söker kattunge.
Jag söker en kattunge. Seriös köpare. I medelpad, i Sundsvalls trakten.
En hane, blandras med Norsk skogskatt. Som ska vara leveransklar gärna om några veckor, eller nu. Men vi vill ha en ny liten katt, ingen stor eller mer än 14 veckor.
Snälla snälla, tipsa gärna om någon eller om du har någon, så länka din blocket, hemsida eller liknande.
Kram, kram ,kram 
Kul att du ska skaffa katt!
men varför vill du ha just en Norsk skogkatts blandning? eller menar du att du vill ha en långhårig huskatt, för det kan du få utan rasinblandning.
det finns en vanlig uppfattning om att långhåriga huskatter måste var norska skogkattsblandisar, men är egentligen ovanligare än man tror att det faktiskt finns en raskatt bakåt i släkten, utan långhårs genen finns naturligt även hos våra huskatter.
Risken med att köpa en katt med påstådda rasinblandningar är att du stödjer oseriös avel på djurens bekostnad och får betala extra för påhittad genetik som inte stämmer.
vill du ha en norks skogkatt är det mer sannorlikt att du får det du letar efter om du vänder dig till en registrerad uppfödare, då vet du iaf att aveln har gjorts på ett sett som är styrt av regler till katternas förmån (sjukdomstestade föräldrar, och en lång hälsohistorik bakåt iom stamtavlan, vaccinerade, chippade och besiktigade innan du får hem den)
Kan förstå om du gärna vill ha en mysig sällskapskatt nu, vem vill vänta med något sådant liksom 😉 men din nya bepälsade livskamrat ska ändå hänga med dig genom livet i 15-20 år framåt, är du verkligen säker på att du vill stressa fram ett sådant viktigt och långsiktigt val? är det inte bättre att försöka hitta precis rätt katt för dig istället?
tycker du ska kika på ett katthem, dom får ofta in dräktiga mammor eller hela kullar med mamman, så kan dom på katthemmet hjälpa dig hitta rätt katt för just dig =)
hoppas du hittar det du letar efter och kom ihåg att ungen absolut inte får lämnan mamman innan 12 veckor för att förhindra att din katt får beteendestörningar senare i livet (som innomhuskissande, aggressiv osv)
Medarbetare på Datorspel I Fokus
Nu frågade jag om det fanns någon som säljer en kattunge. inget mer.
Kram, kram ,kram 
Köp på katthem istället för stt stoppa pengar i fickan på lurendrejare. Eller köp en äkta raskatt
Berätta gärna vad du har att erbjuda en katt!
Med Norsk skogskatts blandning - menar du långhårig huskatt eller med rasen Norsk Skogskatt i sig?
Vi vill ha en norkskogskatt, eftersom vi redan har en. Så skulle det va roligt att ha en likadan. Och nej iget katthem, där vet man ibtr hur dem är och oftast skygga, men snälla,om ni vet någon som säljer, så kommentera. Men inge mer
Kram, kram ,kram 
#5 Katthemskatter (och hemlösa katter öht) behöver inte alls vara skygga! Faktum är att de flesta inte är skygga alls och mina fd hemlösa katter är de underbaraste, finaste, intelligentaste, sötaste, gosigaste, roligaste och mest fantastiska katterna jag fått förmånen att träffa!
"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six
Håller med #6 Fd vanvårdade och hemlösa djur som återhämtat sig brukar vara jättegoa husdjur…
Om det är en norsk skogkatt du egentligen vill ha så annonsera på http://norskskogkatt.ifokus.se/
Det är i all vänlighet folk försöker hjälpa dig här.
Just det här med blandning med norsk skogkatt är lite speciellt för så fort någon kattunge har lite längre hår så antar de flesta att det är en norsk skogkatt i den och slänger då på flera hundra kronor på priset utan någon som helst anledning. Dom pengarna går rakt ner i säljarens ficka.
Är det en norsk skogkatt du vill ha så vänd dig till en uppfödare. Du kanske kan hitta en som inte har full stam eller liknande som du kan få köpa. Men att försöka hitta en blandning och betala hutlösa pengar för är bara slöseri med pengar, då kan du lika bra köpa en långhårig huskatt för det är vad de dessa påstådda blandningar egentligen är.
