Katt gör behov på golvet..
Nu är det såhär att vår hankatt har för andra natten på den här veckan bajsat på köksgolvet. Jag blir tokig, vad kan vara fel?
Först trodde jag att lådan kanske var för snuskig så jag bytte bara för att vara säker men ändå så gjorde han samma sak inatt! Kollade i lådan och den var knappt använd alls!
Han har en toa med tak och han har alltid haft den, han är nu 11 månader gammal och tidigare har han använt kattoan utan att göra sina behov på köksgolvet.
Har ingen aning om vad som kan "vara fel" heller. Ingenting är bytt eller flyttat på så hur kan det blivit såhär? Det enda som han fått göra är att han börjat få vara ute men inte kan han väl börja göra behoven på golvet för det? Aldrig varit med om något sånt förut..
Förlåt om inlägget är upprepande eller rörigt, har inte sovit en enda sekund inatt så är rätt så sliten och trött.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Är han kastrerad? Bort med taket på lådan. Bara för att det har funkat tidigare så är det inte säkert att katten accepterar det jämt.
Vad har du för lådmaterial?
Även om något funkat alltid så betyder det inte att katten gillar det, tillslut kan droppen rinna över.
Ta bort taket, sätt ut två lådor många katter vill kissa i en och bajsa i en, töm minst två gånger/dag, lådorna ska innehålla ett tjockt lager finkornig klumpbildande sand.
Gå till katter i fokus och sök på katter som kissar/bajsar utanför, där finns massvis av trådar med tips.
Testar med era tips med en gång 🙂
Han inte kastrerad då vi ganska nyligen tagit över honom så är det inget som prioriterats med en gång. Däremot ska han kastreras så snart som möjligt eftersom han börjat vara ute.
Sanden vi har i lådan är ica basic icke klumpbildande då ägarna sagt att han alltid haft det och av erfarenhet vet jag att det inte är så bra att bara byta ut sanden hur som helst, allra helst när han är ganska nyinflyttad! Vill inte börja med att ändra på allt åt honom när det är ganska stor omställning att komma till oss från första början. Dock vill vi ha klumpbildande så vi har bara tänkt använda upp det vi fick av förra ägaren och sen ska vi gå över till klumbildande sand.
Nu har jag rensat kattlådan igen och tagit bort taket. Vi ska även sätta in en låda till så snart vi hunnit på en affär 🙂
Kastrera innan han får gå ut för annars kommer han para en massa honor och bistå med fler huskatter
#4 Vi ska kastrera honom! Saken med att han inte blivit det innan han fick vara ute var för att han jamade konstant när han inte fick vara ute och han verkade helt enkelt inte må bra av att bara få vara inne. Jag vet mycket väl att han bör kastreras för att inte paras med honor osv och tro mig, jag ska göra det. Sen finns det ju fler perspektiv av det myntet så att säga men det är inget jag tänker diskutera här.
Jag har haft katt tidigare i mitt liv så jag vet att han ska kastreras så nu kan vi släppa den delen av ämnet då jag är fullt medveten om det.
Om du kastrerar katten så är problemet löst. Fertila katter kan både kissa och bajsa fel. Och ang sanden så kan du absolut byta. Köp Extreme Classic eller Ever Clean så får du en kanonsand som det inte luktar av och sanden behöver aldrig bytas helt då den håller sig fräsch.
Och att släppa ut katten är vansinne, vilken dag som helst så har ni ingen katt då han lär springa iväg och leta honor att para. Håll katten inne och boka tid för kastrering redan i morgon.
Som jag redan sagt: nu släpper vi det ämnet för det är inte kastrering jag frågar om i den här tråden.
Jag har fått alla tips jag behöver, tackar för mig.
Jo för det beror ju på att katten inte är kastrerad. Jag skriver ju att fertila katter även kan bajsa på fel ställen när de inte är kastrerade. Vad är problemet, det kostar 500:- att kastrera och ni slipper då att ha bajs överallt.
URSÄKTA MIG?!
Jag har ju för fan sagt att jag ska kastrera honom så jag förstår inte vad ditt problem är?! Jag frågar inte efter hurvida jag ska kastrera honom jag funderade bara över om det kunde finnas andra anledningar till att han gjorde behoven utanför lådan. Sen att du ens drar upp kostnaden för en kastrering, försöker du yrka på att jag inte vill lägga pengar på min katt? Är du seriös just nu?!
Herregud, är det såhär ni bemöter alla nya trådar på det här forumet? Då är det bra att veta att jag inte behöver sätta min fot på det här stället igen med tanke på hur man blir bemött. Har sett i andra trådar hur ni hoppar på människor. Snyggt jobbat!
Wow, vilket humör. Du frågar om tips för att din katt bajsar på golvet och jag säger KASTRERA så du blir av med problemet. Ställ inga frågor här om du blir förbannad när svaren inte passar dig!!!
När svaren inte passar?
Jag har sagt att jag ska kastrera så det är inget du behöver dra upp igen. Min tanke var bara om det kunde finnas andra orsaker än att han blivit könsmogen osv. och att du ens drar upp meningen som "det kostar 500 kr vad är problemet" säger mig att du tror jag är snål eller inte vill kastrera min katt för i mina öron låter det som så när du säger "vad är problemet" som om jag sagt att det varit ett problem med att kastrera honom.
Jag vet att könsmogna katter kan göra på andra ställen än kattlådan men eftersom det hänt så tätt inpå tänkte jag om det kunde vara något annat som var fel och därför kollade jag efter tips. SVAREN har varit mer än passande, jag har blivit jätteglad över svaren men inte när det gång på gång upprepas att jag ska kastrera min katt då jag FLERA GÅNGER skrivit att jag SKA GÖRA DET. Sluta upprepa saker hela tiden som om jag inte förstått.
Nu vet jag att du förstått, men ger ändå en liten förklaring ifall någon annan snubblar över tråden.
Jag hade också sagt:
- Kastrera katten (revirmarkering)
- Håll katten innomhus (något i utomhusreviret som gör honom orolig, andra katthanar t.ex.)
- Om inte det hjälper minska ner kattens inomhusrevir, gärna till ett rum tills han "glömmer bort felbeteendet" (vissa katter blir hjälpa av detta)
Ofta hör svaren ihop med frågan och vad som framgår i tråden. En gång skrev jag i en tråd där ursprungsfrågan handlade om hur man aktiverar en katt, sen visade det sig att ägaren frågade därför att katten kissade fel och om jag minns rätt så fick ägaren ordning på felkissandet. Har för mig även Jourhemmet var med i den tråden och gav bra råd, kommer däremot inte ihåg vilken tråd…
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉
#12 Jag har som sagt tagit bort locket på toan, bytt sanden igen och hällt i ännu mer än sist utifall han tyckte det var för lite. Har även stängt in till tvrummet så han har bara köket, toan, hallen och sovrummet att vara i. Han ska få en till låda och han ska kastreras. Det är så vi börjar och sen ser vi om det blir bättre eller fortsätter. Då tar vi det därifrån.
Mer än såhär kan jag nog inte göra för tillfället.🙂
Låter bra. Hade inte läst #11 när jag publicerade #12, då jag höll på att skriva det då.
Men du kommer nog få rätsida på problemet..
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