Huskatter iFokus

Huskatter

Etikett04-beteende-hälsa-sjukdomar
Läst 1013 ggr
Dalek
0

Dålig i magen

Min hankatt är dålig i magen lite då och då. Han är laktosintolerant så han får absolut inget med mejeriprodukter i. Men kan det vara så att han är glutenallergiker? Han bajsar diarré och fiser, men bara i max två dagar och under den här tiden äter han, dricker och leker precis som vanligt. Kan tillägga att detta kanske händer en gång varannan månad ungefär. Han och våran honkatt har ätit Mjau torrfoder i flera månader nu och båda fullkomligt älskar maten. En gång i veckan får han rå kyckling, som man kan köpa till hundar och katter som ett mer naturligt foder då han är ganska smal och jag försöker få honom att gå upp i vikt. 

Någon som har något tips? Kanske något foder som inte kostar skjortan? 🐱

Jourhemmet
2

En bra regel är att aldrig köpa torrfoder i en mataffär. Köp ett kvalitetsfoder i djuraffären istället, gärna ett spannmålsfritt foder. Och…priset ska väl ändå inte spela någon roll när det gäller våra djur? Man ger väl det som är bäst, eller hur?

Scorpio97
1

Mjau blötmat är bra mat (:

//Jessie

[Moimoi]
0

En tips jag fick när min katt var lös i magen var att ge kokt torsk och morotspuré, men det var bara när hon var lös i magen nån gång ibland, men det gjorde susen. Testa att ringa och rådfråga en veterinär om dom vet något bra foder som inte kostar alldeles för mycket eller om det finns något som stämmer in på dom typerna på symptom som han verkar ha, alltså återkommande diarré med si och så mycket mellanrum mellan. inte insatt i allergier men om han var gluten allergiker så borde han väl vara lös i magen mer ofta? :o men att rådfråga en veterinär skulle jag börja med!

[Lilyz]
2

Torrfodret bör du byta mot ett bättre eller ta bort helt. Som #2 skriver Mjau blötmat kostar inte skjortan och är riktigt bra mat. 🙂

Vill du ändå ha torrfoder så finns exempelvis Porta 21 Sensible eller Applaws. Stora förpackningar blir prisvärt i längden samt att katterna antagligen äter mindre då fodret har bättre innehåll som mättar.

Jourhemmet
2

#3 Att rådfråga en veterinär är korkat då de har ett par timmars näringslära under utbildningen. De vill sälja det foder (som är fullt av spannmål och svindyrt) de har och som de blir sponsrade av tillverkaren med.

Läs på själv om näringslära och vad katter behöver/inte behöver det kommer du längre med.

[Moimoi]
0

#5, då vet  jag inte vad du har för erfarenhet av veterinärer… jag bor i Uppsala och ringer och rådfrågar Ultuna väldigt ofta, dom flesta veterinärer är ganska kunniga inom det området och jag har aldrig varit med om att en veterinär tipsar om ett bra foder bara för att tjäna pengar för att dom är sponsrade med det. Det är som sagt en början 🙂

[Lilyz]
1

#6 Här omkring säljer veterinärerna bara RC och Hills så jag skulle inte heller rådfråga en veterinär då det finns bättre foder som dessutom är billigare. Men det är säkert olika beroende på vart man bor.🙂

Jourhemmet
1

#6 Men om du själv inte är kunnig hur vet du att deras råd är bra?

Som sagt, sjukdomar är de bra på men inte näringslära.

[Moimoi]
0

Som sagt det är annorlunda på vart man bor. Jo jag vet att det är bra råd BLAND ANNAT eftersom att min gamla katt som inte längre finns kvar blev extremt dålig av all sorts torrfoder, frågade Ultuna och dom rekommenderade ett jätte bra och billigt torrfoder som katten klarade av att äta, så jag har bara bra erfarenheter av att fråga veterinärer, men som sagt det är olika beroende på vart man bor :)

Jourhemmet
2

#9 Vad rekommenderade dom för torrfoder då?

Hade de kunskapen så skulle de rekommenderat att ge blötmat istället eftersom det är bättre än alla torrfoder.

[Moimoi]
1

#10, det var ett väldigt drygt torrfoder från hills, villl du ha kvitto och köpdatum också? Nu lämnar jag den här tråden för jag tycker tyvärr att du är en otroligt dryg människa med tanke på vad jag har läst här från dig samt på andra trådar.