Första "tecknet" på att det är en katt som inte alls är en blandning mellan norsk skogkatt är oftast att det läggs till ett s i skogkatt och man skriver skogskatt och inte skogkatt som det heter. Ett litet tips som man kan kika efter, även om man inte kan lita på det fullt ut givetvis.
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com
Då kan jag gissa att er katt inte är en skogkatt eftersom du inte kan stava namnet korrekt och du letar blandningar. Snälla lyssna på oss här
#TS Eftersom vi inte vet exakt vad du söker eller vad du kan erbjuda, så är det svårt för oss att komma med tips…
folk förstod verkligen inte vad jag sa? jag vill ha en norskskogskatt. bryr mig inte om stavning. jag vill inte ha nå hjälp, för jag vet redan det ni säger. ba länka om ni vet någon som säljer, eller få er e-post. om jag får nå mer "hat" från er, så lägger jag ned tråden.
Kram, kram ,kram 
11# kolla blocket=)
Tack, #12
Har inte hittat någon än, men fortsätter leta :)
Kram, kram ,kram 
Du kanske ska ta bort orden "seriös köpare" från trådstarten så slipper du de där kommentarerna om oseriös avel. Du är en kattköpare som vill köpa en bakgårdsuppfödd katt vilket innebär att du kan få en katt med ärvda hälsoproblem, inte alls rastypisk osv.
Att kattungen är långhårig betyder inte att den har egenskaperna av norsk skogkatt, även om ena föräldern är norks skogkatt. Seriösa uppfödare avlar på friska katter med rastypiskt temperament och bra gener. Det du vill köpa är en katt som kan vara nåt helt annat än frisk och rastypisk.
Det du vill köpa är en långhårig huskatt, inte en norsk skogkatt. en norsk skogkatt har stamtavla som intygar att dess föräldrar har den norska skogkattens rätta egenskaper. Det kommer inte din katt ha… Du vill ha en låtsas-norsk-skogkatt istället för en äkta för att du vill spara några tusenlappar. men det kan bli dyrare i längden då de oseriösa uppfödarna inte alls tar hand om sina katter på samma sätt om seriösa. själv har jag huskatt som alla tror är en bengal. men oavsett vad hennes förfäder må ha varit, så är hon huskatt (från katthem).
Du är INTE en seriös kattköpare när du skriver att du har koll på vad oseriös avel är, men ändå vill sponsra den. de oserösa uppfödarna tar ofta för många kullar för ofta på honorna, har sämre djurhållning etc och sämre koll på allt. de är bara ute efter snabba pengar.
en sån katt är INTE ett seriöst köp. Detta är inte ett påhopp utan ett svar på din kommentar om att du känner till allt detta. Hur kan du kalla det seröst?
Om du ändrar till "jag är en oseriös köpare som vill spara pengar på bekostnad av katterna genom att sponsra oseriös och ansvarslös avel", så kommer ingen känna nåt behov av att undervisa dig. Sorgligt men sant.
#11 Om det är en Norsk Skogkatt du är ute efter föreslår jag att du kontaktar en seriös uppfödare och sätter upp dig på en intresselista där. Jag tror inte så många har kattungar vid den här tiden, det är mer till vår och sommar som det brukar vara kattungar. Men att annonsera här, på ett forum för huskatter, om en norsk skogkatt kommer du inte få några napp.
En långhårig huskatt däremot, det kan du hitta. Det absolut enklaste är att höra av sig till ett katthem. Vet att många har fördomen om att katter från katthem är skygga och vilda, men det finns faktiskt kullar som föds på katthemmen och då är kattungarna hanterade från dag 1 och är således inte ett dugg "vildare" än vad vanliga huskatter är. Dessutom får man ofta god hjälp och goda råd från katthemmet om man behöver det.
Säger som jag sa innan, haka inte upp dig på ordet norsk skogkatt för då får du bara betala massa pengar för något som går rakt ner i någon annans ficka. En långhårig huskatt, eller bondkatt om man vill kalla det de, låter det mer som du söker.
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com
Du är en oseriös köpare ingen seriös punkt!
