare alternativ. Vår katt kommer vara lika älskad som vilken familjemedlem som helst, och familjemedlemmar prioriterar man, men jag väljer inte att prioritera sprillans nya saker när det finns använda som slängs bort. Självklart kommer jag säker köpa någon ny grej då och då, men i det är ingen prioritet. Min prioritet är att hon kommer få vara frisk, ha bra utfodring och massa kärlek och trivas här, och jag tror inte hon kommer vara som en bortskämd unge som gnäller för att hennes fjädervippa är begagnad.
Nu vet jag att kattlådan inte ska vara begnagnad, så det kan ni släppa. Det köper jag nytt.
Vildvittra: Tack för att du backar upp mig lite :)
Fy sjutton vilken trist attityd vissa har 😕 Ska man behöva lägga ut hela sin ekonomi för att man eventuellt vill köpa en begagnad kattlåda?
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#16 Jag förstår det inte heller. Tyvärr verkar det som att man, i väldigt många fall, måste göra det om man inte vill få alla möjliga saker påstådda om en.
Ska man våga lägga ut en annons ifall man vill köpa en kattsele? TS har ju förstått att kattlådan inte ska vara begagnad, så låt det va!
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉
#18 Ja, man undrar ju. Jag är faktiskt i behov av en kattsele…
Tycker det är rätt tragiskt att man knappt vågar lägga ut sökesannonser av risk att bli kallad både det ena och det andra.
#19 vilken modell och storlek, har några som ligger.. ;)
#20 Vilken modell som helst, är beredd att prova allt! Chili växte ur sin easywalk S… Men jag kan skicka PM!
Det är tyvärr som vanligt i både djurvärlden och här inne på iFokus. Det finns folk som letar fel på andra och verkar se sig själva som perfekta när det kommer till att vara djurägare.
Däremot gläds jag åt att det faktiskt finns fina människor också här inne, det är därför man stannar kvar, trots alla människor som slänger sin galla på en gång på gång. Jag vet att uppfödaren till vår katt också är en bra kattperson som kommer med konstruktiv kritik och faktiskt lever som en vanlig dödlig.
Inte meningen att låta elak eller lägga mig i, det var just att du skrev att du har det knapert så därför vill du köpa begagnat. Då kändes det som att du egentligen inte har råd att ha katt med allt vad dem kostar. Det lät säkert värre än vad det är. 🙂
När det gäller leksaker så brukar katter inte vara särskilt kräsna alls, man kan göra mycket eget helt gratis! En tom kartong eller en toarulle med gotta i kan hålla dem sysselsatta länge.
Lycka till med ditt kattköp! 🐱
Kottar är tydligen roliga att leka med också. 🙂