Låt mig gissa att ts andra katt är en okastrerad hona.
http://www.kattstatus.se/sida52.html T.s jag rekommenderar den texten till dig :)
#17 onödig kommentar enligt mig,det har inget med trådens syfte att göra
#17 Tycker också kommentarewn var onödig… Vi har ingen aning, TS andra katt kan lika gärna vara en kastrerad hane ;)
#TS Jag är helt ärligt inte 100 % säker på vad du söker, men googla på kattannonser och huskatter säljes/till salu, så kanske du hittar något…
Det finns inga skogskatter 🙂
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Jag tycker inte katthems katter behöver vara skygga. I söndags på djurmagazinet tog katthemmet i Borlänge dit en katt som dom ville skulle få ett nytt hem och han låg där i en jättestor bur i galler så man såg rakt in och han låg på rygg och gosade där inne fast det var väldigt mycket folk, hundar och högt prat runt omkring. Så bara för att katten kommer från katthem så betyder det inte att dom automatiskt är skygga.
Och om du vill ha norsk skogskatt, kontakta en riktig och seriös uppfödare istället för folk som parar sina katter och säljer oseriöst.
/ Michelle
Mina föräldrar har köpt två katter på katthem, världens keligaste och underbaraste. Det finns även långhåriga katter på katthem, så kolla runt lite :)
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus
Jag har haft "halva norska skogkatter" men jag vet givetvis att det bara är långhåriga huskatter och bara ett sätt för säljaren att göra reklam.
/Maria
Jätte bra att så många tipsar om katthem men det var väl inte det personen frågade efter. Har ni en länk till en kattunge på ett katthem så kanske det kan övertyga mer än att fyrahundra personer klankar ner på han/hon för att hon inte väljer det. Det gäller att övertyga inte att övertala.
Hoppas du hittar din kattunge snart:)
Herregud, jag trodde att alla som skulle predika bara fanns på katterifokus sidan, men ni har spritt er hit också.
Det är märkligt att någon aldrig kan få ett rakt svar utan att få höra era långa haranger.
ALLA som varit medlemmar här och på katter i fokus, har förstått erat budskap. Vänligen vänta med era anklagelser och "upplysningar" till någon ber om dem!
Ordmärkeri är den lindrigt intelligentes sätt att hävda sig
#26 Chockerande att folk som bryr sig och är emot BYB finns på flera kattforum!😉 Inget unikt för katter i fokus för övrigt. T.ex på råttor i fokus försöker man uppmuntra att inte stödja köp av djurbutiksråttor, osv.
Sen är detta också ett diskussionsforum så sådant kan hända.
Jag gillar inte heller oseriös uppfödning och har lärt mig mycket av att läsa på kattforumen här. T ex om problemen med falsk marknadsföring av långhåriga huskatter.
Men till er som har en förmåga att bli lite väl nitiska kan jag inte låta bli att säga: "grattis", nu har ni nog skrämt bort en nykomling till…
#26 Vettigt folk finns både bland raskattsägare och huskattsägare. Det finns ingen anledning att stödja BYB.
#26 Varför uppmuntra någon att betala dyra pengar för en BYB-uppfödd långhårig huskatt som i bästa fall är avmaskad när det finns 100000-150000 hemlösa katter?
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉
Vad kul att du vill skaffa katt! Om du letar efter en långhårig huskatt, så det finns det massor av katter på katthem, dom brukar även ha kattungar! Det finns även många sidor på facebook ( om du har det ) där det omplaceras massa katter, både vuxna och ungar, det kanske är en början? 🙂
Om du nu skulle ändra dig och vara intresserad av en renrasig Norsk skogkatt så tycker jag att du borde ta kontakt med en uppfödare och kanske åka dit och träffa ett antal katter för att få en idé om hur katterna är personligen och bestämma dig utifrån det.
"En seriös uppfödare" Det finns inga "seriösa" blandrasuppfödare
Se*Ocarinas
www.ocarinascattery.webs.com
www.cuntcat.blogg.se
Här finns katthem i Västernorrlands län:
Västernorrlands län
Hur låser man denna tråd_?
Kram, kram ,kram 
Du får skriva pm till en medarbertare eller sajtvärden. Länka till den här tråden och skriv att du vill den ska låsas. Då det är en gammal tråd borde det inte vara något problem.
Förstår mycket väl att du vill tråden ska låsas då den har blivit helt annat än vad du frågade efter i inlägg #0
Lycka till i kattletandet!
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